Miksi Sara Forsberg ei ole koskaan opiskellut mitään?
En ymmärrä, miksi lahjakas ihminen vain odottaa jotain ihme läpimurtoa eli haluaa aloittaa uransa tähteydellä. Muutto sinne USAan oli minusta alusta alkaen aivan ääliö idea, sanoin silloin jo, että menee hukkaan innokas nuori ihminen.
https://www.is.fi/viihde/art-2000007994486.html Tässä yksi artikkeli, missä taas ihmetellään, miksei tullut tähteyttä. Miksi ihmeessä se olisi tullut?
Nyt opiskelemaan. Musiikkia, bisnestä, mitä hyvänsä, vaikka lääketiedettä, vaikka historiaa, mitä vain. Mitä toi tollainen on, että odotellaan lukiopapereilla jotain ihme tähteyttä? Koko ajan ollut sellainen ihme odote, että hänen pitäisi kiinnostaa maailmanlaajuisesti, koska teki jonkun yhden videon.
Ihminen on jo vaikka minkä ikäinen eikä ammattitaitoa mistään. Vastaavia kauniita, lahjakkaita nuoria ihmisiä on maa ja maailma täysi. Saralla ei koskaan ole ollut mitään muista lahjakkaista poikkeavaa substanssiosaamista, kaikenlaista on yritetty tehdä, mutta ihmeellisellä odotuksella, että hän on muita jotenkin kiinnostavampi. Yritetty tuotteistaa nuorena. No se ei onnisutnut. Opiskelemaan!
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin aina, miksi vanhemmat antoi teinin lähteä USAan ikäänkuin se olisi tae jostain urasta. Onko itse asiassa edes niitä lukiopapereita?
Samalla taas tulee mieleen se, että miksi radiojuontajina on aina tyyppejä, joilla ei ole mitään koulutusta ja osaamista. Sitö tekihauskaa hölötysråtö ei pysty kuuntelemaan.
Eno lähti mukaan manageriksi.
Vaan nytpä on enon kanssa sukset ristissä, ja Sara on omillaan.
Taustalla on varmasti uskovaisuuteen liittyvät asiat. Eno on esittänyt reunaehdot, jotka olivat kapinamieliselle tytölle liian ahtaat. Myös värikkäät ihonalaispigmentit ovat lisääntyneet kovasti ja dekoltee on aina avara.
Ehkä Sara vielä löytää tien takaisin Jumalan luo ja alkaa gospellaulajaksi. Voisi opiskella vaikka nuorisotyönohjaaksi.
Jipullakin on suojatyöpaikka seurakunnassa ja pääsee siinä sivussa lurittelemaan laulujakin.
Vierailija kirjoitti:
Miten täällä kehdataan sanoa että amis ja lukio on "ei mitään"?? Huh, kuinka ylimielistä puhetta.
No kun ei ne ole. Ne ei pätevöitä sua oikein mihinkään vielä. Ne on perustaso jolta lähdetään, jokaisella on ne takataskussa. Kukaan ei niillä pätevöidy kovin korkealle yhtään mihinkään. Se ei ole huono asia sinänsä, mutta fakta se on. Ylioppilas tietää tiedon alkeet. Niin se on.
Toki niissä on oma vaivansa suorittaa, ei sitä kukaan kiistä. Nuorena ne tuntuvat suurelta urakalta.
Sitten kasvat aikuiseksi ja ymmärrät, että ne olivat sellainen elämän eteinen, josta kaikki vasta alkaa. Harvan elämä loppuu alle kaksikymppisenä.
Mutta kun hänellä on koulutus. Miksi väität otsikossa ettei hän ole opiskellut mitään? Mikä tarkoitus on levittää tuollaista valheellista tietoa?
Vierailija kirjoitti:
No kai sitä kysyä saa, miksei aikuinen ihminen ole halunnut opiskella. Nuo kaikki duunit olisi voinut tehdö myös opiskelun aikana tai jälkeen, ilman julkkutyrkytystä.
Tirskun täällä tuolle raivolle, että on hei makeeta, kun on julkisuutta ja korealaislle tehnyt musiikkia. Ulkomaat! Ellen! En pidä noita itse huonoina juttuina, mutta en meriitteinä sen kummempina kuin jotain muitakaan. Kuten sanoin, samalla olisi voinut opiskella.
Joitakin kiehtoo se, että saa olla esillä ja namedropata. Joitakin kiehtoo uniikkius ja kova osaaminen, jonka saa vain keskittymällä ja opiskelemalla ja todella työskentelemällä paljon. Itseäni väsyttää omahyväisyys ja Sarasta on tullut sellainen kuva, ei siis super-ärsyttävä, ei, mutta sellainen vähän lapsellinen oman itsen ihailu. Koulutus, minkä alan vain, auttaisi tohon, toisi maan pinnalle. Lahjakas, mutta ei yhtään sen lahjakkaampi kuin moni muu ja taas toisaalta vähemmän osaava kuin moni aikuinen pro. Joka hänestäkin voi siis vielä tulla.
Mitä raivoa se on, jos hymähtää jollekin kommentille ja kirjoittaa itse kommentin? En minä aio miettiä tätä asiaa enää kun suljen palstan. Sinä se tässä vihastuneelta vaikutat kun kaikki ei ole halua morkata ja tai on eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin aina, miksi vanhemmat antoi teinin lähteä USAan ikäänkuin se olisi tae jostain urasta. Onko itse asiassa edes niitä lukiopapereita?
Samalla taas tulee mieleen se, että miksi radiojuontajina on aina tyyppejä, joilla ei ole mitään koulutusta ja osaamista. Sitö tekihauskaa hölötysråtö ei pysty kuuntelemaan.
Eno lähti mukaan manageriksi.
Vaan nytpä on enon kanssa sukset ristissä, ja Sara on omillaan.
Taustalla on varmasti uskovaisuuteen liittyvät asiat. Eno on esittänyt reunaehdot, jotka olivat kapinamieliselle tytölle liian ahtaat. Myös värikkäät ihonalaispigmentit ovat lisääntyneet kovasti ja dekoltee on aina avara.
Ehkä Sara vielä löytää tien takaisin Jumalan luo ja alkaa gospellaulajaksi. Voisi opiskella vaikka nuorisotyönohjaaksi.
Jipullakin on suojatyöpaikka seurakunnassa ja pääsee siinä sivussa lurittelemaan laulujakin.
Muistaakseni enoa haastateltiin Veitola yökylässä -ohjelmassa tai jossain. Oli aikamoinen... persoona eikä erityisen himouskovaisen oloinen.
Vierailija kirjoitti:
"Koulutettu tuttavapiiri". Eipä ole yhtään ylimielisesti sanottu 🤭
Ei vaan realtistisesti. Itselläni on ainakin koulutettuja tuttuja ja kouluttamattomia. Ja jotkut asiat on erit näiden tuttujen kanssa. Kouluteuista kukaan ei jaksa esimerkiksi jotain bigbrotheria, siis mun tuttavapiirissäni. Moni varmaan jaksaa. Tuota minusta yritetty kertoa tuollaisella kerronnalla. Itseäni kiinnostaa myös analyysit siitä, mitä erilaiset ihmiset tekee. Yksi syistä, miksi luen täällä erilaisia purkauksia välillä.
toivoi nappaavansa beverly-hills-hollywood.malibu monimiljonääri miehen siellä. se ei vaan tiennyt että nuo paikat ovat täynnä "tulevia hollywood superstaroja" jotka muuttaneet sinne toivoen läpimurtoa. Useimmat niistä ovat kauniimpia kuin sara. Eli noilla harvoilla monimiljonääreillä ja elokuvastudioilla on kyllä mistä valita.
Sara joutui sitten tyytymään johonkin tinderin lähi itäläiseen eikä sekään juttu sitten tainnut toimia. Maitojunalla takaisin suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilas ja ravintolakokki eli on paremmin koulutettu kuin ap.
Olen erikoislääkäri, väitöskirja tekeillä.
Ja olen huolissani Saran kaltaisten elämäntilanteesta. Ei vielä tuossa iässä, mutta jos kymmenen vuoden kuluttua on samassa tilanteessa kuin linkkaamasaani artikkelissa, niin sääliksi käy. Siksi tämön kirjoitin, että pohtisi asiaa. Saraa en tunne henkilökohtaisesti ja toivon hänelle hyvää, pidän lahjakkaana.
Ap
Kirjoitat todella huonosti jokaisen viestisi. Minkähänlainen sinun väitöskirjasi mahtaa olla Herra/Rouva erikoislääkäri..?
Luuletko että väikkäri kirjoitetaan kertarykäisyllä? Ja että siinä on tekstintuottaminen pääasiassa? Ja että sitä ei oikolueta todella professionellisti? Ja että se edes tehdään suomeksi? Luuletko oikeesti, että ihminen kuluttaa täällä samalla lailla keskittymiskykyään kuin tutkimuksensa äärellä tai työssään?
Luulisi että väikkärin tekijä keskittyisi omaan elämäänsä eikä kutittelisi takapuoltaan muiden valintojen arvostelemisella. Älykäs ihminen ei roiku palstoilla kyykyttämässä ihmisiä jotka eivät syystä tai toisesta ole hankkineet koulutusta itselleen. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten täällä kehdataan sanoa että amis ja lukio on "ei mitään"?? Huh, kuinka ylimielistä puhetta.
No kun ei ne ole. Ne ei pätevöitä sua oikein mihinkään vielä. Ne on perustaso jolta lähdetään, jokaisella on ne takataskussa. Kukaan ei niillä pätevöidy kovin korkealle yhtään mihinkään. Se ei ole huono asia sinänsä, mutta fakta se on. Ylioppilas tietää tiedon alkeet. Niin se on.
Toki niissä on oma vaivansa suorittaa, ei sitä kukaan kiistä. Nuorena ne tuntuvat suurelta urakalta.
Sitten kasvat aikuiseksi ja ymmärrät, että ne olivat sellainen elämän eteinen, josta kaikki vasta alkaa. Harvan elämä loppuu alle kaksikymppisenä.
Kokin koulutus ei pätevöi mihinkään vielä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olen huolissani Saran kaltaisten elämäntilanteesta. Ei vielä tuossa iässä, mutta jos kymmenen vuoden kuluttua on samassa tilanteessa kuin linkkaamasaani artikkelissa, niin sääliksi käy. Siksi tämön kirjoitin, että pohtisi asiaa. Saraa en tunne henkilökohtaisesti ja toivon hänelle hyvää, pidän lahjakkaana.
Ap
Jaahah, palstan kirurgi-astronautti-huippudj jakelemassa uraneuvojaan. Sääli ettet ole löytänyt itsellesi parempaa ilmaisualustaa kaikesta kuvitteellisesta koulutuksestasi huolimatta ja lässytät neuvojasi lisäksi asioista jotka ei sinulle mitenkään kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oma lapsenikin jätti opinnot yo-tutkintoon. Sen jälkeen on itseopiskellut musiikintekoa ja tehnyt biisejä, biittejä, albumeita, tuottanutkin muutamia kappaleita ja fiitannut toisten biiseissä.
Hän sanoo, ettei tällä alalla katsota koulutusta, vaan mitä saa aikaan, millainen tyyppi on, ja tärkeimpänä: millaisia suhteita omaa uran etenemisen kannalta.
Verkostoituminen eli kaveeraaminen ja nämä suhteet Isoihin Nimiin on se juttu.
Tietysti, jos jättää koko musahomman, asia on eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella? Jaaha.. no minulla ei ole mitään koulutusta ja pyöritän omaa yritystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kirjoitat todella huonosti jokaisen viestisi. Minkähänlainen sinun väitöskirjasi mahtaa olla Herra/Rouva erikoislääkäri..?
Luuletko että väikkäri kirjoitetaan kertarykäisyllä? Ja että siinä on tekstintuottaminen pääasiassa? Ja että sitä ei oikolueta todella professionellisti? Ja että se edes tehdään suomeksi? Luuletko oikeesti, että ihminen kuluttaa täällä samalla lailla keskittymiskykyään kuin tutkimuksensa äärellä tai työssään?
Toivottavasti sinun tekstisi oikolukee joku muu ettei mukaan jää sanoja kuten professionelli.
Toiset tekee väikkärinsä nopeasti, toiset roikkuu "väikkärintekijänä" parikymmentäkin vuotta eikä homma edisty ollenkaan kun "väikkärintekijä" viettää aikansa kaikenmaailman vauvapalstoilla koittamassa päteä huonolla menestyksellä itseään tyhmemmille.
Sarahan sai läpimurtonsa. Oli vähän aikaa maailmanjulkkis. Sitten kusi kaiken, jäi tähdenlennoksi ja "yhden hitin ihmeeksi".
Luulisi väikkärin tekijän tekevän hieman enemmän taustaselvitystä ennen kuin aloittaa tällaisen aiheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja tuskin olet väikkäriä tekevä lääkäri.
Maailmanvalloitus ei ole mikään läpihuutojuttu. Varsinkaan suomalaiselle jenkeissä. Protektionismi on sielläkin voimissaan. Vai kuinka useasti olet nähnyt ei-natiivi-englanninkielisen breikkaavan jenkeissä? Aika paljon saa olla tuuria matkassa, että siellä tekee vuosikymmeniä kestävän ura. Ja mun mielestä kielen keksiminen Star Warsiin ja Jackie Chanin rinnalla näytteleminen ovat sellaisia asioita, joita itsekin olisin mielelläni halunnut laittaa cv:seen. Eikä YouTubessakaan hirveän huonosti mennyt, kun Ellen DeGeneres kutsui käymään ohjelmassaan.
Ainoastaan katkerat ja kateelliset, elämässään epäonnistuneet ovat "huolissaan" tällä palstalla Sarasta.
Lol. LOL.
Ollut muutaman minuutin vuosikymmen sitten jossain ohjelmassa versus olla oma alan kiistatta kunnioitettu asiantuntija koska koulutus.
No, kukin taaplaa tyylillään. Tsempit Saralle ja raivokkaalle teinille, joka ton kirjoitti. Jos ei siis Sara itse,
Hmm, raivokas teini sattuu olemaan henkilö, jota on aikoinaan pyydetty ulkomailla töiden ja opiskelujen ohessa mielenkiintoiseen projektiin. Mutta en lähtenyt, koska en uskaltanut. Se harmittaa vieläkin. Samalla olen nähnyt samassa kaupungissa, kuinka suomalainen kaverini päätyi levyttämään karaokessa sattuneen kohtaamisen perusteella. Ei ollut USA, mutta homma toimii siellä samalla tavalla. Hänkään ei lyönyt itseään läpi, mutta on taatusti saanut sen avulla kontakteja ja menestyy toisella alalla. Tiedän siis tästä perspektiivistä, että helppoa maailmanvalloitus ei ole.
Olen vilpittömästi iloinen Saran puolesta ja toivon, että hän ei kasvattaisi kuorta luovuutensa ympärille näiden elämäänsä katkeroituneiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oma lapsenikin jätti opinnot yo-tutkintoon. Sen jälkeen on itseopiskellut musiikintekoa ja tehnyt biisejä, biittejä, albumeita, tuottanutkin muutamia kappaleita ja fiitannut toisten biiseissä.
Hän sanoo, ettei tällä alalla katsota koulutusta, vaan mitä saa aikaan, millainen tyyppi on, ja tärkeimpänä: millaisia suhteita omaa uran etenemisen kannalta.
Verkostoituminen eli kaveeraaminen ja nämä suhteet Isoihin Nimiin on se juttu.
Tietysti, jos jättää koko musahomman, asia on eri.
Tässä onkin iso ero. Lapsesi ei ehkä ole tyrkyttänyt itseään julkisuuteen tai sinä et ole tyrkyttänyt häntä. Musiikissa kyllä se itse oppiminen, itse tekeminen, oman linjan löytyminen on oleellinen, klasaripuolella muodollinen koulutus on must ja muillakin sitä on usein takana, muttei niin must.
Verkostoituminen juuri. Se ei onnistu lähettämällä lapsi Kaliforniaan yksin pizzaa syömään. Mä olisin hänenä ollut Suomessa, keskittynyt siihen musiikkiin tai näyttelemiseen ja ehkä tosiana hakenut oppia jostain siihen lisäksi. Ihan jo vaikka verkottumisen nimissä. Luulen, että Saran ura olisi pidemmällä, jos hän olisi pysynyt koko ajan täällä. Se on niin ysäriä se sellainen, että referenssinä heitetään, että on ulkomailla asunut ja amerikkalaisten kanssa työskennellyt parissa projektissa vuosien kuluessa. Samalla se ei mulle kuulu ja kiva jos on Sara tyytyväinen valintoihinsa.
Artikkeleissa on usein sellainen odotteleva, ihmettelevä sävy, en ihan tiedä miksi. Siitä tulee mieleen, että miksei mene intensiivisesti opiskelemaan. Kun minusta hän ei itsekään tiedä, onko muusikko, tuottaja, esiintyjä, näyttelijä vai mikä. En tiedä hänestä kaikkea enkä ole lukenut tosiaan kaikkea
Vierailija kirjoitti:
Sillä on rikas suku. Ei huolta huomisesta.
Ja pitää olla onnellinen hänen puolestaan, että voi nyt vapaasti kokeilla kaikenlaista ilman huolen päivää. Tosi ihanteellinen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no... Ei sinne opiskelemaankaan niin vaan mennä. Pitää ensin hakea JA päästä kouluun, mikä ei nykyään todellakaan ole mikään itsestäänselvyys. En ole seurannut häntä joten en tiedä onko hakenut kouluihin mutta voihan olla että on hakenutkin mutta ei ole päässyt sisään. Taidealoille vielä tunnetusti hankalampi päästä sisään kuin jonnekin tradenomin linjalle.
Lisäksi Jenkeissä asuessaan miten olisi opiskellut tutkinnon samaan aikaan Suomessa? Ennen koronaa harvemman tutkinnon olisi edes voinut suorittaa etänä kokonaan. Ja voitte huviksenne googlata mitä yliopistotutkinto olisi maksanut siellä Yhdysvalloissa. Eikä sinnekään niin vaan kävellä sisään kouluun että tässä mä nyt olen, vaan aikamoinen hakurumba niihinkin on.
Ehtiihän sitä vielä 27-vuotiaanakin opiskella. Moni opiskelee nelikymppisenäkin tutkinnon. Ei tarvitse aina väkisin lytätä ja olla negatiivinen.
Kuka on sanonut, että Yhdysvalloissa asuessaan pitäisi opiskella Suomessa?
Kukaan ei ole lytännyt Saraa, päinvastoin kehuttu lahjakkaaksi ja älykkääksi, kauniiksikin, ihmetellään vain valintoja. Nyt olisi korkea aika alkaa opiskella. Sitähän tässä just sanotaan, kukaan ei sano, että aivan liian myöhäistä. On vain aika harvinaista ettei tuon ikäinen ole opiskellut mitään. Amis ja lukio on tavallaan "ei mitään", ne on perustaso, josta lähdetään. Jokaisella on jompikumpi takana aikuisuuden maailmassa,paitsi joillain muutamilla. Siitö on juuri kyse, että aikuinen ihminen on aika orpona, kun muut kuitenkin opiskelee ja siksi etenee urallaan ja yksi vaan yrittää kaupitella itseään eri projekteihin. Olisi kuitenkin lahjoja opiskeluun.
Toki voi olla että on pyrkinyt eikä vielä päässyt, mutta kun paljon asioistaan juttelee, tulee fiilis, että ehkä olisi senkin kertonut.
Itse vanhempana en antaisi lapsen lähteä tavoittelemaan jotain älytöntä tähteyttä tossa iässä, silloinkaan ei ollut selvää, mihin tähdättiin, ei valittu suoraa lahjakkuuden alaa, johon panostaa, vaan sellaista yleistöhteyttä, videoo, musiikkii, näyttelemist. Noi on kaikki ammatteja, joihin panostetaan ihan tosissaan ja moni niitä opiskelee,
Opiskelu on myös hauskaa. Sen sijaan että on jossain jonossa joihinkin muutamiin julkkuhommiin, joiden hintana on yksityisyyden menetys.
Vanhemmat varmasti päästi Saran kun managerina toimi eno ja suunnitelma oli olemassa. Se mikä näyttäytyy sinulle "tähteytenä" on raakaa työtä ja verkostoitumista show- ja viihdebisneksessä ja kuten haastiksessa sanottiin niin Saran enolla oli verkostoja ja Saran tekemällä youtubevideolla yli miljoonia streemejä niin se avaa kyllä ovia. Sulla on vähän kaavoihin kangistunut käsitys viihde- ja showbisneksestä, joka on todella kapea-alainen täällä Suomessa jossa viihteen kuluttajia on se 5 miljoonaa. Mikä yliopisto opettaa tubetusta? niinpä ei mikään ja luonnonlaki vaan on se, että jos olet kerran onnistunut jossain viihdemaailmassa hyvin ja sinulla on yleisöä, niin sitä haluaa hyödyntää moni ja siitä on valmis maksamaan moni.
Kautta aikojen on ollut ihmisiä jotka oppivat työtä tehdessä. Esim. minä. Olin työllistetty ja pyydetty projektista toiseen ja opiskelin vasta päälle kolmekymppisenä ammatin sille uralle jonka töitä olin jo pitkään tehnyt ja olen sillä samalla tiellä edelleen ja jatkan opintoja jos vaan pääsen yliopistoon, mutta en tiedä onko juuri nyt sen arvoista että joutuisin istumaan yliopistossa täysipäiväisesti opiskelijastatuksella kun saan riittävää palkkaa työstä.
Eiköhän oleellista ole se, että viruuko kotona rahattomana/muiden elätettävänä vai tekeekö töitä ja viettää vapaa-aikaa juuri kuten haluaa jos rahoittaa kaiken itse. Siihen ei kenenkään muun kauhisteluja tai hyväksyntää tarvita, eikä se muille kuulu oli käynyt kouluja tai ei.
"Koulutettu tuttavapiiri". Eipä ole yhtään ylimielisesti sanottu 🤭