Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensi kesänä saa halpoja mökkejä! :)

Vierailija
22.05.2021 |

Mökkibuumi päättyy pian ”hinta­lässähdykseen”

Koronavuonna ostetusta mökistä voi tulla joillekin kallis pettymys.

mökkimarkkina alkaa murentua ensi kesästä lähtien.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007994086.html

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap maksa pyynti hinta, kyllä ostajia on:D

Yksityinen myyjä.

Nyt on vielä, mutta voipi olla että ensi kesänä ei niin olekaan. Tai on kyllä ostajia, mutta kun on mökeissäkin silloin paljon valinnanvaraa, niin kukaan ei enää maksa kiskurihintoja kun löytyy halvempiakin vaihtoehtoja.

Vierailija
22/34 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tajua mitä järkeä on minkäänlaisessa mökissä Suomessa. Vaikka olisi hieno palatsi, ulkoilu on kuitenkin aina yhtä itikoiden, punkkien ja muiden kyykäärmeiden syöttinä olemista, aurinkoisia päiviä lopulta hyvin vähän ja mökistä kuitenkin paljon työtä.

Samalla rahalla kävisi monta vuotta Malediiveilla monen viikon lomat ja saisi oikeasti nauttia. Kreikassa kävisi koko perhe vuosikymmeniä joka vuosi sillä rahalla, minkä kunnollisesta mökistä joutuu maksamaan.

Olisin samaa mieltä jos tilanne olisi joko tai. Mutta ei se aina näin ole. Meillä on kyllä mökki, mutta se ei mitenkään estä meitä lomailemasta vuosittain myös ulkomailla. Mökillä on kiva viettää viikonloppuja, saunoa, uida, grillata, rentoutua... ja myös lomilla aikaa silloin kun on Suomessa. Kotoa on matkaa mökille luonnonrauhaan vain noin 100km joten sitä tulee kyllä aktiivisesti käytettyä. En itsekään ymmärrä että hankitaan mökki jostain 500km päästä ja sitten käydään siellä kerran vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että mökit ei mene kaupaksi, johtuu pääkaupunkiseudun kiinteistövälittäjien puheista, huomaavat vetovoiman vähenevän ja veronmaksajien kyllästyneen maksamaan ylihintaisia asumistukia niissä asuville. Kylmeneviä kyliä.ovat, liikkeet ovat jo lähdössä. HYVÄ!

Vierailija
24/34 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole ostanut mökkiä korona-aikana. Sillä tiedostan sen asian, mikä tuolla uutisen kommenteissakin sanotaan, että "Kaikki pandemian luomat kuplat puhkeavat alle vuodessa".

Mutta kiitos toki kaikille niille tyhmyreille, jotka menivät koronahuumassa ostamaan mökin. He kylvivät sadon ja koronan jälkeen fiksummat ostajat poimivat hedelmät. :)

Vierailija
25/34 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä odotan kanssa, että mökit tulevat takaisin markkinoille!

Vierailija
26/34 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kaksi miestä ovat niin suomalaisen näköiset.

Vierailija
27/34 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä, seuraan mökki-ilmoituksia joka päivä, ja ne halvemmat ja keskihintaiset kyllä roikkuu listoilla jotkut jopa yli vuoden. Hyvät kakkosasuntotyyppiset alle 150 000e menevät kyllä nopeasti. Mutta ei mökeistä mitää pulaa ole ollut, eivätkä hinnat ole mitenkään taivaissa. Omituinen artikkeli.

Vierailija
28/34 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä, seuraan mökki-ilmoituksia joka päivä, ja ne halvemmat ja keskihintaiset kyllä roikkuu listoilla jotkut jopa yli vuoden. Hyvät kakkosasuntotyyppiset alle 150 000e menevät kyllä nopeasti. Mutta ei mökeistä mitää pulaa ole ollut, eivätkä hinnat ole mitenkään taivaissa. Omituinen artikkeli.

Mistä asti olet seurannut? Itse noin pari vuotta ennen koronaa aloin katselemaan. Todellakin mökit ovat vähentyneet ja kallistuneet korona-aikana.

Vierailija
29/34 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktoja:

-Monet omistajat ovat "suurta ikäluokkaa", kun heistä aika jättää mökkejä tulee paljon myyntiin.

-"Pätkä-/silpputyöt" ymv. ovat kasvaneet --> lainan saanti vaikeutunut (jo omaan asuntoon, saati mökkiin)

-Moni mökki on huonosti varusteltu (ei juoksevaa vettä/sisävessaan jne.) =ei kiinnosta ostajia, moni "milleniaali" ei osaa itse remontoida tmv. eli halutaan "valmis paketti".

-Ajat on muuttuneet, siinä missä ennen oli vaihtoehtoina meno mökille tai Ruotsin-risteilylle, nykyään voi (ennen ja jälkeen koronan) lähteä Andeille vaeltamaan tai Balillesurffaamaan --> sama raha saimaan mökkiin sateessa/itikoiden syötävänä ei enää kiinnosta.

+Mukavuudenhaku kasvanut, itsekkin laskin että hankintahinta (vähintään!) 100K +pakolliset kulut (vakuutus, kiinteistöveso, hoitokulut ymv.) 1000e/vuosi (vähintään!) niin n. 3000e/vuosi voin käyttää vaikka vuokramökkiin/-mökkeihin, ja olen vielä "voitolla" ja itse ei tarvitse tehdä MITÄÄN. Lapsia ei ole =turha "säästää" omaa, +vuokramökki voi olla välillä saarisfosta, välillä Saimaalla, välillä Lapissa jne. tai vaikka huvila Espanjasta.

Vierailija
30/34 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä asti olet seurannut? Itse noin pari vuotta ennen koronaa aloin katselemaan. Todellakin mökit ovat vähentyneet ja kallistuneet korona-aikana.

Olen kyllä seurannut jo muutaman vuoden, mutta ehkä alue jolta katselen on säilynyt "tasaisena"? Katselen vanhoja taloja myös.

Mielestäni on hienoa että mökkejä on osteltu, uskon että monet ovat ihan tyytyväisiä ostokseensa. 

Vierailija
31/34 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faktoja:

-Monet omistajat ovat "suurta ikäluokkaa", kun heistä aika jättää mökkejä tulee paljon myyntiin.

-"Pätkä-/silpputyöt" ymv. ovat kasvaneet --> lainan saanti vaikeutunut (jo omaan asuntoon, saati mökkiin)

-Moni mökki on huonosti varusteltu (ei juoksevaa vettä/sisävessaan jne.) =ei kiinnosta ostajia, moni "milleniaali" ei osaa itse remontoida tmv. eli halutaan "valmis paketti".

-Ajat on muuttuneet, siinä missä ennen oli vaihtoehtoina meno mökille tai Ruotsin-risteilylle, nykyään voi (ennen ja jälkeen koronan) lähteä Andeille vaeltamaan tai Balillesurffaamaan --> sama raha saimaan mökkiin sateessa/itikoiden syötävänä ei enää kiinnosta.

+Mukavuudenhaku kasvanut, itsekkin laskin että hankintahinta (vähintään!) 100K +pakolliset kulut (vakuutus, kiinteistöveso, hoitokulut ymv.) 1000e/vuosi (vähintään!) niin n. 3000e/vuosi voin käyttää vaikka vuokramökkiin/-mökkeihin, ja olen vielä "voitolla" ja itse ei tarvitse tehdä MITÄÄN. Lapsia ei ole =turha "säästää" omaa, +vuokramökki voi olla välillä saarisfosta, välillä Saimaalla, välillä Lapissa jne. tai vaikka huvila Espanjasta.

Tämä on totta.

Mutta itse tykkään kuitenkin että on oma mökki ja omat tutut tavarat siellä, tutut kivet ja puut ja polut.

Vierailija
32/34 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en ole ostanut mökkiä korona-aikana. Sillä tiedostan sen asian, mikä tuolla uutisen kommenteissakin sanotaan, että "Kaikki pandemian luomat kuplat puhkeavat alle vuodessa".

Mutta kiitos toki kaikille niille tyhmyreille, jotka menivät koronahuumassa ostamaan mökin. He kylvivät sadon ja koronan jälkeen fiksummat ostajat poimivat hedelmät. :)

Uskon että useat ovat ihan tyytyväisiä ostokseensa. Nykyään on helppo asentaa vaikka kompostisisävessa ja aurinkopaneelit. Porakaivon voi porauttaa, se maksaa kyllä mutta on hintansa arvoinen. Hyvän mökin voi myös vuokrata silloin kun ei itse käy. Uskon että matkailu pohjoismaihin tulee kasvamaan kun Välimeren maissa alkaa olla tukalan kuumat kesät.

Vierailija
33/34 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne mökkien hinnat nousussa vai laskussa nyt?

Vierailija
34/34 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyntiin on tullut paljon lähes  purkukuntoisia. Kalliilla öljylämmityksellä, vailla kunnallista viemäriä ja uusimista vaativilla sakokaivoilla, kuoppaisten teiden takana ja lähin kauppa kymmenien kilometrien päässä. Puulämmitteisissä hormit käyttökiellossa, tontti pusikoitunut.

Hintapyynnöt mielipuolisia.

Minulla on aikaa odottaa, ostan parin vuoden kuluttua oikeanhintaisen kakkosasunnon.

Harvoinpa mökeillä on öljylämmityksiä ja kunnallistekniikka.

Meillä on kyllä kaikilla mukavuuksilla varustettu kakkoskoti puhtaan jörven rannalla, eikä voi edes pusikoitua, kun on kalliolla.

Lähes kaikilla on samanlaisia mökkejä meillä päin. Mistähän oikein puhut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi