14v tytär ei aijo mennä rippikouluun koska "ei usko jumalaan"
Kommentit (283)
En minäkään aikanaan mennyt. Miksi ihmeessä pitäisi? En koe jääneeni mistään paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekan sivun kommentit luettuani hämmästyttää, että yksikään ei maininnut, miten olisi hyödyllistä teinin oppia kristinuskon perusteita, kun kristityssä maassa asutaan. Yleissivistyksen kannalta siis.
Ei kai tuohon rippikoulua tarvita? Ihan peruskoulun pitäisi riittää.
Pitäisi juu, mutta eipä näytä riittävän.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hänen pitäisi mennä jos ei halua? Sinun mieliksesi? Aio, ei aijo.
No niin. Tännekin saatiin heti kielipoliisi paikan päälle. Tuli nopeammin kuin palokunta palopaikalle.
Pakottaa ei voi. Minut pakotettiin leirille ja olin ihan yhtä ateisti kuin ennen leiriä. Missasin myös kokonaan Pride-kulkueen, johon olen perinteisesti osallistunut monta vuotta peräkkäin tuttuni kanssa. Pällistelin ristejä ja tavasin rukouksia. Ei ollut edes hyvä kokemus. Ainakin maksettiin.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei mene. Minulle ei annettu vaihtoehtoa, joten kävin lusimassa sen ja erosin myöhemmin kirkosta. Lopputulokseen sillä ei siis ollut merkitystä, harva teini riparilla kääntyy uskoon. Toisaalta, senkin ajan voisi käyttää jotenkin paremmin.
Moni ei ole kääntynyt uskoon rippileirillä, eikä myöhemminkään elämänsä varrella.
Vain uskoon kääntyminen on uskon asia.
Vierailija kirjoitti:
Hölmöhän se on jos ei mene. Ei meilläkään kukaan siellä mihinkään jumalaan uskonut mutta mistään muualta ei saanut sen ikäisenä tienattua niin helpolla massia. Yksi viikko sitä paskanjauhuuta ja rahahanat aukesi sukulaisilta.
Silloin, 1986, kun minä kävin rippileirin, niin siellä oli hyvät ruoatkin.
Siinä fiksu nuori kun ei usko satukirjan taru olentoon.
Jos ei mene, hän menettää kymmenten tuhansien rahat. Myös viikkorahan maksaminen loppuu. Pärjätköön rahatta sitten.
Vierailija kirjoitti:
En uskonut jumalaan, mutta ehdottomasti halusin rippileirille, kun siellä tehtiin kaikkea muutakin mukavaa.
Oli kyllä tosi hauska viikko.
Nielitkö?
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei mene. Minulle ei annettu vaihtoehtoa, joten kävin lusimassa sen ja erosin myöhemmin kirkosta. Lopputulokseen sillä ei siis ollut merkitystä, harva teini riparilla kääntyy uskoon. Toisaalta, senkin ajan voisi käyttää jotenkin paremmin.
Hengailee jossain tupakoimassa 🤔😂
Kuinka moni teini menisi rippileirille, jos ei olisi tapana järjestää juhlia ja antaa lahjoja?
Aika harvassa ovat todelliset uskovat. Osa tietysti joutuu menemään, koska joillekin vanhemmille se on vaan vielä todella kova paikka, jos oma lapsi ei mahdu vanhempien normeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekan sivun kommentit luettuani hämmästyttää, että yksikään ei maininnut, miten olisi hyödyllistä teinin oppia kristinuskon perusteita, kun kristityssä maassa asutaan. Yleissivistyksen kannalta siis.
Ei kai tuohon rippikoulua tarvita? Ihan peruskoulun pitäisi riittää.
Pitäisi juu, mutta eipä näytä riittävän.
Perustelu tälle on mikä? Millä tasolla ei-uskovaisen
lapsen pitäisi kristinuskon perusteita peruskoulussa oppia, entä sitten uskovaisen?
Mikä on mielestäsi kodin rooli uskontokasvatuksessa?
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei mene. Voithan rauhallisesti todeta, että saa itse päättää. Todeta vaihtoehdot - rippileiri , Prometheus leiri. Miten toimii, jos kaverit menee?
Miksi pitäisi mennä kummallekaan leirille?
Huvittavaa muuten, että lapsille ensin tolkutetaan vuosikaudet, ettei kaikkea tarvitse tehdä siksi että kaverit tekevät, sitten yhden leirin kohdalla pitäisi tehdä samoin kuin kaverit, ja sitten taas tulee monta vuotta, jolloin missään tapauksessa ei pidä tehdä mitään vain siksi että kaverit tekevät, vana pitää ehdottomasti miettiä itse.
”Konfirmaatiossa nuoret tunnustavat uskonsa yhdessä seurakunnan kanssa ja liittyvät sukupolvien ketjussa seurakunnan yhteiseen uskoon.”(RT)
On ihan oikein olla menemättä rippikouluun ja varsinkin olla osallistumatta konfirmaatioon, koska siinä ei-uskova syyllistyy valheeseen tunnustamalla uskonsa jota hänellä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei mene, hän menettää kymmenten tuhansien rahat. Myös viikkorahan maksaminen loppuu. Pärjätköön rahatta sitten.
Lapsi voi tehdä itsestään lastensuojeluilmoituksen, jos vanhemmat lopettavat elatuksen tai kieltävät oikeuden uskonnonvapauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani ilmoitti minulle rauhallisesti, etten mene rippileirille.
Kertoi itse näin:
En usko mihinkään mieheen joka käveli vetten päällä ja paransi ihmisiä koskettelemalla.Ja miksi kirkko yritti kieltää naispappeja työskentelemästä?
Ja miksi kirkon piirissä on niin paljon lasten hyväksikäyttöjä ja niitä yritetään salailla.
Ja miksi uskovaisissa kuten Rva kansanedustaja on heitä jotka haluavat jopa raiskauksen uhrin synnyttävän lapsen..
Hämmästyin että näinkin teini oli pohtinut asioita.
Ja asia oli täysin selvä, hän ei käynyt rippikoulua ja hyväksyin sen täysin.
Harmi, minkä päätöksen teki. Hänellä oli selvästi paljon mieltä askarruttavia kysymyksiä eikä kenties ketään asioista tietävää, kenen kanssa niistä puhua. Juuri siellä riparilla hän olisi voinut saada vastauksia näihin kysymyksiinsä. Tai käydä ainakin keskustelua ja ajatusten vaihtoa näistä ja monista muistakin asioista. Ette sitten tätä tajunneet?
Eihän jampalla ollut mitään itseään askarruttavia kysymyksiä, vaan hihhuleiden hörhöilyistä hän oli juurikin sitä mieltä, että ne on hölmöläisten hommaa, esittäen asian kysymys muodosssa, eli että miksi ihmeessä kukaan voi ajatella noin idi oottimaisesti?
Erittäin fiksu kaveri, joka on älykkyydessä näitä 2000 vuotta vanhoihin satuihin uskovia hihhuleita valovuosia edellä.
Jokainen, joka on vähänkään hihhuleiden kanssa keskustellut tietää, että se on aivan turhaa ajanhukkaa. Heidät on aivopesty niin totaalisesti, ettei heihin uppoa minkäänlainen järkipuhe, joten aivan turhaa on ainakaan siltä pohjalta lähteä aikaansa tuhlaamaan jonnekin mielikuvitusolentoja palvovien aivopesuleirille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni sanoi, että naula menee sinne, minne kurikka sen ajaa. Eiköhän tuon ikäisen ole vielä toteltava vanhempiaan.
Kaipa nuoren on toteltava, jos vanhempi ei halua ottaa nuoren näkemyksiä huomioon.
Niin. Itse en uskonut jumalaan ja kuitenkin minut pakotettiin riparille. Kotona oli väkivaltainen kasvatus ja häiriintynyt äiti, joka sai aina isän usutettua kimppuuni. Suoraan sanottuna pelkäsin, että h****tilliset olosuhteet vain pahenisivat, jos jättäisin käymättä. Riparin koin erittäin nöyryyttävänä ja inhottavana. Se oli ehkä p*skin kokemus elämässäni, mutta hampaita purren yritin kestää. Aikuisena erosin kirkosta heti, kun se oli mahdollista.
Ihan hyvä ettei hän mene, jos ei ota yhtään tosissaan eikä ole edes kiinnostunut niistä asioista, mitä siellä opetetaan. Hän saattaa myöhemmin elämässään kiinnostua kristinuskosta, siihen ei tarvita muodollista yhteisötilannetta.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ei se lahjaraha ihan helpolla tule, jos joutuu olemaan rippikoulussa vasten tahtoaan. Laskekaapa, kuinka monta tuntia siihen menee valveillaoloaikaa, ja jos nuori sen käyttäisi kesä- tai muuhun työhön, niin paljonko tienaisi.