Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siirryin koulumaailmaan töihin (en ole opettaja), olen järkyttynyt opettajien käytöksestä

Vierailija
21.05.2021 |

Heti alkuun huomio, en leimaa kaikkia opettajia! Mutta noin joka neljäs heistä katsoo lävitseni, kuin minua ei olisikaan. Törmäämme koulun käytävillä joka päivä, joka päivä tervehdin heitä iloisesti hymyillen vaikka he välttelevät katsettani. Tervehdittyäni he selkeästi vaivaantuvat ja tervehtivät pikaisesti "hei". Ja viilettävät nopeasti pois paikalta. Osa heistä on oppinut että tervehdin joka tapauksessa ja ovat alkaneet pikku hiljaa ottaa jopa katsekontaktia :D Koulusihteeri kävelee ohitseni kylmän viileästi ja huikkaan hänen peräänsä MOIKKA, hän pysähtyy ja kääntyy ja katsoo kuin idioottia 😀

Jotenkin hauska ollut seurata koko kevätlukukausi että he edelleen kuvittelevat olevansa minua ylempänä vain koska ovat opettajia. Se, mitä he eivät tiedä, niin mikä olin ammatiltani ennen koronaa ja ennen lomautusta ja irtisanomista... ja nyt siis uuden äärellä.

Toki on näitä ihania opeja jollaisia toivon omien lasteni koulutielle. He ovat kultaa ja saavat uskomaan koko ammattikuntaan ❤

Ja tiedän, ihan jo sivusta seuranneena että ala on hemmetin RANKKA. Mutta se ei tarkoita että niitä käytöstapoja ei tarvitsisi noudattaa 🙂

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nyt jaksaa joka päivä tervehtiä, pari kertaa vuodessa on sopiva määrä.

Vierailija
62/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä nyt puhutaan opettajien kuormituksesta ettei jaksa edes tervehtiä. Ihan samaan tapaan ne kouluavustajat ovat kuormittuneita ja heidän vastuullaan ovat yleensä vielä ne vaikeimmat tapaukset. He kumminkin jaksavat tervehtiä. Nyt logiikka ontuu.

Ohjaajan VASTUULLA ei voi olla oikeastaan kukaan muu kuin diabeetikko. Vaikka olisi henkilökohtainen ohjaaja, niin ohjaaja ei ole koulussa vastuussa missään tilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä nyt puhutaan opettajien kuormituksesta ettei jaksa edes tervehtiä. Ihan samaan tapaan ne kouluavustajat ovat kuormittuneita ja heidän vastuullaan ovat yleensä vielä ne vaikeimmat tapaukset. He kumminkin jaksavat tervehtiä. Nyt logiikka ontuu.

Nuori ope jaksaa ja uusi avustaja jaksaa. Ainakin yläkoulussa ne avustajat ovat tiheästi vaihtuvia, monet nuoria ihmisiä, jotka ovat vain kääntymässä.

Lisäksi se avustajan työ ei oikeasti useimmiten ole ollenkaan niin raskasta kuin opettajan, jolla se vastuu on. Poikkeuksiakin toki on riippuen työpaikasta.

Kyllä minunkin tunneillani käy yksi tyttö pyörimässä, mutta en todellakaan koe, että samaa työtä tekisimme tai että hänestä minulle mitään apua olisi. Toivottavasti sille oppilaalle, jota varten hän siellä teoriassa on, mutta epäilen. Kyllä hänelle silti pyrin aina juttelemaan ja olemaan ystävällinen. Fakta on kuitenkin, että hän tulee minun suunnittelemalleni tunnille, jonka ohjelmasta ja kulusta minä yksin vastaan ja jonka jälkityöt ja arvioinnit minä hoidan. Meidän töistämme ei voi puhua samana päivänäkään.

Onpa harvinaisen ylimielinen tapa suhtautua. Ensinnäkin tämä "tyttö" lienee ihan täysi-ikäinen aikuinen, kun on siellä töissä eikä käy koululla vain "pyörimässä". Ihan työtään hänkin varmasti tekee. Oli sitten kyse harjoittelijasta, tai koulunkäyntiavustajasta. Hekin kun ovat oman alansa koulutettja ammattilaisia, vaikka työnkuva on eri kuin opettajalla. Yhtään opettajan työtä väheksymättä.

Minkä takia te ette keskenänne pidä palaveria siitä, millä tavoin toimimalla hän voisi parhaiten tukea oppituntien sujuvuutta? Sen sijaan, että seläntakana avaudut miten turhaa toisen työ on.

Meille tulee ainakin väkisin työllistettyjä ohjaajia, jotka eivät halua siinä hommassa olla. Ja kyllä se on taivaan tosi, että välillä ohjaajasta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos on tosi raskas erkkaluokka niin siinä ei todellakaan jaksa eikä ehdi enää kädestä pitäen toiselle aikuiselle neuvoa ja opastaa kaikkea.

Luuletko oikeasti ettei näiden kanssa oltaisi keskusteltu ja palaveerattu siitä mitä luokassa pitäisi tehdä. Yläasteen erkkaluokka ei vaan todellakaan ole kaikille sopiva työpaikka.

Hyviä ohjaajiakin tietysti on, mulla on nyt juuri sellainen, kerron ja osoitan kaikin tavoin sen kuinka arvokas hän minulle on. Hän on täysin tasavertainen aikuinen kanssani luokassa. Kertakaikkiaan niin mahtava tyyppi, että toivoisin hänen jatkavan erityisopettajan opintoihin, koska olisi aivan superhyvä tyyppi siihen.

En kyllä myöskään ikipäivänä kertoisi kenellekään saman työyhteisön ihmiselle ”kuinka arvokas hän minulle on”. Ei kukaan ole työpaikallamme minua vaan työyhteisöä varten. Ja ajattelisin että myös avustajat ovat kouluissa oppilaita eikä opettajia varten.

- Akateeminen yksityiseltä sektorilta.

Vierailija
64/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori ope jaksaa ja uusi avustaja jaksaa. Ainakin yläkoulussa ne avustajat ovat tiheästi vaihtuvia, monet nuoria ihmisiä, jotka ovat vain kääntymässä.

Lisäksi se avustajan työ ei oikeasti useimmiten ole ollenkaan niin raskasta kuin opettajan, jolla se vastuu on. Poikkeuksiakin toki on riippuen työpaikasta.

Kyllä minunkin tunneillani käy yksi tyttö pyörimässä, mutta en todellakaan koe, että samaa työtä tekisimme tai että hänestä minulle mitään apua olisi. Toivottavasti sille oppilaalle, jota varten hän siellä teoriassa on, mutta epäilen. Kyllä hänelle silti pyrin aina juttelemaan ja olemaan ystävällinen. Fakta on kuitenkin, että hän tulee minun suunnittelemalleni tunnille, jonka ohjelmasta ja kulusta minä yksin vastaan ja jonka jälkityöt ja arvioinnit minä hoidan. Meidän töistämme ei voi puhua samana päivänäkään.

Onpa harvinaisen ylimielinen tapa suhtautua. Ensinnäkin tämä "tyttö" lienee ihan täysi-ikäinen aikuinen, kun on siellä töissä eikä käy koululla vain "pyörimässä". Ihan työtään hänkin varmasti tekee. Oli sitten kyse harjoittelijasta, tai koulunkäyntiavustajasta. Hekin kun ovat oman alansa koulutettja ammattilaisia, vaikka työnkuva on eri kuin opettajalla. Yhtään opettajan työtä väheksymättä.

Minkä takia te ette keskenänne pidä palaveria siitä, millä tavoin toimimalla hän voisi parhaiten tukea oppituntien sujuvuutta? Sen sijaan, että seläntakana avaudut miten turhaa toisen työ on.

Meille tulee ainakin väkisin työllistettyjä ohjaajia, jotka eivät halua siinä hommassa olla. Ja kyllä se on taivaan tosi, että välillä ohjaajasta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos on tosi raskas erkkaluokka niin siinä ei todellakaan jaksa eikä ehdi enää kädestä pitäen toiselle aikuiselle neuvoa ja opastaa kaikkea.

Luuletko oikeasti ettei näiden kanssa oltaisi keskusteltu ja palaveerattu siitä mitä luokassa pitäisi tehdä. Yläasteen erkkaluokka ei vaan todellakaan ole kaikille sopiva työpaikka.

Hyviä ohjaajiakin tietysti on, mulla on nyt juuri sellainen, kerron ja osoitan kaikin tavoin sen kuinka arvokas hän minulle on. Hän on täysin tasavertainen aikuinen kanssani luokassa. Kertakaikkiaan niin mahtava tyyppi, että toivoisin hänen jatkavan erityisopettajan opintoihin, koska olisi aivan superhyvä tyyppi siihen.

En kyllä myöskään ikipäivänä kertoisi kenellekään saman työyhteisön ihmiselle ”kuinka arvokas hän minulle on”. Ei kukaan ole työpaikallamme minua vaan työyhteisöä varten. Ja ajattelisin että myös avustajat ovat kouluissa oppilaita eikä opettajia varten.

Minä ainakin olen kertonut luokkani ohjaajalle kuinka korvaamaton hän on nimenomaan myös minulle. Työni olisi 100 kertaa vaikeampaa ilman häntä. Osaa työnsä erittäin hyvin. Aika ankeaa jos työkavereita ei saisi arvostaa nimenomaan siitä miten paljon oma työ helpottuu kun on hyvä työkaveri.

- eri

Vierailija
65/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjaajan VASTUULLA ei voi olla oikeastaan kukaan muu kuin diabeetikko. Vaikka olisi henkilökohtainen ohjaaja, niin ohjaaja ei ole koulussa vastuussa missään tilanteessa.

Tämä hirveä vastuu aiheuttaa sen, ettei kykene suoriutumaan tervehtimisestä? Miten opettaja kykenee tekemään niitä vaativia töitä jos perusasiat ei suju?

Vierailija
66/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä haluat saivarrella niin korjataan sitten, että kuinka arvokas hän on oppilaille. Sitä tarkoitin. Kelpaako nyt?

Vierailija
67/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä haluat saivarrella niin korjataan sitten, että kuinka arvokas hän on oppilaille. Sitä tarkoitin. Kelpaako nyt?

No heti parempi!

Vierailija
68/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä hirveä vastuu aiheuttaa sen, ettei kykene suoriutumaan tervehtimisestä? Miten opettaja kykenee tekemään niitä vaativia töitä jos perusasiat ei suju?

Nämä eivät liity toisiinsa. Korjasin edellisen kirjoittajan väitteen siitä että ohjaajalla olisi vastuu hankalista oppilaista. Toki hän käytti vanhaa nimitystä koulunkäynyiavustaja jota ei ole enää minunkaan aikanani käytetty ja pätevänä olen tehnyt töitä jo toistakymmentä vuotta, joten en ihmettele että muutkin tiedot ovat jäljessä...

Vierailija
69/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmalla olevat opettajat tervehtivät kaikkia.

Nykyään on yleistä että opettajissakin on sellaisia jotka äänestävät oikeistopuolueita. Ajatella...

Kuitenkin sosialistinen ammattikunta kuten armeijan henkilöstökin on. Saavat leipänsä veronmaksajien elatuksesta.

Ainahan opettajat ovat äänestäneet kokoomusta ym. oikeistopuolueita. Hehän ovat porvaristoa.

Vierailija
70/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulunkäynninohjaajan ja opettajan työ on täysin erilaista: ope on tehnyt suunnitelmat (mahdollisesti yötä myöten) ja on vastuussa ryhmästä tunnin ajan. Pahimmillaan koulunkäynninohjaaja tulee ilman suunnitelmaa myöhässä tunnille ja istuskelee luokan perällä eikä välttämättä millään tavalla auta oppilaita tai pidä työrauhaa yllä opettajan apuna. Opettajan pitää opastaa luokan lisäksi ohjaajaa, mitä tämä voisi tunnilla tehdä.

Hyvät ohjaajat ovat toki kultakimpaleita.

Ällöttävää, kun aikuinen ihminen puhuu itsestään "opena".

Opettaja!

Vierailija
71/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään opettajat, ketkähän huomenna...

Vierailija
72/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoa ja moukkamaista käytöstä ei puolusta mikään! Ei millään työpaikalla!

Kyllä väsynyt opettaja jaksaa edes pikkuisen nöykätä tai vääntää naamalleen ihan pienen hymyn. Toisen läpi katsominen on aivan yhtä rasittavaa.

Kertoo paljon ihmisestä, jos ei osaa tai halua toimia edes alkeellisempien käytöstapojen mukaisesti ja ammattina on opettaja.

Jos opettaja käyttää valtaansa tällä tavalla työyhteisössä, niin mitenköhän hän toimii luokassa niitä oppilaita kohtaan, joista ei pidä?

Vierailija
73/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlainen kokemus kun olin pari vuotta sitten kouluavustajana. Edes opettajanhuoneessa puolet opettajista ei vastannut tervehdykseen. Ja nämä opettavat käytöstapoja lapsillemme.

Tämä tervehdykseen vastaamattomuus on muuten jotain todella outoa. En missään muualla ole törmännyt tähän.

Tule meille töihin. Ollaan tavallinen toimistohommia pyörittävä firma pääkaupunkiseudulla. Meillä ei vastata tervehdykseen ja ylpistellään kuppikunnissa. Ei olla opettajia.

Vierailija
74/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulun talonmies ei koskaan vastaa minulle kun tervehdin, vaan yrittää katsoa toiseen suuntaan. Oiskohan erityisherkkä? Jotkut opettajat on joskus jättänyt moikkaamatta takaisin, mutta ei ne sentään ala tuijottaa kattoon. Olen kuraattori. Tuohon aiemmin mainittuun hymyilen kuitenkin kaikille -kommenttiin huomautettakoon, että ei sitä kukaan näe maskin läpi.

Vierailija
75/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

istuin joskus opejen pöydässä ruokalassa. Silmiä avaava kokemus. "Pekasta ei koskaan tule mitään". "joo ei niin, ihan paska"

No tuliko Pekasta mitään? Vai oliko opettaja oikeassa? Tuliko ulkoministeri?

Vierailija
76/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmalla olevat opettajat tervehtivät kaikkia.

Nykyään on yleistä että opettajissakin on sellaisia jotka äänestävät oikeistopuolueita. Ajatella...

Kuitenkin sosialistinen ammattikunta kuten armeijan henkilöstökin on. Saavat leipänsä veronmaksajien elatuksesta.

Ainahan opettajat ovat äänestäneet kokoomusta ym. oikeistopuolueita. Hehän ovat porvaristoa.

Tätä on vaikea käsittää. Opettajan ei missään nimessä kannattaisi äänestää Kokoomusta, joka kaikin tavoin on pilannut koulun ja opettajan työn. Kokoomus on viimeinen puolue, jota koulu- ja opiskeluasioista välittävä äänestää. 

Vierailija
77/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion jälkeen olin luokanavustajana ykkösluokkalaisille neljän nuoren opettajan apuna. Niillä opettajilla oli kaikilla hirveää (turhaa) draamaa keskenään ja vuorotellen haukkuivat toisiaan mulle kahden kesken. Se oli väsyttävin työ ikinä. Vastailin niihin juttuihin lähinnä "jaa" ja "aha", mutta eivät silti tajunneet olla hiljaa. Lapset oli kyllä tosi ihania. Olin aikonut hakea yliopistoon lukemaan alaa, mutta totesin tuon työn ansiosta, etten jaksaisi tuollaisia kollegoja ja hain sittenkin oikikseen.

Vierailija
78/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin lastentarhanopettaja ei tervehdi kaikkia päiväkodin työntekijöitä.

Vierailija
79/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin opettajamainen kommentti :DD

Vierailija
80/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja näyttää kyllä lapsillekin huonoa esimerkkiä, jos tekee työtä jossa kuormittuu niin, ettei peruskäytöstapoja kykene enää noudattamaan. Tarkoitan tuota tervehtimättömyyttä, jota selitetään kuormittumisella. Ei työn kuulu olla sellaista, ettei enää normaaleja tapoja kykene noudattamaan. Entä jos minäkin heittäisin vain banaaninkuoret koulun käytävään, kun olen niin kuormittunut asiantuntijatyöstäni, etten pysty laittamaan niitä roskiin? Tai jätän perseeni pyyhkimättä ja pesemättä kun olen niin kuormittunut?