Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras ystävä suuttui tyttäreni nimestä, olenko tehnyt väärin?

Vierailija
21.05.2021 |

Kerroin tänään parhaalle ystävälleni/tyttäreni tulevalle sylikummille tytölle annettavan nimen, ja ystävä suuttui todella paljon. Kyseessä on nimi, josta pidämme molemmat todella paljon, ja jota olemme molemmat pitäneet ns. "jos sitten joskus saan lapsen"-nimilistalla, joskin ystäväni on ollut äänekkäämpi omalla listallaan olevista nimistä.

Mä satuin saamaan tyttären ensin, ystävä ei ole raskaana eikä hänellä lasten hankinta ei ole vielä mitenkään ajankohtaisena, hän on viime vuosina pohdiskellut paljon ääneen myös sitä, ettei välttämättä tule lapsia koskaan saamaan (ei ole parisuhteessa ja omien sanojensa mukaan "biologinen kello tikittää"). Hänen mielestään olen kuitenkin varastanut hänen valitsemansa nimen.

Tilanne tuntuu tosi ikävältä, en haluaisi väliemme menevän tällaisen takia. Samalla kuitenkin ärsyttää, koska olen itsekin miettinyt nimeä pitkään, valitsimme tämän tytölle kuukausia sitten ja siihen on jo totuttu ja se tuntuu ns. "omalta" ja oikealta. Selvennyksenä siis, että kyseessä on meidän molempien rakastamasta kirjasarjasta erään sivuhahmon nimi, ei kai mikään yleisin Suomessa, mutta ei erityisen harvinainenkaan (2020 alusta syntynyt 135 tämännimistä tyttöä).

Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa? Mitä teitte? Pitäisikö mun mielestänne valita tytölle joku toinen nimi?

Kommentit (387)

Vierailija
101/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo teidän naislinjanne nimi on nytkin suvun naisella. Siskon ja veljen lapset ovat tasan yhtä paljon sukua isoäidilleen. Minusta todella tahditonta ja töykeää mennä vaatimaan veljen vaimolta perusteluja nimelle. Oma tyttäremme sai puolivahingossa tällaisen miehen siskon varaaman nimen. Minä en asiasta tiennyt, mies ei sanomansa mukaan muistanut koko asiaa ja kyseinen nimi on kaunis. Ristiäisissä sitten nakeltiin niskoja lähinnä mulle, ihan kuin minä olisin ollut syyllinen suureenkin rikokseen. Naurettavaa.

Ei ole äiti-tytär -linja. Ei ole äiti-tytär -mitokondriota.

Vierailija
102/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Luna ei ole niin erikoinen nimi, että siitä voisi nostaa tuollaisen äläkän. Se tulee varmasti yleistymään juuri noiden HP-kirjojen takia ja muutenkin sopii nykyiseen nimimuotiin, jossa L- ja N-voittoiset nimet ovat yleistymässä. Tyyliin Noel, Nella, Lenni... 

En yllättyisi, vaikka Lunasta tulisi isokin hitti lähivuosina. 

Joka tapauksessa sinä sait tytön ensin, eikä kukaan omista mitään nimeä. Ehkä ystäväsi vähän mietittyään ymmärtää, että ylireagoi asiaan. 

Tai sitten voit kehitellä Lunasta jotain muuta, joka on uniikimpaa. Lonkalta heitettynä Lunabella, Lunna, Lunita... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo teidän naislinjanne nimi on nytkin suvun naisella. Siskon ja veljen lapset ovat tasan yhtä paljon sukua isoäidilleen. Minusta todella tahditonta ja töykeää mennä vaatimaan veljen vaimolta perusteluja nimelle. Oma tyttäremme sai puolivahingossa tällaisen miehen siskon varaaman nimen. Minä en asiasta tiennyt, mies ei sanomansa mukaan muistanut koko asiaa ja kyseinen nimi on kaunis. Ristiäisissä sitten nakeltiin niskoja lähinnä mulle, ihan kuin minä olisin ollut syyllinen suureenkin rikokseen. Naurettavaa.

Ei ole äiti-tytär -linja. Ei ole äiti-tytär -mitokondriota.

:D "Ette saa nimetä lastanne Rosannaksi, koska se on meidän mitokondriolinjassa kulkeva nimi." Ei h*levetti. :D Kuulostaa kunnon miniä-käly vihaajilta. Totta kai nimeksi Rosanna veljen lapselle.

Vierailija
104/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on niin vähän mielikuvitusta, että pitää ehdoin tahdoin saada lapselleen sama nimi, jonka tietää, että puolison sisko antaa omalle tytölleen, niin sitten on näin. Mutta en kehtaisi kyllä itse ristiä lastani samalle nimelle, jonka tietäisin, että serkku myös tulee saamaan. Vai oletatko, että miehesi sisko ei sitten enää antaisi tätä äidiltä tytölle kulkevaa nimeä, kun olit ehtinyt "kahmia" sen omalle lapsellesi

Vierailija
105/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että ystävän reaktiossa on taustalla jotain muutakin. Ehkä on toivonut lasta jo pitkään, mutta ilman puolisoa ei halua yksin hankkia. On ehkä kotenut surua jo siitä, että sinä saat lapsen, mutta hän ei. On pystynyt käyttäytyä asiallisesti, mutta nyt vielä "viet" hänen nimensä.

Ette kumpikaan ole tässä tilanteessa väärässä tai syyllisiä, mutta yritä ymmärtää ystävääsikin. Sinun ei tarvitse lapsesi nimeä enää vaihtaa ja eiköhän ystäväsikin pian lepy. Ehkä sopivasti tilaa ajatella kannattaisi nyt antaa.

Vierailija
106/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on niin vähän mielikuvitusta, että pitää ehdoin tahdoin saada lapselleen sama nimi, jonka tietää, että puolison sisko antaa omalle tytölleen, niin sitten on näin. Mutta en kehtaisi kyllä itse ristiä lastani samalle nimelle, jonka tietäisin, että serkku myös tulee saamaan. Vai oletatko, että miehesi sisko ei sitten enää antaisi tätä äidiltä tytölle kulkevaa nimeä, kun olit ehtinyt "kahmia" sen omalle lapsellesi

Mistä tiedetään, että koko serkkua edes tulee? Mieheni sisko ei saanut enää yhtäkään lasta, mutta tämä tärkeä tytön nimi jää elämään meidän tyttärellämme. Minusta tämä on aika win-win tilanne.

Vierailija
107/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nimi on Luna, niin älä missään tapauksessa anna lapsellesi sitä nimeä!!!!

Koulukiusaajat hyökkäävät:

Lunatic, Luunappi, Pil-Luna...

Minä olen Lunaa pitänyt aina eläimen nimenä. Tiedän kaksi koiraa, joiden nimi on Luna

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/bb6510a9-c8ff-433c-a45e-e8f1…

Vierailija
108/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luna on juuri sellainen trendinimi, että niitä on kohta koululuokassa vähintään kolme joka luokalla.

Vierailija
109/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta se ja sama. Ainoa ketä on haitannut hiukan, on tämä serkutyttö itse, joka kokee, että äiti vei nimen sen oikealta omistajalta. Vaikka olen sanonut, ettei haittaa, koska kaunista nimeä saa jakaa.

Just joo, on sulla jutut 😂 miten tytölle edes tulisi mieleen harmistua että oma nimi on viety joltain pienemmältä, joka kuitenkin on saanut se nimen, hohhoh. On tainnut naislinja-täti käydä selittämässä vähän nimen oikeasta naislinjaomistajasta, ja feikkikaimoista.

Vierailija
110/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedetään, että koko serkkua edes tulee? Mieheni sisko ei saanut enää yhtäkään lasta, mutta tämä tärkeä tytön nimi jää elämään meidän tyttärellämme. Minusta tämä on aika win-win tilanne.

Sitten vain näytät naurettavalta, kun miehesi sisko saakin tytön. Mutta kun mun pitää ehdottomasti saada lapselleni se erikoinen nimi, joka on annettu perinteisesti äidiltä tytölle, vaikka nimiä olisi valita kuinka paljon. Mä oon eka eka eka, kerkesin ensin, lällälläää

Vierailija
111/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin pariskunta, joiden kanssa olimme ystäviä, antoi pojalleen saman nimen kuin veljelläni. Vanhempani taisivat olla vain imarreltuja. Meillä oli sitten "iso-Juho" ja "pikku-Juho", eikä se tuntunut kumpaakaan haittaavan. 

Vierailija
112/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta se ja sama. Ainoa ketä on haitannut hiukan, on tämä serkutyttö itse, joka kokee, että äiti vei nimen sen oikealta omistajalta. Vaikka olen sanonut, ettei haittaa, koska kaunista nimeä saa jakaa.

Just joo, on sulla jutut 😂 miten tytölle edes tulisi mieleen harmistua että oma nimi on viety joltain pienemmältä, joka kuitenkin on saanut se nimen, hohhoh. On tainnut naislinja-täti käydä selittämässä vähän nimen oikeasta naislinjaomistajasta, ja feikkikaimoista.

Vierailija
113/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei harmittelisi, jos serkut jutelleet nimistään ja tausta tiedossa, miten nimi yleensä periytynyt.

Vierailija
114/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi lainaus oli järkyttävä. Siis lapsen isän sisko on mennyt kertomaan lapselle tuollaista, ja lapsi syyllistää itseään jostain hemmetin naislinjasta, vaikka hän on ihan yhtä oikeutettu suvun nimeen kuin muutkin. Hän on yhtä paljon suvun nainen kuin tätinsäkin lapsi, jota ei välttämättä edes tule. Karseaa, en ihmettele tarinoita karmivista suvuista. Vastasyntyneetkin laitetaan arvojärjestykseen kuin kuninkaalliset.

Vierailija
115/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon ap, voitit! 

Vierailija
116/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vain näytät naurettavalta, kun miehesi sisko saakin tytön. Mutta kun mun pitää ehdottomasti saada lapselleni se erikoinen nimi, joka on annettu perinteisesti äidiltä tytölle, vaikka nimiä olisi valita kuinka paljon. Mä oon eka eka eka, kerkesin ensin, lällälläää

Kirraako?

Vierailija
117/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on melkoinen ihme, kun eronneena 50-vuotiaana vielä tyttären pyöräyttää. Mutta pääasia lienee suvun vanhimmille että tytön nimi jää elämään ja siirtyy toivottavasti eteenpäinkin. Miehen sisko ei siihen pystynyt. Ilman meitä nimen kulku olisi katkennut.

Vierailija
118/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa riidellä kakaran nimestä. Nimiä riittää maailmassa kyllä.

Vaikkei riittäisikään niin eivät ne tule ikinä samassa luokassa istumaan.

On tekemällä tehtyä taas. Tyhjä elämä ystävällä.

Vierailija
119/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen sisko suuttui aikanaan, kun varastettiin hänen varaamansa tytön nimi. En ollut ikinä kuullutkaan, että hänellä oli joku nimi varattuna. Hänellä tosin oli jo lapsiluku täynnä ja lopulta hän sitten leppyi ja antoi luvan meidän käyttää nimeä.

Meillä suvussa kulkee nimi, joka on kulkenut äidiltä tyttärelle useita sukupolvia. Minulla on tämä nimi. Olin vähän ihmeissäni, kun veljeni tyttö kastettiin tällä nimellä. Hänen vaimonsa oli halunnut tytölle tämän nimen, kun se oli hänestä niin nätti. Mutta erikoista minusta tämä toki oli, että halusi väkisin tytölleen juuri sen nimen, joka perinteisesti annettu äidiltä tyttärelle. 

Mutta en toki suuttunut. Kun sain tytön, nimi jatkui hänellä, kuten suvussa on ollut tapana. On siis harvinaisempi nimi, joka kulkee toisena nimenä.

Kiva perinne mutta onhan sekin kiva että serkuilla on sama nimi mikä perinteenä suvussa.

Onhan se veljenkin tyttö yhtä oikeutettu suvussa kulkevaan nimeen?

Mutta jos se on mennyt naislinjassa, niin onhan se vähän tahditonta.

Siis ei minua sinänsä haitannut. Ihmettelin vain, koska ihan yleisesti oli tiedossa, että nimi kulkee naislinjassa. Nyt on serkkutytöillä sama nimi ja veljen tyttö on itse harmitellut, että hänelle on annettu ns. suvussa kulkeva nimi, joka olisi pitänyt säästää äidiltä tytölle. Olen hänellekkin sanonut, että kaunista nimeä saa jakaa, ettei se haittaa. 

Itse en antaisi lapselleni nimeä, joka kulkee isältä pojalle ja äidiltä tytölle, jos se ei olisi omalle lapselle ns. perintönimi. Minusta se olisi lähinnä noloa.

Niin, sinulle se on naislinjassa kulkeva perintönimi, heille se on vain kiva nimi.

Totta näinkin. Kun kysyin veljen vaimolta, miksi halusi tämän nimen tytölleen, vastasi, että hän ehti saada tytön ennen minua, niin halusi varata nimen tytölleen. 

Tyttöni on puolitoista vuotta nuorempi serkkutyttöään, joten ns. ehti ensin. Olen itse kuudes tämän nimen omaava ja tyttöni seitsemäs. Voihan se olla, ettei tyttöni ikinä saa tyttöä, joten nimi loppuu meidän linjassa. 

No joo, ymmärrän nyt että vähän ärsytti jos veljen vaimo on asian noin esittänyt. Siis että hän varasi sen ensin omalle lapselleen.

Ja oli vielä tietoinen että nimi on kulkenut äidiltä tyttärelle. Ajatteliko että sinä et sitä nimeä olisi antanut ja hän olisi se joka jatkaa perintöä?

Sille veljesi tytölle on kyllä taidettu tehdä hyvin selväksi että hänellä on nimi jota hän ei ole ansainnut? Kun tietää asiaa harmitella. Vaikka olet sanonutkin ettei haittaa niin silti jotenkin on tietoinen "väärästä" nimestään.

Vierailija
120/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luna on juuri sellainen trendinimi, että niitä on kohta koululuokassa vähintään kolme joka luokalla.

Tämä, ja lisäksi Luna on minulle koiran tai muun lemmikin nimi. Seuraavaksi lapsille annetaan nimeksi varmaan Musti.

Ihan yhtä hullun kuuloista on antaa ihmisten nimiä eläimille. Esim. tiedän koirat nimeltä Martti ja Reino....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän