Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras ystävä suuttui tyttäreni nimestä, olenko tehnyt väärin?

Vierailija
21.05.2021 |

Kerroin tänään parhaalle ystävälleni/tyttäreni tulevalle sylikummille tytölle annettavan nimen, ja ystävä suuttui todella paljon. Kyseessä on nimi, josta pidämme molemmat todella paljon, ja jota olemme molemmat pitäneet ns. "jos sitten joskus saan lapsen"-nimilistalla, joskin ystäväni on ollut äänekkäämpi omalla listallaan olevista nimistä.

Mä satuin saamaan tyttären ensin, ystävä ei ole raskaana eikä hänellä lasten hankinta ei ole vielä mitenkään ajankohtaisena, hän on viime vuosina pohdiskellut paljon ääneen myös sitä, ettei välttämättä tule lapsia koskaan saamaan (ei ole parisuhteessa ja omien sanojensa mukaan "biologinen kello tikittää"). Hänen mielestään olen kuitenkin varastanut hänen valitsemansa nimen.

Tilanne tuntuu tosi ikävältä, en haluaisi väliemme menevän tällaisen takia. Samalla kuitenkin ärsyttää, koska olen itsekin miettinyt nimeä pitkään, valitsimme tämän tytölle kuukausia sitten ja siihen on jo totuttu ja se tuntuu ns. "omalta" ja oikealta. Selvennyksenä siis, että kyseessä on meidän molempien rakastamasta kirjasarjasta erään sivuhahmon nimi, ei kai mikään yleisin Suomessa, mutta ei erityisen harvinainenkaan (2020 alusta syntynyt 135 tämännimistä tyttöä).

Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa? Mitä teitte? Pitäisikö mun mielestänne valita tytölle joku toinen nimi?

Kommentit (387)

Vierailija
61/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luna on tällä hetkellä yleisin koiran kutsumanimi.

Vierailija
62/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luna on yksi suosituimmista narttukoiran nimistä. Etkö tosiaan keksi mitään muuta nimeä lapselle?

Tavallaan ymmärrän kyllä ystävääsi. Luna ei ole mikään ns. tavallinen ja yleinen nimi, joten varmasti tuntuukin siltä että olet sen häneltä ryövännyt. Vaikkei nimiä mitenkään varata voi, siitä olen kanssasi ihan samaa mieltä.

Mutta haloo, se on niin koiran nimi... ja lisäksi tuo yhtymä sanaan lunatic. Antaisit ennemmin nimeksi vaikka Unna. Se on kaunis ja tarkoittaa ”pikkuista” (saamelainen nimi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ehdotuksista, mutta en kaipaa mielipiteitä nimestä tai muita nimivaihtoehtoja.

ap

Vierailija
64/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luna Lovegood? No just!

Vierailija
65/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luna on yksi suosituimmista narttukoiran nimistä. Etkö tosiaan keksi mitään muuta nimeä lapselle?

Tavallaan ymmärrän kyllä ystävääsi. Luna ei ole mikään ns. tavallinen ja yleinen nimi, joten varmasti tuntuukin siltä että olet sen häneltä ryövännyt. Vaikkei nimiä mitenkään varata voi, siitä olen kanssasi ihan samaa mieltä.

Mutta haloo, se on niin koiran nimi... ja lisäksi tuo yhtymä sanaan lunatic. Antaisit ennemmin nimeksi vaikka Unna. Se on kaunis ja tarkoittaa ”pikkuista” (saamelainen nimi).

no toihan vasta hyvä oliskin, una unnuttaja. unnuttaja-una

Vierailija
66/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuusajatukset voivat nakertaa ystävääsi aika kovaa. Ei mikään pikkujuttu.  Ystäväsi ehkä saattaa ymmärtää oman kohtuuttomuutensa, mutta tunteet ottavat vallan: kokee tilanteen epäreiluna jo sen puolesta, että olet saanut miehen, lapsen ja nyt viet vielä sen hänen lempi nimensäkin ja hänelle ei ole mitään. Se voi tuntua siltä kuin haluaisit tahallaan satuttaa häntä.

Tämä.

Vierailija
67/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unnasta tulee lähinnä mieleen unnutus.

Minäkin tiedän yhden koiran ja peräti kolme kissaa, joiden nimi on Luna – mutten silti pidä sitä erityisemmin juuri eläimen nimenä.

Mielleyhtymät muodostuvat jokaisella ihan omassa päässään. *Sinulle* Luna on ”koiran nimi”.

Vierailija
68/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ehdotuksista, mutta en kaipaa mielipiteitä nimestä tai muita nimivaihtoehtoja.

ap

No mitä asiaa sitten märehtimään täällä netissäkään? Olet jo päättänyt, joten anna palaa. Mitä yhdestä ystävästä jos kerran sinä olet oikeassa.

Vierailija
69/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi saa juuri sen nimen jonka sinä haluat, ei sen minkä ystäväsi haluaa.

Vierailija
70/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin tiedän yhden koiran ja peräti kolme kissaa, joiden nimi on Luna – mutten silti pidä sitä erityisemmin juuri eläimen nimenä.

Mielleyhtymät muodostuvat jokaisella ihan omassa päässään. *Sinulle* Luna on ”koiran nimi”.

Kaunis nimi, jonka mielleyhtymää unnutukseen lapset ei ymmärrä. Aikuiset puolestaan ei tollaisesta tapaa välittää.

Vierailija
71/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaankin vaihtaisin nimeä tässä tilanteessa, vaikka olettekin ehtineet lasta kutsua tuolla nimellä jonkin aikaa. Eikö tämä kiista - vaikka olisikin vähän lapsellinen ja sinulla oikeus käyttää nimeä - aiheuta ikäviä mielleyhtymiä tuohon nimeen?

Vierailija
72/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaunis nimi, jonka mielleyhtymää unnutukseen lapset ei ymmärrä. Aikuiset puolestaan ei tollaisesta tapaa välittää.

Miksi aikuiset myöskään välittäisivät siitä, mikä naapurin koiran nimi on? Ei tässä lasta olla Rekuksi ristimässä kuitenkaan.

Vierailija
73/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No mitä asiaa sitten märehtimään täällä netissäkään? Olet jo päättänyt, joten anna palaa. Mitä yhdestä ystävästä jos kerran sinä olet oikeassa.

En tullut tänne kyselemään mielipiteitä tai ehdotuksia nimen suhteen, vaan tämän tilanteen. Jos lapsen nimi vaihdetaan, mietitään uusi nimi miehen kanssa eikä täällä. :)

ap

Vierailija
74/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta en oo osannutkaan ajatella Lunaa ihmisen nimenä. Ajattelin että se on vähän sama asia kuin Laika tai Pluto, nyt varmaan pitää tarkistaa ovatko noikin nimikalenterissa :D Aina oppii jotain uutta.

Itse aiheeseen, ystävällä taitaa kenkä puristaa jostakin muusta kuin yhdestä nimestä.

Vierailija
75/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäresi saa juuri sen nimen jonka sinä haluat, ei sen minkä ystäväsi haluaa.

Kunhan varautuu siihen, että ystävä voi olla entinen ystävä. Ja se on ihan oma moka.

Vierailija
76/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen sisko suuttui aikanaan, kun varastettiin hänen varaamansa tytön nimi. En ollut ikinä kuullutkaan, että hänellä oli joku nimi varattuna. Hänellä tosin oli jo lapsiluku täynnä ja lopulta hän sitten leppyi ja antoi luvan meidän käyttää nimeä.

Meillä suvussa kulkee nimi, joka on kulkenut äidiltä tyttärelle useita sukupolvia. Minulla on tämä nimi. Olin vähän ihmeissäni, kun veljeni tyttö kastettiin tällä nimellä. Hänen vaimonsa oli halunnut tytölle tämän nimen, kun se oli hänestä niin nätti. Mutta erikoista minusta tämä toki oli, että halusi väkisin tytölleen juuri sen nimen, joka perinteisesti annettu äidiltä tyttärelle. 

Mutta en toki suuttunut. Kun sain tytön, nimi jatkui hänellä, kuten suvussa on ollut tapana. On siis harvinaisempi nimi, joka kulkee toisena nimenä.

Kiva perinne mutta onhan sekin kiva että serkuilla on sama nimi mikä perinteenä suvussa.

Onhan se veljenkin tyttö yhtä oikeutettu suvussa kulkevaan nimeen?

Mutta jos se on mennyt naislinjassa, niin onhan se vähän tahditonta.

Siis ei minua sinänsä haitannut. Ihmettelin vain, koska ihan yleisesti oli tiedossa, että nimi kulkee naislinjassa. Nyt on serkkutytöillä sama nimi ja veljen tyttö on itse harmitellut, että hänelle on annettu ns. suvussa kulkeva nimi, joka olisi pitänyt säästää äidiltä tytölle. Olen hänellekkin sanonut, että kaunista nimeä saa jakaa, ettei se haittaa. 

Itse en antaisi lapselleni nimeä, joka kulkee isältä pojalle ja äidiltä tytölle, jos se ei olisi omalle lapselle ns. perintönimi. Minusta se olisi lähinnä noloa.

Vierailija
77/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs kukaan tietää vaikka tämä ystävä jää lapsettomaksi vanhaksipiiaksi ja ei tule tuota nimeä tarvitsemaan?

Vierailija
78/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen sisko suuttui aikanaan, kun varastettiin hänen varaamansa tytön nimi. En ollut ikinä kuullutkaan, että hänellä oli joku nimi varattuna. Hänellä tosin oli jo lapsiluku täynnä ja lopulta hän sitten leppyi ja antoi luvan meidän käyttää nimeä.

Meillä suvussa kulkee nimi, joka on kulkenut äidiltä tyttärelle useita sukupolvia. Minulla on tämä nimi. Olin vähän ihmeissäni, kun veljeni tyttö kastettiin tällä nimellä. Hänen vaimonsa oli halunnut tytölle tämän nimen, kun se oli hänestä niin nätti. Mutta erikoista minusta tämä toki oli, että halusi väkisin tytölleen juuri sen nimen, joka perinteisesti annettu äidiltä tyttärelle. 

Mutta en toki suuttunut. Kun sain tytön, nimi jatkui hänellä, kuten suvussa on ollut tapana. On siis harvinaisempi nimi, joka kulkee toisena nimenä.

Kiva perinne mutta onhan sekin kiva että serkuilla on sama nimi mikä perinteenä suvussa.

Ei ole yhtä oikeutettu, jos nimi kulkee äidiltä tyttärelle. Pojantytär on eri kuin tyttärentytär siinä tapauksessa.

Vierailija
79/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi vähän samoin, tosin olen tuo ystävä jolta nimi ”ryövättiin”. Haaveiltiin ystävän kanssa yhtä aikaa perheenlisäyksestä ja kerran puhuttiin sitten lapsen nimistä. Kerroin (virhe), että jos saan pojan antaisin nimeksi ”Toivo” tai ”Taavi”. Ystävällä oli omat kauniit nimiehdotuksen jos saisi pojan. No, kaveri tuli raskaaksi ja poika tulossa. Koko raskauden kutsuivat lasta Toivoksi, mutta arvatkaapa mikä nimi kasteessa annettiin? Käytti siis tavallaan molemmat minun valitsemani nimet yhdelle vauvalle. Silloin suoraan sanottuna vitutti, mutta nyt ei enää häiritse. Tosin välit viilenivät aika lailla, liekö tuo lopulta yksi syy.

Vierailija
80/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtä oikeutettu, jos nimi kulkee äidiltä tyttärelle. Pojantytär on eri kuin tyttärentytär siinä tapauksessa.

Sehän on sellainen varastettu nimi silloin, jos on perintönimi äidiltä tytölle. Tämä on suvun oikea xxxx ja tämä on se väärä xxxx. En haluaisi olla se väärä xxx

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi