Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras ystävä suuttui tyttäreni nimestä, olenko tehnyt väärin?

Vierailija
21.05.2021 |

Kerroin tänään parhaalle ystävälleni/tyttäreni tulevalle sylikummille tytölle annettavan nimen, ja ystävä suuttui todella paljon. Kyseessä on nimi, josta pidämme molemmat todella paljon, ja jota olemme molemmat pitäneet ns. "jos sitten joskus saan lapsen"-nimilistalla, joskin ystäväni on ollut äänekkäämpi omalla listallaan olevista nimistä.

Mä satuin saamaan tyttären ensin, ystävä ei ole raskaana eikä hänellä lasten hankinta ei ole vielä mitenkään ajankohtaisena, hän on viime vuosina pohdiskellut paljon ääneen myös sitä, ettei välttämättä tule lapsia koskaan saamaan (ei ole parisuhteessa ja omien sanojensa mukaan "biologinen kello tikittää"). Hänen mielestään olen kuitenkin varastanut hänen valitsemansa nimen.

Tilanne tuntuu tosi ikävältä, en haluaisi väliemme menevän tällaisen takia. Samalla kuitenkin ärsyttää, koska olen itsekin miettinyt nimeä pitkään, valitsimme tämän tytölle kuukausia sitten ja siihen on jo totuttu ja se tuntuu ns. "omalta" ja oikealta. Selvennyksenä siis, että kyseessä on meidän molempien rakastamasta kirjasarjasta erään sivuhahmon nimi, ei kai mikään yleisin Suomessa, mutta ei erityisen harvinainenkaan (2020 alusta syntynyt 135 tämännimistä tyttöä).

Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa? Mitä teitte? Pitäisikö mun mielestänne valita tytölle joku toinen nimi?

Kommentit (387)

Vierailija
21/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”—kyseessä on meidän molempien rakastamasta kirjasarjasta erään sivuhahmon nimi, ei kai mikään yleisin Suomessa, mutta ei erityisen harvinainenkaan (2020 alusta syntynyt 135 tämännimistä tyttöä)”

Luna, Harry Potterista?

”2020-21, miehiä: 0, naisia: 135”

Vierailija
22/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, varastitko tuon idean häneltä vai et.

En varastanut, kyseessä on tosiaan erään hahmon nimi kirjasarjasta, joka oli kummallakin lapsuudessa suosikki. Ystävä on ollut tietoinen siitä, että minä pidän nimestä, ja minä olen ollut tietoinen siitä, että hän pitää. Teininä kun suunniteltiin leikillä, minkä nimisiä lapsia meille joskus tulisi, tämä nimi oli kummankin listalla.

Tosiaan nyt olemme kolmekymppisiä, vaikka tämä melko teinitouhulta kuulostaakin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No MITÄÄN ei ole tehtävissä nyt.

Vierailija
24/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuusajatukset voivat nakertaa ystävääsi aika kovaa. Ei mikään pikkujuttu.  Ystäväsi ehkä saattaa ymmärtää oman kohtuuttomuutensa, mutta tunteet ottavat vallan: kokee tilanteen epäreiluna jo sen puolesta, että olet saanut miehen, lapsen ja nyt viet vielä sen hänen lempi nimensäkin ja hänelle ei ole mitään. Se voi tuntua siltä kuin haluaisit tahallaan satuttaa häntä.

Vierailija
25/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En varastanut, kyseessä on tosiaan erään hahmon nimi kirjasarjasta, joka oli kummallakin lapsuudessa suosikki. Ystävä on ollut tietoinen siitä, että minä pidän nimestä, ja minä olen ollut tietoinen siitä, että hän pitää. Teininä kun suunniteltiin leikillä, minkä nimisiä lapsia meille joskus tulisi, tämä nimi oli kummankin listalla.

Tosiaan nyt olemme kolmekymppisiä, vaikka tämä melko teinitouhulta kuulostaakin.

ap

Kumpi teistä sanoi tykkäävänsä siitä nimestä ensin?

Vierailija
26/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ystäväsi on keksinyt nimen ensin? Sinä olet ihastunut siihen sen jälkeen?

Ystävä on piyänyt haloota nimestä että sinä muistaisit että se on hänen lapselleen varattu nimi?

Kuulostaahan nämä nimiriidat lapsellisilta mutta ne ovat vanhemmille kuitenkin isoja juttuja.

Kyllä minuakin ärsytti kun tuttavani antoi lapselleen sen nimen mitä itse suunnittelin antavani jos olisi ollut toista sukupuolta. He vielä nauroivat sille nimelle mutta kas kun lapsi kuitenkin sai sen nimen.

Ei tämä vielä niin paha ollut mutta kuittasin parin vuoden päästä että eipä haittaa että veitte nimen kun olen miettinyt parempaa nimeä jos sitten sitä sukupuolta sattuu olemaan. Tyhmänä vielä sanoin sen nimen 🤦‍♀️

Tulin raskaaksi ja sain tietää odottavani tätä sukupuolta jolle nimeä olin kaavaillut. Kuulin sitten että hekin odottavat vauvaa ja laskettu aika kuukautta ennen minua.

Arvaatte varmaan minkä niminen siitä lapsesta tuli...

Heillä oli viikkoa aiemmin ristiäiset.

Silloin vit#tti kyllä kunnolla. Keksittiin lapsellemme sitten toinen nimi kun meni maku koko nimeen ja hyvä niin. Noista nimistä tuli myöhemmin "hittinimet" ja tämä lapseni nimi on kauniimpi ja sopii hänelle paremmin.

Vierailija
27/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ystäväsi on keksinyt nimen ensin? Sinä olet ihastunut siihen sen jälkeen?

Ystävä on piyänyt haloota nimestä että sinä muistaisit että se on hänen lapselleen varattu nimi?

Kuulostaahan nämä nimiriidat lapsellisilta mutta ne ovat vanhemmille kuitenkin isoja juttuja.

Kyllä minuakin ärsytti kun tuttavani antoi lapselleen sen nimen mitä itse suunnittelin antavani jos olisi ollut toista sukupuolta. He vielä nauroivat sille nimelle mutta kas kun lapsi kuitenkin sai sen nimen.

Ei tämä vielä niin paha ollut mutta kuittasin parin vuoden päästä että eipä haittaa että veitte nimen kun olen miettinyt parempaa nimeä jos sitten sitä sukupuolta sattuu olemaan. Tyhmänä vielä sanoin sen nimen 🤦‍♀️

Tulin raskaaksi ja sain tietää odottavani tätä sukupuolta jolle nimeä olin kaavaillut. Kuulin sitten että hekin odottavat vauvaa ja laskettu aika kuukautta ennen minua.

Arvaatte varmaan minkä niminen siitä lapsesta tuli...

Heillä oli viikkoa aiemmin ristiäiset.

Silloin vit#tti kyllä kunnolla. Keksittiin lapsellemme sitten toinen nimi kun meni maku koko nimeen ja hyvä niin. Noista nimistä tuli myöhemmin "hittinimet" ja tämä lapseni nimi on kauniimpi ja sopii hänelle paremmin.

Kaikilla ei ole mielikuvitusta. Jopa lapsen nimi pitää varastaa. Köyhää on. Vaikka kahden kaverin lapsilla olisi sama nimi, lapsista tulee kuitenkin ihan erilaisia. On niitä luovien ja kekseliäiden vanhempien lapsia, ja sitten niitä mielikuvituksettomien matkijavanhempien lapsia.

Vierailija
28/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ystäväsi listalla ollut vain tämä nimi. Jos ei, niin ovatko kaikki hänen listansa nimet hänen mielestään varattuja?

Tämä ei ole ainoa nimi, jota ystävä on miettinyt, noita nimiä on kerääntynyt vuosien varrella todella iso läjä ja osa on luonnollisesti sellaisia, joista molemmat pitkäaikaisina ystävinä pidämme. En tiedä, ovatko kaikki nämä nimet hänen silmissään hänelle varattuja.

ap

Vierailija
29/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nimi on Luna, niin älä missään tapauksessa anna lapsellesi sitä nimeä!!!!

Koulukiusaajat hyökkäävät:

Lunatic, Luunappi, Pil-Luna...

Vierailija
30/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”—kyseessä on meidän molempien rakastamasta kirjasarjasta erään sivuhahmon nimi, ei kai mikään yleisin Suomessa, mutta ei erityisen harvinainenkaan (2020 alusta syntynyt 135 tämännimistä tyttöä)”

Luna, Harry Potterista?

Juu, nimi on Luna.

ap

Vierailija
31/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen sisko suuttui aikanaan, kun varastettiin hänen varaamansa tytön nimi. En ollut ikinä kuullutkaan, että hänellä oli joku nimi varattuna. Hänellä tosin oli jo lapsiluku täynnä ja lopulta hän sitten leppyi ja antoi luvan meidän käyttää nimeä.

Meillä suvussa kulkee nimi, joka on kulkenut äidiltä tyttärelle useita sukupolvia. Minulla on tämä nimi. Olin vähän ihmeissäni, kun veljeni tyttö kastettiin tällä nimellä. Hänen vaimonsa oli halunnut tytölle tämän nimen, kun se oli hänestä niin nätti. Mutta erikoista minusta tämä toki oli, että halusi väkisin tytölleen juuri sen nimen, joka perinteisesti annettu äidiltä tyttärelle. 

Mutta en toki suuttunut. Kun sain tytön, nimi jatkui hänellä, kuten suvussa on ollut tapana. On siis harvinaisempi nimi, joka kulkee toisena nimenä.

Vierailija
32/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen Lunaa pitänyt aina eläimen nimenä. Tiedän kaksi koiraa, joiden nimi on Luna

Vierailija
33/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Nyt on hyvin paha sanoa, olemme tosiaan kolmekymppisiä ja näitä "minkä antaisit sun lapsen nimeks"-keskusteluja käytiin sillon teineinä. Kumpikin oli ihan omilla tahoillaan tykästynyt nimeen, kun oltiin törmätty siihen lapsena Harry Pottereita lukiessa.. Kumpikaan ei ole siis "matkinut" kumpaakaan vaan kyseessä on ihan vilpittömästi nimi, johon olemme molemmat mieltyneet silloin joskus mukuloina. Samaan tyyliin kummallakin oli mielessä Jade, koska molempien lempibrätzi oli sillon aikanaan tuon niminen. :D

ap

Vierailija
34/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luna, Harry Potterista?

Juu, nimi on Luna.

ap

He-Luna

Ka-Luna

Pil-Luna

Hul-Luna

Vierailija
35/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaisi vähän siltä että kyse ei ole vain tästä nimestä. Ystäväsi ehkä tuntee surua ja epätoivoa lapsettomuudesta, jos hänellä biologinen kello tikittää eikä miestä ja perhettä ole edes näköpiirissä. Lapsettomuus on vähän sellainen asia mitä on vaikea ajatella järjellä, siihen liittyy niin suuria tunteita. Ystävälle on saattanut on vaikea juttu jo se että sinä saat lapsen, vaikka hän ei olisi sitä sinulle näyttänytkään. Ja hänen näkökulmastaan vielä varastat sen hänen unelmiensa nimen... Minä ainakin ymmärrän hyvin ystävääsi. Anna hänen rauhoittua ja yritä itse malttaa mielesi. Yritä puhua siitä että ihan hyvin voitte antaa saman nimen jos ystäväkin joskus saa tyttären.

Vierailija
36/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Nyt on hyvin paha sanoa, olemme tosiaan kolmekymppisiä ja näitä "minkä antaisit sun lapsen nimeks"-keskusteluja käytiin sillon teineinä. Kumpikin oli ihan omilla tahoillaan tykästynyt nimeen, kun oltiin törmätty siihen lapsena Harry Pottereita lukiessa.. Kumpikaan ei ole siis "matkinut" kumpaakaan vaan kyseessä on ihan vilpittömästi nimi, johon olemme molemmat mieltyneet silloin joskus mukuloina. Samaan tyyliin kummallakin oli mielessä Jade, koska molempien lempibrätzi oli sillon aikanaan tuon niminen. :D

ap

Jotenkin kuulostaa siltä, että kaverisi nosti esiin sen nimen ensin. Varastit idean häneltä, ja nyt haet synninpäästöä täältä.

Vierailija
37/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset haluaa kiusata, ne keksii kyllä oman henkilökohtaisen kokemukseni mukaan jonkun väännöksen ihan mistä vaan nimestä tai sitten ihan nimeen liittymättömän haukkumanimen. Omasta mielestäni Luna ei ole erityisen "kiusaamispotentiaalinen", on kirjaimellisesti täysin mahdotonta keksiä joku nimi, mistä kukaan kiusaajalapsi ei jotain tyhmää keksisi. Ikävä kyllä..

ap

Vierailija
38/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen sisko suuttui aikanaan, kun varastettiin hänen varaamansa tytön nimi. En ollut ikinä kuullutkaan, että hänellä oli joku nimi varattuna. Hänellä tosin oli jo lapsiluku täynnä ja lopulta hän sitten leppyi ja antoi luvan meidän käyttää nimeä.

Meillä suvussa kulkee nimi, joka on kulkenut äidiltä tyttärelle useita sukupolvia. Minulla on tämä nimi. Olin vähän ihmeissäni, kun veljeni tyttö kastettiin tällä nimellä. Hänen vaimonsa oli halunnut tytölle tämän nimen, kun se oli hänestä niin nätti. Mutta erikoista minusta tämä toki oli, että halusi väkisin tytölleen juuri sen nimen, joka perinteisesti annettu äidiltä tyttärelle. 

Mutta en toki suuttunut. Kun sain tytön, nimi jatkui hänellä, kuten suvussa on ollut tapana. On siis harvinaisempi nimi, joka kulkee toisena nimenä.

Ei teidän suku sitä nimeä omista, mikä sinua siinä niin ihmetyttää?

Vierailija
39/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jo nyt on taas. Minkä ikäisiä olette? Aikuiset ihmiset riitelevät turhan takia. Ystävä taitaa alitajuisesti surra ja pelätä, että hän ei saakaan koskaan lapsia. Jutelkaa.

Vierailija
40/387 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva perinne mutta onhan sekin kiva että serkuilla on sama nimi mikä perinteenä suvussa.

Onhan se veljenkin tyttö yhtä oikeutettu suvussa kulkevaan nimeen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä