Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ELÄKE

Vierailija
21.05.2021 |

Oletteko tyytyväisiä nykyiseen eläkkeeseenne?
Minä en ole,netto eläke on 1200€

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tukevalla alustalla eläkerahat Ilmarisella ovat hanskassa, kun valvontavirasto on antanut huomautuksia Ilmarisen toiminnasta.

Eläkekassan varallisuus on tientynlainen pörssikupla. Nousukaudella voidaan rallatella mutta sitten kun laskuun lähdetään, niin kynttilää poltetaan molemmista päistä. Mitenköhän pitkän laman tuo kassa kestäisi... ja siitä toipuminen ei sitten enää onnistu, koska eläkemaksujen maksajia ei ole enää riittävästi.

Lainarahalla rilluttelu johtaa yleensä ongelmiin. Näin käy myös eläkkeiden kanssa.

Vierailija
82/100 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi valitatte eläkkeestänne? Te olette sitä ikäpolvea jolla on ollut pienipalkkaisenakin varaa ostaa omat asunnot ja autot (Valintoja joita nykyisillä alle 40v ei ole). Mihin te tarvitsette eläkkeellä rahaa kun kaikki on jo maksettu?

Sinänsä lisäksi myös on absurdia valittaa eläkkeestä kun nyt alle 40v tuskin pääsevät alle 70-vuotiaana eläkkeelle jos ollenkaan + huonommalla eläkkeellä kuin te.

Minulla on kanttia valittaa eläkkeestä, koska olen 67-vuotias ja edelleen työssä. Elinikäni on noin 20 vuotta lyhyempi kuin alle nelikymppisillä ja eläkkeeni tulee olemaan pienempi kuin heillä keskimäärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aivan sama saatko minimi kansaneläkkeen tai 1200e . Asumiskulujen ja muiden pakollisten kulujen jälkeen jää samanverran kuin toimeentulotukea saavalle.

Yhtä leveästi elelee kaikki muutkin.

Vierailija
84/100 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tukevalla alustalla eläkerahat Ilmarisella ovat hanskassa, kun valvontavirasto on antanut huomautuksia Ilmarisen toiminnasta.

Eläkekassan varallisuus on tientynlainen pörssikupla. Nousukaudella voidaan rallatella mutta sitten kun laskuun lähdetään, niin kynttilää poltetaan molemmista päistä. Mitenköhän pitkän laman tuo kassa kestäisi... ja siitä toipuminen ei sitten enää onnistu, koska eläkemaksujen maksajia ei ole enää riittävästi.

Lainarahalla rilluttelu johtaa yleensä ongelmiin. Näin käy myös eläkkeiden kanssa.

Eläkevarat ovat aika turvallisella pohjalla, kassojen kokohan kasvaa koko ajan vaikka suuret ikäluokat ovat jo eläkkeellä ja jatkossa eläkeläisten määrä alenee.

Eläkekassat näkevät kaksi riskiä rahastojensa hoidossa. Tulevat sukupolvet, nyt nelikymmpiset ja nuoremmat, elävät yli 20 vuotta pidempään kuin nyt eläkkeellä olevat ja nostavat lähes koko tuon 20 vuotta siis eläkettä. Lisäksi riskinä on se että nyt jo yli 10 vuotta jatkunut korkojen nollataso tekee turvallisen mutta tuottavan sijoittamisen haastavaksi, mikäli se ei ikinä pääty.

Vierailija
85/100 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et säästänyt ja sijoittanut. Olen lukenut iltapäivälehdistä, kuinka toimeentulotukea saava yh äiti ostelee asuntoja ja sijoittaa osakkeisiin. Kyllähän aika ajoin on uutisissa ettei nykyeläke kertymällä enää pärjää, vaan pitää säästää ja sijoittaa jottei valtion tarvitse msksaa täydentävää toimeentulotukea.

Vierailija
86/100 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on aivan sama saatko minimi kansaneläkkeen tai 1200e . Asumiskulujen ja muiden pakollisten kulujen jälkeen jää samanverran kuin toimeentulotukea saavalle.

Tämä koskee jopa kaikkia alle 2000 euron bruttoeläkettä nostavia. Käteen jäävä rahasumma on aivan sama kuin koko ikänsä lusmuilleella takuueläkkeen nostajalla.

Vierailija
87/100 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin eläkkeelle neljä vuotta sitten.

Pitkä työura takana(43vuotta)

Eläkkeeni on netto 1500.

Onneksi asumis kustannukset ovat pienet.

Kyllä tolla pärjää.

Vierailija
88/100 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoissa summissa menään työ-eläkkeen kanssa,pikasen enemän jää käteen.Oneksi asun halvalla vuokralla.Naisen eläke on aina pienempi kuin miesten!Aina yksin maksettava maksaa kaikesta yksin.Vaikka olisi 2 pieni tuloista jakavat menonsa puoliksi!Oli kyse aikuiset kotona asuvat lapset ja jompi kumpi vanhemista.Työssä käyvä opiskelija,maksavat myös kaikesta yksin.Itseni kohdalla raivostutta nämä vanhat rouvat joilla siinä hyvä tulonen puoliso eläkeelä kortta kekoon tuomassa.Tai eläkeläisnaiset,joilla aikuinen lapsi kotona.Miksi et tee sitä tätä.Miksi et matkusta,käy kampaaja,miksi et risteile lomalile ymm.Ajatelematta jos niin tekisin,kuka maksaisi peruslaskuni?Rahan halinta pitä osata ja silloin rajataan pois ne mihin ei varaa.Kun ei itke olen köyhä,tai niin ja niin sairas,On sit terve ja viellä rikaskin.Elämää.Kaikeen sopeutuu,siihenkin raha ei kasva puussa ja kaikeen ei mahdolisuuta.( anteksi olen lukihäiriöinen jos teksi virheelinen)

Vierailija
89/100 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeeni on 2000 e brutto.

Kyllähän tolla tulee toimeen.

Vierailija
90/100 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeeni on 2300 brutto.

Ihan tyytyväinen olen.

Vierailija
91/100 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jäämässä eläkkeelle toukokuussa

Eläkkeeni tulee olemaan 1800 brutto.

Siitä sitten verot pois.

Onneksi on vähän säästöjä.

Vierailija
92/100 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

890 e/kk, olen tyytyväinen

Vierailija
93/100 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä oikein olette olleet töissä? Itselläni kertymä nyt noin 1400 € brutto ja ihan kohtuupalkkaisista töistä n.30 vuoden ajalta.

Vai onko menneet brutot ja netot sekaisin?

Vierailija
94/100 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeeni on 2500brutto ja ens vuoden alussa nousee 140e

Vierailija
95/100 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Missä oikein olette olleet töissä? Itselläni kertymä nyt noin 1400 € brutto ja ihan kohtuupalkkaisista töistä n.30 vuoden ajalta.

Vai onko menneet brutot ja netot sekaisin?

Ei ole. Eläke nyt 2400 brutto. Eläkkeelle jäin /pääsin 63v noin 7 vuotta sitten. Eläke olisi 200-300 suurempi jollen olisi ollut ns.putkessa pari vuotta ennen eläkettä. Työura n.40v pl.1 äitiysloma. Viimeisinä työssäolo vuosina palkka oli n.4000  ( olin ns.urani huipulla palkan suhteen ) eli ei mikään ruhtinaallinen.

Vierailija
96/100 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Riippuu mitä ne pakolliset kulut on.  Mulla kesäaikaan asumiskulut alle 100€/kk.  Talvi kalliimpi 3000kwh sähköä ja polttopuut 400€.

Vierailija
97/100 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ens vuoden alusta, brutto n. 2300€.

Ei paskemmin, 10 vuoden työurasta.

Vierailija
98/100 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi valitatte eläkkeestänne? Te olette sitä ikäpolvea jolla on ollut pienipalkkaisenakin varaa ostaa omat asunnot ja autot (Valintoja joita nykyisillä alle 40v ei ole). Mihin te tarvitsette eläkkeellä rahaa kun kaikki on jo maksettu?

Sinänsä lisäksi myös on absurdia valittaa eläkkeestä kun nyt alle 40v tuskin pääsevät alle 70-vuotiaana eläkkeelle jos ollenkaan + huonommalla eläkkeellä kuin te.

Ei täällä kaikki ole +60v eläkeläisiä.

Osa on 18v, 25v, 40v... eläkeläisiä.

Suomessa on 1.6 MILJOONAA yli 16-vuotiasta eläkeläistä. 

Joka kolmas yli 16v on eläkkeellä.

Vierailija
99/100 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Järkyttävän isoja eläkkeitä, isompia kuin nuoremman sukupolven palkat.

No pienillä palkoilla sitä ollaan mekin aloitettu. 

Vierailija
100/100 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan 2523brutto.