ELÄKE
Oletteko tyytyväisiä nykyiseen eläkkeeseenne?
Minä en ole,netto eläke on 1200€
Kommentit (100)
Jännä, että hyvin harva ihminen on vertailuvapaa.
Minun eläke on 1900 netto.
Olen tosi tyytyväinen🤗
Eläkkeeni on 1600 netto.
Työvuosia 33 vuotta.
Järkyttävän isoja eläkkeitä, isompia kuin nuoremman sukupolven palkat.
Vierailija kirjoitti:
Eläke nettona 1100 €/kk. Ihan hyvä eläke lyhyehkön työuran perusteella. Onneksi on pääomatuloja on tuplasti lisää kuukaudessa, niin toimeen tulee. Olin trendikäs ja tein vain kymmenen vuoden työuran 90-luvulla, jonka jälkeen kiersin maailmaa, sijoittelin osakkeisin jälkikäteen katsottuna pääosin oikeaan aikaan ja downshiftastin.
Sulla on varmaan ollut hyvä palkka, itse 20 vuotta työelämää takana ja tämän hetken kertymä jotain 1200 bruttona. Ja palkka kuitenkin melko hyvä. Kertymät taitaa pienetä vuosi vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Minun eläke on 1900 netto.
Olen tosi tyytyväinen🤗
Saan saman verran.
No,pitkä työura takana.
Minulla 1150 netto.
Onneksi on pienet menot.
En ole vielä eläkkeellä, mutta kertymä on 3.900+ euroa ja vielä kymmenisen vuotta työelämää edessä. Uskoisin olevani tulevaan nettoon tyytyväinen.
Tuntuu monella eläkeläisellä olevan palikat vähän hukassa, kun valitetaan oman eläkkeen määrää.
Mietitäänpä hieman yhteiskunnan kustannuksia. Esimerkiksi suuret ikäluokat nauttivat eläkettä keskimäärin 25 vuotta. Tästä etuudesta he ovat itse maksaneet veroina ja eläkemaksuina 10-15%. Kuka maksaa loput? Seuraavat sukupolvet. Paitsi että tässä on iso ongelma väestörakenteen suhteen. Eläkeläisten määrä kasvaa kasvamistaan ja samaan aikaan eläkekassan tulovirta pienenee koko ajan.
Totuus on että eläkejärjestelmä räjähtää jossain vaiheessa huolella käsille. Esimerkiksi eläkeiän nostaminen on vain poliitikkojen vastuunpakoilua. Tämä ei ole ratkaisu, jos samaan aikaan yhteiskunnassa kärsitään työttömyydestä.
Suomalaisen sosiaaliturvajärjestelmän pitää mukautua muuttuviin verotuloihin. Jos valtiolla/eläkekassalla ei ole tarpeeksi tuloja, niin menoja pitää pystyä karsimaan. Ratkaisuna ei voi olla vastuun pakoilu ja laskun siirtäminen seuraaville sukupolville. Valitettavasti kaikki viime vuosien hallitukset ovat harrastaneet tätä pakoilua oikein huolella.
Nykyisiltä eläkeläisiltä toivoisin vähemmän itsekkyyttä ja enemmän ymmärrystä.
Vierailija kirjoitti:
Jipii, "en ole tyytyväinen 1200e"
Jipii, oma palkkani on nettona n. 1200e. T: lähihoitaja
Et selvästikään tee täyttä päivää. Eikö seudullasi riitä hoitoalalla töitä?
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että hyvin harva ihminen on vertailuvapaa.
Mitä tarkoitat vertailuvapaalla tässä? Että ei kerro eläkettään, vai mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on pieniä eläkkeitä.
Minulla netto 1930 €
Olet tainnut olla ns.paperihommissa.
800 e. Köyhyysrajan alapuolella. Hyvä Suomi.
1840 netto. Olin töissä pari vuotta virallisen eläkeiän jälkeen. Riittää hyvin, mutta teen kyllä vielä osa-aikatyötä tämän lisäksi muutaman tunnin viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Alin eläkeikä täyttymässä vuoden päästä, arvio 1400 netto. Jäin anssille ja päiviä riittää yli eläkeiän, mietinkin josko olisin vuodet 64-65 vielä anssilla ja nostaisin puolet OVEA tämän ajan.
Olenkohan oikein ymmärtänyt, että tällöin ei mitään vähennyksiä lopulliseen eläkkeeseen enää tehdä, kun alin eläkeikä on täyttynyt. Toki täytyy olla te-toimiston listoilla.
Jos nostat varhennettua osa-aikaeläkettä kun olet jo täyttänyt alimman eläkeikäsi, niin eläke ei tietenkään siitä pienene. Saat jopa edelleen lykkäyskorotusta puolet tai 3/4 osaa, riippuen siitä kuinka suurta osa-aikaeläkettä nostat. Lisäksi ansiosidonnainen taitaa nykyisin kartuttaa eläkettä.
Minä olen edelleen kokopäivätyössä, ylittänyt alimman eläkeikäni ja nostan 50% varhennettua osa-aikaeläkettä. Joten tunnen asian josta kirjoitin.
Jään eläkkeelle viimeistään noin vuoden kuluttua ja bruttoeläkkeeni tulee olemaan noin 2900e, eli netto noin 1900-2000e. Eihän tuo mikään huikea summa ole, mutta olen yrittänyt karsia pakolliset menot minimiin ja uskon pärjääväni tuolla sen ehkä 10-15 vuotta mitä tässä vielä on jäljellä.
Olen eläkkeellä , kai se jotain on
hyvin pärjää vaikka en eläkettä saisikaan.
Tk eläke 1960€ netto. Työura oli 32v. haalari hommia.
Tuosta näkee veron
https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskurit/elakkeensaajan-verolaskuri-…
Minulla neljänkymmen vuoden ura Helsingin kaupungin kirjastossa.
Jäin eläkkeelle 2v.sitten.
Eläke nettona 1400€
Eipä ole hurraamista.