Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkotilapsille sattui vahinko, vanhemmat hävisivät KKO:ssa.

Vierailija
21.05.2021 |

Aivan järjetöntä rahojen ja ajan haaskausta mustelman takia.

Hyvä ja perusteltu päätös KKO:lta.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007992196.html

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi olla vähän erilaiset vanhempien haukkimis geimit, jos onnettomuus olisi sattunut omalle lapselle.

Ja voihan se vielä sattuakin.  Tulevaisuuteen kun meistä kukaan ei näe.

Oletko lukenut mistä kyseisessä tapauksessa on ollut kyse? Lapset ovat leikkineet puupalikoilla ja yksi lapsista on pudottanut palikan liukumäen tasanteelta alhaalla seisovan lapsen päähän.

Mitä hoitaja olisi voinut tehdä? Sitähän tässä jutussa on puitu jo viisi vuotta.

Oikeus on täysin aiheellisesti todennut ettei hoitajilla ole ollut tosiasiallista vaikutusmahdollisuutta tilanteessa.

Kyseessä oli vahinko. Ikävä sellainen, mutta vahinko.

Ei KKO pitänyt sitä vahinkona vaan tapahtumana, joka olisi voitu estää valvonnalla. Koska ei kuitenkaan voitu osoittaa tahallisuutta (hoitajat eivät tajunneet, että lapset olivat keksineet uuden leikin), niin syytettä ei nostettu.

No mutta oikeasti toihan on ihan typerä toteamus. Jokainen vanhempi tietää, että kun selän käännät niin mitä tahansa voi tapahtua. Joka lapsella pitäisi olla oma hoitaja jos haluttaisiin, että joka hetki sitä lasta pitää tuijottaa.

Eikä sekään auta. Olen nähnyt kun lapsi kaatuu suorilta jaloilta maahan kolauttaen nenänsä asfalttiin. Ja ihan itsenäisesti tämä saatu aikaan ilman kavereita ja palikoita.

Olennainen asia: sinä näit tapahtuman, tässä hoitajat ei nähneet. KKO totesi, että jos hoitajat olisi valvoneet leikkiä, tätä ei olisi tapahtunut. Onko KKO sinusta siis typerä?

Vierailija
42/62 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö jokaisella lapsella siis olla suunnilleen joku henkilökohtainen taluttaja joka nappaa kiinni jos lapsi meinaa vaikka kaatua? Eihän se lapsi edes opi liikkumaan, tutkimaan kehonsa rajoja jne jos kaikki pienetkin kolhut yritetään estää. Kaikkia onnettomuuksia ei voi ihan oikeasti estää jos ei pumpuliin ja kuplamuoviin paketoi. Ja nytkin on ongelmana se että lapset saavat liian vähän liikuntaa. Jos kytätään ja rajoitetaan entistäkin enemmän niin mikä on tilanne siinä vaiheessa? 

Sinunko lapsellesi on tärkeää liikuntaa pudottaa toisten päähän puupalikoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö jokaisella lapsella siis olla suunnilleen joku henkilökohtainen taluttaja joka nappaa kiinni jos lapsi meinaa vaikka kaatua? Eihän se lapsi edes opi liikkumaan, tutkimaan kehonsa rajoja jne jos kaikki pienetkin kolhut yritetään estää. Kaikkia onnettomuuksia ei voi ihan oikeasti estää jos ei pumpuliin ja kuplamuoviin paketoi. Ja nytkin on ongelmana se että lapset saavat liian vähän liikuntaa. Jos kytätään ja rajoitetaan entistäkin enemmän niin mikä on tilanne siinä vaiheessa? 

Sinunko lapsellesi on tärkeää liikuntaa pudottaa toisten päähän puupalikoita.

Eiköhän siinä ole ollut vain vahinko, kun on sattunut päähän. Luultavasti vain pudottanut sen, ja toinen kävellyt alle. Oletan, että matka on ollut jonkinmoinen koska on aivotärähdyskin tullut, ja nelivuotiaalla(?) tuskin on niin tarkka käsi ja silmä, että ihan tarkoituksella saisi toista päähän osuttua.

Vierailija
44/62 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuivatko curling-vanhemmat maksamaan oikeudenkäyntikut?

Vierailija
45/62 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on ollut kyse jo vähän isommasta lapsesta, mutta omien havaintojeni mukaan erityisesti 1-2-vuotiaiden päiväkotilasten vanhemmissa on todella paljon vauhkoja sekopäitä, jotka analysoivat ja murehtivat koko ajan hoitajien toimintaa. Monella varmaan liittyy siihen alitajuiseen syyllisyyteen lapsen päiväkotiin viemisestä, muutama vuosikymmen sitten kun lapset pidettiin yleensä 3-vuotiaiksi kotihoidossa. En siis sano, että pienten taaperoiden päiväkotiin viemisestä PITÄISI tuntea syyllisyyttä - tilanteet perheissä ovat erilaisia - mutta monelle vanhemmalle se tuntuu olevan kova pala ja omaa syyllisyydentuntoa lievitetään sitten hysteerisellä ja vainoharhaisella oman lapsen etujen "puolustamisella". Pikkutaapero on vielä kuitenkin huomattavasti avuttomampi ja puolustuskyvyttömämpi kuin isompi lapsi.

Kyllä minä tästä eteenpäin pelkään lapsen päiväkotipäivää, koska nyt KKO on antanut päätöksen, jonka mukaan hoitajan ei tarvitse valvoa lapsia.

Mikäli näin on, niin sinä et laita lastasi päivähoitoon. Kyllähän me jokainen tiedämme, että päivähoidossa (tai juuri missään muuallakaan sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnassa) ei ole mitoitettu yhtä työntekijää yhtä hoidettavaa kohti.

Mikäli haluat lapsellesi jatkuvan huomion, hankit yksityisen hoitajan. Ja tällöinkin ymmärrät, että vahinkoja voi silti sattua.

Vierailija
46/62 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuivatko curling-vanhemmat maksamaan oikeudenkäyntikut?

Toivottavasti ja todennäköisesti. 

Vierailija
47/62 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on ollut kyse jo vähän isommasta lapsesta, mutta omien havaintojeni mukaan erityisesti 1-2-vuotiaiden päiväkotilasten vanhemmissa on todella paljon vauhkoja sekopäitä, jotka analysoivat ja murehtivat koko ajan hoitajien toimintaa. Monella varmaan liittyy siihen alitajuiseen syyllisyyteen lapsen päiväkotiin viemisestä, muutama vuosikymmen sitten kun lapset pidettiin yleensä 3-vuotiaiksi kotihoidossa. En siis sano, että pienten taaperoiden päiväkotiin viemisestä PITÄISI tuntea syyllisyyttä - tilanteet perheissä ovat erilaisia - mutta monelle vanhemmalle se tuntuu olevan kova pala ja omaa syyllisyydentuntoa lievitetään sitten hysteerisellä ja vainoharhaisella oman lapsen etujen "puolustamisella". Pikkutaapero on vielä kuitenkin huomattavasti avuttomampi ja puolustuskyvyttömämpi kuin isompi lapsi.

Kyllä minä tästä eteenpäin pelkään lapsen päiväkotipäivää, koska nyt KKO on antanut päätöksen, jonka mukaan hoitajan ei tarvitse valvoa lapsia.

Mikäli näin on, niin sinä et laita lastasi päivähoitoon. Kyllähän me jokainen tiedämme, että päivähoidossa (tai juuri missään muuallakaan sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnassa) ei ole mitoitettu yhtä työntekijää yhtä hoidettavaa kohti.

Mikäli haluat lapsellesi jatkuvan huomion, hankit yksityisen hoitajan. Ja tällöinkin ymmärrät, että vahinkoja voi silti sattua.

Ja lisäyksenä vielä. Väittämäsi, että hoitajan ei tarvitse valvoa lapsia on epätosi. Tässä tilanteessa hoitajat olivat valvomassa lapsia / vuorovaikuttamista heidän kanssaan. Yksi selvitti riitaa, toinen keinutti lapsia. Siltikin vahinko kävi - koska hoitajamitoitus ei ole yksi aikuinen yhtä lasta kohti.

Vierailija
48/62 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi olla vähän erilaiset vanhempien haukkimis geimit, jos onnettomuus olisi sattunut omalle lapselle.

Joo, vaikka itsekin olen töissä päiväkodissa niin ymmärrän kyllä täysin, että aivovamma on asia, johon vanhemmat olisivat halunneet oikeutusta.  Ei aivovamma ole mikään "pelkkä mustelma"

Toki oikeuden ratkaisukin oli oikea, kun laiminlyöntejä ei ollut. 

Vierailija
49/62 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munkin poika joutui tikattavaksi ja sai aivotärähdyksen päiväkodissa. Olivat leikkineet golfareita ja kaveri oli mäiskässyt omalla mailallaan mun poikaa otsaan. 

Mä vein pojan tikattavaksi ja jäätiin kotiin loppuviikoksi. Toisen pojan äiti soitti ja pahoitteli, mutta mä vaan sanoin, että "pojat on poikia"

Ei olis mieleenkään tullut, että olisin päikyn tätejä oikeuteen haastanut.

Niin jos on vahinko ollut. Jos tahallaan jonkun lapsi mätkii omaa lasta niin ainakin minä sanoisin sen mätkivän lapsen vanhemmille jotain muuta kuin "pojat on poikia"

Vierailija
50/62 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munkin poika joutui tikattavaksi ja sai aivotärähdyksen päiväkodissa. Olivat leikkineet golfareita ja kaveri oli mäiskässyt omalla mailallaan mun poikaa otsaan. 

Mä vein pojan tikattavaksi ja jäätiin kotiin loppuviikoksi. Toisen pojan äiti soitti ja pahoitteli, mutta mä vaan sanoin, että "pojat on poikia"

Niin jos on vahinko ollut. Jos tahallaan jonkun lapsi mätkii omaa lasta niin ainakin minä sanoisin sen mätkivän lapsen vanhemmille jotain muuta kuin "pojat on poikia"

No niinhän tuossa todetaan, että leikin tuoksinassa näin kävi. Kukaan ei varmasti kuittaa tahallisuutta tällaisella tokaisulla.

Vierailija
51/62 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään että tai muuta kuin "Tytöt on tyttöjä" Tiedän yhden tapauksen täällä ala-asteella missä oli kiusattu yhtä lasta ja oli myös paljon isompia lapsia mukana niin kiusatun toinen vanhempi sano että se loppuu nyt tai ensi kerralla olen minä vastassa ja se loppu siihen paikkaan.

Vierailija
52/62 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama on vanhusten ja omaisten kanssa. Vaikka vanhus olisi tyytyväinen hoitoonsa ja voin vilpittömästi sanoa, että meillä hoidetaan vanhukset pääosin hyvin, aina löytyy joku omainen joka nillittää vanhuksen hoidosta. Samalla teettää henkilökunnalla lisätyötä ja vie aikaa vanhusten hoidosta...

Osalla varmasti oma syyllisyydentunne purkautuu noin. Koetaan syyllisyyttä, kun ei olla tarpeeksi apuna ja läheisenä omalle vanhenevalle vanhemmalleen ja se tunne on niin vaikeaa sietää, että etsitään hoitajista syyllisiä kaikkeen. On helpompaa sietää se, että ei osallistu, kun vahtii niitä jotka osallistuvat.

Sama se taitaa olla tässä päiväkoti-ilmiössä joillain vanhemmilla. Lapset ovat pitkiä päiviä hoidossa ja vapaa-ajalla sukulaisilla. Koetaan syyllisyyttä, ettei olla riittävän läsnä ja haetaan vikaa niistä, jotka ovat läsnä. En tarkoita että aina näin. Ja tietysti joskus vanhuksen/lapsen hoidossa on mainittavaa.

Vierailija
53/62 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinhän tuossa todetaan, että leikin tuoksinassa näin kävi. Kukaan ei varmasti kuittaa tahallisuutta tällaisella tokaisulla.

No niinhän mä tarkoitinkin että siksi sanoi " Pojat on poikia" jos on kerta vahinko ollut.

Vierailija
54/62 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapseni on joutunut päiväkodin retkellä sattuneen onnettomuuden vuoksi terveyskeskukseen tikattavaksi. Eipä ole käynyt mielessäkään, että pitäisi alkaa työtään tekeviä ihmisiä syyttelemään siitä, etteivät estäneet neljävuotiasta kompuroimasta.

Selvittiin säikähdyksellä eikä kellekään jäänyt paha mieli.

No tämäpä tämä. On munkin lapselle käynyt pari terkkarikeikkaa vaatinutta haveria päikyssä, eikä niistä sen kummempaa. Ai miksikö? No siksi, että:

- päikystä on aina otettu yhteyttä välittömästi, ja yhdessä olemme aina pohtineet, mikä olisi paras seuraava siirto;

- mun lapsi on kömpelöhkö ja kovapäinen, ja nämä haverit ovat olleet kullanarvoisia oppitunteja siitä, että jos ei noudata sääntöjä, voi käydä kipeästi;

- sen yhden ainoan kerran, kun mun lasta puri eräs uudehko, aika rasavilli tapaus, niin lapsen äiti oli itse suoraan muhun yhteydessä, pyysi anteeksi ja juttu selvitettiin, ja myöhemmin päiväkodin kanssa sovittiin että lapset eivät olleet enää samassa ryhmässä (oli silloin helppo toteuttaa).

Joku törkeä laiminlyönti on ihan eri asia kuin se, että lapselle osuu leikkiessä puukalikka päähän. Siis jeesus armahda. Seuraavassa hoitopaikassa/koulussa voivat vanhemmat sitten laittaa lapsosensa hamsterikuplaan.

Vierailija
55/62 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuollaisista asioista lähdetään rosikseen? Jollain ei taida olla kaikki munkit luostarissa..

Koska osa vanhemmista on ihan sekopäitä.

Meillä eräs äiti otti yhteyttä johtajaan kun 1v lapsen vaatteet olivat sotkeentuneet syödessä. Meidän olisi kuulemma pitänyt pystyä estämään se 🤣

Ihan vastaava, kun naapurin lapset (eri perheistä) olivat keinuneet yhdessä samassa keinussa ja toinen oli sotkenut vaatteensa (en muista putosiko keinusta vai miten tämä tapahtui). Kaveri sai haukut vaatteensa sotkeneen lapsen äidiltä.

Muistan omasta lapsuudesta jo näitä ihan kahjoja vanhempia, jotka olivat hyviä vain vastuun ulkoistamisesta. Meitä oli silloisella asuinalueella melkoinen lapsilauma ihan sieltä vaippaikäisestä esiteineihin asti. Oltiin naapurin tytön kanssa silloin vissiin noin 8 ja 9 ja touhuttiin aina pihalla yhdessä. Naapuritalon äiti sitten ulkoisti oman, vanhemman lapsensa hoidon näppärästi meille, kun noin 3-vuotias tyttö meitä "isoja tyttöjä" kovin ihaili. Muistan edelleen millainen huuto saatiin tästä ilmaisena lastenvahtina toimimisesta palkaksi tuolta äidiltä, kun eräänä kertana olimme lähteneet omalta pihalta lähimetsään leikkimään ja sanoneet tuolle tytölle, että me mennään nyt, sun pitää varmaan mennä kotiin. Tyttö oli jäänyt siihen meidän pihan keinuille ja sieltä äiti sitten löysi tämän itkemästä, ja päätti haukkua meidät, kun olimme tytön hylänneet ja hänelle olisi voinut sattua mitä tahansa. Ja ei, tuo äiti ei kertaakaan ollut sanonut meille, että "voisitteko tytöt hetken aikaa vahtia" tai edes kysynyt, onko meistä ok, että kyseinen pikkutyttö pyörii meidän jaloissamme jatkuvasti. Hänestä se nyt vain kuului meidän velvollisuuksiimme vahtia hänen lastaan, kun hän tämän meidän pihallemme kysymättä lähetti.

Toisella kerralla, kun oltiin varmaan jo 12-13-vuotiaita, meitä pari vuotta nuoremman pojan isä sitten suuttui meille, kun poikansa kaatui pyörällä. Pyörimme siis kaikki (me tytöt, tämä poika ja pari muuta naapuroston lasta) pihatiellä pyörillämme ja höpöttelimme kaikkea. Poika käänsi ohjaustankoa hitaassa vauhdissa vähän liikaa, ja muksahti kumoon ja satutti itseään (todella lievästi - siis ei ollut mitään poikki tai päätä halki). Isänsä sitten huusi kovaan ääneen siinä kadulla, että kyllä pitäisi vanhempien lasten tajuta vahtia, ettei pienemmille käy mitään. Ei kyllä kertonut, millä hitolla sitä vahtii, ettei toinen kaadu tasamaalla pyörällä omaa hölmöyttään, jos on kuitenkin ihan pyöräilytaitoinen. Sen olisin ehkä ymmärtänyt, jos olisimme siihen jotain hyppyreitä rakennelleet tai muuten innostaneet porukkaa tekemään jotain ihme temppuja, että olisi pitänyt katsoa, ettei pienemmät satuta. 

Niinpä. Kun on tosiaan näitä vanhempia, jotka syyttävät jopa toisia lapsia oman lapsensa vahtimisen laiminlyönnistä, niin voi vain kuvitella, millaiset odotukset näillä on päiväkodin henkilöstöä kohtaan. He kun kuitenkin ovat aikuisia ja vieläpä ammattilaisia, mutta valitettavasti eivät kuitenkaan supersankareita, joilla on epäinhimilliset voimat ja reaktionopeus sekä kyky monistaa itsensä useaan paikkaan yhtä aikaa.

Kaikki sympatia kaikille päiväkodin aikuisille. Teette todella arvokasta työtä pienellä palkalla!

Vierailija
56/62 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tilanteiden ennakointi kuuluu sekä vanhemmille ja oletettavasti myös päivähoitajille. En itse ainakaan antaisi lapsen leikkiä painavilla puukalikoilla korkealla paikalla, missä muut kävelevät alla. Varoittaisin ja valvoisin golfmailaleikeissä ja muistuttaisin turvaväleistä. Kotonakin taaperon kanssa voi suojata vaikka pistorasiat ja keittiön kaapit, koska tällaista varautumista tarvitaan lasten kanssa. Ihan pläkkiselvää ennakointia ja minusta se on kyllä hoitajienkin tehtävä. Olen näköjään eri mieltä palstan ja KKO:n kanssa sitten.

Vierailija
57/62 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko lukenut mistä kyseisessä tapauksessa on ollut kyse? Lapset ovat leikkineet puupalikoilla ja yksi lapsista on pudottanut palikan liukumäen tasanteelta alhaalla seisovan lapsen päähän.

Mitä hoitaja olisi voinut tehdä? Sitähän tässä jutussa on puitu jo viisi vuotta.

Oikeus on täysin aiheellisesti todennut ettei hoitajilla ole ollut tosiasiallista vaikutusmahdollisuutta tilanteessa.

Kyseessä oli vahinko. Ikävä sellainen, mutta vahinko.

Ei KKO pitänyt sitä vahinkona vaan tapahtumana, joka olisi voitu estää valvonnalla. Koska ei kuitenkaan voitu osoittaa tahallisuutta (hoitajat eivät tajunneet, että lapset olivat keksineet uuden leikin), niin syytettä ei nostettu.

Tottakai tapaus olisi voitu estää valvonnalla. Edellyttäen sitä, että jokaisella lapsella on oma valvoja tai että vähintään joka leikkiporukkaa kohden riittää oma valvoja, joka pystyy keskittymään valvomaan vain ja ainoastaan sitä leikkiä. Tällöinkin tietysti onnettomuuksia voi sattua, koska lapset saattavat leikkiä laajalla alueella ja jopa liikkua nopeasti paikasta toiseen leikkiessään. Ja hoitajilla on vain ne kaksi silmää, ei kahdeksaa ympäri päätä, kuten hämähäkeillä.

Ei taida vaan Suomesta löytyä yhtään päiväkotia, jossa näin paljon hoitohenkilökuntaa olisi?

Vierailija
58/62 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa vanhemmat haastaa myös itsenne oikeuteen kaikista vahingoista joita lapsille sattuu. Tai sitten päiväkodit ja kaupunki vai haastaa teidät. Lapsia tulee valvoa joka ikinen hetki. Älkää vaan erehtykö katsomaan välillä pois päin, käymään vessassa, tyhjentää tiskikonetta yms. Näissä tilanteissa voi sattua ties mitä tapaturmia. Lapselle ei kannata tehdä sisarusta, koska aina ei pysty valvomaan kahta yhtä aikaa. Toiselle lapselle voi sattua jotain sillä aikaa, kun autatte tämän lapsen sisarusta. 

Vierailija
59/62 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetöntä vanhemmilta lähteä käräjöimään tuollaisesta asiasta jonka arkijärki ymmärtää ikäväksi vahingoksi. Ja se että hovioikeus tuomitsi lastenhoitajat paljastaa erittäin surullisen kuvan Suomen oikeuslaitoksesta, jossa suuri osa tuomioista näyttäisi tulevan nopanheitolla tai muuten arpoen.

Vierailija
60/62 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuollaisista asioista lähdetään rosikseen? Jollain ei taida olla kaikki munkit luostarissa..

Koska osa vanhemmista on ihan sekopäitä.

Meillä eräs äiti otti yhteyttä johtajaan kun 1v lapsen vaatteet olivat sotkeentuneet syödessä. Meidän olisi kuulemma pitänyt pystyä estämään se 🤣

Sairasta. Sääliksi käy lastentarhanopettajia ja hoitajia. Hyvää ja rankkaa työtä ja kiitokseksi oikeusjuttuja ja paskaa niskaan.

t. Mies

Ja kaiken lisäksi palkka on muihin opettajiin verraten huono

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän