Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä 1968-1969 synyneitä?

Vierailija
20.05.2021 |

Kertokaa muistoja nuoruudestanne. Mitkä asiat tai hetket olivat merkittäviä juuri sinulle?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntynyt tammikuussa 1969 ja nuoruuteni pääasiat olivat Sielun Veljet ja Berliinin muurin murtuminen.

Ap

Vierailija
2/42 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt muutkin jotakin, mitä tahansa. Saa heittää syntymävuosikin vuodella tai parilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elvis kuoli 1977. Sen muistan lapsuudestani.

Vierailija
4/42 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elvis kuoli 1977. Sen muistan lapsuudestani.

Minä en muista tuota, mutta muistan, kun olin 12 ja John Lennon ammuttiin ja kuusi vuotta vanhempi siskoni oli murtunut. En oikein tajunnut tuota.

Vierailija
5/42 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tshernobyl jäi mieleen v. -86.

Vierailija
6/42 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan Dingon josta pikkusiskoni pitivät. Itse tykkäsin salaa, mutta en oikein ollut musaihmisiä.

Vierailija
7/42 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuu 1968. Muistan uutisista 1970-luvun uutisista lähinnä Iranin vallankumouksen, Lapuan patruunatehtaan räjähdyksen, Elviksen kuoleman sekä Innsbrückin ja Montrealin olympialaiset (tai sen, että aikuiset katsoivat hiihtoa ja Virenin juoksua).

1970-luvun lapsuus oli maalaiskylässä aika perinteistä maalaiselämää, vanhemmat tekivät paljon töitä, lapset kasvoivat siinä sivussa, ei paljon kulutettu tai matkusteltu, mutta ruokaa oli ja siistit vaatteet lapsilla, lasten piti olla hiljaa ja tuoda koulusta hyviä arvosanoja. Suhde vanhempiin jäi aika etäiseksi. 

1980-luvulla oli jo ihan toisenlaista, käytiin kavereitten kanssa laskettelemassa, lähdettiin interrailille ja rantalomille kavereiden kanssa, silloin maailma oli auki nuorille. Berliinin muurin murtuessa olin varmaan jossain yliopiston bileissä kuten koko sen syksyn. 

Vierailija
8/42 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 jatkaa: Joo, Tsernobyl on jäänyt oikein hyvin mieleen. 

Vierailija
9/42 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Damn! Syntynyt 1970!

Vierailija
10/42 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin elämäni ensimmäisen satelliitin joskus 70-luvulla, silloin taivaalla ei juuri niitä vaeltanut. Jäi mieleen. Sitten jäi mieleen Lapuan patruunatehtaan räjähdyksen uutisointi ja arkkurivit.  Radiosta kuului Rockradio eikä nuorisomusaa muulloin soitettu. Värit tuli televisioon, sitten töllöön tuli enemmän kuin kaksi kanavaa ja sitten jopa pystyi telkkarista nauhoittamaan videonauhalle asioita.

Music Television alkoi näkyä <3 Duran Duran, Talk Talk, Deee-Lite, Dead or Alive... Abba oli suosionsa huipulla ja lopetti sinne. 

Junissa oli vielä puulämmitteisiä kolmannen luokan vaunuja. 

Vierailija
11/42 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Damn! Syntynyt 1970!

No, muistele mukana juniori :D

Vierailija
12/42 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin elämäni ensimmäisen satelliitin joskus 70-luvulla, silloin taivaalla ei juuri niitä vaeltanut. Jäi mieleen. Sitten jäi mieleen Lapuan patruunatehtaan räjähdyksen uutisointi ja arkkurivit.  Radiosta kuului Rockradio eikä nuorisomusaa muulloin soitettu. Värit tuli televisioon, sitten töllöön tuli enemmän kuin kaksi kanavaa ja sitten jopa pystyi telkkarista nauhoittamaan videonauhalle asioita.

Music Television alkoi näkyä <3 Duran Duran, Talk Talk, Deee-Lite, Dead or Alive... Abba oli suosionsa huipulla ja lopetti sinne. 

Eikä ollut mitään kolmatta luokkaa junissa.

Vierailija
13/42 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuussa -68 minäkin. Merkittävin tapahtuma nuoruudessa oli Berliinin muurin murtuminen ja kaikki perestroikat ja glasnostit. Se johtui siitä, että aina väläyteltiin lapsuudessa ydinsodan uhkaa ja sitten se hälveni pois. Jotenkin siihen kokemukseen liittyy saksalaisperäiset Forever young ja 99 Luftballons -biisit.

Urheilukisat toki paljon myös kuuluivat siihen aikaan ja missikisat.

Vierailija
14/42 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Damn! Syntynyt 1970!

No, muistele mukana juniori :D

Kiitti :-) Neukkulan hajoaminen. Olin innoissani, koittaako siellä vapaus. Ikävä kyllä ei :-( 

Vierailija
15/42 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen syntynyt tammikuussa 1969 ja nuoruuteni pääasiat olivat Sielun Veljet ja Berliinin muurin murtuminen.

Ap

Meidän nuoruudessahan oli Hassisen kone!

-68

Vierailija
16/42 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta oli pahviset matkaliput, jotka konnari rei'itti.

Vierailija
17/42 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duran Duran, Prince, Madonna ja Wham.

Madonna oli jotenkin uskomaton ilmestys 80-luvulla. Tanssi jopa paremmin kuin lauloi. Lavashow oli mahtava, vaatteet oli makeet. Ja että nainen voi tehdä mitä huvittaa.

Vierailija
18/42 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meidän nuoruudessahan oli Hassisen kone!

-68

Minä olin nuori vielä 15-vuotiaanakin. Hassisen koneen aikana olin lapsempi.

Vierailija
19/42 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli vielä 70-luvun puolivälissä. Me köyhät jouduttiin käyttämään niitä. 

Vierailija
20/42 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli vielä 70-luvun puolivälissä. Me köyhät jouduttiin käyttämään niitä. 

Tosin en tiedä oliko kolmas luokka, mutta ainakin puuvaunuun sai halvemmalla lippuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi