Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko jotenkin näpäyttäneet kroonisesti myöhästelevää kaveria?

Vierailija
19.05.2021 |

Tai kerrotteko hänelle eri kellonajan tapaamiseen kuin muille, että olisi ajoissa?

Kommentit (272)

Vierailija
61/272 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tätä 5-15 Min myöhästelyä, aiemmin oli enemmänkin kun oli työ jossa sattui ja tapahtui ja stressi oli kova ja tämä moodi ikäänkuin jäi päälle. Eli kun tuli jokin akuutti asia johon oli pakko puuttua, joku toinen asia joutui odottamaan ja kun kaikkeen et ehtinyt revetä mitenkään yhtäaikaa. Lakkasi vähän välittämästä, kun kerran taas aikataulut meni uusiksi ja suunniteltu heitti kuperkeikkaa, niin mitäpä tässä yrittämään kun v****ksi menee kuitenkin. Tätä tapahtui välillä useammankin kerran viikossa ja joskus puhelimet soi 24/7. Nykyään olen eri työssä eikä enää ole koko ajan tunne että olet koko ajan väärässä paikassa. Tämä siis siirtyi vapaa-ajallekin.

Tuntikausia en ole tapaamisista ollut kuitenkaan myöhässä

Vierailija
62/272 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on tämmöinen kaveri..voi keksiä vaikka, että minä värjään tukan🙈Ei ennakoi yhtään mitään esim.matkalle lähtiessä pakkaa lähtöaamuna hullulla kiireellä. On vielä perheellinen ja monesti ovat meillä yötä kun reissaavat. Sanoo aina, että tullaan hyvissä ajoin niin ehtii lapset leikkiä ennen yöunia..sittennovat ovella tyyliin 22.00 kun meillä lapset untenmailla ja hirvee selitys, että piti käydä suihkussa yms🙈

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/272 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pitkäaikainen ystävä, joka oli aina ajoissa ja liiankin. On muuten ärsyttävää sekin, mutta piti sitä hyväksyttävämpänä kuin vartin myöhästymistä, josta oli infottu.

Saattoi mua pyytää avuksi esim. Lastensa synttäreille niin että soitti klo 11, että ehtisitkö aiemmin. No, sanoin että yritän, mutta hommat on vielä täysin vaiheessa, etten voi luvata mitään, kun pyyntö tuli yllättäin ja lyhyellä varoitusajalla. Synttärit alkoivat klo 13 ja meiltä oli ajoaikaa n 45 minuuttia heille. Kun sitten en ehtinyt kuin hiukan aiemmin, oli tästä närkästynyt, mutta oli saanut kaikki kuitenkin tehtyä, eli mua ei aiemmin tarvittu.

Mun lasten synttärit jos alkoivat ko 14, tämä soitti että voiko tulla aiemmin kun ovat jo seutuvilla ja kello oli tyyliin 12:30. Sanoin että voi tulla, mutta mulla on hommat vielä kesken. Ei kuulemma haitannut. No, meillä sitten huokailtiin ja puhistiin kun en ehtinyt seurustella, tai juttelin kyllä mutta touhusin koko ajan ja alkoi vinkuminen että voiko hän tehdä jotain tai auttaa. Jos mulla on suunnitelma saada kaikki valmiiksi tiettyyn aikaan, niin toimin niin, en ala selittämään jollekin mitä haluan tekevän tai pahimmillaan neuvovan koska sitten aikataulu mättää kyllä. Jos itse on selkeästi liian aikaisin liikkeellä, niin pitää myös ymmärtää että tilanne on eri kuin saapuessa kutsuttuna aikana. Jännä, että jos tämä tuli juhliin niin, että puolisonsa oli mukana, olivat ajallaan, ei koskaan etukäteen. Jos mies ei ollut mukana, tunnin etuaika oli lähes sääntö.

Sanomattakin selvää, että jos minä olin myöhässä vähänkin, puhisi siitä, vaikka hänen tapansa on yhtä ärsyttävä. En koskaan myöhästynyt 1,5 tuntia versus hänen ajoissa oloonsa.

Tuo ystävyys on nyt tavallaan jäissä. En ole välejä kokonaan pistänyt poikki, jutellaan kun sattumalta nähdään, mutta en ole tavannut sovitusti muutamaan vuoteen. Ärsytti se, että se oli lähinnä her way or no way. Joten totesin että itseni kannalta parempi näin. On muuten ollut helpompi hengittää.

Vierailija
64/272 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myöhästelen adhd:n takia. Yritän lähteä ajoissa mutta aina vaan onnistun uppoamaan omaan maailmaani juuri ennen lähtöä. Ajankuluk ja - tarpeen arviointi on mahdotonta. En pysty sanomaan on mennyt tunti vai puoli tuntia. En vain hahmota ajankulumista.

En tee tätä tahallani, todellakaan en. Joten näpäyttäminen ei auta mitään. Näin yksi kaveri teki kun olin 5 minuuttia myöhässä. Oli lähtenyt kotiin. Jäin oottelemaan ja odotin häntä puoli tuntia. Näki mun viestit, mutta antoi mun odottaa ennen kuin vastasi ja kysyi että tuntuuko kivalta odottaa ha ha. Eipä nähty sen jälkeen enää.

Muille kavereilleni olen sanonut että kertovat mulle eri kellon ajan. Esim jos nähdään porukoilla 16.30 nii sanovat että 16.15. Ja olen ollut ajallaan paikalla! Ihanaa, että on ystäviä jotka ymmärtävät.

Itseäni ärsyttää etuajassa olevat. Ei kaukaa tulevat, koska toisinaan on vaikea arvioida ajomatkan kestoa, vaan nämä lähellä asuvat joille sanotaan että tule klo 13 ja tulevatkin jo klo 12 koska"ei ollut mitään tekemistä. Miks ruoka ei oo jo valmis?? ". No mietippä sitä

Vierailija
65/272 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille piti tulla vieraita tiettyyn kellonaikaan. Eivät olleet tulleet tunninkaan päästä, soitin ja heille ja ilmoitin, että nyt olemme jo menossa muualla, ei tarvitse enää tulla. Ottivat nokkiinsa, mutta hyvä vaan, en kestä tuollaista odotuttamista yhtään.

Vierailija
66/272 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaveri, joka aina 1-2 h myöhässä. Lasten synttärit oli 2 h, tulivat paikalla 30 min ennen loppua.... eli tietoisesti en ole näpäyttänyt.

Asuvat kaukana, ja näemme harvoin. Olen oppinut, että en odota heitä. En sovi mitään, mikä vaatii aikataulua. Kotiini voivat tulla, siellä nyt muutenkin olen.

Vierailija
67/272 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä myöhästelen adhd:n takia. Yritän lähteä ajoissa mutta aina vaan onnistun uppoamaan omaan maailmaani juuri ennen lähtöä. Ajankuluk ja - tarpeen arviointi on mahdotonta. En pysty sanomaan on mennyt tunti vai puoli tuntia. En vain hahmota ajankulumista.

En tee tätä tahallani, todellakaan en. Joten näpäyttäminen ei auta mitään. Näin yksi kaveri teki kun olin 5 minuuttia myöhässä. Oli lähtenyt kotiin. Jäin oottelemaan ja odotin häntä puoli tuntia. Näki mun viestit, mutta antoi mun odottaa ennen kuin vastasi ja kysyi että tuntuuko kivalta odottaa ha ha. Eipä nähty sen jälkeen enää.

Muille kavereilleni olen sanonut että kertovat mulle eri kellon ajan. Esim jos nähdään porukoilla 16.30 nii sanovat että 16.15. Ja olen ollut ajallaan paikalla! Ihanaa, että on ystäviä jotka ymmärtävät.

Itseäni ärsyttää etuajassa olevat. Ei kaukaa tulevat, koska toisinaan on vaikea arvioida ajomatkan kestoa, vaan nämä lähellä asuvat joille sanotaan että tule klo 13 ja tulevatkin jo klo 12 koska"ei ollut mitään tekemistä. Miks ruoka ei oo jo valmis?? ". No mietippä sitä

Sama, jos en kävele kello kädessä en hahmota yhtään paljon aikaa on kulunut. Aamulla laittautuessa saatan ajatella että tässä asiassa meni 10min, ja sitten katson kelloa ja huomaan että ei v..., siinä menikin 20min. Ei varmaan tarvitse selittää miten tuo rikkoo aikatauluttamisen hyvin äkkiä.

Minulla oli myös tuollainen näpäyttelevä kaveri. Harmi vaan etten edes tajunnut että tämän omat myöhästelyt olivat näpäyttämistä vaan olin ymmärtäväinen. Tai vaihtoehtoisesti en edes tajunnut että tämä oli vähän myöhässä.

Vierailija
68/272 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen. Kysyin aina myöhästelevältä kaverilta (oli siis aina 1/2 -3h myöhässä yhteisistä tapaamisista, juhlista ym.) että miksi kuvittelee että hän voi aina olla myöhässä ja muut joutuvat odottamaan ja joustamaan, että mikä tekee hänestä niin erikoisen että muut odottavat. Pisti hirveän draaman pystyyn ja syytti minua kiusaajaksi. On entinen kaveri, saa puolestani myöhästyä muiden tapaamisista mutta minun aikani on ihan yhtä kallis arvoista kuin hänen.

Vierailija
69/272 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan kaverien kanssa pistetty kännykkä syrjään ja keskitytty täysillä seurusteluun samalla kun yksi krooninen mattimyöhäinen lähettää hysteerisiä tilannepäivityksiä ja kysymyksiä. Paikka ja aika siis sovittu viikkoja sitten ja kokoajan pysynyt samana, moni saapunut paikalle toisesta kaupungista. Mattimyöhäinen sitten saapuu paikalle ihan loukkaantuneena että miksi kukaan ei vastaa viesteihin... Kehtaa myös selittää suu vaahdossa miksi oli tällä kertaa myöhässä vaikka sama toistuu aina ja ketään ei kiinnosta.

Minusta taas tuollainen vastaamattomuus on epäkohteliasta; jos toinen lähettää viestejä ”hysteerisyyteen” asti, niin selvästikin itse tiedostaa myöhästelynsä, ja ajattelee teidän olevan hänelle vihaisia (kuten ilmeisesti olettekin, ainakin käytöksestä/kirjoituksestasi päätellen…). Myöhästelijälle voi vastata myös lyhyesti ja ytimekkäästi ”Ei kiirettä, täällä ollaan Mirkulla, tule kun kerkeät! 👍🏻”, ei tarvitse pelata tuollaisia pelejä.

Kerran itse tiedostaa myöhästelynsä niin tekisi asialle jotain. Mikäli ei kiinnosta olla ajoissa paikalla niin turha loukkaantuakkaan kun muut keskittyy seurustelemaan keskenään eivätkä vastaile viesteihin. Sama mahdollisuus sillä myöhästelijälläkin olisi jos vaan viitsisi olla paikalla.

Vierailija
70/272 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinulla ole mitään oikeutta ärsyyntyä jonkun toisen käyttäytymisestä, kun itse olet aina myöhässä ja vielä käytät ADHD:tä tekosyynä kun et viitsi laittaa kelloa soimaan. Voihan niillä muillakin olla jokin diagnoosi, ethän sinä voi sitä tietää.

Vierailija
71/272 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkaisin välit. Kaupungilla kahvittelu oli aina sitä että tavattiin hänen aikataulussaan, ja se "bussista myöhästyminen" saattoi tarkoittaa sitä että minä odotin sovittuna aikana tunnin tappaen aikaa, ihan kuin loppupäivänä olisin ihan auki suunnitelmissa.

Jotkut vaan haluaa näyttää kiireisiltä eikä ego kestä sitä että itse odottaa. Se asenne näkyy sitten kaikessa muussakin alistavana käytöksenä.

Vierailija
72/272 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti, mutta nykyään ajattelen, että myöhästelijä ei välitä tarpeeksi muuttaakseen tapojaan, eikä myöhästelijän tapoihin kannata mukautua. Sellaisille kavereille, joiden tiedän tulevan myöhässä, annan aikaisemman kellonajan kuin on tarve. Jos on kyse jostain yhteisestä menosta, toimin ikään kuin myöhästelijää ei olisi. Jos lähtö on klo 16, lähden vaikka yksin. 

Isäni on kovan luokan myöhästelijä. Se johti lapsuudessani ikäviin tilanteisiin, kun hän vei minut kouluun puoli tuntia myöhässä, lähti pois ja jätti minut selittämään tilanteen opettajalle. Voin kertoa, että kovin moni opettaja ei uskonut, kun kerroin, että minä olin ajoissa mutta vanhempani myöhässä!!!

Mieheni on keskimäärin ajoissa ja ilmoittaa, jos myöhästyy. Hänellä on kuitenkin lähdön hetkellä tapana ruveta tekemään jotain tarpeetonta, minkä voisi hyvin tehdä myöhemminkin, kuten keräämään kaikkia talouden roskia ja viemään niitä roskikseen. Ja kyse ei ole monen päivän reissusta, vaan kauppakäynnistä tai kavereiden tapaamisesta. 

Vierailija
73/272 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka isosta myöhästelystä on kyse? Itse saatan usein olla 10-15min myöhässä, kun lähtökiireessä sattuu ja tapahtuu aina kaikenlaista: huitaisen aamukahvin lattialle, en löydä avaimiani, luulin olleeni suihkussa 20min mutta olinkin 35min, jne.

Mistään oikeasti aikataulutetusta (leffa alkaa klo 18:00, juna lähtee klo 10, jne.) en ole koskaan myöhässä, mutta sellaisista ”tulkaa istumaan iltaa kahdeksasta eteenpäin” myöhästyn usein…

OT, mutta mitä ihmettä teet suihkussa 35 minuuttia? Tai 20? Ei itsensä pesuun voi mennä noin kauaa.

Mulla on rakas ystävä, joka tulee kaukaa viikonloppuvierailulle, ja odotan sitä kovasti, tuijottelen ikkunasta oletetun tuloajan kieppeillä ruoka valmiina. Se saattaa ilmoittaa, että tultiinkin tähän puolimatkaan kylästelemään kaverille, lähdetään ihan kohta sinnepäin. Kyllä se harmittaa, mutta näpäyttelemään en ala.

Vierailija
74/272 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin joskus miehen kanssa, joka myöhästyi treffeiltä lähes aina. Silloin ei ollut edes kännyköitä, joten myöhästymisistä ei pystynyt ilmoittaa.

Jos olimme sopineet treffeistä vaikka Helsingissä juna-asemalla, niin eipä näkynyt miestä ja odottelin sitten siinä mihin olimme mielestämme sopineet treffit. Olin epätietoinen olinko minä tullut väärään aikaan väärässä paikassa vai oliko hän myöhässä tai väärässä paikassa ja kun julkisilla kuljimme, niin mitä vain olisi voinut tapahtua. Kerrankin hän myöhästyi tunnin, kun oli kuulema unohtunut pazkalle ja bussi oli mennyt. Muutkin selitykset olivat samaa luokkaa, vaikka olimme olleet yhdessä lähes vuoden, joskus hän kyllä ehtikin ja ajattelin aina, että kyllä se tästä.

Kerran minä myöhästyin, koska bussi hajosi ja meiltä ei mennyt busseja kuin harvakseltaan. Miestä ei sitten näkynyt missään. Odottelin bussiaseman sivussa miettien lähdenkö vai jäänkö ja sitten mies tuli vihaisena kuin ampiainen, eikä hän suostunut ollenkaan ymmärtämään myöhästymistäni. Se oli siinä sitten, minulla pimahti ja pistin jutun poikki samana päivänä.

Vierailija
75/272 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen ystävä, jonka kanssa en enää uskalla sopia mitään menoja, missä tarvitsisi olla tarkasti jossain paikalla esim ohjattu jumppa, leffat, teatterit, junalla lähtö tms. 

No näitä nyt vähemmin enää onkaan.

Vierailija
76/272 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, odottelee pysäkillä kyytiä, joka meni jo.

Vierailija
77/272 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on ollut tapana myöhästellä toistuvasti tuo 5min, ja nyt kun asiaa pysähdyn kerrankin miettimään, se kyllä johtuu just tuosta, että vaikka olisin oikeaan aikaan lähdössä ulos ovesta, tulee jotain yllättävää mieleen... Esim. "Mäpä kerään äkkiä kasaan postiin menevät kirjeet ja sen palautettavan paketin, vien ne tapaamisen jälkeen postiin", "Missä mun ulkovaatekappale X on, se ei oo tavallisella paikallaan, äkkiä kaivamaan jostain korvaava", "Mullahan oli lainassa kaverilta X ja Y, mäpä palautan ne tässä samalla, missäköhän ne oli nyt", tai "Voi nakki, multa puuttuu jotain kriittistä, mitä tarvin perillä"...

Eli semmosta viime hetken ideaa, jossa ei omasta mielestä mene kauaa, mutta menee kuitenkin niin paljon, että lopulta myöhästyy - ja 4 kertaa 5:stä se ei oo oikeestaan oleellista itse tapaamisessa. Ehkäpä nyt, kun sen kerrankin hoksaan ite, osaan seuraavalla kerralla pysäyttää sen oman häsäämisen ja poistua ovesta oikeaan aikaan.

Vierailija
78/272 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä kaverilla on ADHD, hänellä on joka aamu kännykässä useita hälytyksiä (tyyliin pesulle, pukemaan jne) koska muuten helposti unohtuu harjaamaan hampaita vartiksi jne. Tiukat iltarutiinit, pakkaa laukun valmiiksi, etsii vaatteet jne. Kun sopii vapaa-ajalla esim elokuviin menosta, laittaa pari hälytystä heti kalenteriin. Näin pysyy varsin hyvin aikataulussa (toki joskus tulee myöhästymisiä jos vaikka se bussi on myöhässä) ja oma stressi huonosta ajanhallinnasta vähentynyt. Ei tämäkään varmasti kaikille toimi kun ihmiset on erilaisia.

Vierailija
79/272 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parista myöhästelijästä on kokemusta, mutta yritän aina ymmärtää asiaa. Välillä jokainen myöhästyy, ja se on ihan inhimillistä. Sitä en ymmärrä, että jotkut ihan jatkuvasti myöhästyvät ihan kunnolla, tyyliin 1-2 h. Sovin kahvitreffit kaverin kanssa, ja saavuttuani paikalle sovittuun aikaan kaveri pistää viestiä, että myöhästyy tunnin. Eräs toinen sankari taas saattaa laittaa sovitun ajan jälkeen että ei voikkaan nähdä, oli unohtanut oman pyykkivuoronsa. Noh, vähemmän näitä kavereita näkee enää, sääli sinänsä koska molemmat olivat todella mukavia..

Vierailija
80/272 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri myöhästyy aina kaikesta koska ei osaa organisoida ajan käyttöään. Sovittiin tapamainen tasalta, olin paikalla viittä vaille. Odottelin siinä ja koitin soittaa, ei vastaa. 20 yli kaveri soittaa että on _ihan just_ lähdössä. Sanoin että mulla on ihan kohta muu meno, nähdään joku toinen kerta, moi. Tämän jälkeen välit viilenivät, pari kertaa ollaan vaan nähty, mutta silloin kaveri on ollut suht ajoissa. Ärsyttää tommonen muiden ajan haaskaus vaikka olisi miten höpönassu luonnonlapsi.