Oletteko jotenkin näpäyttäneet kroonisesti myöhästelevää kaveria?
Tai kerrotteko hänelle eri kellonajan tapaamiseen kuin muille, että olisi ajoissa?
Kommentit (272)
Itse tiedän yhden kaverin jolle on vaikeaa ehtiä oikeaan aikaan tapaamisiin. Hän tekee kuitenkin parhaansa ja ei yleensä myöhästy tai ei ainakaan paljoa. Nyt oli tajunnut terapeutin kanssa että kyse traumaan liittyvästä jutusta. Eli saattaa jumittua kesken lähdön ja seistä vaikka minuutteja tuijottamassa avaimiaan jne.
Itse inhoan myöhästelyä ja olen yleensä aina liian aikaisin kaikissa tapaamisissa ym. Mutta mitä enemmän olen jutellut kaverin kanssa asiasta niin sitä paremmin olen tajunnut että kaikilla myöhästelijöillä ei ole kyse ilkeydestä tai välinpitämättömyydestä. Kyse voi olla myös ihan henkisistä jutuista jolloin lähteminen laukaisee jotain vanhoja traumajuttuja. Tyyppi itse ei välttämättä tajua tätä ja on itsekin ihmeissään siitä mihin se aika katosi. Sitten on toki ihan ihmisiä jotka eivät arvosta muita ja myöhästyvät ihan välinpitämättömyyttään.
Itse tiedän kaksi myöhästelijää joilla tuo liittyy molemilla mielenterveysongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on myöhässä niin on myöhässä, en minä odottele. Olen kerran ollut sisarusten kaverisynttäreillä, jossa odotettiin isovanhempia paikalle melkein 2 tuntia. Siinä vaiheessa kun tuli tieto, että "kohta ryhdytään kattamaan pöytää" ilmoitin miehelle ja lapsille, että on aika lähteä kotiin. Lähimmän ABC:n kautta.
Oli siis kesä ja kutsuttuna kolme muutakin perhettä, oli ajeltu tuonne mökille yli 80 km ja kuviteltiin, että ensin vaikka uimaan. Mutta ei, piti odottaa niitä isovanhempia.
Seuraavana kesänä ilmoitin kutsun saatuani, että on muuta menoa.
Nyt on jo niin vanha kaveri, etten muista oliko krooninen myöhästelijä vai krooninen ohareiden tekijä vai molempia, todennäköisesti vika.
Niinpä soitin synttäreitä edeltävänä kuulumisia ja varmistin samalla, että perheellä tulevat juhliin. Kyllä tulevat, totta kai! Vartti juhla-ajan alettua soitan kysyäkseni missä ovat tulossa, ja taustalla pauhaa video. "Joo ei me nyt päästä tulemaan, kivoja juhlia!"
Se oli viimeinen pisara, mutta ajattelin, että en voi synttäripäivää jättää viimeiseksi kontaktiksi tähän kaveriin. Hampaita kiristellen kaadoin vieraille kahvit. Onneksi "ystävyys" kuivui kasaan pian tuon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kaverien kanssa pistetty kännykkä syrjään ja keskitytty täysillä seurusteluun samalla kun yksi krooninen mattimyöhäinen lähettää hysteerisiä tilannepäivityksiä ja kysymyksiä. Paikka ja aika siis sovittu viikkoja sitten ja kokoajan pysynyt samana, moni saapunut paikalle toisesta kaupungista. Mattimyöhäinen sitten saapuu paikalle ihan loukkaantuneena että miksi kukaan ei vastaa viesteihin... Kehtaa myös selittää suu vaahdossa miksi oli tällä kertaa myöhässä vaikka sama toistuu aina ja ketään ei kiinnosta.
Minusta taas tuollainen vastaamattomuus on epäkohteliasta; jos toinen lähettää viestejä ”hysteerisyyteen” asti, niin selvästikin itse tiedostaa myöhästelynsä, ja ajattelee teidän olevan hänelle vihaisia (kuten ilmeisesti olettekin, ainakin käytöksestä/kirjoituksestasi päätellen…). Myöhästelijälle voi vastata myös lyhyesti ja ytimekkäästi ”Ei kiirettä, täällä ollaan Mirkulla, tule kun kerkeät! 👍🏻”, ei tarvitse pelata tuollaisia pelejä.
Siis ihan totta, jos kerrankin näen hyviä ystäviäni en halua päivystää kännykkä kädessä yhtä myöhästelijää, enkä odottaisi samaa muilta. Kun kyseessä tosiaan tuttu baari tutussa kaupungissa ja koko homma sovittu kauan sitten vailla mitään epäselvää. Jos on myöhässä niin olkoon, en ole vihainen, mutta yhden ihmisen ympärillä ei koko show pyöri. Ja kun kyseessä ei ole yksi kerta vaan joka ikinen kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ainakin suosiolla heivattiin pois kaveripiiristä tällainen "kaveri". Miksi pitää mukana jotain, joka ei arvosta muita sen vertaa, että viitsisi saapua edes suunnilleen ajallaan.
Aika kylmää.
Ei ole, vaan sitä saa mitä tilaa. Ei huonoa käytöstä tule hyvällä palkita. Niin minäkin tekisin. En ole siis tuo, jolle vastasit.
Minäkin tein näin. Nyt ei olla nähty kahteen vuoteen, mutta hermot on säästyneet. Energiaa myös, kun ei tarvii odotella kahta tuntia ja vastaanottaa viestejä miten vähän aikaa vielä menee.
Jatkuvaa myöhästelyä hälläväliä tyylillä. Niin ku ei mun ajalla olis väliä ei se itä voi hukata miten vaan.
Paras oli kun olin ottanut vapaapäivän ja olin lähdössä sovittuun tapaamiseen, oli sitten sopinut jotain toisen kaverin kanssa ja se oli tärkeämpää. En halua olla se hätävara ja nyt se ystävyys onkin jo muisto vain.
Mulla on yksi kaveri, joka myöhästyy aina. Se voi ruveta kokkaamaan uunijuureksia lapselle puoli tuntia ennen kun pitäisi olla tapaamispaikassa, vaikka leikkipuistossa. Koska lapsi halusi!
Sitten se ihmettelee kun meidän pitää ruveta lähtemään kotiinpäin juuri kun he saapuvat. Ovat 1,5 h myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kaverien kanssa pistetty kännykkä syrjään ja keskitytty täysillä seurusteluun samalla kun yksi krooninen mattimyöhäinen lähettää hysteerisiä tilannepäivityksiä ja kysymyksiä. Paikka ja aika siis sovittu viikkoja sitten ja kokoajan pysynyt samana, moni saapunut paikalle toisesta kaupungista. Mattimyöhäinen sitten saapuu paikalle ihan loukkaantuneena että miksi kukaan ei vastaa viesteihin... Kehtaa myös selittää suu vaahdossa miksi oli tällä kertaa myöhässä vaikka sama toistuu aina ja ketään ei kiinnosta.
Minusta taas tuollainen vastaamattomuus on epäkohteliasta; jos toinen lähettää viestejä ”hysteerisyyteen” asti, niin selvästikin itse tiedostaa myöhästelynsä, ja ajattelee teidän olevan hänelle vihaisia (kuten ilmeisesti olettekin, ainakin käytöksestä/kirjoituksestasi päätellen…). Myöhästelijälle voi vastata myös lyhyesti ja ytimekkäästi ”Ei kiirettä, täällä ollaan Mirkulla, tule kun kerkeät! 👍🏻”, ei tarvitse pelata tuollaisia pelejä.
Eli antaa signaali, että on täysin ok myöhästyä, tule kun kerkeät. Pyöritä sä vaan meitä kaikkia muita, me alistutaan siihen täysin.
Ei, vaan siinähän ne illanistujaiset etenevät vaikka yksi olisikin myöhässä. Ei myöhästelijä ketään pyöritä, mikäli tapahtuma alkaa ja loppuu ihan aikataulun mukaisesti yhden myöhästelystä huolimatta. Siinähän saapuu paikalle kun kerkeää – vaikka sitten varttia ennen kuin muut ovat jo lähdössä kotiin. Myöhästelijälle itselleenhän se on harmi, eikä kellekään muulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli antaa signaali, että on täysin ok myöhästyä, tule kun kerkeät. Pyöritä sä vaan meitä kaikkia muita, me alistutaan siihen täysin.
Ohis mutta miten te muut siinä pyöritte?
Ettekö te voi jutella keskenänne ja hörppiä juomia ohessa? Ei kai teidän tarvitse aktiivisesti sitä yhtä odottaa suut kiinni ja kuivin suin.
En ymmärrä "näpäyttelyä". Kannattaa sanoa niin monta kertaa että menee perille ja jos ei mene perille niin ei kannata järjestää mitään aikataulullista niiden myöhästelijöiden kanssa.
Mun kaveri oli aina ihan raivona, jos olin vaikka muutaman minuutin myöhässä. Pahimmillaan olin siis jonkun reilun viisi minuuttia, kuten aina jos olen myöhässä. Kiire tulee kuitenkin aina. Minulla tämä johtuu OCD:stä, enkä todellakaan tee sitä tahallani. Kostoksi hän sitten kerran seisotti minua 40 minuuttia pakkasessa. Oli muutenkin todella vaativa ja joustamaton. Hänen aikatauluillaan mentiin ja minä maksoin matkoista hänen luokseen. Hänen piti vain kävellä paikalle. Silti hän puhui minusta aina myöhästelijänä, minkäänlaista ymärrystä ei muille ollut. No enää ei onneksi tarvitse katsoa hänen arvaamattomia raivonpuuskiaan. Eikä muutkaan hänestä pitäneet. Eli joskus se muutama minuuttikin voi olla jonkun tiukkapipon mielestä myöhästelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis mutta miten te muut siinä pyöritte?
Ettekö te voi jutella keskenänne ja hörppiä juomia ohessa? Ei kai teidän tarvitse aktiivisesti sitä yhtä odottaa suut kiinni ja kuivin suin.
Muut ottaa aikaa ja tuskailee.
En mä viitsi.
Sillä on ärtyvän suolen oireyhtymä ja olisi ilkeää alkaa huomauttelemaan kun toinen muutenkin kärsii.
Mä olen tosi täsmällinen, mutten pillastu jostain 5-15 min myöhästymisestä, etenkään jos sen ilmoittaa eikä ole joku tärkeä minuuttiaikataulujuttu. Liikun etupäässä julkisilla pk-seudulla, ja joskus ne nyt vaan ovat myöhässä, autoilla tulija voi sattua ruuhkaan tjsp. Jos ilmoittaa että myöhästyy enemmän kun koira oksensi kenkään tai vahingossa nukahti sohvalle, niin joo, ärsyttää mutta jos on joku kahvilatapaaminen tai jotain, voin selata kännyä tai pyöriä jossain kaupassa.
Minulle ongelma myöhästelystä tulee jos se on kroonista, jatkuvasti yli sen 15 min, koskaan ei ilmoitella jne. Luultavasti en silloin yritä sopia mitään leffakäyntejä tai edes kahviloita tällaisen kanssa, vaan ennemmin noita vapaamuotoisia isomman porukan juttuja tai ehkä kotiin (mieluiten hänen luokseen), siis niin ettei haittaa jos myöhästyy. Mutta saa kyllä olla aika kiva kaveri että tätäkään viitsii, vähänkin rasittavampi tapaus jää kyllä kelkasta aika nopeasti.
En ole näpäytellyt, mutta onhan sellainen jatkuva myöhästely ärsyttävää. Itse pyrin olemaan ajallaan, en siis etuajassa, enkä myöhässä, mutta joskus myöhästyn joitain minuutteja. Muutaman minuutin myöhästyminen on mun mielestä pelkästään inhimillistä, mutta sellaiset 15 min ja yli myöhästelyt jatkuvasti alkaa helposti vaikuttaa muihin, varsinkin, jos on joku aikataulujuttu. Illanistujaiset ei ole aikataulutettuja, mutta joku lähtöaika jonnekin tietenkin voi olla minuuteistakin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Joo, näpäyttelen kaikkia virheitä tekeviä ihmisiä kun en ole vielä oppinut puhumaan.
Näpäyttely ei näytä olevan tuttu termi? Lukeminen kannattaa aina, sanavarasto karttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mikään peli. Jos ei kiinnosta sen vertaa, että tulis ajoissa, niin voi pysyä pois.
Olen eri.
Mulla on kaveri joka saattaa soittaa et iha just lähtee ajaa meille. Matkaa on noin 15km ja tulee autolla mut silti AINA yli 2h menee ennenko tulee ja omasta mielestä on iha aikataulussa. En tiä mitä madonreikiä matkalla sit on mut oon ruvennu vaihtaa nii mukavat vaatteet päälle ku olla ja voi ja jätän tiskit pistämättä yms. Sit ku se tulee nii ihmettelen et mite se tollee tuli ilmoittamatta kylään.
Jos myöhästely on enempi tapa kuin poikkeus, niin se kertoo myöhästelijän kunnioituksen puutteesta. Ihan turha väittää muuta. Kaikki myöhästyy joskus, mutta jos on sovittu meno ja tietää myöhästyvänsä, siitä voi ilmoittaa. Ellei just sopivasti ole puhelimesta akku finaalissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos myöhästely on enempi tapa kuin poikkeus, niin se kertoo myöhästelijän kunnioituksen puutteesta. Ihan turha väittää muuta. Kaikki myöhästyy joskus, mutta jos on sovittu meno ja tietää myöhästyvänsä, siitä voi ilmoittaa. Ellei just sopivasti ole puhelimesta akku finaalissa.
Itse olen ilmeisesti tuollainen krooninen myöhästelijä, jos tätä keskustelua on uskominen. Mutta itse kyllä ilmoittelen aina myöhästymisistäni, sekä laitan tilannepäivitystä missä menen (pääsin nyt lähtemään kotoa, odotan bussia, vaihdoin keskustassa Y-bussiin, käyn vielä nostamassa käteistä…) – tosin sekin on tämän keskustelun perusteella "hysteeristä spämmiä".
Onneksi omat ystäväni ovat ymmärtäväisempiä kuin monet täällä [ja ennen kuin kukaan syyttää hyväksikäyttäjäksi tai miksi ikinä: ihan yhtälailla itse ymmärrän heidän myöhästymisiään ja aikataulumuutoksiaan].