Perhekahvila pienellä kirpputori osuudella
Heippa, onko vielä innokkaita lähtemään kahvilaan lapsen/lasten kanssa, jossa olisi pienille jotakin aktiviteettiakin tarjolla.
Mitä mieltä, jos ohessa olisi vaikka pikkuisen katsella vaatteita, mahdollisesti 50/50 periaatteella. Onko kukaan kiinnostunut sellaisesta?
Jos olet kiinnostunut ja innostut ajatuksesta, missä tämä sinun maailmassasi sijaitsee? :)
Kuljetko julkisilla vai autolla?
Kommentit (33)
Mitä tarkoittaa 50/50-periaate?
Minun lapseni ovat jo kovaa vauhtia menossa kohti kouluikää, joten en oikein kuulu kohderyhmään enää. Silloin kun olin kotona lasten kanssa, rahat olivat vähissä. Perhekahviloita pyörittävät meilläpäin yleensä yleishyödylliset toimijat, joiden ei tarvitse tehdä voittoa, joten heille oli mahdollista myydä kahvikupponen 50 centillä tai aamiainen äidille ja pikkulapsille muutamalla eurolla. Mihinkään sen enempään minulla ei olisi ollut varaa, eikä mikään shoppailu sen myötä juurikaan kiinnostanut.
Sana _perhe_kahvila rajaa ulkopuolelle todella suuren asiakasryhmän. En menisi vaikka olenkin perheellinen, koska lapset ovat jo yläkouluikäisiä.
Edellinen vielä lisää, että nämä halpaa kahvia ja ilmaisia aktiviteettejä tarjoavat toimijat sijaitsevat pääkaupunkiseudun kehyskunnassa, ja perhekahviloihin saapuvat perheet saapuivat yleensä joko jalan lastenvaunujen kanssa tai muutama innokas polkupyörällä, jossa vaunu lapsille. En muista, että kukaan olisi saapunut kauempaa. Jos autokyydillä tai julkisilla lähdettiin jonnekin, silloin suunnattiin yleensä jonnekin kauemmas, kun isoon kauppakeskukseen kirjastoineen, HopLopiin tai erikoisaktiviteetteihin Helsinkiin saakka.
Vierailija kirjoitti:
Sana _perhe_kahvila rajaa ulkopuolelle todella suuren asiakasryhmän. En menisi vaikka olenkin perheellinen, koska lapset ovat jo yläkouluikäisiä.
Yleensä perhekahvilat on tarkoitettu kotona pikkulasten kanssa oleville, ja ne ovat auki arkipäivisin, aika usein vain aamupäivällä, joskus ehkä saattaa iltapäivällä/alkuillasta olla jotain erikoisohjelmaa, jonne myös virka-aikaan töissä oleva vanhempi pääsee. Jos ap tarkoitti jotain muuta tällä perhekahvila-ajatuksella, niin sitä olisi varmaan hyvä avata.
Todennäköisesti aika jonkun verran löytyy ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita. Se on sitten eri asia, onko heitä tarpeeksi, jotta toimintaa kannattaa ylläpitää. Kaunis ajatus ap:lta, jos hän siis perhekahvilan pyörittämisestä on kiinnostunut.
Kirppareilla on yleensä aika tunkkainen tuoksu, ei siinä oikein mieli tee kahvia nautiskella. Muuteskin ne kirppareiden tilat ovat yleensä aika epämiellyttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa 50/50-periaate?
Tarkoittaa sitä että tuot vaatteita myytäväksi, ja ko. toimija myy ne puolestasi. Jaatte saadun tulon 50/50. Toimija hinnoittelee ja huolehtii siisteydestä yms jne.
Vierailija kirjoitti:
Kirppareilla on yleensä aika tunkkainen tuoksu, ei siinä oikein mieli tee kahvia nautiskella. Muuteskin ne kirppareiden tilat ovat yleensä aika epämiellyttäviä.
Loistava huomio! Tässä on ajatuksena se, että olisikin kahvila. Jossa mahdollisesti pienessä mittakaavassa jotakin kirpparointia ohessa. Eli pyrkimyksenä ensisijaisesti viihtyisä kohtaamis paikka.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti aika jonkun verran löytyy ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita. Se on sitten eri asia, onko heitä tarpeeksi, jotta toimintaa kannattaa ylläpitää. Kaunis ajatus ap:lta, jos hän siis perhekahvilan pyörittämisestä on kiinnostunut.
Kiitos, sepä se tietysti mietityttää että onko riittävästi kävijöitä. Kuitenkin olisi toiveissa että myyntiäkin tulisi, eikä pelkästään tätä edullista kahvia ja vietettäisiin vain aikaa ilman ostoja... Tämä hankalaa..
Noita on mennyt ja tullut vuosien saatossa kymmennittäin pelkästään Helsingissä.
Marginaalinen asiakaskunta, jolla ei edes ole rahaa käytetttävissään kuten normaaleilla kahvila-asiakkailla.
Ne hyvätuloiset äitylit ei käyt kirppiksillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä perhekahvilat on tarkoitettu kotona pikkulasten kanssa oleville, ja ne ovat auki arkipäivisin, aika usein vain aamupäivällä, joskus ehkä saattaa iltapäivällä/alkuillasta olla jotain erikoisohjelmaa, jonne myös virka-aikaan töissä oleva vanhempi pääsee. Jos ap tarkoitti jotain muuta tällä perhekahvila-ajatuksella, niin sitä olisi varmaan hyvä avata.
Kyllä, kiitos, juurikin näin. Eli päiväs aikaan avoinna, ja juuri niin että ehtii vielä piipahtaa iltapäivälläkin vaikka ennen päivällistä.
Tietenkin on myös se tilanne, että nämä kotiäidit ovat ns. vaihtuvaa asiakasryhmää. Eli suurin osa lähtee viimeistään silloin lapsen ollessa 3v, töihin.. Oma haasteensa sekin!
Mikähän siinä voisi olla pelastava tekijä?
No sitten pitää olla alueella, jossa on paljon kotiäitejä. Jos he ovat varakkaita, aikaa vietetään ehkä enemmän vauvojen harrastuksissa, jos he ovat köyhempiä, he kuluttavat käyntikerralla jonkun 50 snt. Toiminnasta on vaikea saada kannattavaa. En itse ymmärrä oikein lastenvaatekirppiksiäkään. Asun keskikokoisessa kaupungissa, jossa aina välillä yritetään tuollaista, nyt on uusi taas avaamassa. Mieluummin olen itse myynyt sekalaista tavaraa eli valinnut myyntiin tavallisen kirppiksen. Ja ostoksilla olen ollut kiinnostunut muustakin kuin lastenvaatteista.
Vierailija kirjoitti:
No sitten pitää olla alueella, jossa on paljon kotiäitejä. Jos he ovat varakkaita, aikaa vietetään ehkä enemmän vauvojen harrastuksissa, jos he ovat köyhempiä, he kuluttavat käyntikerralla jonkun 50 snt. Toiminnasta on vaikea saada kannattavaa. En itse ymmärrä oikein lastenvaatekirppiksiäkään. Asun keskikokoisessa kaupungissa, jossa aina välillä yritetään tuollaista, nyt on uusi taas avaamassa. Mieluummin olen itse myynyt sekalaista tavaraa eli valinnut myyntiin tavallisen kirppiksen. Ja ostoksilla olen ollut kiinnostunut muustakin kuin lastenvaatteista.
Tästä tuli mieleen ajatus noista harrastuksista, että ehkä kirpputorin sijaan olisi parempi idea, että olisi välillä vauvajumppaa, vauvahierontaa, välillä joku puhumussa uniasioista, perhetyöntekijä kertomassa palveluksistaan, vaate-esittelyä ja joillan kerroilla voisi olla niin, että asiakkaat saavat itse tuoda ja vaihtaa/myydä toisilleen kirppistyylisenä vaatteita ym. Olen tällaisessä perhekahvilassa käynyt lasteni ollessa pieniä ja oli aivan ihana paikka. Toki se oli kaupungin järjestämä, että en tiedä miten yksityinen saisi kannattavaa toimintaa vastaavasta.
Vierailija kirjoitti:
Erinomaisia ajatuksia, kiitos. Näitä kannattanee pohtia huolella!
[/quote]
Tästä tuli mieleen ajatus noista harrastuksista, että ehkä kirpputorin sijaan olisi parempi idea, että olisi välillä vauvajumppaa, vauvahierontaa, välillä joku puhumussa uniasioista, perhetyöntekijä kertomassa palveluksistaan, vaate-esittelyä ja joillan kerroilla voisi olla niin, että asiakkaat saavat itse tuoda ja vaihtaa/myydä toisilleen kirppistyylisenä vaatteita ym. Olen tällaisessä perhekahvilassa käynyt lasteni ollessa pieniä ja oli aivan ihana paikka. Toki se oli kaupungin järjestämä, että en tiedä miten yksityinen saisi kannattavaa toimintaa vastaavasta. [/quote]
Hyvä näkökulma! Sitä voisi miettiä hyvinkin. Olisiko kukaan valmis maksamaan vaikka pari euroa näistä jumpista tms, omien käyntien mukaan....?
Ehkä kannattaisi profiloitua sitten siinä kirppistoiminnasakin alle 3v ikäisten vaatteisiin ja tavaroihin? Ja ehkä äitiysajan vaatteisiin? Pysyisi kohderyhmä helpommin hallittavana? Samaa mieltä tuosta tunnkkaisesta hajusta eli ei nyt ihan samaan tilaan ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaisi profiloitua sitten siinä kirppistoiminnasakin alle 3v ikäisten vaatteisiin ja tavaroihin? Ja ehkä äitiysajan vaatteisiin? Pysyisi kohderyhmä helpommin hallittavana? Samaa mieltä tuosta tunnkkaisesta hajusta eli ei nyt ihan samaan tilaan ainakaan.
Erinomainen huomio, kiitos! :)
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli mieleen ajatus noista harrastuksista, että ehkä kirpputorin sijaan olisi parempi idea, että olisi välillä vauvajumppaa, vauvahierontaa, välillä joku puhumussa uniasioista, perhetyöntekijä kertomassa palveluksistaan, vaate-esittelyä ja joillan kerroilla voisi olla niin, että asiakkaat saavat itse tuoda ja vaihtaa/myydä toisilleen kirppistyylisenä vaatteita ym. Olen tällaisessä perhekahvilassa käynyt lasteni ollessa pieniä ja oli aivan ihana paikka. Toki se oli kaupungin järjestämä, että en tiedä miten yksityinen saisi kannattavaa toimintaa vastaavasta.
Hyvä näkökulma! Sitä voisi miettiä hyvinkin. Olisiko kukaan valmis maksamaan vaikka pari euroa näistä jumpista tms, omien käyntien mukaan....?
Olisin valmis maksamaan. Kerran olenkin vauvahieronnasta maksanut erikseen, maksu jaettiin osallistujien kesken ja hintaa tuli ehkä 3e.
No ei kiinnosta viettää aikaa kahvilassa varsinkaan jos joutuu muiden pentujen metelöintiä kuunnella.