Unelmapaikka maaseudulla, mutta kyläyhteisö ei hyväksy muualta tulleita
Ensimmäinen paikka, joka oikeasti tuntuu kodilta. Syrjäisellä harvaan asutulla alueella. Saavuimme muutama vuosi sitten elämänmyönteisinä, positiivisina ja yhteistyöhaluisina. Aika pian kävi ilmi, että paikalliset ei todellakaan pidä muualta tulleista. On alkanut hienovarainen ja ei niin hienovarainen kiusanteko, todella ilkeämielinen juoruilu. On muitakin muualta muuttaneita, jotka kokeneet samaa. Nyt on jokapäiväistä itsensä kanssa kamppailua siitä, tuliko tehtyä elämän suurin virhe. Olen muuttunut kielteiseksi, varautuneeksi ja pelokkaaksi.
Olen asunut syrjäseuduilla ennenkin, mutta missään en ole kokenut vastaanvanlaista kielteisyyttä ja ulkopuolisuutta. En tarvitse mitään uber-yhteisöllisyyttä, mutta sentään olisi kiva tuntea että ihmisiin voi jollain tavalla luottaa.
Onko muita jotka kokeneet tällaista? Helpottiko ajan mittaan?
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja tulijoissa itsessään ei tietenkään ole mitään vikaa?
Miettikää millä asenteella sinne maalle ja syrjäisiin paikkoihin muutatte.
Jos se on samanlainen asenne kuin tällä palstalla, että kaikki böndet ovat moukkia, niin ei kannata ihmitellä että ystäviä löydy ja että suhtautuminen uusiin ihmsiin on joskus nuivaa.
Miksi aina vaaditaan muilta jotain, olematta itse valmis johonkin.
Kyllä nuo pienet alueet toivovat lisää asukkaita, että myös palvelut säilyisivät niiden keskuspaikassa, kuten kirkonkylillä.
Ap:han sanoi että on positiivinen ja ystävällinen ihminen ja muutti hyvillä mielin maalle.
Yhteisöön ei tarvitse olla missään yhteydessä. Olen asunut maalla 30 vuotta, eikä aavistustakaan ketä asuu naapurissa.
Faith kirjoitti:
Onneksi teitä on enemmän ("saavuimme"). Yksin elävälle tuollainen olisi varmaan hirveää.
Ei ole kokemusta, mutta olen kuullut moisesta ilmiöstä.
Käyttäkää melko säännöllisesti jotain paikallista yritystä (kyläkauppa, kampaaja, maatilatori, lounasravintola tms.). Ne voivat olla kalliita, mutta se saattaa olla tie yhteisön sydämeen.
Olkaa aina vain ystävällisiä. Ajan mittaan ihmiset saattavat lämmetä. Muistakaa että muutama huono kokemus (jotkut olivat tylyjä) saattaa saada tulkitsemaan muiden neutraaliakin käytöstä kielteisesti. Sen takia kannattaa keskittyä myönteisiin sosiaalisiin kohtaamisiin silloin kun niitä on.
Kiitos tästä rohkaisusta! Toivon sydämestäni että tilanne rauhoittuu ja paikalliset oppii ajan kanssa että täällä ollaan ja se siitä. Mietin sitäkin, että tuntuisi pakenemiselta muuttaa pois parin vuoden jälkeen. Tietenkin pelkään pahinta.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on samanlainen asenne kuin tällä palstalla, että kaikki böndet ovat moukkia, niin ei kannata ihmitellä että ystäviä löydy ja että suhtautuminen uusiin ihmsiin on joskus nuivaa.
Kyllä nuo pienet alueet toivovat lisää asukkaita, että myös palvelut säilyisivät niiden keskuspaikassa, kuten kirkonkylillä.
Ap:han sanoi että on positiivinen ja ystävällinen ihminen ja muutti hyvillä mielin maalle.
Ei kannata olla tyrkky.
Onneksi asun Helsingissä. Noihin sisäsiittoloihin ei kannata tuhlata pennin hyrrää tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Millaista se takanapäin juoruilu on, keksivätkö jotain valheita ja miten se on tullut ilmi? Millaisiin asioihin ne tarttuvat, voitko havainnollistaa?
Kiinnostaisi tietää, olen syntyperäinen helsinkiläinen, mutta harkinnut maallemuuttoa. En ollenkaan pysty kuvittelemaan tuota puolta, millaista siellä olisi.
Minua lähinnä kiinnostaa, miten tästä juoruilusta itse kuulee? Sen kun ei vaan ole paikallisten kanssa tekemisissä kuin pakolliset. Ei ne paikalliset ole siellä teitä paapomassa ja palvomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata olla tyrkky.
No jos normaali ystävällisyys, käytöstavat ja toisen huomioiminen on tyrkkyä ja liikaa jollekin niin kenessähän on vika? Ihan ollaan rauhassa eletty ja oltu, ketään ei ole häiritty. Ja niin kuin sanoin, olen asunut maaseudulla ennenkin ja tämmöstä en ole kohdannut missään. Olen kotoisin pienestä maaseutupitäjästä, siellä kyräiltiin, mutta mittaluokka täällä nykyisessä on potenssiin 10! Enkä ole ainoa joka kokenut samaa.
Ap.
Paljon se on varmaan sattumastakin kiinni. Tiedän sen, että paikka jossa aiemmin asuin on ollut joillekin se unelmapaikka ja kehuvat sitä. Nämä muualta tulleet on otettu sinne hyvin vastaan. Toisin kävi omalle perheelle. Muutimme sinne, kun oli nuori ja alettiin pian kiusaamaan ja tätä jatkui pitkään. Aina siihen asti, kun sieltä pois pääsin. Itsekään en ollut mitenkään syyllinen tuohon kaikkeen vaan liiankin kiltti ja mukava muille. Tämän jälkeen paremmin ymmärtää sen kuinka on aika riski muuttaa jonnekin pikkupaikkaan mistä ei tiedä mitään. Uskon kyllä ap:n kertomaa, kun olen kokenut itsekin kaikenlaista.
Tarkoitatko Kuusamoa ? Kaikki Torangin "takkaa" tulleet eivät kuulu sukuihin. Ensimmäinen kysymys kuuluu: kenen tyttäriä tai poikia sitä ollaan. Jos ei mitenkään voi kehua jonkun sukulaisen olevan kuusamolaisia pitkäsiä, pesosia, veteläisiä, lämsiä tai määttiä, olet menetetty tapaus. Muuten, kuusamolainen tusina on kymmenen määttää ja lämsät kummassakin päässä.
Anna niitten ihmisten olla. Ehkä yritit liikaa ja sitä oudoksuttiin? Kyllä kymmenen vuoden päästä morjestetaan😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista se takanapäin juoruilu on, keksivätkö jotain valheita ja miten se on tullut ilmi? Millaisiin asioihin ne tarttuvat, voitko havainnollistaa?
Kiinnostaisi tietää, olen syntyperäinen helsinkiläinen, mutta harkinnut maallemuuttoa. En ollenkaan pysty kuvittelemaan tuota puolta, millaista siellä olisi.
Minua lähinnä kiinnostaa, miten tästä juoruilusta itse kuulee? Sen kun ei vaan ole paikallisten kanssa tekemisissä kuin pakolliset. Ei ne paikalliset ole siellä teitä paapomassa ja palvomassa.
No ei todellakaan tarvitse paapoa eikä etenkään palvoa. Ihan kännissä oleva paikallinen kertoi itse mitä on puhunut, että tuli suoraan juoruilijalta.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata olla tyrkky.
No jos normaali ystävällisyys, käytöstavat ja toisen huomioiminen on tyrkkyä ja liikaa jollekin niin kenessähän on vika? Ihan ollaan rauhassa eletty ja oltu, ketään ei ole häiritty. Ja niin kuin sanoin, olen asunut maaseudulla ennenkin ja tämmöstä en ole kohdannut missään. Olen kotoisin pienestä maaseutupitäjästä, siellä kyräiltiin, mutta mittaluokka täällä nykyisessä on potenssiin 10! Enkä ole ainoa joka kokenut samaa.
Ruikuti ruikuti. Elät vaan omaa elämääsi ja annat muiden elää tavallaan. Mitä se sinua haittaa.
Hmmm. Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta ja mulla on siellä edelleen kesäpaikka, isovanhempieni entinen koti. Se on metsän keskellä omassa rauhassaan (sivukylällä, ei kuntakeskuksessa) ja sinne kulkee isommalta kylätieltä vain sen oma pihatie, jonka varrella ei ole muita taloja.
Tälle sivukylälle muutti perhe jostain muualta, ei alkuperäisiä paikkakuntalaisia. Heillä on koiria ja he alkoivat juoksuttaa koiriaan vapaana mm. minun kesäpaikkani pihamaalla talvisin, jolloin en siellä oleile kuin satunnaisesti. Jäljistä näki, että koirat ovat käyneet sisällä piharakennuksissa (esim. työkonesuoja, jonne löytyy avointa oviaukkoa sen verran). Eipä ollut mukava fiilis todeta, että pihapiiriäni käytetään vieraiden ihmisten koiranulkoilutusalueena.
Eipä näihin ihmisiin ole sitten ollut mitään halua tutustua. Kyllä maallakin pitää kunnioittaa toisten pihapiirejä ja muuta omaisuutta. Tämä nyt on vain yksi esimerkki siitä, millaiset asiat saattavat lähtökohtaisesti vaikeuttaa oman paikan löytymistä kyläyhteisössä. En tarkoita, että ap olisi näin toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan tarvitse paapoa eikä etenkään palvoa. Ihan kännissä oleva paikallinen kertoi itse mitä on puhunut, että tuli suoraan juoruilijalta.
Ap.
Sinuun siis otti kontaktia joku uppo-outo känniääliö? Tämä sitten edustaa koko kylää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Oma moka, mitäs päästit sen puhumisetäIsyydelle. Itse en kyläile enkä myöskään päästä kotiini vieraita. Etenen joko autolla tai muuten sen verran rivakasti ettei varsinkaan känniset pääse häiritsemään.
Vierailija kirjoitti:
Yhteisöön ei tarvitse olla missään yhteydessä. Olen asunut maalla 30 vuotta, eikä aavistustakaan ketä asuu naapurissa.
Joo, en minäkään. Muutin 8v sitten täysin tuntemattomaan uneliaaseen tuppukylään, enkä tunne ketään täältä, enkä kaipaa tunteakaan. Missä te ”kohtaatte” niitä töykeitä ihmisiä? Kun käyn lenkillä, en juuri edes vilkaise vastaantulevia eikä todellakaan vaihdeta kuulumisia uppo-outojen ihmisten kanssa.
Kaupassa kassa mutisee tervehdyksensä jos mutisee mutta niin se tekee myös ”alkuperäisille asukkaille”. Palvelupaikoissa saanut aina neutraalia palvelua, ei ovella udella että oletkos paikallinen. Mitä muuta kanssakäymistä edes pitää olla, tuntemattomien kanssa? Tämä kunta ei edes tiedä olemassaolostani muuten kuin veroeurojen kautta.
Ps. Olen kotoisin pikkupaikkakunnalta Lapista. En sielläkään juuri tunne ketään sukuni ulkopuolista eikä se haittaa. En usko että kukaan sen kummemmin kyräilee kun kylillä näkevät.
Ihana asua rauhassa kaupungissa. Jotkut naapurit moikkailee, toiset ei. Saa kulkea rauhassa sellaisena kuin on eikä kukaan tunne tai juoruile. Siis mitä ihmettä? Luulis että siellä maalla vasta saisikin olla rauhassa kun ei ole kukaan tontin rajalla kyttäämässä. Siis missä ne juoruaa ja mistä ne juorut sulle kantautuu?
Tulukkee vua savommualle tiällon kaekki aena nii kivvoo. Luahattaa ja lottutettaa päevät pitkät. Ee ou kiirrettä eekä pahhoo mieltä kellään.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ulkoiluttamassa koiraa, niin verhot raottuu ikkunassa ja kun vilkaiset ikkunaan, niin verhot salamannopeasti suoristuvat. Puhumattakaan koirasta + lastenvaunuyhdistelmästä.
Hyi h***ti.. Ja sitten vielä pk-seutulaisia nimitellään kylmiksi ja pinnallisiksi😂 Taas tuli yksi syy pysyä onnellisesti täällä etelässä. Jos kaipaan rauhaa ja luontoa, menen kansallispuistoon tai saaristoon. Lappiinkaan en muuttaisi pysyvästi mistään hinnasta, ihmiset juurikin syynä.