Bikinipakko vaivaa yhä naisten rantakäsipalloa – ex-pelaajan mitta tuli täyteen: ”Valokuvaajat ottavat kuvia jalkojesi välistä”
https://www.is.fi/urheilu/art-2000007985663.html
Rantakäsipallon pukukoodi aiheuttaa edelleen närää naispelaajien keskuudessa, sveitsiläislehti Blick kirjoittaa.
Norjan lajiliiton esittämä uudistus pukeutumissääntöihin nytkähti eteenpäin huhtikuussa, mutta aivan vielä bikinipakko ei ole lajista poistunut.
Asiasta päättää viime kädessä rantakäsipallon kansainvälinen kattojärjestö.
Lue lisää: Naisten on pakko käyttää ”tiukasti istuvia” bikineitä, vaikka miehillä on shortsit – vuosia kohuttu bikinipykälä on viimein kaatumassa
Bikinien mitat on määritelty lajin säännöissä sentin tarkkuudella.
Blickin mukaan norjalaispelaaja Katinka Haltvik ei ole lainkaan pikkuriikkisten peliasujen ystävä.
– Määrätty asu on epämukava ja epäkäytännöllinen, koska hikoilemme ja hiekka hiertää joka paikkaa. Pelin pitäisi olla keskiössä, ei minkään muun, Haltvik sanoo.
Bikinipakko pätee vain lajin kansainvälisissä turnauksissa, kuten EM-kilpailuissa. Esimerkiksi Sveitsin pääsarjassa moisia sääntöjä ei ole.
Sveitsin maajoukkuvalmentaja Manuela Strebel muistaa omilta pelivuosiltaan, miten inhottavia kokemuksia EM-kisoista saattoi jäädä.
– Pelasin bikineissä, jotka olivat (koon puolesta) aivan ylärajoilla. Siltikään ei ole mukavaa, kun valokuvaajat istuvat maassa ja ottavat kuvia jalkojesi välistä, Strebel sanoo.
Monet perinteisen käsipallon pelaajat ovat kieltäytyneet rantakäsipallosta juuri epämiellyttävän pukukoodin vuoksi.
Miehet saavat käyttää kentällä shortseja ja hihatonta paitaa. Sääntöjen mukaan peliasut ovat ”linjassa lajin urheilullisen ja houkuttavan imagon kanssa”.
Eikö tuollainen pakottaminen pitäisi olla jo nykymaailmassa laitonta?
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti sanottuna: kukaan mies ei seuraisi lajia, ellei sitä pelattaisi bikineissä.
No se tuskin on keneltäkään pois, jos kaltaisesi pervo-Penat jättävät seuraamatta.
jos yleisö ei kiinnosta, miksei lajia pelata yksitysrannoilla ilman kameroita?
Tervemenoa unholaan taas yksi laji. Ehkä veroista pakkokorvamerkitään jokin summa harrastukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki mielestäni urheilijan tulisi saada pukeutua niin kuin itse parhaaksi kokee, mutta kai sen nyt kaikki ymmärtää miksi naisten rantalentis on paljon televisioitu laji ja yksi harvoista lajeista joka on miesten vastaavaa suositumpi. Saattaa alkaa kaduttaa siinä kohtaa kun sponsorirahat alkaa pienentyä
Tämä keskustelu koskee rantakäsipalloa
Sellaista en ole nähnytkään. Siinä on siis maalit kuten käsipallossa? Montako pelaajaa kentällä per joukkue?
3-sivulla tässä keskustelussa on linkki sääntöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti sanottuna: kukaan mies ei seuraisi lajia, ellei sitä pelattaisi bikineissä.
No se tuskin on keneltäkään pois, jos kaltaisesi pervo-Penat jättävät seuraamatta.
Se on mainostajilta ja sitä kautta pelaajilta pois. Mutta harrastakaa naiset tyhjille katsomoille omalla rahallanne, jos sitä haluatte. Älkää sitten ruikuttako, kun lajia ei kukaan seuraa.
Naisten rantalentopallo, pituushyppy, kolmiloikka, voimistelu.
Siinä minun lempilajini olympialaisissa. Koko päivän katson hidastuksen kanssa noita.
t. Rauno, 52 v.
Vierailija kirjoitti:
Siinä minun lempilajini olympialaisissa. Koko päivän katson hidastuksen kanssa noita.
t. Rauno, 52 v.
Kirjoittelee raunorais… ri🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa lajeissa säännöillä määrätään peliasut. Se on joskusnturvallisuuskysymys ja yleensä myös reiluuden ja tasapuolisuuden vuoksi, ettei joku saa etua erikoisista varusteista. Esimerkiksi mäkihypyssä asun tiukkuus on tarkkaan määritelty ja rikkeistä rangaistaan ankarasti.
Miehille bikinit sopivat huonosti anatomisista syistä. Miehet eivät muualla vapaaehtoisestikaan käytä bikineitä. Naisilla se on normaali uima- ja ranta-asu.
Miksi naiset eivät voisi käyttää rantakäsipallossa shortseja ja hihatonta toppia? Miksi heillä pitää olla bikinit, joiden koko on vielä määritelty (esim. vyötärönauhan leveydelle on maksimimitta). Ja jos ei shortseja sallita, miksi naisten peliasu ei voisi olla vaikkapa mikroshortsit tai vähän pidemmät (pyöräilyshortsimitta) ja peittävämpi toppi? Miksi naiset pitää pakottaa minipieniin asuihin, kun miehet saavat pukeutua löysiin shortseihin?
Miksi kukaan enää sitten seuraisi naisten pelejä, kun miesten ja jopa poikien pelit ovat paljon parempia urheilulliselta kannalta? Naisten urheilu vajoaa vammaisurheilun tasolle, jos seksikkyys poistetaan. Pelaajien kaverit ja perheenjäsenet sitä enää sen jälkeen katsovat.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan saksalaiset naislentopalloilijat uhkasi Qataria boikotilla, jos eivät saa pelata perse paljaana ja tissit tyrkyllä bikineissä. Qatar halusi, että kaikilla pelaajilla olisi paita päällä ja shortsit jalassa.
Saksalaisten lentopalloilijoiden protestin taustalla oli sellainen todella radikaali ajatus, että naiset saisivat itse (kyllä todellakin, naiset itse! Ei miehet!) päättää miten pukeutuisivat. Oli sitten bikineihin tai shortseihin, tai vaikka (tiedän, nyt tulee paha paikka, valmistautumaan kestämään) pitkähihaisiin asuihin kuten Egyptin joukkue.
Kuka lienee ensiksi keksinyt, että näillä rantapalloilijoilla pitää olle niin pienet pöksyt, melkein kuin stringit. Jos olisin lajin harrastaja, kieltäytyisin moisista ja valitsisin lyhytlahkeiset shortsit, jotka peittävät navan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Rauno, 52 v.
Tein sinusta rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta.
t. Raunohan se tässä
Miesten urheilua seurataan suoritusten takia, naisten urheilua silmäruuan takia. Näinhän se menee. Toki jotkut satunnaiset naiset voi kuolata jotain miesten trikoissa pullottavia patukoita, muttei samoissa määrin kun miehet kieli poskessa seuraa naisten urheilua.
Vierailija kirjoitti:
Mamita kirjoitti:
Hyvä, että noustaa vastaan yhdessä! Siinä on voimaa. EI suostuta enää olemaan seksiobjektina!! Siitä se lähtee.
Kauniita naisia vähissä pukeissa hyppimässä ja pyörimässä rantahiekassa- tirkistelijöiden unelmaa??
Sama koskee yleisurheiluakin, todella pienissä vaatteissa melkein lajissa kuin lajissa- huom! Naiset, miehet ihan asiallisissa.
Samaan aikaan voimaannutaan only fans tileillä tai twerkkauskursseilla #eiseksiobjekti😅
Mikä sinua naurattaa? Jos et tunne yhtään naista, niin minä kerron, että naiset ovat yksilöitä ja heillä on omat mieltymykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan saksalaiset naislentopalloilijat uhkasi Qataria boikotilla, jos eivät saa pelata perse paljaana ja tissit tyrkyllä bikineissä. Qatar halusi, että kaikilla pelaajilla olisi paita päällä ja shortsit jalassa.
Saksalaisten lentopalloilijoiden protestin taustalla oli sellainen todella radikaali ajatus, että naiset saisivat itse (kyllä todellakin, naiset itse! Ei miehet!) päättää miten pukeutuisivat. Oli sitten bikineihin tai shortseihin, tai vaikka (tiedän, nyt tulee paha paikka, valmistautumaan kestämään) pitkähihaisiin asuihin kuten Egyptin joukkue.
Älä meille itke. Itke Hassan Moustafalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä! Beach volleyssä kuitenkin säännöissä on vapautta peliasun valintaan, ja Qatarin turnauksen säännöt erosivat kansainvälisistä säännöistä. Mikään ei siis estä beach volleyn pelaajaa pukeutumasta pidempiin vaatteisiin samoin kuin pienempiinkään, joukkue saa itse valita (sääntöjen puitteissa), millaisissa pelaa. Rion olympialaisissa nähtiin jopa huivipäisiä pelaajia.
Rantakäsipallossa vastaavaa valinnanvapautta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Rauno, 52 v.
t. Raunohan se tässä
Ja minä sinusta.
Mamita kirjoitti:
Hyvä, että noustaa vastaan yhdessä! Siinä on voimaa. EI suostuta enää olemaan seksiobjektina!! Siitä se lähtee.
Kauniita naisia vähissä pukeissa hyppimässä ja pyörimässä rantahiekassa- tirkistelijöiden unelmaa??
Sama koskee yleisurheiluakin, todella pienissä vaatteissa melkein lajissa kuin lajissa- huom! Naiset, miehet ihan asiallisissa.
Asiaa!! Kauan tätä äijien bisnestä on katsottukin! Törkeää naisen alistamista ja sillä bisneksen tekemistä!
Ai että, kyllä alkaisi miesurheilu kiinnostaa, jos saataisiin miehiltäkin vaatetta vähän vähemmäksi ;)
Miehet täällä avautumassa siitä, miten kukaan ei seuraa naisten urheilua ilman bikineitä. Ok, kiitos että myönnät olevasi misogynisti ja ajattelet ettei naisista ole mihinkään?
Naisurheilua edistäisi se, että naisurheilijat otetaan yhtä vakavasti kuin miesurheilijat ja että heille suodaan asianmukaiset varusteet eli peliasu, jossa on mukava pelata ja joka ei häiritse keskittymistä. Peliasu, joka tuo pelaamisen keskiöön, ei pelaajan kroppaa.
Naisten urheilun "vähäinen kiinnostavuus" johtuu vain ja ainoastaan seksismistä. Siksi näiden seksististen pukeutumissääntöjen purkaminen on vain hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Rauno, 52 v.
t. Raunohan se tässä
Ja minä sinusta.
En ole Rauno, mutta ihan vaan mielenkiinnosta, kerrohan millä nimikkeellä teit Raunosta rikosilmoituksen?
"Katselee olympialaisissa vähäpukeisia naisia!"
Sinun rais....ri-kommenttisi täyttää kyllä kaikki kunnianloukkauksen piirteet.
Sellaista en ole nähnytkään. Siinä on siis maalit kuten käsipallossa? Montako pelaajaa kentällä per joukkue?