Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylioppilaslahjaksi kakkulautanen / Salaattiottimet ja kulho / aterimia?

Vierailija
18.05.2021 |

Onko sopivia lahjoja? Lahjan saaja asuu vielä kotona mutta oletettavasti kohta muuttamassa jo pois.

Kommentit (326)

Vierailija
161/326 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tuntuu kuvittelevan, että tietävät kaikkien nuorten tarpeet, koska ovat aikoinaan itsekin olleet nuoria tai omat lapset on saman vaiheen jo käyneet läpi. Jokaisella on omat tarpeensa ja mieltymyksensä, joten kysymättä ei voi mitenkään tietää mistä joku tykkää tai mitä tarvitsee. Ja siinä kysymisessäkin on se ongelma, että kaikki ei välttämättä siinä kohtaa edes tiedä mille kaikelle on tarvetta, mutta eivät myöskään kehtaa sanoa, että haluaisivat rahaa, että voisivat itse rauhassa ostaa tarpeelliset. Joten rahaa kuoreen vaan ja asia on sillä selvä.

Vierailija
162/326 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle mummo opetti, että lahjahevosen suuhun ei katsota. Ei olisi tullut mieleenkään nyrpistellä nokkaa, vaikka olisin saanut kalsareita lahjaksi.

Kakkuvati ei ole sellainen tavara, jota nuori itse on ensimmäisenä ostamassa, kun raha on tiukalla omassa opiskelijaboksissa. Minä olisin siis ollut onnellinen tuollaisesta lahjasta, kun olisi ollut jokin nätti astia, johon voi latoa pipareita ja kakkusia, kun tuli joku uusi opiskelukaveri kylään. Vaikka opiskeluajoista on jo parikymmentä vuotta, minulla ei vieläkään ole kunnon tarjoiluastioita, kun aina on olevinaan niitä tärkeämpiä rahareikiä tukittavana.

Joo, jokainen nykynuori haluaa kakkuvadin, jolle latoa pipareita ja kakkusia, kun uusi opiskelukaveri tulee kylään. Ruokalautasena toimiva Teema ei esim. millään käy niiden Lidlin halvimpien keksien tarjoiluun.

Teema on aika kallis sarja. Ei se opiskelija sellaista mene ostamaan sillä lahjarahallaan. Pikemminkin se raha ehtii kulua huviajelubensaan kesäloman aikana.

Eihän niitä keksejä varmaankaan suoraan pöytäpinnalta tarjota, ne laitetaan sille astialle, mikä nyt sattuu kaapissa olemaan. Jos ei ole minkäänlaisia astioita, sitten vedellään suoraan paketista. Kylläpä tähän nyt tartuttiin kovasti. Tarjoiluastiat ovat olemassa sitä varten, että niiltä tarjotaan syötävää. Eikö teillä kellään ole minkäänlaisia tarjoiluastioita yhä edelleenkään? Vai kirjoitteleeko täällä vain rahanahneita teinejä?

Ei, vaan ihmisiä jotka eivät sisusta toisten koteja, ja ovat itse saaneet lahjaksi turhaa tavaraa.

Osta ihmeessä sille nuorelle sitä astia-sarjaa, mitä se nuori on itse toivonut.

Ja siis kysyt asiasta erikseen. Et osta kahta Aalto-juomalasia ihan vaan koska itse ajattelit että ne on kivat. 

Onko tämä näin pirun vaikea konsepti ymmärtää? 

Näinpä. Itse sain yo-lahjaksi epämääräisen kokoelman astioita. Ne kaksi vierasta, jotka sattuivat tuomaan  samaa sarjaa, toivat niitä tietysti eri väreissä. Eivätkä luonnollisesti olleet sitä merkkiä/sarjaa, jota keräsin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/326 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle mummo opetti, että lahjahevosen suuhun ei katsota. Ei olisi tullut mieleenkään nyrpistellä nokkaa, vaikka olisin saanut kalsareita lahjaksi.

Kakkuvati ei ole sellainen tavara, jota nuori itse on ensimmäisenä ostamassa, kun raha on tiukalla omassa opiskelijaboksissa. Minä olisin siis ollut onnellinen tuollaisesta lahjasta, kun olisi ollut jokin nätti astia, johon voi latoa pipareita ja kakkusia, kun tuli joku uusi opiskelukaveri kylään. Vaikka opiskeluajoista on jo parikymmentä vuotta, minulla ei vieläkään ole kunnon tarjoiluastioita, kun aina on olevinaan niitä tärkeämpiä rahareikiä tukittavana.

Joo, jokainen nykynuori haluaa kakkuvadin, jolle latoa pipareita ja kakkusia, kun uusi opiskelukaveri tulee kylään. Ruokalautasena toimiva Teema ei esim. millään käy niiden Lidlin halvimpien keksien tarjoiluun.

Teema on aika kallis sarja. Ei se opiskelija sellaista mene ostamaan sillä lahjarahallaan. Pikemminkin se raha ehtii kulua huviajelubensaan kesäloman aikana.

Eihän niitä keksejä varmaankaan suoraan pöytäpinnalta tarjota, ne laitetaan sille astialle, mikä nyt sattuu kaapissa olemaan. Jos ei ole minkäänlaisia astioita, sitten vedellään suoraan paketista. Kylläpä tähän nyt tartuttiin kovasti. Tarjoiluastiat ovat olemassa sitä varten, että niiltä tarjotaan syötävää. Eikö teillä kellään ole minkäänlaisia tarjoiluastioita yhä edelleenkään? Vai kirjoitteleeko täällä vain rahanahneita teinejä?

Kysytäänpä sinultakin: Ostaisitko miespuoliselle juhlakalulle sen kakkuvadin?

Kyllä, nimenomaan hänelle. Hän ei varmaankaan mene itse sellaista ostamaan, vaikka haluaisikin.

Vierailija
164/326 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotoani sain lähtiessä käytettyjä aterimia, pari lautasta, mukia ja lasia. Taisivat olla vanhempieni häälahjaksi aikoinaan saamia, tai ainakin ne olivat olleet olemassa koko minun elinikäni. Nyt ne ovat edelleen minulla. Onneksi Savonia ei käytössä kulu.

Eli olet itsekin pärjännyt ilman sitä kakkulautasta, mitä opiskelija sillä sitten tekisi? 

Ihminen pärjää vaikka ilman lusikkaa, jos on pakko. Kakkuvati minulla jo on, mutta erilaisia kastikekulhoja ja muita semmoisia ei ole. Muovikulhoihin niitä sitten lykkään tai otetaan suoraan kasarista. Ei kovin esteettistä.

Kuinkas monta kastikekulhoa keskimäärin opiskelija sille makarooni-tonnikala-mössölle (tai tämän päivän vastineelle siitä) mielestäsi tarvitsee? Kai olet tietoinen, että oppilaitokset tarjoaa opiskelijoille ruokaa Kela-korvauksella näiden opintojen ajan? Its esim söin pääsääntöisesti Unicafessa koko opintojeni ajan (5v), koska ei ollut mitään saumaa, että kotona olisin voinut kokata yhtä edullisesti yhtä monipuolista ruokaa. Kotona pärjäsin käytännössä puurokattilalla, lautasella ja kahvikupilla.

Vierailija
165/326 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytäänpä sinultakin: Ostaisitko miespuoliselle juhlakalulle sen kakkuvadin?

Kumpikaan kahdesta sukupuolesta ei tarvitse sitä kakkuvatia ensimmäiseen kotiinsa.

Ihan turhaan femakoit siellä. -ohis ja eri 

Vierailija
166/326 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon järkänny lukuisia kekkereitä elämässäni, mutta en oo koskaan kerännyt yhtään astiasarjaa, varsinkaan kotimaisia. Inhosin marimekkoja yms jo teininä, enkä todellakaan halunnut sellaisia lahjaksi. Raha on kaikkein paras lahja elämäänsä opettelevalle nuorelle, ellei tunne häntä niin hyvin, että voi antaa jotain spesifiä tai omaan makuun/harrastukseen/mielenkiinnon kohteeseen liittyvää kunnollista juttua.

Ja sinä joka hermostuit noista sukupuoli-asioista ketjussa, hirveän monet tekee just niin että tytölle annetaan hopealautasia ja kakkuvateja, tai joku "nätti kuppisarja", mutta pojille rahaa. Se ei vaan oo kiva niin.

Vierailija
167/326 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon järkänny lukuisia kekkereitä elämässäni, mutta en oo koskaan kerännyt yhtään astiasarjaa, varsinkaan kotimaisia. Inhosin marimekkoja yms jo teininä, enkä todellakaan halunnut sellaisia lahjaksi. Raha on kaikkein paras lahja elämäänsä opettelevalle nuorelle, ellei tunne häntä niin hyvin, että voi antaa jotain spesifiä tai omaan makuun/harrastukseen/mielenkiinnon kohteeseen liittyvää kunnollista juttua.

Ja sinä joka hermostuit noista sukupuoli-asioista ketjussa, hirveän monet tekee just niin että tytölle annetaan hopealautasia ja kakkuvateja, tai joku "nätti kuppisarja", mutta pojille rahaa. Se ei vaan oo kiva niin.[/quote]

Niin, te naisethan näitä kakkuvateja olette tässä tunkemassa kaikille lahjaksi.

Ihan teidän naisten oma toksinen käytösmallinne. 

Vierailija
168/326 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä joka hermostuit noista sukupuoli-asioista ketjussa, hirveän monet tekee just niin että tytölle annetaan hopealautasia ja kakkuvateja, tai joku "nätti kuppisarja", mutta pojille rahaa. Se ei vaan oo kiva niin.

Niin, te naiset niitä kakkuvateja olette tässä jokaiselle tunkemassa.

Ihan teidän naisten oma toksinen käytösmallinne. 

Vierailija
169/326 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalastustarpeita. Konfutse sanoi: Älä anna köyhälle leipää vaan onki.

Vierailija
170/326 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aterimet ok, mutta varmistettava ettei niitä jo ole tai onko toiveita tyylin suhteen. Mielestäni kulho olisi ihan hyvä idea. Keraamisen kulhon sijaan hankkisin vaikka pari erikokoista metallista: niistä voi tarjota salaattia mutta käyvät myös esim sipsikulhoiksikin. Kakkulautasta en kannata, ellei kyseessä ole innokas leipoja.

Vierailija
171/326 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No täällä kirjoittelee 43-vuotias keski-ikäinen, joka ei omista yhtään varsinaista tarjoiluastiaa. Olen tähänkin asti tarjonnut keksit ja kakut ihan normaalilta ruokalautaselta, ja hyvin on pärjätty. Suosin kaikissa tavaroissani minimalismia ja monikäyttöisyyttä, eli sitä että omistan tavaroita vähän, mutta ne taipuvat mahdollisimman moneen eri käyttötarkoitukseen. En siis ymmärrä, että miksi minulla pitäisi olla kaapissani ylimääräisenä tavarana tarjoiluastia, kun normaali lautanen käy hyvin.

Vierailija
172/326 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa, luojan tähden, rahaa! Nuori voi saada yo-lahjaksi yhteensä 500+ €, pienistä puroista kertyy suuri summa etenkin isossa suvussa. Ja nuori varmasti muistaa lämmöllä, kun pystyy tekemään ison tarpeellisen hankinnan sen sijaan, että saa

Kuvitteellinen esimerkki :

- kahdet salaatinottimet

- yhden hengen eriparisia, pussilakanoita 3 kpl (nuori hankkii parisängyn, eikä kuositkaan olleet mieluisia)

- tilaavieviä tarjoiluastioita (mariskooli, kakkutarjotin)

- viidet eri patakintaat (nämä olen saanut tosielämässä itse, muutettuani omilleni)

- jne, jne...

Vs. Se, että nuori saisi rahaa ja ostaa vaikka itselleen uuden hyvän läppärin opintoja varten...

Käsi sydämellä, kummasta luulette hänen hyötyvän enemmän?

Vierailija
173/326 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun perusteella on parempi ettei anna mitään lahjaksi ja ei mene ollenkaan koko juhliin.Mikään ei kelpaa.

Vierailija
174/326 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun perusteella on parempi ettei anna mitään lahjaksi ja ei mene ollenkaan koko juhliin.Mikään ei kelpaa.

Ja sitten heittäydytäänkin marttyyriksi. Täällä on moneen kertaan sanottu, että kysy lahjansaajan toivetta. Tavaralahjassa ei ole mitään vikaa, kunhan se on mieleinen ja käyttökelpoinen.

Vierailija
175/326 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä lahjatoiveen kysymisessä on sinulle niin vaikeaa? 

Vierailija
176/326 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni nuori "kerää tiettyä astiasarjaa" vuonna 2021? 

Ainakaan juur kirjoittanut? 

Ihan oikeasti, minkä ikäisiä nämä kirjoittelijat on? 

Ainakin tämän vuoden ylioppilaalla oli toiveita asian suhteen. Onhan se kivempi saada yhtä sarjaa lautasia kuin että jokainen on erilainen.

Juu, se yksi sadasta. Aloituksessa ei ollut kyse edes sarjasta.

Mitä opiskelija tekee Arabian astioilla siellä solukämpässä? Tai vielä parempaa, hopeisilla saalatinottimilla, kuten itse aikanani sain? On vieläkin käyttämättöminä paketissaan 

Salaattiottimia saa muinakin kuin hopeisina. Ja ne on aika kätevät, kun kavereiden kanssa syödään salaattia siellä omassa asunnossa.

Minä en ole vielä koskaan tarvinnut "virallisia" salaattiottimia, vaan jostain olen saanut ruokalusikkaa hieman isomman lusikan ja sillä on hyvä kauhoa salaattia lautaselle. Noh, en nyt muutenkaan ole paljoakaan kiinnostunut minkälaisista astioista syön ja juon, kunhan on sopivan kokoiset ja kestävät konepesua. Kaikki astiat ovatkin Ikeasta, kierrätysliikkeistä/Fb-myyntiryhmistä, saatu sisaruksilta ja yhdet lautaset löysin roskiksesta, sekä jotkut ovat ostettu Anttilasta, kun aikoinaan muutin omaan kotiin 90-luvulla, mm. sähkövatkain, silitysrauta ja aterimet. 

Yhtään astiastoa ei ole, eikä tule. Yksiäkään juhlia en ole koskaan järjestänyt, niin ei ole ollut tarvetta astiastolle. Näin me ihmiset olemme erilaisia. 

Suosittelen rahaa lahjaksi. 

N47v.

Minä sain valmistujaislahjaksi kahviastiaston ja aterimia. En juo kahvia, eikä kukaan kaverinikaan juo, ja aterimet olivat suoraan sanottuina rumia muovikahvallisia vänkyröitä. Olen nyt melkein 40v. Ikinä ei ole tarvinnut järjestää juhlia. Olen ikisinkku ja vela. Kahviastiastoa en ole tarvinnut koskaan enkä kerää minkäänlaista astiastoa. Salaattiottimia ei ole minullakaan, kokkaussyömäpuikoilla saa sotkettua ja nosteltua salaatin hyvin,  jos sellaista ylipäätään joskus tarvitsee.

Lahjakorttia suosittelen minäkin, sekä lahjansaajalta kysymistä, että mitä hän haluaa tai tarvitsee. Itse harrastan edelleen pelaamista ja minulle tosi hyvä valmistujaislahja olisi ollut konsolipeli sen kahviastiaston sijaan, johon en koskenut kertaakaan. Tietenkään naisena en sellaista saanut ja olisihan se  ollut lahjanantajien mielestä turhaa höpöhöpöä, kun HE eivät pelejä tarvitse, mutta HEILLÄ on aina ollut tarvetta kahviastiastolle, samoin kuin HEIDÄN tyttärillään.

Meitä on tosiaan moneen junaan. En halua, jos joskus menen naimisiin, edes häälahjaksi mitään astioita tai aterimia tai lakanoita. Ostan itse mieluisat.

Vierailija
177/326 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luulin, että ylioppilas on kypsä käyttämään lahjarahan järkevästi. Sai siis useamman satasen yhteensä.

Raha kuluikin perheeltä salaa seuraavan syksyn mittaan kannabiksen polttoon, sitten iski katumus ja masennus ja kannabiksen käyttökin paljastui.

Siksi en kannata rahalahjaa, mieluumin vaikka se lahjakortti.

Vierailija
178/326 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollaset kotitarvikkeet on hyviä mutta vain silloin kun lahjansaaja on niitä toivonut. Ei kukaan halua kotiaan täyteen jonkun toisen valitsemia tavaroita.

Itse sain laadukkaan aterinsetin ja veitsitukin lahjaksi. Ovat vieläkin käytössä ja mieluisia. Jos olisin saanut ko summat rahana niin en olisi varmaan noin laadukkaita silti raaskinut ostaa, eli parempia näin :)

Vierailija
179/326 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lahjassa ei olekaan tärkeintä antajan mielihalut niin "mikään ei kelpaa"?

Vierailija
180/326 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lahjassa ei olekaan tärkeintä antajan mielihalut niin "mikään ei kelpaa"?

Tämäpä hyvinkin. Kysyin ystävältäni mitä hän haluaa lahjaksi. On aikuinen nainen ja koti täynnä jo tavaraa. Kertoi, että on uusimassa pyyhkeitä, kun entiset ovat jo kuluneet huonoon kuntoon, ja halusi tietynlaisen pyyhkeen. Ihan s**tanan ruma minun mielestä, en tosiaankaan olisi ostanut sellaista edes vihamiehelleni, mutta ostin sen hänelle, koska se oli hänelle mieluisa lahja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä