Mikä on mielestäsi hyvä palkka? Ja onko ”kriteerit” nousseet (tai laskeneet) aikojen kuluessa
Muistan kun sain ensimmäisen opintoja vastaavan kesätyön kolmantena opiskelukesänä (AMK) vuonna 2007 ja palkka oli 1900. Se tuntui ihan hurjan suurelta, kun omat vanhemmatkin on ihan tavallisissa duunariammateissa olleet eikä ole suurituloisia sukulaisiakaan josta olisi saanut perspektiiviä. Tuota ennen olin kaupassa kesätöissä ja palkka taisi olla vuoroista riippuen jotain 1400. Muistan kun yksi kaverini valmistui kauppiksesta ja alkupalkka v. 2008 oli hänellä 3000e, se oli mielestäni ihan valtavasti.
Sittemmin olen varmaan tullut hulluksi koska oma palkka on enemmän kuin keskimääräisen suomalaisen palkka ja nykyään en pidä sitä hyvänä palkkana, koska tuijotan vain omaa napaa, vaikka pakkohan sen on hyvän puolella jo olla. Ehkä nykyään joku 4000 alkaa olla hyvä.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta haloo! Eihän nyt tokikaan voikaan olla yhtä ja samaa luokittelua hyvälle palkalle!
Kysehän on aina hyvästä suhteessa johonkin.
Hyvä suhteessa muihin suomalaisiin? Hyvä suhteessa muihin suomalaisiin naisiin? Hyvä suhteessa maapallon asukkaiden palkkatasoon? Hyvä suhteessa saman verran koulutettuihin muihin aloihin? Hyvä suhteessa alallaoloaikaan? Hyvä suhteessa MIHIN?!
Oikeasti nyt!
Eli totta kai se käsitys muuttuu. Myös rahan arvokin on runsaassa kymmenessä vuodessa ihan "pikkuisen" muuttunut. Samoin ammattikokemus ja sitä myöden ura ja työtehtävien vaatimukset.
On aivan selvää, että kun lukioikäisenä 1980-luvulla olin kesätöissä, markkapalkkani oli jotain ihan muuta kuin nyt, viisikymppisenä, korkeakoulutettuna asiantuntijana, jolla on kolmisenkymmentä alaista. Ja totta kai tästä duunista PITÄÄKIN maksaa reippaasti enemmän kuin ammattitaitoa vaatimattomista kesähommista.
tämä! Mua aina ällistyttää se, että sakki kyselee täällä, onko joku palkka xx euroa hyvä vai huono. Ihan kuin olisi tosiaan joku taulukko, josta voisi arvioida kaikkien kohdalla tuollaisen. Mulle joku 4000 euroa olisi huono mun ammatissa ja kokemuksella, jollekin parikymppiselle lukiolaistytölle se olisi tähtitieteellinen palkka.
Sama kuin virallinen köyhyysraja joka ei ilmeisesti liity menopuoleen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen: 2500-4000e, keskituloinen 4000-8000e ja hyvätuloinen yli 8000e
Entä 1600e/kk?
Ihanhan se tiettyjen poliitikkojenkin mukaan oli niin että ”ei kai kukaan nyt Suomessa ansaitse alle 2500e” ja brutto tietysti
Mä muistan kun sain nykysen työpaikan vuonna 2010 ja ensimmäistä kertaa elämässäni palkka (brutto) alkoi 2:lla. Oisko ollu 2040 euroa. Tuntui valtavalta. Nykyään palkka 3200-3500 e brutto eikä se enää tunnu valtavalta vaan ihan tavalliselta. Menot mulla olleet kyllä aina pienet ja tuo palkka riittää oikein hyvin kaikkeen tarpeelliseen. Jopa autoon, joka tuolla parin tonnin brutolla oli kaukainen haave vain.
Mulla on brutto 4800 eur ja lisät ja se on mielestäni mun työstä hyvä palkka. Miehellä lisäksi brutto 5400 niin hyvin elätetään kaksi lastakin pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
No mutta haloo! Eihän nyt tokikaan voikaan olla yhtä ja samaa luokittelua hyvälle palkalle!
Kysehän on aina hyvästä suhteessa johonkin.
Hyvä suhteessa muihin suomalaisiin? Hyvä suhteessa muihin suomalaisiin naisiin? Hyvä suhteessa maapallon asukkaiden palkkatasoon? Hyvä suhteessa saman verran koulutettuihin muihin aloihin? Hyvä suhteessa alallaoloaikaan? Hyvä suhteessa MIHIN?!
Oikeasti nyt!
Eli totta kai se käsitys muuttuu. Myös rahan arvokin on runsaassa kymmenessä vuodessa ihan "pikkuisen" muuttunut. Samoin ammattikokemus ja sitä myöden ura ja työtehtävien vaatimukset.
On aivan selvää, että kun lukioikäisenä 1980-luvulla olin kesätöissä, markkapalkkani oli jotain ihan muuta kuin nyt, viisikymppisenä, korkeakoulutettuna asiantuntijana, jolla on kolmisenkymmentä alaista. Ja totta kai tästä duunista PITÄÄKIN maksaa reippaasti enemmän kuin ammattitaitoa vaatimattomista kesähommista.
No sitähän tässä kysyttiin, mikä on mielestäsi hyvä palkka. Vastaukset ovat todennäköisesti erilaisia. Ja tiesitkö että jotkut ovat siellä kaupankassalla koko ikänsä jolloin se käsitys hyvästä palkasta ei juuri muutu kun se omakaan palkka ei paljon muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä 1600e/kk?
Sama elintaso (eli rupusakkia) kuin tuilla. Rahaa on toki enemmän mutta se menee työssäkäyntiin ja silloin ei ole aikaa/jaksamista esim. käydä kaupassa ainoastaan iltayhdeksän jälkeen ym. kituutuskeinoja. Jos on auto niin kaikki tulot menee siihen.
Hyvä palkka on jotain enemmän kuin mitä mä saan. Eikä sekään huono ole, 5600 brutto kuussa, mutta kahden teinin yksinhuoltajana menot on isot. Mutta jos perheessä olisi toinen tienaaja, ehkä sitten pitäisin omaanikin isona? Mene ja tiedä.
Mulla on jotenkin omaan palkkatasoon jatkuva tyytymättömyys. Sain vuonna 2012 töitä 1800€ bruttopalkalla, nyt melkein 10 vuotta myöhemmin samalla työnantajalla ja palkka 2250€. Olen tehnyt "erikoistunutta" hommaa joten työpaikan vaihto samalla alalla ei ole ollut vaihtoehto, toisaalta myöskin "erikoistumiseni" ei ole käynyt perusteluksi kunnollisille palkankorotuksille. Lopputuloksena vain ketutus ja tunne epäoikeudenmukaisuudesta. Samaan aikaan kun lukee täältä miten muilla kymmenen vuoden palkkakehitys on ollut vähintään yli tuhat euroa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä 1600e/kk?
KÖYHÄ
Palkan hyvyys riippuu tehtävistä.
Kolmen teinin äitinä mikään palkka ei riitä mutta elämä on ja on sopeuduttava. Molemmilla ihan ok palkat, yli 4-5,5 t€, mutta kyllä kaikki menee vaikka talolyhennys pieni.
En tykkää pihistellä ja teinien harrastukset ja menot on suuret.
Kun lapset ovat joskus omillaan pärjäisin varmasti puolta vähemmälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jotenkin omaan palkkatasoon jatkuva tyytymättömyys. Sain vuonna 2012 töitä 1800€ bruttopalkalla, nyt melkein 10 vuotta myöhemmin samalla työnantajalla ja palkka 2250€. Olen tehnyt "erikoistunutta" hommaa joten työpaikan vaihto samalla alalla ei ole ollut vaihtoehto, toisaalta myöskin "erikoistumiseni" ei ole käynyt perusteluksi kunnollisille palkankorotuksille. Lopputuloksena vain ketutus ja tunne epäoikeudenmukaisuudesta. Samaan aikaan kun lukee täältä miten muilla kymmenen vuoden palkkakehitys on ollut vähintään yli tuhat euroa..
Onko työsi siis sama mutta olet kehittynyt siinä samassa tehtävässä? Vai onko myös tullut lisää vastuuta tms joka olisi peruste isolle palkankorotukselle?
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko nyt brutto - vai nettopalkasta?
2800e netto on just sopiva. Joskus opintojen jälkeen 2000e netto tuntui isolta.
Olen huomannut saman. Tietenkin olisi kivempi tienata 3800e mutta tuossa 4500e/kk hujakoilla palkka tuntuu sen verran isolta, että tietää pärjäävänsä mainiosti kunhan ei ala sekoilemaan rahan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko työsi siis sama mutta olet kehittynyt siinä samassa tehtävässä? Vai onko myös tullut lisää vastuuta tms joka olisi peruste isolle palkankorotukselle?
Kehitystä ja vastuitakin vuosien mittaan tuli lisää.. ei mitään esimiestyötä kuitenkaan. Mutta työnantajan mukaan vain tehtävien vaihto olisi peruste isommalle palkankorotukselle.
17e / h on ihan ok. Sitä pienemmällä ei kande töihin mennä.