Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

jatkuva huoli rahasta ja toimeentulosta vie elämänilon :(

Vierailija
17.05.2021 |

kokemusta samasta?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kokemuksella voin sanoa että ulosotossa lyhenee kyllä huomattavasti nopeammin velat jos on kyse vipeistä... niissä kun korot ovat ihan järkyttäviä.

Kuin myös ellos jne klarnat, collectorit... maksoin esim 50e ellokselle kuussa ja korkoihin meni lopussa jo n. 30e että silleen ja kulutusluotto pieneni kuussa pari euroa 🤣

Nyt on onneksi jo hyvällä mallilla ja onneksi ei tarvitse muuttaa tms eli en tarvi luottotietoja mihinkään ja liian kauan niiden takia elimme tosi köyhästi. Nyt kiitos ulosoton ja velkaneuvojan neuvosta tämän tein, jää rahaa elämiseenkin.

Juu iisiä on näiden helpon elämän ihmisten antaa täällä neuvojaan kun eivät ole ikinä jääneet mistään paitsi ja perintörahoilla elellään mukavasti 😆

Joo, osalla näistä vastaajista ei näytä muute olevankaan kuin vähintään aikaa, todennäköisesti myös rahaa tilillä, kunhan vain larppaavat köyhää hyvällä eläkkeellä tms. Pankkitilille on unohtunut parisataa tuhatta vähintään.

Vierailija
62/76 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lista tuloista ja menoista.

Esim sähkölasku 3 kk välein 80 e, laske sähkö 30 e jne.

Näet mitä jää kuukaudeksi rahaa.

Tee 4 vkon ruokalista, ruuista, joista tykkäät ja sinulla on varaa ostaa.

Varaa hammaslääkäri, käynnin jälkeen kalenteriin laita vajaa 2 v päästä uusi aika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta koko elämäni ajalta!:( Ensin perheessä kaadettin jo laospena rahuolet ja muutkin kyllä nsikaan ja sairastuinkin jo lapsena. Nyt aikuisena sairauksia jotka estävät työllistymisen, mut tok ien  eläkkeellekään päsäe enkä edes haluaisi vaan kuitneki ntehdä palkaktöitä eds osa-aiaksiena, mutta minnekään en pääse! Tuhoaa lopullisesti terveyden ja vie voimat miettiä, stressata ja taistella kelan ym.byrokraattien kanssa koko ajan valmiiksi uuvutettuna toimeentulostaan!:( Se perustulo, mutta kun ei voida,ei...:(

Pyydä kuntouttavana työtoimintaa, tää kasvattaa ihan kivasti sitä normaalia työttömyyskorvausta.

Ai tuo 9€ päivää, mua lähinnä potuttaa, lähteä kuntouttavaan työtoimintaan oo käynyt siellä 2014 vuodesta, ja hyöty ollut aika niin ja näin.

Alkuun ajattelin positiivisesti että kun kuntoudun, nyt ajattelen että voi ei huomennakin pitää taas lähteä sinne kuntoon sukkaa, piirtäjän kortteja, tai muuta vastaavaa mitä nyt pystyy kun taas tekemään.

Ja jos ajattelee että sieltä ostaa ruuan ja kahvin niin siinä se 9€ menikin ja illalla pitää kotona vielä laittaa ruokaa/syödä jotain.

Vierailija
64/76 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta koko elämäni ajalta!:( Ensin perheessä kaadettin jo laospena rahuolet ja muutkin kyllä nsikaan ja sairastuinkin jo lapsena. Nyt aikuisena sairauksia jotka estävät työllistymisen, mut tok ien  eläkkeellekään päsäe enkä edes haluaisi vaan kuitneki ntehdä palkaktöitä eds osa-aiaksiena, mutta minnekään en pääse! Tuhoaa lopullisesti terveyden ja vie voimat miettiä, stressata ja taistella kelan ym.byrokraattien kanssa koko ajan valmiiksi uuvutettuna toimeentulostaan!:( Se perustulo, mutta kun ei voida,ei...:(

Pyydä kuntouttavana työtoimintaa, tää kasvattaa ihan kivasti sitä normaalia työttömyyskorvausta.

Ai tuo 9€ päivää, mua lähinnä potuttaa, lähteä kuntouttavaan työtoimintaan oo käynyt siellä 2014 vuodesta, ja hyöty ollut aika niin ja näin.

Alkuun ajattelin positiivisesti että kun kuntoudun, nyt ajattelen että voi ei huomennakin pitää taas lähteä sinne kuntoon sukkaa, piirtäjän kortteja, tai muuta vastaavaa mitä nyt pystyy kun taas tekemään.

Ja jos ajattelee että sieltä ostaa ruuan ja kahvin niin siinä se 9€ menikin ja illalla pitää kotona vielä laittaa ruokaa/syödä jotain.

Ei sillä 9 eurolla osteta maksullista lounasta ja kahvia.

Mulla oli aina eväät mukana ja kuljin huhti-lokakuun fillarilla.

Vierailija
65/76 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä 9 eurolla osteta maksullista lounasta ja kahvia.

Mulla oli aina eväät mukana ja kuljin huhti-lokakuun fillarilla.

Ei se 9e riitä bensoihin tai päiväkotimaksuihin.

Vierailija
66/76 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo 9 euro ole iso summa, mutta sillä syö ihan hyvin, kun tekee ruuat itse ja se mikä aiemmin meni ruokiin jää nyt muuhun kulutukseen. Joku mainitsi bensoista. Eikö tasoarvon nimissä matkavähennys kuulu tuensaajalle samoin kuin palkansaajalle, tuenhan saa oli työmatkaa eli ei?  Ja olen ollut tuella töissä, menin nykyiselle työnantajalle työkokeiluun, yritin tarjota puolen vuoden kokeilua, mutta työnantaja tarjosi kuukautta. Kun kolmen viikon kuluttua menin kysymään mahdollisesta jatkosta, vasta tarjouksena oli työsopimus. Nyt olen ollut töissä jo vuosia samalla työnantajalla. 

Jos laskee kaikki kulut, mitkä työssäolosta tulee, tuki on minusta liian pieni, eikä välttämättä edes kata kaikkia kuluja. Itse jouduin ostamaan ensimmäisenä työkengät ja pienistä tuloista se oli näitä yllätyslaskuja, joita ei hyvin ansaitseville tai säästäväisille ihmisille koskaan tule.

Vierailija
67/76 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En missään nimessä vähättele ap: n kokemuksia. Itseäni kiinnostaa se, että mitä ovat mainitsemasi" yllätyslaskut", joiden vuoksi olet niin ahdistunut? Itsekin työttömäksi jääneenä, tiedän tarkalleen tulevat laskuni. Mikään lasku ei tule yllätyksenä.

Ehkä se elämä sullekin opettaa mitä se käytännössä tarkoittaa se yllätyslasku :D 

Naurattaa miten joillakin on näin suuri tarve julkisesti mainostaa omaa tyhmyyttään, heittäydytään ymmärtämättömäksi.

Vierailija
68/76 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa on joka paikassa otettavana.Kun on marja ja sieni aika metsään keräämään niitä.Mustikoista saa 40-50€ ämpäri jne....Fillari alle ja ajelet lenkkejä keräten tölkkejä,kaupan seinälle ilmoitus missä haet töitä vaikka koiran ulkoilutus joka puolella on rahaa .Ja tärkein ostakaa kaikki käteisellä jos ei onnistu teillä ei ole siihen varaa

Vierailija
69/76 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä saa noin paljoa mustikkaämpäristä, ellei myy suoraan asiakkaalle - naapuri myi kahdellakympillä putsattuja marjoja, kotiin toimitettuna.

Vierailija
70/76 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne yllätyslaskut oikein on? Pesukone tuntuu köyhällä hajoavan pari kertaa vuodessa, kun muilla ne kestää vuosikymmenen.

Ja yksityislääkärin pitää päästä, koska julkisen maksut on niin pieniä että sellainen summa on säästössä kun jättää turhuudet vähemmälle.

Tuossa pitää muistaa se, että köyhällä ei ole välttämättä varaa ostaa uutta kunnollista pesukonetta, ostelee käytettyjä sitten.

Niin mäkin tein.

Hain kirjastosta nokkakärryt ja ostin käytetyn pesukoneen 20 eurolla.

Pari v kesti. Ei niitä vaatteita joka käyttökerran jälkeen pitänyt pestä.

Aloin laittaa sivuun 20 euroa kk, joskus vähän enemmänkin. Kun rahat oli koossa, odotin vielä alea. 600 euroa maksoin ja myin vanhan koneen 30 eurolla

Käyn joka vuosi hammastarkatuksessa, kunnalliseen pääsee joka 2 vuosi. Liikun, harrastan kotijumppaa, fillaroin, olen normipainoinen. Yllättäviä sairastumisia ei tule.

Yllättäviä sairastumisia ei tule...? Luuletko ettei terveellisesti elävä ihminen voi sairastua vaikka syöpään / reumaan jne?

Vierailija
71/76 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta. Rahavaikeudet vievät voimat, heikentävät ajattelukykyä, mielessä on koko ajan huoli pärjäämisestä. Jos tuossa tilanteessa on aivan yksin, epätoivo saa helposti vallan. Elin vuosikausia karmivassa tilanteessa. Jälkeenpäin ajatellen ihmettele, miten selvisin ilman vakavaa sairastumista. Voimia ap:lle. Koeta löytää apua. Hae kaikkia tukia, joihin olet oikeutettu. Puhu läheisille ihmisille.

Vierailija
72/76 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli monia vuosia tiukka rahatilanne. Pyysin ja rukoilin, että tilanne ratkeaisi ja saisin viisautta. Joka päivä puhuin Jumalalle. Nyt asiat ovat kunnossa. Olen velaton ja tilillä on rahaa. Monta vuotta meni.

Vierailija
73/76 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on, olin monta vuotta yrittäjänä. Jatkuva stressi, heräilin öisinkin laskemaan, kuinka monta kuukautta saan toimitilat pidettyä. Palkkaa nostin mahdollisimman harvoin. Jouduin pitkälle sairaslomalle ja nyt työttömänä pystyn vihdoinkin hengittämään ja nukkumaan.

Vierailija
74/76 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne yllätyslaskut oikein on? Pesukone tuntuu köyhällä hajoavan pari kertaa vuodessa, kun muilla ne kestää vuosikymmenen.

Ja yksityislääkärin pitää päästä, koska julkisen maksut on niin pieniä että sellainen summa on säästössä kun jättää turhuudet vähemmälle.

Tuossa pitää muistaa se, että köyhällä ei ole välttämättä varaa ostaa uutta kunnollista pesukonetta, ostelee käytettyjä sitten.

Niin mäkin tein.

Hain kirjastosta nokkakärryt ja ostin käytetyn pesukoneen 20 eurolla.

Pari v kesti. Ei niitä vaatteita joka käyttökerran jälkeen pitänyt pestä.

Aloin laittaa sivuun 20 euroa kk, joskus vähän enemmänkin. Kun rahat oli koossa, odotin vielä alea. 600 euroa maksoin ja myin vanhan koneen 30 eurolla

Käyn joka vuosi hammastarkatuksessa, kunnalliseen pääsee joka 2 vuosi. Liikun, harrastan kotijumppaa, fillaroin, olen normipainoinen. Yllättäviä sairastumisia ei tule.

Yllättäviä sairastumisia ei tule...? Luuletko ettei terveellisesti elävä ihminen voi sairastua vaikka syöpään / reumaan jne?

Vaikka julkinen terveydenhuolto onkin hyvä, niin kyllä sitä rahaa paloi syöpähoitoihin, leikkauksiin, operaatioihin, lääkkeisiin ja matkoihin todella paljon. Ei ollut säästöjä ehtinyt opiskeluiden ja yrittäjyyden aikana kertynyt. Mies makseli laskuja ja nipistettiin kaikesta mistä voitiin ja myytiin mitä irti lähti. Sairastumista ei voi ennustaa.

Vierailija
75/76 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt aina köyhyysrajan alapuolella. Lapsesta saakka. Olen havahtunut siihen vasta nyt aikuisena kun myös fyysinen terveys on alkaa pettämään ja tajuaa millaisia vaikutuksia köyhyydellä ja stressillä on.

M43

Kuin myös ja edelleen, omille lapsille en tuota tapaa suhtautua elämään halua siirtää, minkä omassa lapsuudessa opin, positiivinen elämänasenne on tärkeintä, ajatella että meillä tulee puhdasta juomavettä suoraan hanasta, kun toisaalla ihmisiä kuolee janoon.

Ei tule, jos vedet on poikki. Koettu on.

Vierailija
76/76 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta jo lapsesta saakka. Eniten häiritsee se että jos joskus hellii itseään vaikka käymällä syömässä jossain, niin ihmiset paheksuvat että miten tuhlailen rahojani noin kun olen jo valmiiksi köyhä ja ihan oma syy. En edes ole kauhea tuhlari, saa kai köyhälläkin joskus olla iloja elämässä.

Tuolla tavalla pysyykin köyhänä. Omien valintojen tulos se köyhyys, jos rahat on humputeltu turhuuteen.

Mistä ne muut edes tietävät paheksua? No siitä, että valitat rahattomuuttasi kun samalla tuhlaat. Mitä siihen pitäisi sanoa, kehua että oletpa fiksu, kun elät yli varojesi?

Minä olen jo aikoja sitten tajunnut, että terveyden ja elämänhalun säilyttäminen on tärkeämpää kuin fiksuus ja järkevyys joka ikisessä tilanteessa.

Jos köyhiä olisi pakko olla ja saisin taikasauvan, jolla muuttaa köyhiksi tai varakkaiksi ketkä vain haluan, niin taikoisin sinun kaltaisesi ihmiset kaikkein köyhimmiksi. Menetys olisi kaikille vähäisin.

No nyt oli lapsellista. -eri

Mikä tuossa oli lapsellista? Miten paljon tunnet ihmisiä, jotka eivät koskaan kaipaa elämäänsä mitään kivaa? Yhtä ankeutta vain päivästä toiseen? Ja miten kauan sitä jaksaa ilman, että alkaa masentua tai esim. sortuu päihteisiin?

Viime aikoinahan monien mielenterveys on ollut kovilla jo muutaman kuukauden koronarajoitusten vuoksi. Nämä rajoitukset ja -eristykset ovai lastenleikkiä verrattuna vaikka kymmenen vuoden jatkuvaan köyhyyteen.

Ja ravintolaruokako on välttämätöntä mielenterveyden vuoksi?

Kyllä mielitekoja saa olla, mutta ne pitää itse rahoittaa. Eikä sitten valittaa muille, miten rahat on loppu, kun ne on menneet ravintolaan.

10 v köyhyyttä on silkkaa laiskuutta, ei ole tarkoituskaan että muut 10 v makselevat sulle ravintolakäyntejä.

Työpaikkani Arkadianmäki ooooonnnnn! NIH!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän