Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa niin paljon raivoa joillakin?

Velallinen vela
17.05.2021 |

Olen huomannut deittipalstoilla ja Tinderissä että se että minulla ei ole lapsia ja haen miestä jolla ei myöskään ole lapsia, aiheuttaa välillä ihan järjetöntä raivoa.
Miksi?

Ei, en vihaa lapsia. Minulla on kummilapsia. Olen hoitanut sisarustenja ystävien lapsia. En vain ole koskaan halunnut omia lapsia. Enkä halua.
Ja kumppanin haluan olevan lapseton myös. Haluan kahden aikuisen suhteen.

Ja kyllä, vaikka lapset olisivat aikuisia jo, on mies silti isä ja siten hänen ykkösasiansa ovat toki lapset ja niiden mahdolliset tarpeet, vaikka olisivat aikusiia.
Olen treffaillut muutamia miehiä joilla lähes aikusiia tai aikuisia lapsia ja aina välillä tuli tilanteita, joissa lapsen tarve apuun tai tukeen menee ykköseksi. Niin pitääkin mennä, tietenkin, en voisi kunnioittaa välinpitämätöntä tai renttua isää enkä sellaista kumppaniksi halua. Mutta huomasin että se ei vaan ole mun juttu, jälkikasvua omaava kumppani siis.

Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun "lapsellinen" mies on alkanut raivota minulle kun olen kertonut että etsin vain lapsetonta kumppania. Kerron tämä toki jo profiilissa mutta ei kai niitä monikaan lue..

Mutta ällistyttää se suuttumuksen määrä :O
Miksi se, että en halua jälkikasvua itse enkä jälkikasvua omaavaa miestä, koetaan henkilökohtaiseksi loukkaukseksi miehen taholta?
Olen satavarma että heille löytyy ottajia muistakin kuin minusta, joten tuo kiukuttelu ("tekeekö lapset miehen jotenkin kelpaamattomaksi??") on käsittämätöntä.

Tälläkin palstallahan on yllättävän paljon välillä raivoisia kommentteja "veloja" kohtaan ja kiinnostaisi tietää MIKSI vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa aggressiota joissakin näin paljon? (Okei, onhan täälllä v**tuilua myös yyhoita kohtaan eli ehkä naisvihaa sitten?)

Kommentit (578)

Vierailija
541/578 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ärsyttää näiden vapaaehtoisesti lapsettomien jatkuva uhriutuminen ja se, että tätä omaa valintaa on pakko kovaan ääneen julistaa jatkuvasti.

Mulla on 3 lasta ja voin sanoa ettei pätkän vertaa kiinnosta montako lasta joku täysin vieras ihminen haluaa tähän maailmaan putkauttaa. Ei myöskään vaivaa muutaman läheisen ystäväni päätös olla hankkimatta lapsia.

Tosissani mietin montaako ihmistä todellisuudessa jaksaa vieraiden ihmisten lisääntyminen tai lisääntymättömyys niin kovasti kiinnostaa...

Jos vanhemmiksi aikovilla on oikeus julistaa äitiyttä/isyyttä, sitten sama oikeus on lapsivapailla myös. Vaikka joka päivä. Ihmisten onnellisuus ei ole keltään pois ellei ole katkera ja kateellinen.

Vierailija
542/578 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta Velat ovat osa luonnonvalintaa aivan samoin kun ovat homot ja lesbotkin. Kaikkien geenejä ei ole tarkoitettu jatkumaan ja on lopulta koko ihmiskunnan etu, että ne eivät jatku. Ihmiskunta on aina selvinnyt muutoksista ja vaikka Suomi ikuisesti hyvinvointiyhteiskuntana säilyisikään niin aina lopulta kasvaa se sukupolvi joka oppii elämään ilman niitäkin.

Kyllä. Mun yläkerrassa asuvalla n. 30-vuotiaalla työttömällä yh-äidillä on nyt 4 lasta (pienin on taaperoiässä). Lasun kautta kersoille on hankittu tukiperheitä, kun ei elämänhallinta vaikuta olevan ihan priimaa ja aiheuttavat rapussa jatkuvasti ongelmia kun niitä ei kukaan kasvata. Epäilen, että äidillä on lievä kehitysvamma tms, sillä ei varmasti pelaa täydellä pakalla. Löisin vaikka vetoa, että 2v sisään on tiineenä taas. Varsinainen geneettinen helmi tämä perhe. Ei se sisään roiskiminen vaadi korkeaa älykkyyttä tai muuta lahjakkuutta. Siihen pystyy suurin osa eläimistäkin.

Yhteiskunta ei menetä mitään, jos tollaselta ongelmaäidiltä otetaan lapsi huostaan kunnolliseen sijaisperheeseen. Tämä sijaisperhe voi huolehtia hänen elatuksestaan ja kasvattaa hänestä yhteiskuntakelvollisen, veroja maksavan ihmisen. Näin se yhteiskunta vaan toimii. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/578 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska osaa ketuttaa etteivät voi olla vapaita, nukkua pitkään esim ja tehdä mitä haluavat ilman lapsia. 

Vierailija
544/578 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten ärsyttää näiden vapaaehtoisesti lapsettomien jatkuva uhriutuminen ja se, että tätä omaa valintaa on pakko kovaan ääneen julistaa jatkuvasti.

Mulla on 3 lasta ja voin sanoa ettei pätkän vertaa kiinnosta montako lasta joku täysin vieras ihminen haluaa tähän maailmaan putkauttaa. Ei myöskään vaivaa muutaman läheisen ystäväni päätös olla hankkimatta lapsia.

Tosissani mietin montaako ihmistä todellisuudessa jaksaa vieraiden ihmisten lisääntyminen tai lisääntymättömyys niin kovasti kiinnostaa...

Jos vanhemmiksi aikovilla on oikeus julistaa äitiyttä/isyyttä, sitten sama oikeus on lapsivapailla myös. Vaikka joka päivä. Ihmisten onnellisuus ei ole keltään pois ellei ole katkera ja kateellinen.

👍

Vierailija
545/578 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska osaa ketuttaa etteivät voi olla vapaita, nukkua pitkään esim ja tehdä mitä haluavat ilman lapsia. 

Eivätkä he voi valittaa miten lapsettomat maksavat lapsista aiheutuvia kuluja ja miten lapset häiritsevät joka paikaassa veloja metelillä.

Vierailija
546/578 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin, miksi moni ei halua lapsia. Nykyään onneksi on mahdollisuus valita. Ennen vanhaan niitä lapsia vain tuli, ei ollut samalla lailla mahdollista tehdä omanlaisiaan valintoja elämässä.

Niinpä. Jotkut ei vaan tajua tätä yksinkertaista asiaa.

Vierailija
547/578 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin vapaaehtoisesti lapseton pitkälle yli 3-kymppisesti asti. Ei minua kiinnostanut, pitääkö joku siitä vai ei. En ole pelkästään muita varten mitään, missään asiassa.

Sitten 36-vuotiaana sain kuitenkin lapsen ja nelikymppisenä vielä kaksi lisää.

Vierailija
548/578 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ajatukseni on että vapaaehtoinen lapsettomuus on niin kuin vegaanius ja pronominit, kaikki keskustelut käännetään niihin, tai jos keskustelua ei ole niitä toitotetaan suureen ääneen muille. 

Lähtökohtaisesti ketään ei kiinnosta muiden lapsettomuus, omia vanhempia lukuunottamatta (ehkä?). 

Hyvä ap jos kukaan ei kysy, sinun ei tarvitse esitelmöidä lapsettomuudestasi ainakaan 10:nettä kertaa samalle ihmiselle. 

Vierailija
549/578 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin vapaaehtoisesti lapseton pitkälle yli 3-kymppisesti asti. Ei minua kiinnostanut, pitääkö joku siitä vai ei. En ole pelkästään muita varten mitään, missään asiassa.

Et ollut vela, koska velalla ei ole koskaan lapsia.

Olit tilapäisesti (tahattomasti) lapseton, jola uskotteli olevansa vela.

Puhut nyt ihan eri asioista. Opettele perusasiat ensin.

Ex-vela on käsitteenä yhtä looginen kuin sanoa että vela on 16 lapsen isoäiti. Oksymoron.

Vierailija
550/578 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma ajatukseni on että vapaaehtoinen lapsettomuus on niin kuin vegaanius ja pronominit, kaikki keskustelut käännetään niihin, tai jos keskustelua ei ole niitä toitotetaan suureen ääneen muille. 

Lähtökohtaisesti ketään ei kiinnosta muiden lapsettomuus, omia vanhempia lukuunottamatta (ehkä?). 

Hyvä ap jos kukaan ei kysy, sinun ei tarvitse esitelmöidä lapsettomuudestasi ainakaan 10:nettä kertaa samalle ihmiselle. 

Kyllä se lapsettomuus tuntuu kovin kiinnostavan muita ihmisiä. Jatkuvasti kysellään, että kuka sinut hoitaa vanhana ja todetaan, että oletpa itsekäs ja että ei elämää pidä elää itsekkäästi vain itselleen. Täälläkin jatkuvasti jankataan, että lapset kuuluvat elämään ja että vela on luuseri, ihan jatkuvalla syötöllä tulee näitä viestejä.

Vierailija
551/578 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velaus on identiteetti siinä missä vanhemmuus. Tasa-arvoinen valinta. Vanhemmatkin postaavat someen lapsiperhekuvoa, kertovat sukulaisille miten lapsi teki sitä ja tätä, pitävät lapsille rippi/lakkiaisjuhlia jne. Eikö se ole suureen ääneen toitottamamista muille, että "MINULLA ON LAPSI KATSOKAA TÄNNE!" ?

Jos vanhemmat saavat kertoa vanhemmuudestaan, kyllä velatkin saavat kertoa velaudestaan, eikä se ole sen ihmeellisempi asia. Mutta koska jotkut tekevät numeron vain velojen esittämistä kommenteista, se kertoo piilevästä velavastaisesta ajattelusta, eli oikeasti ollaankin ennakkoluuloisia ihmisiä erilaisuutta kohtaan.

Vierailija
552/578 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se lapsettomuus tuntuu kovin kiinnostavan muita ihmisiä. Jatkuvasti kysellään, että kuka sinut hoitaa vanhana ja todetaan, että oletpa itsekäs ja että ei elämää pidä elää itsekkäästi vain itselleen. Täälläkin jatkuvasti jankataan, että lapset kuuluvat elämään ja että vela on luuseri, ihan jatkuvalla syötöllä tulee näitä viestejä.

Jep, jotenkin huvittavaa lukea. Ristiriita on niin räikeä korulauseiden ja velojen saaman todellisen kohtelun välillä.

Vierailija
553/578 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normatiivinen oletus siitä että kaikki naiset haluavat lapsia on todella sitkeässä vaikka näinhän ei oikeasti ole. Kautta historian on ollut naisia jotka eivät halua/tee lapsia tai ovat vahingossa tai pakotetusti joutuneet tekemään lapsia ja kärsineet siitä sitten seuraavat 20v. 

Edelleenkin on ilmeisesti oletus että vapaaehtoisesti lapseton nainen jo lähtökohtaisesti ei tykkää tai jopa inhoaa läpsia. Se tekee asiasta niin kiivaan keskustelun. 

Kolmas aspekti on se että jotkut lapsia hankkineet naiset/miehet voivat olla jopa kateellisia vapaaehtoisesti lapsettomille, koska se vapaus, ehkä huolettomuus, oma aika, rauha, rahat vain omaan käyttöön ym tuntuisi hyvältä myös niistä jotka ovat hankkineet jo lapsia. 

Vierailija
554/578 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex-vela on käsitteenä yhtä looginen kuin sanoa että vela on 16 lapsen isoäiti. Oksymoron.

En ollut hetkeäkään tahattomasti lapseton. Tiesin 12-vuotiaana, etten halua koskaan lapsia. Raskaaksi tulo ja lapsen saaminen oli hirveintä ja vastenmielisiltä, mitä saatoin kuvitella 34-vuotiaaksi asti.

Olin 10 vuotta naimisissa nykyisen puolisoni kanssa nimenomaan sillä periaatteella, että kumpikaan meistä ei halua lapsia koskaan.

Ihminenhän ei voi sanoa olevansa vela ennen kuin hedelmällinen ikä on mennyt ohi. Naisella noin 51-vuotiaana. Siihen asti ei ole vela.

Vierailija
555/578 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
556/578 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollut hetkeäkään tahattomasti lapseton. Tiesin 12-vuotiaana, etten halua koskaan lapsia. Raskaaksi tulo ja lapsen saaminen oli hirveintä ja vastenmielisiltä, mitä saatoin kuvitella 34-vuotiaaksi asti.

Olin 10 vuotta naimisissa nykyisen puolisoni kanssa nimenomaan sillä periaatteella, että kumpikaan meistä ei halua lapsia koskaan.

Ihminenhän ei voi sanoa olevansa vela ennen kuin hedelmällinen ikä on mennyt ohi. Naisella noin 51-vuotiaana. Siihen asti ei ole vela.

Höpö höpö.

Uskottelit olevasi jotain mitä et ollut.

Nyt väität että velat eivät ole velpja, koska sinä muuttelit mieltä. 🤣

Mikä tässä on muka niin vaikea ymmärtää.

Velalla ei ole koskaan lapsia. Jos ihminen hankkii lapsia, hän ei ole ollut vela, vaan jotain muuta. Koska velalla ei ole koskaan lapsia.

Ei ole vaikeaa. 😘

Vierailija
557/578 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen aina ollut vela ja velana pysyn. 16-vuotiaana tiedostin viimeistään ja sanoin kaikille ääneen, etten ikinä halua lapsia enkä koskaan tee niitä. Nyt olen 44-vuotias eikä mieli todellakaan muutu.

Joten voit tunkea naurettavan höpinäsi sinne poikittain. Sinä et mitään ikärajoja määrittele.

Vierailija
558/578 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Uskottelit olevasi jotain mitä et ollut.

Nyt väität että velat eivät ole velpja, koska sinä muuttelit mieltä. 🤣

Mikä tässä on muka niin vaikea ymmärtää.

Velalla ei ole koskaan lapsia. Jos ihminen hankkii lapsia, hän ei ole ollut vela, vaan jotain muuta. Koska velalla ei ole koskaan lapsia.

Ei ole vaikeaa. 😘

En uskotellut mitään. Poliittinen näkökanta voi muuttua. Uskontokuntaa voi vaihtaa. Mielipidettään voi muuttaa. Sinun perustelusi ontuvat.

Olin onnellinen velkana ja olen onnellinen vanhempana. Tunnen nyt molemmat puolet 😊.

Vierailija
559/578 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on myös niiden syntymättömien lapsien etu, että aikuiset tunnustavat, että pää ei kestä omia lapsia eikä niistä pystyisi pitämään huolta.

Vierailija
560/578 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up