Siis kuvitteleeko työkkäri todella, että meikäläinen ottaisi vastaan huonompia hommia vain sen tähden, koska korona teki minusta työttömän??...
Epäilen, että ne jotka tienaa monta tonnia ja saavat sen mukaiset ansiosidonnaiset, tuskin lähtevät postia jakamaan. Elikkä, miksi minä, joka tienaan sen 2 ja puoli tonnia kuussa, lähtisin johonkin ihme hommiin, kun voin nauttia reilun tonnin ansiosidonnaista?
Kommentit (229)
olen kesätöiden jälkeen tehnyt työuran 1975-2018
ja olen omakohtaisesti nähnyt miten palkanmaksu on muuttunut;
esim. 0-sopimuksilla kikkailun työpaikalla nähnyt,
työntekijät tekevät täysin samaa työtä ja
osalle maksetaan parempaa kuukausipalkkaa sisältäen arkipyhäkorvaukset ym.
ja osalle työntekijöistä maksetaan 0-sopimuksella suoritemäärien mukaan
ja palkkaa ei makseta arkipyhistä ym.
Työntekijät jatkavat ilmaiseksi työpäivää niin että
saisivat edes jonkinlaisen suoritepalkan työpäivältään,
tekevät arkipyhät ylitöitä tai hakevat Kelan asumistukia
niin että saisivat pakolliset elämään kuuluvat laskunsa maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä pystyn elämääaan että työskentelee alalla joka tuottaa jotain jota myydään.
Rikkaat nostaa sostukia yhtäpaljon kuin köyhät!
Varakkaimmat nostavat Suomessa sosiaalitukia melkein yhtä paljon kuin köyhimmät!!
Suomessa rikkain viidennes saa noin 17 prosenttia sosiaalituista ja köyhin viidennes noin 25 prosenttia.
Suomessa varakkain viidennes nostaa melkein yhtä paljon sosiaalitukia (17% tuista) kuin köyhin viidennes (25% tuista). Täytyy muistaa, että varakkaat eivät tarvitse sosiaalitukia, mutta he nostavat niitä mielellään. Multimiljonäärit Antti Herlin ja Björn Wahlroosin poika saavat vuosittain 250 000 maataloustukeakin, ollen Suomen suurimmat tuensaajat. Varakkaat saavat maataloustukien lisäksi mm. Lapsilisät, kotihoidon tuen, äitiyspäivärahaa, ansiosidonnaista päivärahaa, sairauspäivärahaa, opintolainaa, ilmaisen terveyden hoidon, kotitalousvähennyksen, lapsivähennyksen, matkavähennyksen, lääkekorvauksia, lääkevähennyksen, asuntolainavähennyksen, eläkkeen, sairaseläkkeen.
Köyhempi puolisko(50%) suomalaisista omistaa Suomen varallisuudesta 6%. Rikkaampi puolisko omistaa Suomen varallisuudesta 94%. Rikkain 10% suomalaisista omistaa varallisuudesta 45%. Rikkaimman osan varallisuus on kasvanut samaa tahtia, kun köyhemmän puoliskon varallisuus on kutistunut, kertoen tuloerojen kasvusta. Tätä vasten hyväosaisten palkansaajien veronapina tuntuu naurettavalta, Rikkailla menee kuitenkin paremmin kuin koskaan ja he maksavat vähemmän veroja, kuin pieni- ja keskituloiset.jne...
Vierailija kirjoitti:
Yhteisöverotus on läntisten teollisuusmaiden alhaisimpia,
Suomi 20 %, Saksa 30 %, Ranska 31 %, jopa USA nostamassa 21% sta 28 %.
Kun taas.
Kotitalouksien kokonaisveroaste yksi maailman korkeimmista.
(alv, kiinteistö, ansio, sähkö, sähkönsiirto, auto, ajoneuvo, polttoaine, YLE, varainsiirto, alkoholi, lista lähes loputon) - ostovoima pakkasen puolella, ei varaa ostaa yritysten tuotteita eikä palveluja.
Verorahat lähetetään vastikkeetta ulkomaille EU-paketti 6,6 miljardia,
kehitysapu 1,2 miljardia ja lapioidaan turhuuteen.
Säästyneet rahat voitaisiin köyttä kotitalouksien veroasteen
alentamiseen - positiiviseen kierteeseen.
Yritysvero laski USAssa 2019 35% -> 21%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina valitetaan kun työkkäri pakottaa sitä ja vaatii tätä.
Älä hae etuutta niin ei vaadita! Työttömyysetuus on tarkoitettu sinulle joka haluaisit tehdä töitä mutta niitä ei jostain syystä ole. Ammattitaitosuoja on 3 kk, sen jälkeen töitä voidaan tarjota myös alan ulkopuolelta. Toki itse pyrin katsomaan asiakkaan historiaa enkä tarjoa mitä sattuu töitä vaan sellaisia jotka asiakkaalle soveltuisivat.
T. Työkkärin täti
Ei sinulla ole pätevyyttää arvioida kaikkien asiakkaiden ja paikkojen yhteensopivuuksia, mutta kiitos kun kuitenkin yrität. Tulisipa jo se, että saisi itse päättää mitä paikkoja hakee, toki realismin rajoissa. Ottaa suunnattomasti päähän kun työkkäristä pälähtää "tarjous" hakea jotain aivan surrealistista paikkaa koska sen nimikkeen loppuosa nyt vaikuttaa etäisesti samalta kun niiden hommien, joita osaisin tehdä.
Eikö sulla sitten muka ole oikeutta hakea ihan mitä työpaikkoja tahansa? Sen kun haet. Ei työkkäri sinua pakota hakemaan vain niitä, mitä he pitää sinulle mahdollisina. Työpaikat on avoimina kaikille hakea.
Jos työkkäristä kehotetaan hakemaan jotain sun mielestä ei sulle sopivaa, niin senkus näennäisesti haet, tuskin sua sinne valitaan, jos et kerran ole yhtään sen alaa osaava. Samaan aikaan voit tutkia avoimia työpaikkoja ja hakea oma-aloitteisesti ihan mitä paikkoja tahdot. Kukaan ei kiellä sua käymästä kysymässä töitä vaikka mistä.
Vierailija kirjoitti:
Maataloustuet voisi lopettaa!
Ruokaa tuotettaisiin Euroopassa sama määrä ilman maataloustukiakin. Näin väittää suomalaistutkimus.
https://www.talouselama.fi/uutiset/maataloustuet-voisi-lopettaa/15cc721…
Tuo oli vuonna 2010!
Kahden työttömän aikuisen kaksilapsinen perhe saa Helsingissä asumistukea ja työttömyysetuutta noin 32 000 e/v. Uusmaalainen maanviljelijä saa maataloustukea keskimäärin 8000 e/v.
Taloudelle olisi kannattavampaa lopettaa asumistuen maksaminen kuin maataloustuet, koska asumistukea saa yli 850 000 taloutta, maataloustukea noin 42 000 maatilaa.
Kannattaa tehdä lyhyitäkin töitä kun niistä saa kuitenkin jotain käteen jäävää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä pystyn elämään kelan päivärahallakin. Mä oon jo tavallaan suhtautunut asiaan niin, etten enää työllistyisi.
Mulle on ihan sama mitä cv sanoo.
Mun rahat on osakkeissa ja pitkäaikaisessa rahastossa.
.Miksi sitten kuppaat yhteiskunnan varoja jos sinulla on mahdollisuus elättää itsesi pääomatuloilla?
Taas tän aloittaja va jakin työtön-provoketju jossa se trollaa vastailemalla ite itelleen. 5vee kakara!
Saa sillä ruokaa kirjoitti:
Kannattaa tehdä lyhyitän niistä saa kuitenkin jotain käteen jäävää rahaa.
Miljardien maataloustuet pois:
Suomalainen säästäisi 180 euroa,
ruokalaskuun tulisi 50 euroa lisää
Tänä vuonna Suomen 50 000 maatilaa nostavat 1,7 miljardia euroa tukea.
Somerolainen kananmunantuottaja Mikko Välttilä luopui tänä vuonna tilansa maataloustuista, noin 25 000 eurosta. Hän kehottaa EU:ta seuraamaan esimerkkiään: irti kaikista maataloustuista kymmenen vuoden siirtymäajalla.
https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/maatalouden-miljardituki-pois-suomal…
Sipilän hallitus kehitti ihan oman ansaintamuodon yrityksille kun pakotti
ay-liikkeen pahoilla puheilla hyväksymään kikyn.
Taloustilanne oli koko maailmassa- myös Suomessa- aivan mainio silloin.
Mutta silti duunari pakotettiin palkattomaan talkootyöhön.
Eikä pidä unotaa sit 6 miljardia työnantajamaksuja,
jotka siirrettiin palkoollisten maksettavaksi.
Nyt varmaan keksivät seuraavaksi,
että palkoollisen pitää maksaa kynnysrahaa yrittäjälle joka aamu,
kun menee työpaikalleen. Ajanseurantaan pieni lisäohjelma-
velottaa vitosen joka kerta kun ovesta kulkee?
Työttömyyteen liittyy kuitenkin myös objektiivinen kansantaloudellinen puoli. Taloustieteellisessä jargonissa työttömyysturvaa ym. tukia kutsutaan automaattisiksi vakauttajiksi, koska niiden on tarkoitus estää taloutta romahtamasta yhtäkkisessä kysyntäshokissa pitämällä työttömäksi joutuvien ostovoimaa osittain yllä automaattisesti aktivoituvien tukien kautta, jotka siis tukevat kulutusta. Työttömyys- ja sosiaaliturvan on siis tarkoitus kansantaloudellisesti vakuuttaa itseään vahvistavaa sykliä vastaan, jossa kysynnän putoaminen johtaa työttömyyteen, mikä puolestaan johtaa entistä voimakkaampaan kysynnän laskemiseen ja niin edelleen. Kaikkien vakuutusten tapaan tämä näyttää joidenkin mielestä normaaleina aikoina hyödyttömältä rahan haaskaukselta, mutta sen tarkoitus on taata koko ajan valmiina oleva taloudellinen infrastruktuuri poikkeustilanteita varten, joka aktivoituu tarvittaessa ilman erillistä käskyä ja sellaiseen liittyviä ad hoc -järjestelyjä. Makrotaloudellisesti tätä ei kutsuta luksukseksi – sitä kutsutaan rationaaliseksi tavaksi suojautua odottamattomilta shokeilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä hae etuutta niin ei vaadita! Työttömyysetuus on tarkoitettu sinulle joka haluaisit tehdä töitä mutta niitä ei jostain syystä ole. Ammattitaitosuoja on 3 kk, sen jälkeen töitä voidaan tarjota myös alan ulkopuolelta. Toki itse pyrin katsomaan asiakkaan historiaa enkä tarjoa mitä sattuu töitä vaan sellaisia jotka asiakkaalle soveltuisivat.
T. Työkkärin täti
Ei sinulla ole pätevyyttää arvioida kaikkien asiakkaiden ja paikkojen yhteensopivuuksia, mutta kiitos kun kuitenkin yrität. Tulisipa jo se, että saisi itse päättää mitä paikkoja hakee, toki realismin rajoissa. Ottaa suunnattomasti päähän kun työkkäristä pälähtää "tarjous" hakea jotain aivan surrealistista paikkaa koska sen nimikkeen loppuosa nyt vaikuttaa etäisesti samalta kun niiden hommien, joita osaisin tehdä.
Vuoden kuluttua haet joka kuukausi 4 työpaikkaa, jotka saat valita itse. Kanssasi on hakemassa noin 300 000 muutakin työtöntä ja joudut kaivamaan ne paikat vaikka mistä, koska te-palvelut.fi sivusto lakkaa ja työpaikat ovat Työmarkkinatorilla, joka ei olekaan mikään työkkärin palvelu. Vaikka paikkoja ei mielestäsi ole, ei se ole syy olla hakematta kaukaa kotoa ja eri aloilta kuin mitä itse koet osaavasi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän työkkäri niin ajattelee. Ja sehän se ajatus onkin, ihmisen pitäisi mennä töihin tienaamaan oma elantonsa, ettei yhteiskunnan tarvitse elättää.
Tässä tullaan sitten siihen ongelmaan että onko sellainen työnteko kannattavaa, josta tienaa saman verran nettona kuin mitä saa ansiosidonnaista...
Työtä verotetaan paljon kevyemmin kuin korvauksia, että kannattavaa on usko huviksesi. Ja kyllähän se sitten vanhempana harmittaa, jos on elänyt korvauksilla. Eläke voi olla pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Työkkärin täti
Vuoden kuluttua haet joka kuukausi 4 työpaikkaa, jotka saat valita itse. Kanssasi on hakemassa noin 300 000 muutakin työtöntä ja joudut kaivamaan ne paikat vaikka mistä, koska te-palvelut.fi sivusto lakkaa ja työpaikat ovat Työmarkkinatorilla, joka ei olekaan mikään työkkärin palvelu. Vaikka paikkoja ei mielestäsi ole, ei se ole syy olla hakematta kaukaa kotoa ja eri aloilta kuin mitä itse koet osaavasi.
Hakeeko joku oikeasti TE-palveluiden sivuilla olevia paikkoja, ellei pakoteta hakemaan?
Syntyvyys kääntyi laskuun 90-luvulla,
EU-huumassa lapsiperheisiin laman aikana kohdistuneet
leikkaukset jätettiin voimaan 90-luvun laman jälkeenkin
Antti Rinteen hallitus nosti tukia eli lapsilisiä ensimmäisen
kerran 90-luvun laman jälkeen.
Olen maanviljelijä ja sitä mieltä että maanviljelystuet on lopetettava. Kuulostaa ehkä provolta mutta ei ole sitä. Tuet on lopetettava koko EU:n alueella ja muissa maailman kauppajärjestön maissa yhtä aikaa.
Tuet pois , EU tarkastajat pois , reilu peli.
Lähes jokainen työtön tietää,
että työttömyyskorvausten saamisen ehtona olevaan
TE-toimiston kyykkyhyppelyyn tuhrautuu melkoisesti
aikaa ja henkisiä voimavaroja. Kun TE-keskuksen auttaminen alkaa,
niin työnhakuun jää vähemmän aikaa ja
heikko taloudellinen tilanne yhdistettynä jatkuviin
solvauksiin vie nopeasti itsetunnon rippeet.
Työtön oppii nopeasti, että aktiivisuudesta seuraa
aktiivisempaa ”auttamista”, joka siis vaikuttaa negatiivisesti työnhakuun.
Työttömän työllistyminen ilman TE-keskuksen
velvollisuutta tehdä yhteistyötä työttömän kanssa estää työllistymisen,
koska lähes jokainen työnantaja odottaa saavansa
yhteiskunnan tukia kun hän palkkaa työttömän.
Mikäli ei hypi oikeassa tahdissa ja riittävän innokkaana,
niin lopulta tippuu työttömyyskorvauksilta ja
joutuu taistelemaan toimeentulotuesta.
On todella raivostuttavaa ja surullista lukea
kaiken yrittämisen jälkeen mielipiteitä,
joissa ihmiset syyttävät työtöntä työhaluttomaksi.
Vierailija kirjoitti:
palkallaan pitää tulla toimeen.
Sosiaaliturvan heikennykset kurjistaa taloutta entisestään.
On selvästi näkyvissä mitä lapsiperheiden etujen heikennykset
ovat tehneet syntyvyydelle.Työttömän kurjuuden maksimointi ei hyödytä ketään.
Ei edes äärikapitalistia päinvastoin.
Siksi työttömyysrahaa pitää nostaa joka on tällä
hetkellä 540€/kk:ssa, 800:taan euroon kuukaudessa
jotta saadaan kulutus nousuun joka taas hyödyttää kaikkia tahoja.
Kapitalistikin ymmärtää ettei 100% työllisyys ole mahdollista
aina tulee olemaan työttömiä. Myös eläkeläisten verotusta tulee keventää.
Mistä luulet että työttömyysrahan korottamiseen saadaan rahaa? kiristetään jo ennestään tiukkaa verotusta ja revitään työssäkäviltä sinkuilta ja lapsiperheiltä nämä korotukset? Juu ei kiitos, menkää työttömät töihin/opiskelemaan ja lopettakaa se kotona makaaminen ja muiden kustannuksella eläminen.
Jos elämäntilanteesta johtuen tarvitsee selviytyäkseen sosiaali-
tai työttömyysturvaa, kyseessä ei ole luksustoiminto,
vaan jotain mitä kyseinen henkilö tarvitsee –
tällä hetkellä koronan takia tarvitsijoita vain sattuu
olemaan normaalia enemmän.
Yksittäisen henkilön näkökulmasta työttömyysturva on
siis käytännössä vakuutus työttömyyttä vastaan
(kuten sairausvakuutus on vakuutus sairautta vastaan),
joka takaa selviytymisen myös tässä tilanteessa.
Vakuutukset luonteensa mukaisesti puolestaan tasaavat riskiä
kaikkien vakuutuspoolissa olevien kesken
ja helposti näyttävät hyödyttömiltä kulueriltä
paitsi silloin kun ne aktivoituvat –
auton vakuuttaminen oli täysin hyödytön sijoitus
kunnes naapurin Pena lainasi tulitikkua nähdäkseen tankin sisälle.