Tunteeko kukaan Tampereen Kaukajärveä - onko levottomia taloja tai katuja?
Ta ylipäätään millainen paikka? Kaukajärvi kuulostaa nimenä ihanalta ja luontoahan siellä taitaa olla kivasti, mutta kun en tunne kaupunkia yhtään niin pelkän mielikuvan perusteella ei oikein arvaisi muuttaa. Tarjolla olisi kiva kämppä.
Kerrostalo(i)sta olisi kyse, ei lapsia vaan tavis nelikymppinen rauhaa rakastava minä. :)
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Siellä on kaikenlaista. Työkaverin naapurissa päivystää juopporemmi, poliisit käy joka yö. Mutta turvallista seutua sinänsä. Paljon opiskelijoita ja lapsiperheitä. Hervannassa on sitten niitä no-go alueita.
Asutko itse Hervannassa vai miten tiedät, mitkä ovat no-go alueita? Ja tosissaanko työkaverisi väittää, että poliisit käy joka yö ja sinä uskot?
Mua harmittaa näissä eri alueiden arvostelijoissa se, että useimmat kommentit tulevat sellaisilta ihmisiltä, jotka eivät itse oikeasti ole asuneet ko. alueella. Se, että käy joskus tai tuntee jonkun, joka kertoo, että kauheeta on, ei ole sama asia.
Itse muutin pohjois-Hervantaan puoli vuotta sitten ja oletettavasti tämä voisi olla yo. kirjoittajan mielestä no-go aluetta. Mä olen nähnyt 6 kk aikana kerran poliisit täällä, enkä kertaakaan sellaista tilannetta, että poliiseja olisi tarvittu. Voin istua iltaa parvekkeella, eikä viereisellä kadulla ole häiriöitä. Nukun ikkunat auki, eikä ulkoa kuulu mitään. En törmää lenkkipoluilla metsässä huumeveikkoihin tai juoppoihin.
Muutin tänne Kalevasta, joka tuskin on kenenkään tamperelaisen mielestä no-go aluetta. Siellä kuitenkin lähikaupan parkkiksella hupparijabät diilasi huumeita keskellä päivää. Ei sekään minua ahdistanut tms., mutta ei kai kukaan voi luokitella erityisen hyväksi aluetta, jossa käydään avointa huumekauppaa keskellä päivää.
Minun työkaverini asui ennen Kaukajärvellä, eikä puhunut alueesta huonoa. Ainoa oikeasti totta oleva asia on se, että jos koko talo on pelkästään vuokra-asuntoja, on levottomampaa jo ihan pelkästään sen takia, että vuokra-asuinnossa väki vaihtuu useammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukajärvi taitaa olla tämän hetken huonomaineisimpia alueita. Tosin en Lentävänniemeäkään kehuisi. Sinnepäin on rakennettu paljon viime aikoina, joten muuttuu levottomammaksi parin vuoden sisään.
Miksi muuttuisi levottomaksi? Hienoja uusia ja suht kalliita kämppiä, siis Lentävänniemessä. Kaukajärvelle en muuttaisi.
Eipä se kalleus haittaa sossutapauksissa. Vuorestakin mainostettiin aikoinaan samalla tavalla, mutta rupsahti nopeasti.
Vuores on halpa, Lentsu ei. Tottakai Vuorekseen hakeutuu sitä porukkaa jolla ei ole asumisesta varaa maksaa kun kämpät ovat niin halpoja. Ja Hervannan läheisyys lisäksi voio vaikuttaa Vuoreksen asukasprofiiliin.
Riippuen vähän mitä luonnolla tarkoitetaan, mutta en sanoisi että Lentävänniemessä on varsinaisesti luontoa Näsijärven rantaa lukuunottamatta. Itse asun Hervannassa ja täällä on useiden pienempien järvien lisäksi metsää vaikka kuinka paljon, esimerkiksi Valkeakoskelle pääsee aika lailla metsää pitkin, Birgitan polun vaellusreitille ei juurikaan matkaa tulee, samaa pätee Kaarinanpolun vaellusreittiin. Kangasalan suuntaan menee sekalaisia polkujärjestelmiä. Sitten on toki niitä huonojakin puolia, ainakin keskusta-alueen levottomuus (itse asun rauhallisessa Länsi-Hervannassa).
Niin, eli sekä metsää että järveä voi olla hankala löytää, lähinnä Kaupin läheltä varmaan (Rauhaniemi, Lappi, Käpylä, Petsamo). Toki sitten tarvisi sitä maallista mammonaa löytyä kanssa ihan kiitettävästi. Ehkä Olkahinen ja ympäröivät alueet, hiljaista ja rauhallista seutuahan se on, julkinen liikenne ei välttämättä parasta mahdollista tasoa. Jossain Kalkun seudulla piisaa taas metsää, mutta järviä ei pahemmin ole. Härmälässä piisaa Pyhäjärven rantaa, mutta luontoa ei ole kuin pieni rantakaistale. Raholan seudulla on myös järveä, mutta ei niinkään metsää ja moottoritie on lähellä, lähin liittymä taas vähän kauempana. Nuo nyt tuli ensimmäisenä mieleen.
Työpaikka olisi keskustassa, joten kaikki ilmansuunnat sinänsä käy. Onkiniemi, Santalahti, Hiedanranta, Niemenranta, Lentävänniemi, Pohtola näyttää kartasta katsotttuna reitiltä jonka varrella voisin kuvitella asuvani. Jokin näistä... Ehkä mieluummin perämettässä kuitenkin kuin kaupungissa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Riippuen vähän mitä luonnolla tarkoitetaan, mutta en sanoisi että Lentävänniemessä on varsinaisesti luontoa Näsijärven rantaa lukuunottamatta. Itse asun Hervannassa ja täällä on useiden pienempien järvien lisäksi metsää vaikka kuinka paljon, esimerkiksi Valkeakoskelle pääsee aika lailla metsää pitkin, Birgitan polun vaellusreitille ei juurikaan matkaa tulee, samaa pätee Kaarinanpolun vaellusreittiin. Kangasalan suuntaan menee sekalaisia polkujärjestelmiä. Sitten on toki niitä huonojakin puolia, ainakin keskusta-alueen levottomuus (itse asun rauhallisessa Länsi-Hervannassa).
Niin, eli sekä metsää että järveä voi olla hankala löytää, lähinnä Kaupin läheltä varmaan (Rauhaniemi, Lappi, Käpylä, Petsamo). Toki sitten tarvisi sitä maallista mammonaa löytyä kanssa ihan kiitettävästi. Ehkä Olkahinen ja ympäröivät alueet, hiljaista ja rauhallista seutuahan se on, julkinen liikenne ei välttämättä parasta mahdollista tasoa. Jossain Kalkun seudulla piisaa taas metsää, mutta järviä ei pahemmin ole. Härmälässä piisaa Pyhäjärven rantaa, mutta luontoa ei ole kuin pieni rantakaistale. Raholan seudulla on myös järveä, mutta ei niinkään metsää ja moottoritie on lähellä, lähin liittymä taas vähän kauempana. Nuo nyt tuli ensimmäisenä mieleen.
Tässä olikin hyviä vaihtoehtoja mitä en itse olisi hoksannut. Ap.
Jos olet huumeidenkäyttäjä ja/tai prostituoitu, niin viihdyt noilla alueilla varmasti.
Jos olet töissä virastoaikaan keskustassa ja kuljet suunnilleen Lentävänniemeen päin, niin ruuhkat ovat kovat. Rantaväylän tunneli on kai hieman helpottanut tilannetta ja vaitinaroon (Lielahden liittymä) kaavaillaan jotain muutoksia, joiden pitäisi hieman helpottaa ruuhkaa. Silti, ruuhka-aikaan liikenne on hidasta.
Lentävänniemessä on Reuhari ja siellä kyllä ihan rauhallista metsää ja luontoa järven äärellä. Tietty jos vaeltamaan haluaa niin ehkäpä sitten pitää hakeutua ihan muualle. AP:n hakukriteereillä kuitenkin sanoisin että juuri Lentävänniemi voisi olla Tampereella passeli. Ihan ostarille ei ehkä kannata muuttaa, mutta miksi juuri siihen pitäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukajärvi taitaa olla tämän hetken huonomaineisimpia alueita. Tosin en Lentävänniemeäkään kehuisi. Sinnepäin on rakennettu paljon viime aikoina, joten muuttuu levottomammaksi parin vuoden sisään.
Miksi muuttuisi levottomaksi? Hienoja uusia ja suht kalliita kämppiä, siis Lentävänniemessä. Kaukajärvelle en muuttaisi.
Eipä se kalleus haittaa sossutapauksissa. Vuorestakin mainostettiin aikoinaan samalla tavalla, mutta rupsahti nopeasti.
Vuores on halpa, Lentsu ei. Tottakai Vuorekseen hakeutuu sitä porukkaa jolla ei ole asumisesta varaa maksaa kun kämpät ovat niin halpoja. Ja Hervannan läheisyys lisäksi voio vaikuttaa Vuoreksen asukasprofiiliin.
Nyt on kyllä syytä erottaa puhutaanko vuokra- vai omistusasumisesta. Vuokrien hinnoista Vuoreksessa en tiedä, mutta ei siellä omistuskämpät mitään erityisen halpoja ole. Mitä tulee manitsemaasi Hervantaan, niin samanhintaisia oli 70-luvun putkiremontoidut kolmiot Lentävänniemessä ja Hervannassa viime vuonna, kun itse etsin asuntoa.
Joka tapauksessa mieluummin Länsi-Tampere kuin itäpuoli jos rauhaa rakastaa. Lännessä on leppoisampaa (paitsi Tesoma).
Allekirjoitan tämän täysin!
T. Se Kaukajärvellä asioiva ja lähellä asuva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on kaikenlaista. Työkaverin naapurissa päivystää juopporemmi, poliisit käy joka yö. Mutta turvallista seutua sinänsä. Paljon opiskelijoita ja lapsiperheitä. Hervannassa on sitten niitä no-go alueita.
Asutko itse Hervannassa vai miten tiedät, mitkä ovat no-go alueita? Ja tosissaanko työkaverisi väittää, että poliisit käy joka yö ja sinä uskot?
Mua harmittaa näissä eri alueiden arvostelijoissa se, että useimmat kommentit tulevat sellaisilta ihmisiltä, jotka eivät itse oikeasti ole asuneet ko. alueella. Se, että käy joskus tai tuntee jonkun, joka kertoo, että kauheeta on, ei ole sama asia.
Itse muutin pohjois-Hervantaan puoli vuotta sitten ja oletettavasti tämä voisi olla yo. kirjoittajan mielestä no-go aluetta. Mä olen nähnyt 6 kk aikana kerran poliisit täällä, enkä kertaakaan sellaista tilannetta, että poliiseja olisi tarvittu. Voin istua iltaa parvekkeella, eikä viereisellä kadulla ole häiriöitä. Nukun ikkunat auki, eikä ulkoa kuulu mitään. En törmää lenkkipoluilla metsässä huumeveikkoihin tai juoppoihin.
Muutin tänne Kalevasta, joka tuskin on kenenkään tamperelaisen mielestä no-go aluetta. Siellä kuitenkin lähikaupan parkkiksella hupparijabät diilasi huumeita keskellä päivää. Ei sekään minua ahdistanut tms., mutta ei kai kukaan voi luokitella erityisen hyväksi aluetta, jossa käydään avointa huumekauppaa keskellä päivää.
Minun työkaverini asui ennen Kaukajärvellä, eikä puhunut alueesta huonoa. Ainoa oikeasti totta oleva asia on se, että jos koko talo on pelkästään vuokra-asuntoja, on levottomampaa jo ihan pelkästään sen takia, että vuokra-asuinnossa väki vaihtuu useammin.
Mitäh?
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa mieluummin Länsi-Tampere kuin itäpuoli jos rauhaa rakastaa. Lännessä on leppoisampaa (paitsi Tesoma).
Vierailija kirjoitti:
Lentävänniemessä on Reuhari ja siellä kyllä ihan rauhallista metsää ja luontoa järven äärellä. Tietty jos vaeltamaan haluaa niin ehkäpä sitten pitää hakeutua ihan muualle. AP:n hakukriteereillä kuitenkin sanoisin että juuri Lentävänniemi voisi olla Tampereella passeli. Ihan ostarille ei ehkä kannata muuttaa, mutta miksi juuri siihen pitäisikään.
Se on juuri, että mitä sillä luonnolla tarkoitetaan. Itselläni ei ole autoa, joten tarvitsen lähiluontoa, johon tehdä useamman tunnin pituisen lenkin. Reuharinniemi on kiva paikka, mutta itselleni se ei riittäisi. Joku toinen käy sitten ehkä Pirkanmaan raja-alueille sijoittuvissa kansallispuistoissa virkistäytymässä omalla autollaan ja yhdelle luonnoksi riittää juurikin se Reuharinniemen tyyppinen luontokaistale, jossa voi käydä töiden jälkeen pikkulenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Lentävänniemi houkuttelee nyt kyllä sitten kuitenkin. Minulle on luonto tärkeää, ja järven läheisyys. Kaukajärven ehkä hylkään, vaikuttaa ehkä hieman siltä että on liian jänskä minulle.
Mitä muita alueita Tampereelta suosittelisit (luonto + kerrostalo + ruokakauppa ja apteekki riittää tarvittaessa peruspalveluiksi).
ap.
Härmälänranta on mukavaa aluetta! Paljon uusia kerrostaloja ja luonto vieressä. 500m päässä on Partola jossa on Veska kauppakeskus ja Citymarket yms. Härmälänrannassa on Sale. Keskustaan on matkaan n.6km mutta julkiset kulkevat tiuhaan ja kesällä pääsee pyörällä suoraan tietä pitkin hujauksessa.
Kaukajärven luonto on ehkä Tampereen hienoimpia, juuri Annalan puolella, ja Kaukajärven kartanon ympäristössä. Mutta tosiaan noita sossutapauksia löytyy vuokra-asunnoista. Suosittelisin Annalaa Kaukajärven asuinalueen sijaan, vaikka sielläkin noita sossutapauksia on, on se vähän rauhaisampi. Sekä Kauksussa että Annalassa on myös rauhallisia onakotitaloalueita.
Vierailija kirjoitti:
Rahola on pitkälti puistokaupunginosa. Järvenrantaa pitkin pääsee melkein keskustaan asti. Lenkkipolkujakin riittää, esim. teerivuorenpuisto (oikeastaan metsä) alueineen. Piikahakakin on nyt upea, maa valkoisena valkovuokoista. Ja kun moottoritie menee vierestä niin liikennekkin on muuten vähäistä. Julkinen liikenne on sitten vähän niin ja näin. Kaksi linjaa kulkee ohi, joten vaihtoja pitää tehdä ellei ole keskustaan menossa.
Kalkkua en sen sijaan suosittele. Kerrostaloalueet ovat nistilähiöitä. Siinä missä Tesoma on kohottanut kasvojaan niin sieltä on muutettu Kalkkuun halvempien kämppien takia.
Annalassa, Kaukajärven vieressä, on hyvät lenkkeilymaastot, Kaukajärvi (järvi) on hyvin lähellä. Palveluita ei juuri ole, lähin apteekki Kaukajärven kauppakeskittymässä. K-market löytyy niin sanotusti omalta kylältä. Rauhallisuudesta en osaa sanoa, sieltä purettiin yksi opiskelijatalo, mutta ilmeisesti joitakin opiskelijoita on vieläkin (ja toki opiskelijatkin voivat olla rauhallisia).
Kissanmaa, Pohtola, Lentävänniemi, Atala, Huikas, Takahuhti, Messukylä, Rantaperkiö, Härmälänranta, Pyynikki ja Epilä ovat mun mielestäni aika rauhallista seutua, joko järven tai luonnon läheisyydessä. Raholasta ja Kaupista sanoisin samaa, mutta niistä olen kuullut ikäviäkin kokemuksia.
Kaukajärvi on levottomimpia alueita, sanoisin melkein että keskustan ja Nekalan ohella levottomin. Tesomalla ja Hervannalla on myös aika jännittävä maine. Toki noissakin on paljon porukkaa joka on asunut vuosia ja pitää rauhallisena seutuna, eihän Suomessa mikään asuinalue ole totaalinen no-go (ainakaan vielä).
Vierailija kirjoitti:
No ei ole :D.
Jos haluat hiljaisuutta ja rauhaa, niin Lentävänniemi ehdottomasti. Kaukajärvellä asuu paljon narkkeja/sekakäyttäjiä, ja voin sanoa että sellaisen naapurissa asuminen ei ole hauskaa.