Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako 30-vuotiaan mennä mielummin amkiin vai yliopistoon?

Vierailija
14.05.2021 |

Ja jos amk, niin päivä vai monimuoto? Mihin näistä olen liian vanha joukkoon? Onko alalla ja paikkakunnallakin merkitystä?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto kiinnostaisi, mutta mietin jos menee 5+ vuotta eikä lapsia vielä, että missä välissä ehdin perustaa perheen biologisesti ja saada terveen lapsen tai useamman? Tosin ei nyt ihan heti ole suunnitteillakaan

Kyllähän sitä siinä välissä ehtii. Yliopistossa on muutenkin ikuisuusopiskelijoita, joten et jää jälkeen opinnoissa.

22/26 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene opiskelemaan alaa millä tienaa! Eli mene yliopistoon. AMK lapuilla ei paljoa 3k enempää tienata. Rahan takia työtä tehdään.

Sori vaan, mutta ala vaikuttaa enemmän palkkaan kuin koulutusaste.

Olen amk insinööri ja palkkani on parempi kuin monella tuntemallani yliopiston käyneellä humanistilla. Ja vastaavasti tiedän ammattikoulun käyneitä joiden palkka on lähellä omaa palkkaani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä aloitus 40 vuotta vanha? Nykyään 30 vuotias ei ole liian vanha yhtään mihinkään. Ja yliopisto ei todellakaan takaa työllistymistä, saatika hyviä tuloja. Mieti tarkkaan mikä ala työllistää, jos siis haluat töitä etkä pelkästään turhaa tutkintoa.

Vierailija
24/26 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein toisen yliopistotutkinnon 3-kymppisenä enkä todellakaan ollut vanhimmasta päästä. Aiemman tutkinnon avulla sain tehtyä opinnot parissa vuodessa, joten ei aikaakaan kulunut liikaa. Kannatti!

25/26 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on itsestä kiinni miten porukkaan sopeutuu ja saa sen opiskeluporukkansa koottua. Ite olin 30, kun alotin amk:n (päiväopinnot), en niistä nuoremmista sydänystäviä saanut, mutta aina löyty lounaseeuraa ja pari/-ryhmätyöhön seuraa.

Eli hae siihen kouluun johon haluat. Toki yliopisto-opinnot yleensä ovat pidemmät eli jos haluat nopeammin täyspäiväisesti töihin, niin amk on parempi.

Jos haluat opiskella täyspäiväisen työn ohessa on amk:n iltaopinnot (vai mikä se nimi nykyään onkaan). Toki jotkut koulut vaatii joustoa työelämästä, kun koulua on esim. joka toisen viikon perjantai ja lauantai.

26/26 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se tuossa iässä pitäisi olla jo töissä ja siinä ohella kasvattaa lapsia eikä miettiä mitään opiskeluja?

Oletko kuullut uudelleen koulutuksesta esim. sairauden/vamman takia?

Tai aikaisemman alan huono työllistävyys. Kun opiskelin amk:ssa oli pari tuttua jotka työkkärin tuella uudestaan kouluttautumassa, toinen oli ainakin paperitekniikan insinööri eikä ollut juurikaan oman alansa töitä edes tehnyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi