Olen kummi toiselle kaksostytöistä ja
1-vuotis synttärit lähestyy. Onko kohteliasta ostaa molemmille lahja? Vai riittääkö et vie omalle kummitytölle? Pitääkö lahjojen olla samanlaiset?
Kommentit (38)
Ja päivänsankareitahan ne kaksoset on molemmat. Eihän sen toisen lahjan tarvitse olla kuin jotain pientä.
Arvaappa kuinka paljon " kaikkea pientä" on kaapit pullollaan? Satsatkaa vaikka porukalla mieluummin johonkin kunnon kimppalahjaan...
Osa vanhemmista toivoo toisenlaista tapaa ja toiset taas toisenlaista. Jos on niin läheiset välit että pyydetään lapselle kummiksi, varmasti uskalletaan ja sanotaankin suoraan asiat miten ne toivotaan olevan. Kysy suoraan näiden kaksostyttöjen vanhemmilta asiaa!
Tänä vuonna ajattelin, että pidän kummallekkin lapselle omat synttärit. Eli pojan synttäreille tulee pojan kavereita ja tytön synttäreille tytön. Voin vaan kuvitella, miltä tuntuu, kun tulee kutsu kaksosten synttäreille ja joutuu pohtimaan tätä lahja-asiaa. Lapsiperheissä on muutenkin rahat tiukilla ja sitten vielä " pitäisi" ostaa kaksi lahjaaa vaikka on ns. vain toisen kaveri.
Ja olen ihmetellyt ja myös sanonut tyttäriemme kummeille että ei heidän tarvitse ostaa mitään toiselle tytölle, itseasiassa muistaminen on vielä tärkeämpää kun lahjat.
Vastaus on vain aina ollut: - Tulemme teidän lasten syntymäpäiville ja tytöt ovat syntyneet samana päivänä joten teillä on kaksi sankaria, siksi molemmille lahjat. Mitäpä minä tuohon sanomaan, niinhän se kyllä on että kaksoset juhlii samana päivänä syntymäpäiviään.
Tässä ketjussa en ymmärrä tuota rinnastusta että miksi perheen kaikille lapsille pitäisi ostaa lahjat jos vain yhdellä on synttärit :/
Mutta jotenkin kaksosten kohdallasen ymmärrän että lahjat tuodaan molemmille.
Toki joku kaksosperhe voi jättää pitämättä syntymäpäivät ja viettää vaikka nimipäiviä jolloin n sattuu todennäköisesti eri kuukausillekkin.
Meillä kummilapset ovat kaikki sisarusten lapsia, eikä tulisi mieleenkään jättää toista kaksosista ilman lahjaa. Samalla tavallahan se lahja viedään kaikille sisarusten lapsille. Mutta kummilapselle ostetaan kyllä erityinen lahja, eli lapsi huomaa lahjastakin olevansa jotenkin erityisessä asemassa. Itselle jäi lapsuudesta vähän huono muisto täysin samanlaisista lahjoista: mun kummi kun toi siskollekin aina samanlaisen lahjan ja kohteli meitä muutenkin samalla tavalla. Siskon kummi taas kyllä muisti minuakin, mutta sisko sai kyllä erikoiskohtelua (pääsi yksin retkille, yökyläilemään, sai postia useammin, lahjat olivat tosi kivoja ja erityisiä jne) kummiltaan. Tasapuolinen kohtelu ei koskaan harmittanut, se kylläkin kun itse ei koskaan saanut olla se " erityinen" .
meillä on yhteensä kaksi kummia, kummatkin toimivat siis molempien kummeina. Olemme sopineet, että muistavat halutessaan omia sylikummilapsiaan. Useimmiten kyllä muistavat kumpaakin.
siis lahja viedään kaikille sisarusten lapsille heidän syntymäpäivänään. Siksi molemmille kaksosistakin lahjan vien, onhan se heidän molempien syntymäpäivä.
Meillä kun juhlitaan lasten syntymäpäiviä niin yleensäkkin pyydämme kaikkien lasten kummit kaikkien lasten syntymäpäiville, se että tuovatko sankarille mitään lahjaa on toissijainen juttu. Tuovat tai eivät pääasia että tulevat kakkukahville :)
Itsellänikin on kummilapsia ja saamme aina kutsun myös perheen muiden lasten syntymäpäiville ja aina on lahja viety sankarille.
Jos me olisimme ajatelleet asiaa non, ehkä meidän kaikilla viidellä lapsella olisi samat kummit :/
Heh, kaikki viisi kummilasta samassa perheessä ;)
ja ostanut aina molemmille tytöille lahjan. Kummitytölleni ostan " paremman" ja toiselle sitten jotain pientä. Minusta tämä on ainoa vaihtoehto, sillä molemmat kuitenkin viettävät syntymäpäiväänsä!! Tyttöjen muut kummit ostavat vain kummilapselleen.
Kun itse olen pähkäillyt kaksoskummina ja omien lasten kokemuksesta että lapset haluavat aina juuri samanlaisia asioita (leluja), varsinkin samanikäiset (eri ikäisille sisaruksille on jopa samaan aikaan helpompi selittää että tämä ei ole sinunikäisetn juttu tms.). Entäs jos toisen kummit tuo pussilakanan ja itse vien ihanan vauvanuken (tai toisinpäin), arvaa haluaako molemmat sen nuken. En kuitenkaan ole molemmille ostamisen kannalla, tuo nimipäivän vietäminen on mielestäni parhiata ideoita. Kaksosille isot omat nimpparit, ja synttärit sivuutetaan kahvikesteillä ja pikkulahjalla.
Kutsumme kummit juhlimaan niin, että tervetuloa xx lapsen synttäreille, vaikka synttärit on samaan aikaan. Jos tiedämme, että kummi ei tule tai ei osta lahjaa, ostamme itse paremman toiselle. Toistaiseksi lapset ovat olleet ilahtuneita siitä, että saavat jotain. VAikka lasten lahjat ovat olleet aina ihan eriarvoisia, ei meidän lapset ole siitä välittäneet. Tärkeintä on ollut muistaminen.
Minä tiedän sillä itselläni on kaksoset sekä 2 pienempää lasta 1,5v ikäerolla. Kun lapsilla on vähän ikäeroa ja juhlat eri päivinä asiat pystyy selittämään paremmin. Joululsta olen sanonut kaikkien lasten kummeille että kortti riittää sillä meille tuli tosi ikäviä tilanteita kun muuten lapset saivat suurinpiirtein saman arvoisia joululahjoja mutta yhden lapsen kummit hankkivat aina jotain tosi kallista ja hienoa ja toisen jotain itse tehtyä esim barbin mekko. Toinen lapsi sitten alkoi pohtia että olenko minä ollut tuhmempi tänä vuonna kuin sisko kun sain huonommat lahjat. Lapset kaikki uskovat vielä toistaiseksi joulupukkiin.
Ei missään nimessä lahjaa kummallekin. Tai oikeastaan kummina veisin lahjan vain omalle kummilapselleni ja lisäksi esim. pienet karkkilaatikot/tarra-arkin/tikkukaramellin tms. ihan pientä molemmille kaksosista.
On täysin järjetöntä opettaa lapset saamaan aina samaa, mitä kaveri tai sisko saa. Maailmassa pitää oppia kestämään pettymyksiä!!
Sitä paitsi, kyllä aikuinen kummi voi huomioida myös sen toisen lapsen muutenkin kuin lahjomalla tavaralla. Omalle kummilapselle lahja, jos sen haluaa viedä, ja molemmat muksut karhunhalaukseen.
Olisi kaikilla ainakin ihan omat juhlat ja ihan eri aikoina
Yhtä lailla syntymäpäivä on juhla sille toisellekin kaksosista!
että sitä en myöskään ymmärrä, että pienestä pitäen
pitää " opettaa" lapsille, ettei välttämättä saa lahjaa jos
toinen lapsista saa jne. Toki " siperia opettaa" ja maailma on
kova ja epäoikeudenmukainen paikka!
Miksi sitä opetusta ei kuitenkin voisi lykätä vähän kauemmaksi?
Kyllä 12 v. jo ymmärtää ihan erilailla asioita kuin 2 v., kun
selittää. Ei pikkulapsen elämän tarvitse alusta asti olla
niin realistisen kovaa - ei ainakaan minusta.