Ystävät, jotka eivät puhu suoraan - sain tapaamiskutsuun vastaukseksi hymiön
Ihmiset, miksi välttelette sanomasta tai miksi olette epäselviä? Laitoin viestiä ja nyt mietin, että selvä, tällä tolalla on useamman kymmenen vuoden ystävyys, kun ei vastata muuta kuin hymiöitä. Hän ei kommentoinut kyllä tai ei, ei myöskään selitä, että nyt on todella tiukkaa, katsotaanko myöhemmin. Viestitin ystävälleni, jonka kanssa olemme viikoittain yhteydessä, että voisimme juhlistaa hänen uutta työpaikkaansa pienimuotoisesti vaikka hakemalla ruokaa. Kyseessä siis ei ole mikään ison porukan juhla, vaan lähinnä tarkoitin juhlistamisella sitä, kuinka iloinen asia tuo on ja että voisimme tavata, kahdestaan. En osaa sanoa, mitä hän ajattelee koronatilanteesta nyt, sillä suhtautuminen muuttuu tilanteiden mukaan ja kuten todettu, hän ei puhu näistäkään ainakaan puhelimen välityksellä. Minkä vuoksi ihmiset eivät pysty kirjoittamaan että nyt on tiukkaa? Nyt on kiirettä juuri tuossa uudessa työssä? Tai jotakin muuta? Selkeästi juhlistaminen olisi ollut minulle tärkeämpää kuin hänelle. :)
Kommentit (365)
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta jos olette olleet ystäviä jo 30 vuotta, onko tämä hymiöillä vastaaminen alkanut vasta viime aikoina vai onko se ollut hänen tapansa vastata jo pidempään? Entä onko hän muuten nyt pandemia-aikana ollut innokas tapaamaan sinua? Pelkkä hymynaama voi tarkoittaa samaa kuin yläpeukku eli ystäväsi mielestä ideasi oli ihan kiva ja koska sinä ehdotit tällaista, hän jäi odottamaan, että kerrot tarkemmin ideastasi. Ts olitko siis aikeissa kutsua hänet kotiisi vai ajattelitko, että syötte pizzaa hänen luonaan. Vai jossain muualla. Olitko ajatellut tarjota hänelle pizzat vai ajattelitko, että hän järjestää kaiken tai kumpikin maksaa omansa.
Jep kaveri ehkä laittanut kiireessä vaan hymiön, että hyvältä kuulostaa ja on sitten odotellut ap;n jatkoehdotuksia. Millainen hymiö se oli? Tsekkaan hymiöiden selityksistä mitä tarkoittaa, ehkä se valaisee hieman asiaa.
Ap, miten itse toimisit jos sinulla olisi kaveri jota et enää haluaisi kaveriksi? Pamauttaisitko suoraan kaiken?
Minun mielestäni ehdotus oli hieman epämääräinen ja abstrakti. Kaverille saattoi jäädä hieman epäselvä kuva, oliko se suora ehdotus lähitulevaisuuteen vai pikemminkin maalaileva heitto, joka ehkä voidaan toteuttaa jonain päivänä. Itse jatkaisin hymynaaman jälkeen vähän konkreettisemmalla kysymyksellä, tyyliin "Kävisikö sulle ensi viikolla, vaikka to tai la? Tarjoaisin mielelläni sulle lounaan uuden työpaikan kunniaksi, voitaisiin syödä x-puistossa jos on hyvä ilma."
Tähän ystävällä olisi helpompi vastata kyllä tai ei, tai ehdottaa sen sijaan muuta ajankohtaa tai tekemistä. Jos taas suoraan kysymykseen ei tule vastausta, siitä voi myös tehdä omat johtopäätökset.
Puhelimeni on sellaista mallia, että monesti vastaukseksi tulee vain kaksi neliötä, joita on sen verran vaikea tulkita, etten sitten itse viitsi reagoida enää mitenkään. Sen myötä onkin sosiaalinen piiri pienentynyt entisestään, mutta oikeastaan sekin on vain vapauttavaa, kun ei tarvitse haaskata energiaansa muihin ihmisiin.
Hahaa!
Huomasitteko muut, että ap on nyt viimeinkin soittanut sille kaverilleen ja kaveri on avannut sanaisen arkkunsa kertomalla sen mitä me jo arvasimmekin.
Eli että ap on rasittava ja painostava ihminen, jonka kanssa tuo kaveri ei enää jaksa niin paljon viettää aikaansa.
Ap on siis nyt aloittanut tänne uuden ketjun, että minkä takia avoimesti ja rehellisesti puhuminen on niin vaikeaa...
Täällä yksi introverttierakko, jonka mielestä tuo olisi ollut kiva idea. Harmi, että ystäväsi oli moukka. Ja harmi, ettei kukaan lähetä minulle tuollaisia viestejä ☹️😉
Tuli mieleen, saiko hän potkut koeajalla tms..?
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ehdotus oli hieman epämääräinen ja abstrakti. Kaverille saattoi jäädä hieman epäselvä kuva, oliko se suora ehdotus lähitulevaisuuteen vai pikemminkin maalaileva heitto, joka ehkä voidaan toteuttaa jonain päivänä. Itse jatkaisin hymynaaman jälkeen vähän konkreettisemmalla kysymyksellä, tyyliin "Kävisikö sulle ensi viikolla, vaikka to tai la? Tarjoaisin mielelläni sulle lounaan uuden työpaikan kunniaksi, voitaisiin syödä x-puistossa jos on hyvä ilma."
Tähän ystävällä olisi helpompi vastata kyllä tai ei, tai ehdottaa sen sijaan muuta ajankohtaa tai tekemistä. Jos taas suoraan kysymykseen ei tule vastausta, siitä voi myös tehdä omat johtopäätökset.
Mutta miksi kaikki kommunikaatiovastuu on ap:lla? Jos kaverilla jäi joku epäselväksi, voisihan hänkin kysyä että niin, milloin sulle kävisi tai mitä olit ajatellut.
Kyllä tuo hymiö ilmaisee että kiva mutta ei kiitos, koska ei ota koppia yhtään tilanteesta itse.
Mun ystävä oli innoissaan kun kuuli että otan koiranpennun. Hän sanoi heti tulevansa katsomaan sitä sitten.
Laitoin yhtenä päivänä hänelle viestin, että koska tulet käymään ja katsomaan pentua. Hän vastasi vain, että voi pennut on ihania, eikä mitään muuta. Sen jälkeen en ole kuullut hänestä.
Miksei hän vastannut mun kysymykseen vaan antoi ympäripyöreän vastauksen.
Ja mekin ollaan vanhoja ystäviä. Saa olla, sinne meni yksi ystävä.
Kyllä alkaa ketjun ystävän reaktion perään penäävistä tulla vähän sellaiset vibat että on huomioviemäreitä... Sori vain. Jokin syy siihen on että kaverit tiputtaa kyydistä. :/
Voihan se olla, ettei koronan vuoksi halua tavata, vaikka muuten tykkäisikin nähdä. Mä en ainakaan nyt halua tavata ketään. Meilläpäin koronatilanne on nyt pahempi kuin pari kuukautta sitten, vaikka koko maassa tilanne on helpottanut.
Vierailija kirjoitti:
Olette olleet viikottain yhdessä ja nyt tästä yhdestä kertaa nostat tällaisen haloon. Taidat melko dominoiva, jolle on vaikea vastata kieltävästi, joten päätti olla vastaamatta laisinkaan. Minä olisin vaan miettinyt, ettei häntä nyt kiinnosta juhlat eikä kehtaa kieltäytyä enkä olisi asiaa sen kummemmin miettinyt.
Eivät ole tavanneet kuukausiin, mutta olleet viikottain yhteydessä. Sitten pannaan viesti, että hei, oot saanut uuden työpaikan. Juhlistetaan sitä sillai,että tuun sun luo ja tilaat ruokaa ja vietetään ilta ens perjantaina kahdestaan.
Saattaisin itsekkin laittaa hymiön. Olisihan tuo todellakin vitsinluokkainen ehdotus ihmiseltä, jota ei ole nähnyt kuukausiin. Se viikottainen yhteydenpitokin on varmaan luokkaa, kuten yhdellä tutullani eli päivittäin spämmää typeriä meemejä ja vitsisivustoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette olleet viikottain yhdessä ja nyt tästä yhdestä kertaa nostat tällaisen haloon. Taidat melko dominoiva, jolle on vaikea vastata kieltävästi, joten päätti olla vastaamatta laisinkaan. Minä olisin vaan miettinyt, ettei häntä nyt kiinnosta juhlat eikä kehtaa kieltäytyä enkä olisi asiaa sen kummemmin miettinyt.
Eivät ole tavanneet kuukausiin, mutta olleet viikottain yhteydessä. Sitten pannaan viesti, että hei, oot saanut uuden työpaikan. Juhlistetaan sitä sillai,että tuun sun luo ja tilaat ruokaa ja vietetään ilta ens perjantaina kahdestaan.
Saattaisin itsekkin laittaa hymiön. Olisihan tuo todellakin vitsinluokkainen ehdotus ihmiseltä, jota ei ole nähnyt kuukausiin. Se viikottainen yhteydenpitokin on varmaan luokkaa, kuten yhdellä tutullani eli päivittäin spämmää typeriä meemejä ja vitsisivustoja
Niin siis missä tässä on se vitsi? En oikeasti tajua, enkä ole AP. Mitä ihmeen pahaa tuossa on. En saa nyt kiinni että onko liikaa kommunikaatiota, vai liian vähän.
Eilen oli ketju suomalaisille ominaisista jutuista, tylyys ja loukkaantuminen ystävällisyydestä oli mainittu moneen kertaan. Siis tää on aivan hiton yksinäinen maa, kolkko ja ei saa kavereita, ja nekin jotka saa loukkaantuu ja ärsyyntyy jos niitä muistaa lämpimästi jotenkin. Haluan pois!
sitä saa mitä tilaa kirjoitti:
Hahaa!
Huomasitteko muut, että ap on nyt viimeinkin soittanut sille kaverilleen ja kaveri on avannut sanaisen arkkunsa kertomalla sen mitä me jo arvasimmekin.
Eli että ap on rasittava ja painostava ihminen, jonka kanssa tuo kaveri ei enää jaksa niin paljon viettää aikaansa.
Ap on siis nyt aloittanut tänne uuden ketjun, että minkä takia avoimesti ja rehellisesti puhuminen on niin vaikeaa...
Mitä ihmettä? En todellakaan ala soittamaan kenellekään, joka ei kommentoi haluaako tavata.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla, ettei koronan vuoksi halua tavata, vaikka muuten tykkäisikin nähdä. Mä en ainakaan nyt halua tavata ketään. Meilläpäin koronatilanne on nyt pahempi kuin pari kuukautta sitten, vaikka koko maassa tilanne on helpottanut.
Voihan se olla noin joo, mutta olisi kai sen voinut siihen viestiin kirjoittaa....
Vierailija kirjoitti:
sitä saa mitä tilaa kirjoitti:
Hahaa!
Ap on siis nyt aloittanut tänne uuden ketjun, että minkä takia avoimesti ja rehellisesti puhuminen on niin vaikeaa...Mitä ihmettä? En todellakaan ala soittamaan kenellekään, joka ei kommentoi haluaako tavata.
Ja tämä vastaus siis AP. Miten paha ja yksinäinen fiilis pitää olla, että purat palstalla tällaisia kommentteja ja liität näitä toisiinsa nauraen? Mikä ketju täällä nyt on aloitettu? Liittyykö taas huonoon kommunikoimiseen.Nauttii selkeästi kun moni on yksinäinen tai kommunikaatio ei enää pelaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla noin joo, mutta olisi kai sen voinut siihen viestiin kirjoittaa....
Tätä mä hain tällä ketjulla. Toin siksi aloitusviestissä myös esille oman mietteeni liittyen koronaan.
Eli jos kyseessä on korona tai väsymys tai haluaakin fine diningiä... sitä voi kysyä ja kahdesta ensimmäisestä voi kertoa ystäville.
Huomaa kyllä eriasteista pahoinvointia näissäkin vastauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi kaikki kommunikaatiovastuu on ap:lla? Jos kaverilla jäi joku epäselväksi, voisihan hänkin kysyä että niin, milloin sulle kävisi tai mitä olit ajatellut.
Kyllä tuo hymiö ilmaisee että kiva mutta ei kiitos, koska ei ota koppia yhtään tilanteesta itse.
Koska kyseessä oli ap:n ehdotus. Ap sai epämääräiseen ehdotukseensa hymuön, joka kertoo, että ihan kiva idea. Nyt olisi ollut hänen vuoronsa jatkaa ja kertoa tarkemmin, mitäoli suunnitellut ja milloin. Sitten ystävä olisi voinut taas vastata, sopiiko ap:n suunnitelmat hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kyseessä oli ap:n ehdotus. Ap sai epämääräiseen ehdotukseensa hymuön, joka kertoo, että ihan kiva idea. Nyt olisi ollut hänen vuoronsa jatkaa ja kertoa tarkemmin, mitäoli suunnitellut ja milloin. Sitten ystävä olisi voinut taas vastata, sopiiko ap:n suunnitelmat hänelle.
Sä et voi tietää, ehdotinko viikkoa. :) tällaisille ihmisille ei auta vaikka ehdottaisi tiettyä kellonaikaa. Aina täytyy katsella, mikä fiilis, eikä sitä fiilistä tule.
Älä vastaa ja jää jankkaamaan kaiken maailman trollien kanssa.