Ystävät, jotka eivät puhu suoraan - sain tapaamiskutsuun vastaukseksi hymiön
Ihmiset, miksi välttelette sanomasta tai miksi olette epäselviä? Laitoin viestiä ja nyt mietin, että selvä, tällä tolalla on useamman kymmenen vuoden ystävyys, kun ei vastata muuta kuin hymiöitä. Hän ei kommentoinut kyllä tai ei, ei myöskään selitä, että nyt on todella tiukkaa, katsotaanko myöhemmin. Viestitin ystävälleni, jonka kanssa olemme viikoittain yhteydessä, että voisimme juhlistaa hänen uutta työpaikkaansa pienimuotoisesti vaikka hakemalla ruokaa. Kyseessä siis ei ole mikään ison porukan juhla, vaan lähinnä tarkoitin juhlistamisella sitä, kuinka iloinen asia tuo on ja että voisimme tavata, kahdestaan. En osaa sanoa, mitä hän ajattelee koronatilanteesta nyt, sillä suhtautuminen muuttuu tilanteiden mukaan ja kuten todettu, hän ei puhu näistäkään ainakaan puhelimen välityksellä. Minkä vuoksi ihmiset eivät pysty kirjoittamaan että nyt on tiukkaa? Nyt on kiirettä juuri tuossa uudessa työssä? Tai jotakin muuta? Selkeästi juhlistaminen olisi ollut minulle tärkeämpää kuin hänelle. :)
Kommentit (365)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohoh! Minulle iloinen hymynaama itsestään selvästi tarkoittaisi iloisen myöntävää vastausta! Hämmästyin todella, että valtaosalle ketjusta tuli toinen käsitys!
Eikö myöntävä vastaus olisi tyyliin: "Kiva idea, nähdäänkö klo 19 minun luonani?"
En osaisi tulkita hymynaamaa ehdotukseen myöntymiseksi ellei viestissä olisi mukana muutakin.
Tätä juuri hämmästyinkin ketjussa, että minun mielestäni hymynaama tarkoittaa selvästi juuri lausahdusta "kiva idea". Tähän olettaisin alkuperäisen ehdottajan rennosti heittävän jotain sellaista kuin vaikka "Mites huomenna?" / "Käykö jo tänään?" / "Mikä aika olisi hyvä?" ja tuosta keskustelu sitten etenisi. Itselleni tulisi outo olo, jos hymynaamakuittauksen jälkeen toinen mykistyisi, eikä viestittely jatkuisikaan. Mutta näin sitä on ihmiset erilaisia viestijöitä. Jos esim. olen kiireisessä paikassa en tosiaan ala naputella kirjallisia ehdotelmia vaikka kaupan kassajonosta, mutta saatan heti kuitata iloisen reaktion johonkin asiaan.
Mä ajattelen just samalla tavalla kuin sinä. Ja oletan, että jos ystäväni ehdottaa mulle jotain tällaista, hänellä on mylö jo jokin suunnitelma, milloin, missä jne. Ja että hän kertoo suunnitelmastaan ilman, että mun tarvitsee alkaa sitä erikseen kyselemään.
Eli yhteyttä sinuun voi ottaa ainoastaan siinä tapauksessa, kun toinen on jo valmiiksi suunnitellut mitä tehdään, missä ja milloin? Sinulle riittää, että sanot ehdotukseen kyllä tai ei. Toinen saa toimia ohjelmatoimistona, jotta sinulla on kivan rento fiilis yhteydenoton tullessa.
No siis jos joku ehdottomasti haluaa juhlia sitä, että minä olen saanut uuden työpaikan, tietenkin oletan, että hän on myös jotenkin suunnitellut, miten, missä ja milloin haluaa sitä juhlia. Eikä epämääräisesti ilmoittaen, että haetaan pizzaa. Mutta noin muutenkin, jos ystäväni haluaa tehdä mun kanssani jotain tiettyä asiaa, oletan hänen tietävän, milloin, missä ja mitä tehdään. Ihan samalla tavalla mä saatan kysyä ystävältäni, lähteekö hän ensi lauantaina kanssani käymään Suomenlinnassa. Olen siis jo miettinyt, että voitasiiin mennä Suomenlinnaan ja koska lauantai sopii mulle itselleni, ehdotan lauantaita ystävälleni. Ja jos mun tarkoitukseni on, että käydään Suomenlinnassa myös ravintolassa syömässä, ilmaisen senkin asian jo kysyessäni. Ja vielä, jos olen aikeissa tarjota ravintolalounaan ystävälleni, ilmaisen myös sen. Tällä tavalla ystäväni ei tarvitse miettiä edes sitä, onko hänellä just silloin varaa mennä ravintolaan syömään. Ainoat asiat on vain, haluaako hän lähteä kanssani Suomenlinnaan ja sopiiko lauantai hänelle.
No voi yhden kerran! Yhdessä suunnittelu on siis vain täysin mahdotonta? Jos toinen saa idean pitsasta tai elokuvasta on hänen velvollisuutensa suunnitella homma alusta loppuun, vaikka ei edes vielä tiedä passaako ajatus toiselle. Kai nyt vielä huolehtii toisen lemmikeille ruuan tai lapsille hoitajankin...
Sitä paitsi kyseisessä aloituksessa ei päästy niin pitkälle, KOSKA TOINEN EI VASTANNUT.
Miksi pitäisi yhdessä suunnitella, kun ap oli jo suunnitellut, että hän haluaa juhlistaa ystävänsä uutta työpaikkkaa pizzalla? Jos ap ei ole työtön (eli mika tahansa päivä ja kellonaika käy), oletettavasti hänellä oli tiedossa jokin ajankohtakin, joka sopisi hänelle. Miksi pitäisi yhdessä suunnitella, syödäänkö pizzat meillä vai teillä? Miksi ap ei voinut kutsua ystäväänsä kotiinsa pizzalle tai suoraan ehdottanut, että pizzat syötäisiin ystävän kotona? Ja miten ihmeessä lemmikkien ruuat tai lapsenvahdit liittyy asiaan? Jos ystävä vastaa, että sopii, eiköhän hän silloin jo tiedä, että lemmikeillä on ruokaa ja lapsillekin saa hoitajan. Tai ainakin vastaa, että sopii, jos saan lapsille hoitajan.
Mun mielestä yhdessä suunnittelu on tarpeen silloin, kun halutaan tavata, mutta kumpikaan ei oikein tiedä, mitä tehtäisiin. Mulla ei omien ystävieni kanssa ole tällaista ongelmaa, koska aina jommalla kummalla on jokin juttu mielessä ja se joko toiselle silloin sopii tai sitten ei.
Niin, aloituksessa ap sai vastauksen eli sen hymynaaman, mutta suuttui siitä niin, ettei vaivautunut kertomaan enempää.
Tämä sairastakin sairaampi keskustelu saa minut jättämään vauvapalstan. Joten vähän hymiötä peliin:
❤️🙏🏻
ei tule teitä ikävä.
Kaveri taitaa yrittää saada yhteydenpidon harvenemaan ap:n taholta. Tai sitten on uupumusta eikä toinen oikein jaksa miettiä mitä vastaisi, vaikka ilahtuisi yhteydenotosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herran juukelis, leikkiikö täällä oikeasti ihmiset tahallaan aivan tyhmiä vai onko teillä oikeasti pahoja ongelmia? Ihmettelen miten suurin osa saa alkeellisiakaan kommunikointeja hoidettua, tosin suurin osahan onkin sitä mieltä että ystävät ovat vain vaivaksi ja oikein kivasti pärjää Yksin Omassa Elämässään.
Niin, eihän aloittajakaan saanut aikaiseksi kysyä (soittamalla tai viestillä), mitä ystävä hymiöllään tarkoitti. Sen sijaan aloittaja on valmis lopettamaan koko ystävyyssuhteen, koska sai epämääräiseen viestiinsä vastaukseksi vain hymiön. Oikea ystävä kysyisi - jos ei hymiön tarkoitusta ymmärtänyt - mitä ystävä tarkoitti. Mulle tulee aloittajan kommenteista mieleen, että hän saattaa olla hieman rasittava ihminen ja epäilin jo monta sivua sitten, että viikottainen yhteydenpito ystävään on pääasiassa lähtöisin aloittajasta. Uuden työpaikan saaneella ihmisellä taas saattaa olla ihan riittävästi muitakin ystäviä ja kavereita eikä hän joutuisi olemaan yksin, vaikka ei olisikaan aloittajan kanssa enää tekemisissä.
No toki kannattaa nyt kysyä, kerran vastausta ei ole tullut. Kaverikin sen olisi voinut tehdä. Asiasta ihmetteleminen täällä ei liene ystävyyden lopettamista. Todella kivasti ajatellaan siellä, on ihan tarpeeksi ystäviä niin voi heivata tämän yhden mäkeen, olkoon siis hän yksin?
En tiedä, oletko sinä se, jolle vastasin, mutta lihavoimani kohta sinun kommentistasi oli vastaus tähän: "oikein kivasti pärjää Yksin Omassa Elämässään". Missään ei ole tullut ilmi, että aloittaja olisi ystävänsä ainoa ystävä ja tämä ystävä jäisi sitten Yksin Omaan Elämäänsä, jos aloittaja kiskoo herneen nenäänsä ajatuksella "että selvä, tällä tolalla on useamman kymmenen vuoden ystävyys, kun ei vastata muuta kuin hymiöitä". Mitä tuo muuta tarkoittaa kuin että aloittajan mielestä ystävyys on ohi?
Toisen onnea juhlitaan siten, ettei hänelle tule siitä vaivaa tai rahallista menetystä. Oon esim.työkaverille antanut kukkia ylennyksestään pomoksi.
Jotenkin tuo ap:n pyyntö on outo. Itselläni uuden työpaikan saanti on usein jännittävä ja epävarmuuttakin tuova juttu (kuinka koeaika menee, millainen työporukka) että en halua huudella siitä, saatika juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herran juukelis, leikkiikö täällä oikeasti ihmiset tahallaan aivan tyhmiä vai onko teillä oikeasti pahoja ongelmia? Ihmettelen miten suurin osa saa alkeellisiakaan kommunikointeja hoidettua, tosin suurin osahan onkin sitä mieltä että ystävät ovat vain vaivaksi ja oikein kivasti pärjää Yksin Omassa Elämässään.
Niin, eihän aloittajakaan saanut aikaiseksi kysyä (soittamalla tai viestillä), mitä ystävä hymiöllään tarkoitti. Sen sijaan aloittaja on valmis lopettamaan koko ystävyyssuhteen, koska sai epämääräiseen viestiinsä vastaukseksi vain hymiön. Oikea ystävä kysyisi - jos ei hymiön tarkoitusta ymmärtänyt - mitä ystävä tarkoitti. Mulle tulee aloittajan kommenteista mieleen, että hän saattaa olla hieman rasittava ihminen ja epäilin jo monta sivua sitten, että viikottainen yhteydenpito ystävään on pääasiassa lähtöisin aloittajasta. Uuden työpaikan saaneella ihmisellä taas saattaa olla ihan riittävästi muitakin ystäviä ja kavereita eikä hän joutuisi olemaan yksin, vaikka ei olisikaan aloittajan kanssa enää tekemisissä.
No toki kannattaa nyt kysyä, kerran vastausta ei ole tullut. Kaverikin sen olisi voinut tehdä. Asiasta ihmetteleminen täällä ei liene ystävyyden lopettamista. Todella kivasti ajatellaan siellä, on ihan tarpeeksi ystäviä niin voi heivata tämän yhden mäkeen, olkoon siis hän yksin?
En tiedä, oletko sinä se, jolle vastasin, mutta lihavoimani kohta sinun kommentistasi oli vastaus tähän: "oikein kivasti pärjää Yksin Omassa Elämässään". Missään ei ole tullut ilmi, että aloittaja olisi ystävänsä ainoa ystävä ja tämä ystävä jäisi sitten Yksin Omaan Elämäänsä, jos aloittaja kiskoo herneen nenäänsä ajatuksella "että selvä, tällä tolalla on useamman kymmenen vuoden ystävyys, kun ei vastata muuta kuin hymiöitä". Mitä tuo muuta tarkoittaa kuin että aloittajan mielestä ystävyys on ohi?
Olen eri, mutta osaatko lukea? Tällä tolalla on useamman kymmenen vuoden ystävyys, ja ihmettelyä siitä, miksi ei voida sanoa joo tai ei. Taitaa aika monella olla suhteita jäänyt suoraan pois elämästä, kun tätä palstaa lukee. Eihän moni jaksa panostaa ollenkaan, ja APllekin ihan suoranaista veeittuilua, kun kehtaa epäselvästi ehdottaa köyhien ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Toisen onnea juhlitaan siten, ettei hänelle tule siitä vaivaa tai rahallista menetystä. Oon esim.työkaverille antanut kukkia ylennyksestään pomoksi.
Jotenkin tuo ap:n pyyntö on outo. Itselläni uuden työpaikan saanti on usein jännittävä ja epävarmuuttakin tuova juttu (kuinka koeaika menee, millainen työporukka) että en halua huudella siitä, saatika juhlia.
Missäänhän ei ole kommentoitu, että henkilölle tulisi tästä kuluja. Oikeastaan missäänhän ei ole ollut paljoa muuta kuin kommentoijien oletuksia ja sanailua oudoksi ja epäempaattiseksi, tunkevaksikin ystäväksi. Jos ovat viikoittain yhteydessä, on varmaan tämä ystävä kertonut olevansa iloinen ja itse kertonut saaneensa uudeen työn. Ketjun viesteissä oli myös mainittu, että tämä hymiöihminen pitää itse yhteyttä ja kirjoittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta osaatko lukea? Tällä tolalla on useamman kymmenen vuoden ystävyys, ja ihmettelyä siitä, miksi ei voida sanoa joo tai ei. Taitaa aika monella olla suhteita jäänyt suoraan pois elämästä, kun tätä palstaa lukee. Eihän moni jaksa panostaa ollenkaan, ja APllekin ihan suoranaista veeittuilua, kun kehtaa epäselvästi ehdottaa köyhien ruokia.
Tässä tosiaan menee helposti sekaisin, kuka on kirjoittanut ja mitä, koska kaikki ovat samalla nimimerkillä "Vierailija". Sen vuoksi kysyinkin, oletko sinä se, jonka kommenttiin vastasin. Et ollut. Jos olet lukenut koko ketjun, monelle se hymynaama tarkoittaa "joo". Joillekin se mitä ilmeisimmin tarkoittaa suoranaista vittuilua, mutta koska ap on ollut jo 30 vuotta ystävä tämän uuden työpaikan saaneen kanssa, luulisi tuntevansa ystävänsä jo niin hyvin, että tietäisi, kumpaa hymiö tarkoittaa. Ja mikäli ystävä ensimmäistä kertaa vastasi pelkällä hymiöllä, olisi kysynyt ystävältään, tarkoittiko hymiö "joo". Näin mä olisin tehnyt ja niin varmaan moni muukin, jonka ystävyys on kestänyt jo noin pitkään. Tai vaikka vähemmänkin.
Ap ei ole tullut vastaamaan hänelle esitettyihin kysymyksiin. Siis niihin, onko ystävän käytös jotenkin muuttunut. Ei ole mitenkään harvinaista, että lapsuudessa alkaneet ystävyyssuhteet pikkuhiljaa hiipuvat, jos elämäntilanteet muuttuvat. Ei siihen tarvita mitään erityistä riitaa tai erimielisyyttäkään vaan riittää, että elämä vie eri suuntiin. Voihan olla, että aloittajan ja hänen ystävänsä ystävyyssuhde on muuttunut vuosien saatossa niin, etteivät he enää oikeastaan olekaan ystäviä. Ainakaan toisen osapuolen taholta. Eli tosiaan vuosikymmenten ystävyys on "sellaisella tolalla". Siitä hieman kielii sekin, ettei aloittajalla ole mitään tietoa, miten hänen ystävänsä suhtautuu koronavirukseen. Ei siltikään, vaikka pandemia-aikaa on eletty jo yli vuosi ja aloittajan sanojen mukaan he ovat olleet yhteyksissä joka viikko. Eivät siis ole kertaakaan puhuneet, missä ystävä vietti joulua, mitä tekee vapaa-aikanaan, mitä aikoo tehdä kesälomalla, käykö jossain ja jos niin missä, tapaako muita ihmisiä ja jos niin missä (sisällä/ulkona) jne. En minäkään puhu ystävieni kanssa pandemiasta, mutta siitä, mitä he arjessaan ovat tehneet, pystyn päättelemään paljon. Tiedän oikein hyvin, ketkä ystävistäni välttelevät kaikkia ylimääräisiä lähikontakteja ihan vain siitä, mitä he kertovat omasta arjestaan. Ja samalla tavalla tiedän ystävistäni ne, jotka viittaavat kintaalla koko pandemialle.
Onko ystävällä ongelmia mielenterveyden kanssa? Ne voivat selittää erikoisen käytöksen.
Ei taida olla kovin hyvä ystävä, jos ei voi edes soittaa?
Onko muutaman sanan kirjoittaminen oikeasti niin vaivalloista, että ne korvataan hymiöllä, jonka oikeanlainen tulkitseminen jää lukijan vastuulle? Olen nyt oikeasti hämmästynyt tätä ketjua lukiessa. Tai no joo, voin lähettää pelkän peukun, kun kuittaan asian olevan ok. Tai voin lähettää nauruhymiön tmv tunnereaktiota kuvaavan hymiön ilman sanoja, mutta kysymyksiin vastaan aina sanoin. Eipähän ainakaan mun viestien tarkoitusta tarvitse kenenkään arpoa. Itse olen parikin kertaa tulkinnut hymynaaman väärin myöntäväksi vastaukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Moni suosii nykyään soittamisen sijaan pikaviestejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäänhän ei ole kommentoitu, että henkilölle tulisi tästä kuluja. Oikeastaan missäänhän ei ole ollut paljoa muuta kuin kommentoijien oletuksia ja sanailua oudoksi ja epäempaattiseksi, tunkevaksikin ystäväksi. Jos ovat viikoittain yhteydessä, on varmaan tämä ystävä kertonut olevansa iloinen ja itse kertonut saaneensa uudeen työn. Ketjun viesteissä oli myös mainittu, että tämä hymiöihminen pitää itse yhteyttä ja kirjoittelee.
Ja sitten aloittaja pahoitti mielensä yhdestä ainoasta pelkällä hymiöllä vastatusta viestistä? Pahoitti niin pahasti, ettei ollut mitään mahdollisuutta kysyä ystävältään, mitä yämä hymiöllä tarkoitti?
Millainen ystävä kirjoittaa nettiin tunnistettaasti en sijaan että kysyisi missä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luokitteli noita enää ystäviksi vaan hyvänpäivän tutuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten aloittaja pahoitti mielensä yhdestä ainoasta pelkällä hymiöllä vastatusta viestistä? Pahoitti niin pahasti, ettei ollut mitään mahdollisuutta kysyä ystävältään, mitä yämä hymiöllä tarkoitti?
Jos viikkoon ei kuulu mitään tarkennusta, on ilmeistä että hymynaaman merkitys oli "ei kiitos".
Hän ei halua tavata ainakaan noissa merkeissä. Oli vielä suorapuheinen, kun ei keksinyt tekosyitä. Laita hymiö takaisin ja unohda ehdotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luokitteli noita enää ystäviksi vaan hyvänpäivän tutuiksi.
Kuinka ikäloppu olet?
Vierailija kirjoitti:
Millainen ystävä kirjoittaa nettiin tunnistettaasti en sijaan että kysyisi missä mennään.
Kyllästynyt? Ilmeisesti jotain ongelmia ollut jo aiemmin.
Hymynaama ei ole sama asia kuin lause hyvä idea. Enemmän ajattelisin sen Mona Lisa hymyyn rinnastettavana monitulkintaisena viestinä. Epämääräinen hymyily yhdistettynä toisen osapuolen hiljaisuuteen ei olisi miellyttävä kokemus. Se voisi tuntua piilokameraa muistuttavalta sosiaaliselta testiltä.