Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävät, jotka eivät puhu suoraan - sain tapaamiskutsuun vastaukseksi hymiön

Vierailija
13.05.2021 |

Ihmiset, miksi välttelette sanomasta tai miksi olette epäselviä? Laitoin viestiä ja nyt mietin, että selvä, tällä tolalla on useamman kymmenen vuoden ystävyys, kun ei vastata muuta kuin hymiöitä. Hän ei kommentoinut kyllä tai ei, ei myöskään selitä, että nyt on todella tiukkaa, katsotaanko myöhemmin. Viestitin ystävälleni, jonka kanssa olemme viikoittain yhteydessä, että voisimme juhlistaa hänen uutta työpaikkaansa pienimuotoisesti vaikka hakemalla ruokaa. Kyseessä siis ei ole mikään ison porukan juhla, vaan lähinnä tarkoitin juhlistamisella sitä, kuinka iloinen asia tuo on ja että voisimme tavata, kahdestaan. En osaa sanoa, mitä hän ajattelee koronatilanteesta nyt, sillä suhtautuminen muuttuu tilanteiden mukaan ja kuten todettu, hän ei puhu näistäkään ainakaan puhelimen välityksellä. Minkä vuoksi ihmiset eivät pysty kirjoittamaan että nyt on tiukkaa? Nyt on kiirettä juuri tuossa uudessa työssä? Tai jotakin muuta? Selkeästi juhlistaminen olisi ollut minulle tärkeämpää kuin hänelle. :)

Kommentit (365)

Vierailija
341/365 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa. Miten kävi?

Vierailija
342/365 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän palaa asiaan hieman myöhemmin?

Ehkä aapee ehdottaa ajankohtaa. Mitä sitä odottelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/365 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen laittanut takarajan mihin mennessä pitää tietää, kun vastaamattomuus ärsyttää ja jos ei vastaa niin minustakaan ei sitten kuulu myöskään enää.

Minusta tuo vie myös sinun aikaasi ja minusta sinun ja muiden pitää arvostaa aikaasi eikä odotella iänikuisuuksia

Vierailija
344/365 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista Wiion lait.

Viestinnän professori Osmo A Wiio julkaisi 1970-luvulla niin sanotut ”Wiion lait”, jotka kuvasivat viestinnän vaikeutta.

Wiion lakeja ovat muun muassa ”Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta” ja ”Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.”

Vierailija
345/365 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itse haluan suoran vastauksen, soitan.

Miksi sä lähettelet typeriä viestejä kun voisit yhdellä 2 min puhelulla saada selvyyden asiaan?

Ja sitten vielä tulet tänne itsemään kun et saa selkoa asiasta.

No itse ainakin kannatan viestejä. Jo senkin takia, että jos on oikeasti kiire, ei ehdi vastata siihen puheluun ehkä koko päivänä, varsinkin jos tietää että se kaveri alkaa jaaritella kaikenlaista ja puheluun kuluu aikaa. Missä vaiheessa pitäisi vastata? Työpäivän aikana, kaupassa, lapsille ruokaa laittaessa, sitten kun lapset menevät nukkumaan ja on itse ihan poikki?  

Sitten jos ei vastaa, eikä kaveri laita viestiä, ei tiedä mitä asiaa hänellä oli. 

Ja pahimmassa tapauksessa soitan kaverille takaisin, mutta hän ei vastaa, enkä edelleenkään tiedä, mitä hän halusi. 

On kunnioittavampaa laittaa viestejä, jos ei tunne ihmistä todella hyvin. 

-eri

Vierailija
346/365 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jotkut saavat aikaan ongelman mistä asiasta tahansa. Normaali ihminen soittaisi.

Vierailija
347/365 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä kysyisin, että mitä hän tarkoittaa, kun tuli pelkkä hymiö. Sillähän se toivon mukaan selviää.

Vierailija
348/365 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymiö vastauksena kutsuun tarkoittaa kiitti, katotaan, ei oikeasti halua tulla.

Vierailija
349/365 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sä lähettelet typeriä viestejä kun voisit yhdellä 2 min puhelulla saada selvyyden asiaan?

Jaa-a. Mua taas ärsyttää jos joku soittelee tuollaisista yksittäisistä kysymyksistä joihin voisi ihan vastata viestillä kyllä/ei. Meitä on näköjään moneen junaan.

Puhumalla on selkeämpää. Voi tarkentaa asioita samalla kertaa eiktosiaan tekstailla monia viestejä.

Esimerkki tekstauksesta : minä: Hei, juhlistetaanko uutta työpaikkaasi vaikka syömällä noutoruokaa?

Kaveri: joo

Minä: koska sopii?

Kaveri: huomenna.

Minä: mihin aikaan pääset?

Kaveri: klo 19. Tai en tiedä ehdinkö, parempi ehkä ylihuomenna.

Minä: minulle käy ylihuomenna klo 18.

Kaveri: ok.

Mitä haetaan?

Kaveri: xxxxxx ja xxxxx.

Minä: ok, minä noudan, maksatko mulle sitten?

Kaveri : ok.

Nämä kaikki asiat olisi yhdellä puhelinsoitolla selvinnyt heti. Vaikka viestejä ei olisi noinkaan moneen osaan pilkkonut, olisi tullut tosi pitkä viesti ja silti joku olisi pitänyt vielä tarkentaa.

Itse soitan aina kun tiedän, että joudun kysymään esimerkiksi myöntymisen lisäksi päivästä, kellonajoista ym. Ja varsinkin jos on eri vaihtoehtoja, esim. kaveri sanoo, että silloin tai silloin ja silloin käy klo xx ja silloin klo xx. Ja muukin aika sopii jne. Jne. Myös voidaan neuvotella ruokavalinnat paremmin suullisesti.

Ei myöskään tarvitse kytätä viestiä koska toinen ehtii vastata. Tai vastaako tosiaan epäselvästi.

Vierailija
350/365 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO kysy. Anteeksi, mitä tarkoitat? (Hymiöllä)

AP:ole alkuperäiseen, siis.

Vierailija
351/365 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse ainakin kannatan viestejä. Jo senkin takia, että jos on oikeasti kiire, ei ehdi vastata siihen puheluun ehkä koko päivänä, varsinkin jos tietää että se kaveri alkaa jaaritella kaikenlaista ja puheluun kuluu aikaa. Missä vaiheessa pitäisi vastata? Työpäivän aikana, kaupassa, lapsille ruokaa laittaessa, sitten kun lapset menevät nukkumaan ja on itse ihan poikki?  

Sitten jos ei vastaa, eikä kaveri laita viestiä, ei tiedä mitä asiaa hänellä oli. 

Ja pahimmassa tapauksessa soitan kaverille takaisin, mutta hän ei vastaa, enkä edelleenkään tiedä, mitä hän halusi. 

-eri

Viesteissä jää aina tulkinnan varaa, tapahtuu väärinkäsityksiä ja kuitenkin lopuksi joutuu soittamaan, ettasia selviää.

Jopa saattaa loukkaantua, kun käsittää väärin.

Ainoastaa voisin laittaa viestin, että soita kun ehdit, olisi asiaa.

Minusta taas on kunnioittavampaa puhua puhelimessa silloin kun on asiaa.

Eikä jotain hymiöjuttuja tai kepeää ajankulua, kuten tekstiviestit usein ovat.

Vierailija
352/365 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua miksi monet tivaa että mikset soita. Mikä siinä viestittelyssä on niin vaikeaa? Ei nykyään soiteta puheluita, viesteihin saa vastata silloin kun haluaa.

Soittamalla kuulee enemmän niitä toisen fiiliksiä ja tuntemuksia eikä mahdollisesti edes ehdota niitä juhlia tässä vaiheessa. Viesteillä voi tulla vaan turhia väärinkäsityksiä  ja tällaisia spekulointeja. Siis miksi kaverille ei voi soittaa? 

En käsitä millään tätä kulttuuria, että ei nykyään soiteta.

Enkä sitä ainakaan miksi kaverille ei voi soittaa.

Ihmisten kontaktit ja tavat ovat todella outoja.

Itse soitan kyllä kavereille ja kaverit soittavat minulle. Puhutaan niitä näitä, välillä nauretaan hervottomasti. Olisi tosi ankeata vain pelkästään tekstailla. En välitä aina lähteä päivisin ulos, haahuilen kotona. Siksi en halua lähteä ulos tapaamaan kun voi kotonaan puhua puhelimessa.

Vierailija
353/365 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiva kun tänään on saunapäivä. Pääsee ihon kuorimaan.

Vierailija
354/365 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä haluat juhlia kaverin uutta työtä?

Oletko jotenkin hyvin introvertti, kysyjä? Oletko sellainen, joka menee töihin ja nukkumaan ja näkee ystäviään kerran vuodessa, ilman mitään iloja?

Ap

No en minä ainakaan tykkäisi, että mitään juhlia aletaan järjestää uuden työni puolesta, jos itseäni ei kiinnosta koko juhliminen.  Mieluummin näkisin vaikka kävelylenkillä muuten vaan. 

Tää on kyllä niiiiin suomalaista. Voisko olla vielä vähän enemmän myrtsi.

Vierailija
355/365 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, etteivät suomalaiset ole kuolleet sukupuuttoon. Niin vaikeaa tuntuu ihmisten välinen kanssakäyminen olevan.

Tai tietysti jos käydään suoraan asiaan sen kummemmin puhua pälpättämättä. D

Vierailija
356/365 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisen hymiön hän lähetti? Itse voisin vastata tuollaiseen ehdotukseen hymyllä tai peukulla. Tarkoittaa sitä, että hyvä idea, sovitaan tästä vähän myöhemmin.

Olisko se sitten hankalaa kirjoittaa tuo siihen viestiin? Kauanko sinulla meni tuon viestin kirjoittamiseen?

Oon eri kuin jolle vastasit, mut eihän usein ole tuosta kyse. Vaan siitä, että joutuu tekemään samalla jotain muuta. Tavallaan sitä aikaa kirjoittamiseen on silloin nolla, mut oikeasti haluaa vastata.

Aloittajan tilanteesta tietämättä.

Vierailija
357/365 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua miksi monet tivaa että mikset soita. Mikä siinä viestittelyssä on niin vaikeaa? Ei nykyään soiteta puheluita, viesteihin saa vastata silloin kun haluaa.

Soittamalla kuulee enemmän niitä toisen fiiliksiä ja tuntemuksia eikä mahdollisesti edes ehdota niitä juhlia tässä vaiheessa. Viesteillä voi tulla vaan turhia väärinkäsityksiä  ja tällaisia spekulointeja. Siis miksi kaverille ei voi soittaa? 

Asioiden sopiminen puhumalla ei toimi. On järkevämpää sopia asia yekstillä, silloin tulee varmuus mitä on sovittu.

Töissä oli esimiehiä joista tiedi että ne soittaa koska voivat jälkikäteen vedota keskustelun epäselvyyteen ja nakittaa mulle ikuisesti jatkuvia tehtäviä.

Vaadin aina väh.sähköpostin tehtävän laadusta.

En käsitä millään tätä kulttuuria, että ei nykyään soiteta.

Enkä sitä ainakaan miksi kaverille ei voi soittaa.

Ihmisten kontaktit ja tavat ovat todella outoja.

Itse soitan kyllä kavereille ja kaverit soittavat minulle. Puhutaan niitä näitä, välillä nauretaan hervottomasti. Olisi tosi ankeata vain pelkästään tekstailla. En välitä aina lähteä päivisin ulos, haahuilen kotona. Siksi en halua lähteä ulos tapaamaan kun voi kotonaan puhua puhelimessa.

Vierailija
358/365 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä saan pelkän emojin vastaukseksi mihin vaan kysymykseeni, niin mä kysyn samantien, että mitäs tuo sitten tarkoitti? Ei kukaan enää siihen sitten uutta emojia vaivaudu kaivelemaan. Usein vielä soittavat, kun eivät jaksa naputtaa viestiä.

Vierailija
359/365 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NO kysy. Anteeksi, mitä tarkoitat? (Hymiöllä)

AP:ole alkuperäiseen, siis.

Tsekkaa alkuperäisen viestin päivämäärä. Ei varmaan enää kannata kysellä mitään.

Vierailija
360/365 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Viesteissä jää aina tulkinnan varaa, tapahtuu väärinkäsityksiä ja kuitenkin lopuksi joutuu soittamaan, ettasia selviää.

Jopa saattaa loukkaantua, kun käsittää väärin.

Ainoastaa voisin laittaa viestin, että soita kun ehdit, olisi asiaa.

Minusta taas on kunnioittavampaa puhua puhelimessa silloin kun on asiaa.

Eikä jotain hymiöjuttuja tai kepeää ajankulua, kuten tekstiviestit usein ovat.

Puhuminen on paljon tulkinnanvaraisempaa. Kommunikaatiosta suurin osa on sanatonta ja suurin osa siitä on tiedostamatonta. Puhelussa tämä kaikki kuvitellaan. Viestittely on faktaa. Tosin jotkut ei osaa sitäkään.