Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävät, jotka eivät puhu suoraan - sain tapaamiskutsuun vastaukseksi hymiön

Vierailija
13.05.2021 |

Ihmiset, miksi välttelette sanomasta tai miksi olette epäselviä? Laitoin viestiä ja nyt mietin, että selvä, tällä tolalla on useamman kymmenen vuoden ystävyys, kun ei vastata muuta kuin hymiöitä. Hän ei kommentoinut kyllä tai ei, ei myöskään selitä, että nyt on todella tiukkaa, katsotaanko myöhemmin. Viestitin ystävälleni, jonka kanssa olemme viikoittain yhteydessä, että voisimme juhlistaa hänen uutta työpaikkaansa pienimuotoisesti vaikka hakemalla ruokaa. Kyseessä siis ei ole mikään ison porukan juhla, vaan lähinnä tarkoitin juhlistamisella sitä, kuinka iloinen asia tuo on ja että voisimme tavata, kahdestaan. En osaa sanoa, mitä hän ajattelee koronatilanteesta nyt, sillä suhtautuminen muuttuu tilanteiden mukaan ja kuten todettu, hän ei puhu näistäkään ainakaan puhelimen välityksellä. Minkä vuoksi ihmiset eivät pysty kirjoittamaan että nyt on tiukkaa? Nyt on kiirettä juuri tuossa uudessa työssä? Tai jotakin muuta? Selkeästi juhlistaminen olisi ollut minulle tärkeämpää kuin hänelle. :)

Kommentit (365)

Vierailija
241/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan älyttömäksi vitsiksi mennyt tämä ketju. Onneksi seassa muutamia järkeviä kommentteja, jotka ottavat kantaa siihen, miten vieraantuneita someaikana ollaan oikeasta kommunikaatiosta ja kuinka tyhmiksi se meidät tekee. Emme osaa enää edes kirjoittaa.

Ja todella huvittavia kommentteja, AP on ollut tapaamisehdotuksen ja kommunikaatiovaikeutta ihmetellessään jo huvittava, mukava, haluttu ystävä, empatiakyvytön, organisaattori ja paljon muuta! 

Aloituksessahan kerrotaan kaksi asiaa, mitä täällä ihmetelty jatkuvasti. Kukaan ei ole puhunut isoista juhlista, ja koronaan suhtautuminen vaihtelee tilanteen mukaan. Uusinta käännettä ei tiedä, kun yhteys vähentynyt.

Ei suomalaisille voi kyllä ehdottaa mitään. Poteroon istumaan. Ei enää ole sielunsiskoutta tai yhteisiä juhlistamisia. Se on aikuisuutta nyt.

Unohdat nyt sen, että osalle meistä hymiöiden käyttö on ihan luontevaa. Lisäksi tunnetaan ystävämme niin hyvin, että tiedämme, mitä ystävä jollain hymiöllä tarkoittaa. Ja jos ystävä käyttäisi hymiötä, jonka merkitystä juuri tämän ystävän käyttämänä emme tietäisi, Vauva-palstalta kysymisen sijasta kysyisimme suoraan ystävältä, mitä hän hymiöllään tarkoitti. 

Vierailija
242/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako tää ap olla mikään oikea ystävä?

Joku tässä nyt haiskahtaa. 

Ollaan oltu 30v ystäviä ja yhteyttä pidetään viikottain....

Silti ei lähes 1½ -vuoden korona-ajan jälkeen tiedä, miten ystävä suhtautuu koronaan.

Eikä myöskään tiedä, mitä tämä ystävä tarkoittaa laittaessaan hymiön.

Ja jos ei tiedä, niin avautuu närkästyneenä Vauva-palstalle haukkuen ystäväänsä sen sijaan, että

ottaisi puhelimen kauniiseen käteen ja kysyisi suoraan ystävältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiko viestissäsi, että sinä tarjoat ja järjestät illan? Vai jäitkö odottamaan, että hän kutsuu sinut luokseen?

Vierailija
244/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaessa on suurempi paine suostua asioihin, joita ei oikeasti haluaisi. Tekstarilla tai FB:ssä on helpompi sanoa suoraan jos nyt ei käy.

Itsellä oli kaveri, jonka kanssa käytiin yhteisessä harrastuksessa torstaisin. Kun oltiin jo lähdössä, kaveri kysyi mitä teen sunnuntaina. Kun eka kerralla sanoin etten mitään, kaveri heti tokaisi: "No mitäs me tehtäisiin? Mennäänkö vaikka puistoon kävelemään?" Hänen mielestään siis sunnuntai oli pyhitetty hänelle, koska minulla ei ollut muitakaan suunnitelmia. Minusta tuollaiset pitäisi sopia vähän aikaisemmin etukäteen, varsinkin jos jo torstaina nähtiin.

Olen aivan varma, että kaverini kysyi kasvokkain juuri sen takia, että olisi epäkohteliaampaa kieltäytyä suoraan. Tuntui manipuloivalta tuo käytös. Lopulta päädyin sanomaan aina, että mulla on nyt muuta. 

Vierailija
245/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pinnallinen tuttava ehkä kirjoitti:

Silti ei lähes 1½ -vuoden korona-ajan jälkeen tiedä, miten ystävä suhtautuu koronaan.

Ja jos ei tiedä, niin avautuu närkästyneenä Vauva-palstalle haukkuen ystäväänsä sen sijaan, että

Missä kohtaa AP "haukkui" ystävänsä? Hänhän vain ihmetteli toisen käytöstä. Haukkumista olisi nimitellä kaveria ilkeästi tms.

Vierailija
246/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hymiöllä vastaaminen kysymyksiin on vee-ittuilua.

Tämä. Näin minä itse kokisin tämän ja samalla se on viesti siitä, että takaisin ei palata. Olen aivan hämmästynyt introverttina siitä, kuinka vihaisia ihmiset ovat siitä, kun ystävä käyttäytyy kuin ystävä. Olen aina ajatellut että itse on tavannut vain vääriä ihmisiä, jotka kohtelee huonosti. Mutta ei, tämä taitaakin olla yleistä. Itsekin miettinyt että vaikka on yksinäinen, niin helpommalla pääsee kun ei ole näitä kaikenmaailman "ystäviä", joille tuntuu olevan ihan kiusantekoa vastata edes jotain, tai niin että toinenkin sen ymmärtää.

Vierailija
247/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Selkeästi juhlistaminen olisi ollut minulle tärkeämpää kuin hänelle."

No tuossahan tuo tulikin, vastasit itse omaan kysymykseesi. 

Hänellä ei moinen tekosyy kiinnostanut mihinkään illanistujaisiin. 

Olet ainakin aloitusviestin perusteella niin rasittava tyyppi, että ei sua kukaan jaksa.

Vierailija
248/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisen hymiön hän lähetti? Itse voisin vastata tuollaiseen ehdotukseen hymyllä tai peukulla. Tarkoittaa sitä, että hyvä idea, sovitaan tästä vähän myöhemmin.

Ovatko ihmiset oikeasti unohtaneet kokonaan miten kommunikoidaan?

Vierailija
249/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pinnallinen tuttava ehkä kirjoitti:

Onko nykyään haukkumista, kun kertoo rehellisesti miten joku on toiminut ja ihmettelee sitä? Jos vastasit kyllä olet kyllä jotenkin erittäin ongelmallinen ihminen. Olen huomannut että totuutta ei voi edes ihmisistä kertoa, ilman että se tulkitaan haukkumiseksi. Jos käyttäydyt kuin idiootti, niin sinun pitää ymmärtää että ihmisten täytyy saada puhua idiotismistasi jos he siihen tarvetta tuntevat. Ihan senkin takia, jos he miettivät sitä tulkitsivatko he tätä oikein. Jos käyttäydyt huonosti, joudut ottamaan siitä vastuun. Minusta olisi hyvä muutenkin, että kaikkeen huonoon käytökseen puututtaisiin, eikä siitä vaiettaisi niinkuin Suomessa tehdään.

Vierailija
250/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ehdotit kutsussa lipäätänsä? 

Vierailija
251/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Selkeästi juhlistaminen olisi ollut minulle tärkeämpää kuin hänelle."

No tuossahan tuo tulikin, vastasit itse omaan kysymykseesi. 

Hänellä ei moinen tekosyy kiinnostanut mihinkään illanistujaisiin. 

Olet ainakin aloitusviestin perusteella niin rasittava tyyppi, että ei sua kukaan jaksa.

Sinä taas vaikutat niin ongelmaiselta, että kehotan hakemaan apua. Kaikki ap:n haukkujat ovat kyllä itse niitä empatiakyvyttömiä ja oman egonsa vankeja. Kukaan ei ole ajatustenlukija ja on hyvä kasvattaa se selkäranka, jotta oppii sanomaan ei, silloin kun sitä tarkoittaa.

Vierailija
252/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti teit selväksi, että sinä hoidat kaikki hommat alusta lopppuun , ja hän vaan hymiöllä vain myötäili ja oli tyytyväinen. 

Vierailija
253/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt vaan ap, mutta musta tuntuu, että te ette ole kovin hyviä ystäviä toistenne kanssa. Nimittäin jos olisitte, olisit ymmärtänyt hymiön tarkoituksen tai ainakin kysynyt ystävältäsi, mitä hän sillä tarkoitti. Et tehnyt kumpaakaan vaan vedit herneen nenääsi niin, että olet valmis lopettamaan koko tämän ihmissuhteen. Oletko muissakin asioissa - siis ystäväsi suhteen - yhtä ehdoton? Voisiko olla mahdollista, että hän on jo saanut tarpeekseen sinusta ja varsin tiheästä yhteydenpidostanne? Ja laittoi hymiön vain siksi, ettei häntä kiinnostanut enää vastata sinulle enempää? 

Vierailija
254/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos itse haluan suoran vastauksen, soitan.

Miksi sä lähettelet typeriä viestejä kun voisit yhdellä 2 min puhelulla saada selvyyden asiaan?

Ja sitten vielä tulet tänne itsemään kun et saa selkoa asiasta.

Eli nyt viestit ovat itse pahuus.

Ap

Ehkä tästä saat vinkkiä, miksi ystävä ei sano asioita kovin suoraan? Joku sanoo sinulle tekstiviesteistä, ja napauttaa että ne ovat ”itse pahuus”. Tämä olikin olennaista? Voimme ny5 keskustella siitä, miten viestit ovat aina “pahuuden ilmentymä” ja itse MaailmanTuho, ettei vaan puhuta oikeista asioista? Mietipä reaktiotasi?

Vierailija
255/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos itse haluan suoran vastauksen, soitan.

Miksi sä lähettelet typeriä viestejä kun voisit yhdellä 2 min puhelulla saada selvyyden asiaan?

Ja sitten vielä tulet tänne itsemään kun et saa selkoa asiasta.

Eli nyt viestit ovat itse pahuus.

Ap

Ehkä tästä saat vinkkiä, miksi ystävä ei sano asioita kovin suoraan? Joku sanoo sinulle tekstiviesteistä, ja napauttaa että ne ovat ”itse pahuus”. Tämä olikin olennaista? Voimme ny5 keskustella siitä, miten viestit ovat aina “pahuuden ilmentymä” ja itse MaailmanTuho, ettei vaan puhuta oikeista asioista? Mietipä reaktiotasi?

Siis napautat. Mutta jos reaktiosi on tämä, niin mitähän lauot ystävälle?

Vierailija
256/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse käytän paljon hymiöitä. Mutta ne ovat vain koristeita tekstin joukossa, eivät koskaan vastaus kysymykseen. 

Ystäväsi on jotenkin aivovammainen, ehkä.

Vierailija
257/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ilmeisesti seurausta loukkaantujien sukupolvesta, joten enää ei viitsitä sanoa mitään poikkipuolista tai edes siihen aasinsillan kautta rinnastettavissa olevaa, ettei toinen räjähtäisi. Toisaalta ei haluta luvata mitään, muttei kieltäytyäkään, koska suunnitelmat voivat muuttua ja lupaus pettää. Ihmisten kommunikaatiotaidot ovat kokeneet suoranaisen taantumisen.

Vierailija
258/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt vaan ap, mutta musta tuntuu, että te ette ole kovin hyviä ystäviä toistenne kanssa. Nimittäin jos olisitte, olisit ymmärtänyt hymiön tarkoituksen tai ainakin kysynyt ystävältäsi, mitä hän sillä tarkoitti. Et tehnyt kumpaakaan vaan vedit herneen nenääsi niin, että olet valmis lopettamaan koko tämän ihmissuhteen. Oletko muissakin asioissa - siis ystäväsi suhteen - yhtä ehdoton? Voisiko olla mahdollista, että hän on jo saanut tarpeekseen sinusta ja varsin tiheästä yhteydenpidostanne? Ja laittoi hymiön vain siksi, ettei häntä kiinnostanut enää vastata sinulle enempää? 

Ap, oot passiivis-agressiivinen ”ystävä”. Hae apua.

Vierailija
259/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohoh! Minulle iloinen hymynaama itsestään selvästi tarkoittaisi iloisen myöntävää vastausta! Hämmästyin todella, että valtaosalle ketjusta tuli toinen käsitys!

Vierailija
260/365 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et soittanut sille kaverillesi, miksi lähetit vain tekstiviestin ystävälle, jonka kanssa ole ollut yhteydessä iät ja ajat. Hyvälle ystävälle soitetaan eikä lähetetä epämääräisiä tekstiviestejä.