Kun muuttaa asunnosta toiseen, niin ....
Hei, onko laki-ihmisiä paikalla?
Kun muuttaa omistusasunnosta A vuokra-asuntoon B, tietysti tehdään ddv:ssä ilmoitus.
Mutta - onko isännöitsijätoimistoon A tehtävä lain mukaan ilmoitus siitä, mihin muuttaa?
Käsitykseni on, että ei, mutta olisinkohan oikeassa.
Toinen: saako isännöitsijä A laverrella esim taloyhtiön hallituksen peejiille tai muille, mihin henkilö muutti? Käsitykseni mukaan ei saa, vaikka ollaan kuinka hyvää pataa keskenään ja muuttajan tilanne kiinnostaa kovasti.
Kyseessä ei ole mikään rikollinen asia. Yhtiövastikkeet maksetaan edelleen. Ja vuokrat. Tässä on omat syynsä.
Saahan mm yhtiökokouksen summittaista päivää tiedustella isännöitsijältä A? Kutsu pitää toimittaa kaksi viikkoa ennen kokousta.
PLIIS PLIIS nää on pikku juttuja, mutta itse en ole lakimies, vaikka hyvän oikeustajun omaankin.
Kommentit (21)
Isännöitsijälle pitää laittaa muutoulmoitus yleensä, mutta ei todellakaan saa kertoa kenellekään mihin muutat.
1) Sun on ilmoitettava A-yhtiön isännöitsijälle uusi yhteystietosi, koska voi olla tarpeen maksaa muuton jölkeen muuttoa edeltäviä kuluja. Esim vesilaskun tasaus yms tulevat usein vasta jäkeenpäin kun vesilaitos reagoi. Lisäksi jos ja kun aunto edelleen on sun omistuksessaai, isännöitsijöllä pitää olla osoite, joka kirjataan osakasluetteloon ja johon vastikemaksut ja yhtiökokouskutsut yms lähetetään. Toki voit sanoa olevasi asunnoton ja antaa osoitteeksi posteredtanten, mutta joku osoite pitää olla.
2) isännöitsijä ei saa antaa osoitettasi taloyhtiössä eteenpäin - mutta jos joku haluaa tarkistaa osakasluettelon, siellä se näkyy, ellet erikseen salaa sitä. Samoin osoitteesi saa selville miljoonasta muustakin paikasta alkaen väestörekisteristä, ellet erikseen määrää niitä salaisiksi.
Siis lähtöasunnon isännöitsijälle? Olen nyt muualla kirjoilla, mutta maksan edelleen lähtöasunnon yhtiövastikkeen. Kun mä olen sitä mieltä, että muuttoilmoitus uuteen asuntoon riittää. Isännöitsijällä A on edelleen tiedossa puhelinnumeroni sekä sähköpostiosoitteeni ja muuttoilmoituksen olen netissä tehnyt. Tein ma ja esim eilen se näkyi tämän saman paikkakunnan terveyskeskuksessa.
Onko sulla antaa jokin linkki vai menikö mutuna?
Laskutusosoite on annettava. Voi ne toki laittaa perintään ne sun laskut myös jotka tulee maksettavaksi.
Mitään jälkikäteen veloitettavaa ei ole. Yhtiö siirtyy ehkä ensi tilikaudella erikseen veloitettaviin vesimaksuihin.
Yhtiökokouskutsu on tullut minulle jo ainakin 3 vuotta sähköpostitse.
Mihim perustat tietosi. Osakasluettelossa ei mun käsittääkseni tarvitsr nykyaikana olla katuosoitetta, vaan yhteystiedot.
Maksan siis A:n yhtiövastikkeet edelleen ja odotan yhtiökokouskutsua. Sen paikka alkaa olla piakkoin..
Meinaatko, että esim väestörekisteristä yksityinen ihminen tai taloyhtiö voi noin cain kysyä jonkun osoitteen
Puhelin on listalla ollut vuosia, mutta osoitetta ei ole ollut nähtävissä muutamaan vuoteen.
Korostan, että kyseessä ei ole mikään rikollinen toiminta.
Mulla on asunto, josta maksan. Yv:t tasan maksettu. Mitään ei ole rästissä missään. Lainaakaan ei ole, ei asunnosta eikä mistään muusta.
Minulla ei ole koskaan ollut mitään perinnässä, luottotiedot olleet aina kunnossa.
Nyt kyse on vain tästä ns ilmoittamisesta. Tästä asunnosta muutti toinen osakas pois, eikä hän tehnyt kuin muuttoilmoituksen netissä. Ei ilmoittanut isännöitsijälle. Muutosta neljä vuotta aikaa. Onko laki muuttunut?
Kysyn siis ilmoittamisen pakollisuutta lain mukaan
Suositukset ovat erikseen.
Onko siis asunto-osakelain tuntijaa palstalla? Mutua en nyt kaipaa.
Tattitattinen33 kirjoitti:
Mitään jälkikäteen veloitettavaa ei ole. Yhtiö siirtyy ehkä ensi tilikaudella erikseen veloitettaviin vesimaksuihin.
Mihim perustat tietosi. Osakasluettelossa ei mun käsittääkseni tarvitsr nykyaikana olla katuosoitetta, vaan yhteystiedot.
Maksan siis A:n yhtiövastikkeet edelleen ja odotan yhtiökokouskutsua. Sen paikka alkaa olla piakkoin..
Meinaatko, että esim väestörekisteristä yksityinen ihminen tai taloyhtiö voi noin cain kysyä jonkun osoitteen
Puhelin on listalla ollut vuosia, mutta osoitetta ei ole ollut nähtävissä muutamaan vuoteen.
Korostan, että kyseessä ei ole mikään rikollinen toiminta.
Miksi väännät tämän lainmukaisuutta, yksinkertaisinta on ilmoittaa ed. isännöitsijälle että haluat pitää uuden osoitteen salaisena ja oheen sellainen postiosoite josta tavoittaa, vaikka lakitoimiston.
Mitä väliä? Miksi nolostelet osoitettasi? En usko, että ketään kiinnostaa jonkun ihmisen osoite, ellei ole muutenkin jo valmiiksi tuttusi ja jos et ole mikään superjulkkis.
Kysyn siis ilmoittamisen pakollisuutta lain mukaan
Suositukset ovat erikseen.
Onko siis asunto-osakelain tuntijaa palstalla? Mutua en nyt kaipaa.
Jos vain periaatteessa jahkaat, niit etsi itse.
Vierailija kirjoitti:
Korostan, että kyseessä ei ole mikään rikollinen toiminta.Miksi väännät tämän lainmukaisuutta, yksinkertaisinta on ilmoittaa ed. isännöitsijälle että haluat pitää uuden osoitteen salaisena ja oheen sellainen postiosoite josta tavoittaa, vaikka lakitoimiston.
Tietystä syystä väännän tämän asian pakkoa lain mukaan.
En luota isännöitsijääm A enkä etenkään hallitukseen, joka muutenkin on liian kiinnostunut asioistani, jotka eivät heille kuulu eivätkä ole laittomia.
Kysyn edelleen: hänelle jää julkinen puheöinnumeroni ja sp-osoitteeni. Taloyhtiössä oölut vuosikaudet sähköiset kutsut ja yv-laskut elaskuina. Minut saa siis kiinni kyllä. Ilman katuosoitetta.
Minulla on omat syyni tähän koko kysymyssarjaan. Kysyn lakia tuntevilta, en mutu-heittelijöiltä.
Minä noudatan nimittäin aina lakia.
Jos on lisää arvailijoita ja vanhentuneiden tietojen tietäjiä, niin olkaa hyvä: siirtykää seuraavaan palstan ongelmaan.
Ette ole tainneet kuulla Helsingin epäillystä isännöitsijäkartellista mitään?
Minä olen istunut samassa hallituksessa nykyisen isännöitsijän kanssa.
Nimenkirjoitusoikeutta ei ollut silloinkaan ja tästäkkn on jo ehkä 5 vuotta.
Ette ole tainneet kuulla Helsingin epäillystä isännöitsijäkartellista mitään?
Minä olen istunut samassa hallituksessa nykyisen isännöitsijän kanssa.
Nimenkirjoitusoikeutta ei ollut silloinkaan ja tästäkkn on jo ehkä 5 vuotta.
Kannattaa vähän höllätä foliohattua. Tuo tässä ketjussa mainittu isännöitsijäkartelliepäily kuulostaa vähän paksulta jo.
Miksi pitää muka ilmoittaa, mihin muuttaa? Häh. Eikö riitä että ilmoittaa muuttavansa pois. Tekee osoitteenmuutoksen ihan normaalisti Postiin ja Maistraatille, joten laskut sun muut tärkeät postit tulee uuteen kämppään. Puhelimitse tavoittaa muissa asioissa. Itse en missään nimessä antaisi uutta osoitetta, jos on ollut vanhan kämpän tiimoilta mitään häiriköintiä, tai muuta asiatonta käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vähän höllätä foliohattua. Tuo tässä ketjussa mainittu isännöitsijäkartelliepäily kuulostaa vähän paksulta jo.
Minun mielestäni taas kannattaisi laittaa se foliohattu päähän estämään ylimääräistä haitallista säteilyä ... siihenhän se on tarkoitettu alunperin 🤣.
Eipä siellä maaseudulla tiedetä näistä kartelliasioista ... jos alkaa kiinnostaa niin etsi Googlen avulla.
Taisi olla pinnalla alkuvuodesta. Mutta mene nyt jo nukkumaan, etteivät aivosi rasitu. Tiedontaso kysymässäni asiassa taitaa olla sinullakin vähän hakusessa.
Thanks for nothing!
Älkää pikkutytöt vastailko, jos ei ole ihan oikeata aikuisten tietoa. Vastailkaa vaikka Mitä ruuaksi tänään -aiheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää muka ilmoittaa, mihin muuttaa? Häh. Eikö riitä että ilmoittaa muuttavansa pois. Tekee osoitteenmuutoksen ihan normaalisti Postiin ja Maistraatille, joten laskut sun muut tärkeät postit tulee uuteen kämppään. Puhelimitse tavoittaa muissa asioissa. Itse en missään nimessä antaisi uutta osoitetta, jos on ollut vanhan kämpän tiimoilta mitään häiriköintiä, tai muuta asiatonta käytöstä.
Tekiso hyvää lukea kysymys ennen kuin vastailee. Pitäiskö oikein lähteä maistraattiin ja muualle hiki hatussa, kun ilmoituksen voi tehdä netissä omalta sohvalta!
Mistään häiriköinnistä ei minun kohdallani ole kysymys.
Mennäänpä nukkumaan kaikki, kun aurinko alkaa pian laskea ja kaikkia lakimiehiä ja - naisia tuntuu niin väsyttävän.
Hyvää yötä 😩😴
Hei!
Löysin tällaisen muuttoa kyseisen kysymyksen palstalta. Miten asia menee oikein? Pitääkö lähtöilmoitus isännöitsijälle tehdä, jos on tehnyt muuttoilmoituksen uuteen asuntoon. Mulla samantyyppinen tilanne, kun panen omistusasuntoni vuokralle yli 3 kk ajaksi. Ei siis tilapäinen muutto, ja muutto vuokralle 6 kk ajaksi. Tietysti hoidan kaikki velvoitteensa ja kasarmilla on puhelinnumeroni ja sähköpostiini. Yhtiökokous kutsua minäkin odotan.
Voiko muka kuka vain saada väestörekisteristä jonkun toisen osoitteen? Epäilen vahvasti. Tietysti poliisi, jos epäillään rikosta. Tilanne olisi melko absurdi.
Onko isännöitsijän vannottava jokin salassapitovala osakkaiden muuttoasioiden ja muiden tietojen suhteen? Minusta se olisi pakko. Vaikka isännöitsijä olisi hallituksen peejiin tai jonkun muun osakkaan bestis?
Nyt kaiken ylläolevan luettuani pyydän, että tyttöset ja poikaset lähtevät ulos leikkimään. Ei leikittäisi juristia palstalla tällä kertaa. Eikä arvailtaisi mitään.
Jos tiedät todella vastauksia, voitko linkata vaikka Finlex-sivustoon tms.
Haloja?