Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suoraan sanottuna v*tuttaa raskaasti kun opiskelin otsa hiessä monta vuotta...

Vierailija
13.05.2021 |

...vain ollakseni työmarkkinoilla aivan yhtä haluttu kuin peruskoulun käynyt pitkäaikaistyötön.

Älkää ikinä opiskelko huuhaa-aloja. Älkää uskoko niitä "Sinä tulet muuttamaan maailmaa!"- lauseita millä houkutellaan opiskelijoita. Kortistoon sieltä vaan työllistyy.

Ja joo joo, lässyttäkää vaan että sinulla on substanssia ja henkistä pääomaa opiskelujesi johdosta. Eipä ne paljoa mieltä lämmitä kun laskut pitää maksaa ja ruokaa pitäisi saada.

En halua mitään helkutin sosiaalista pääomaa. Haluan ammatin ja toimeentulon. Olin tyhmä, ja nyt kärsin siitä.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi kouluttautua lisää. Se on normaalia nykyään

Kerro toki miten opiskelen työttömänä kun omaehtoinen opiskelu on torpattu työkkärin taholta. Kerrotaan vielä että opintolainaa on jo ennestään yli 20 000 euroa ja tukikuukaudet on käytetty korkeakoulututkintoon. Lähdenkö amikseen lukemaan jonkun tutkinnon ja otanko joka kuukausi 650 euroa lisää opintolainaa koska pelkkä opintotuki ei riittäisi alkuunkaan? Yritänkö opiskella sivutoimisena koko ajan peläten että työkkäri keksii minun opiskelleen liikaa ja perii kaikki takaisin ja antaa karenssi? Lähdenkö taas korkeakouluun ja otan karenssin ja tukikuukausien ollessa käytetty saan 40 prosenttia leikattua toimeentulotukea?

Okei olen pahoillani, että sun tilanne on tämä. Halusin vaan lohduttaa ihmisiä, jotka kokevat että ovat hankkineet tutkinnon väärältä alalta. Uuden alan opiskelu yli 30-vuotiaanakin on tänä päivänä aivan normaalia.

En tiedä miten sun kannattaisi tilanteessasi edetä. Tsemppiä!

Vierailija
42/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdy pitkäaikaistyöttömäksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt leipäammatin hankkimista rinnalle, mutta en keksi oikein muuta kuin joku hoitoala ja luulen että se olisi aivan liian raskasta tehtäväksi pelkän rahan takia.

Rahan takiahan sitä muutkin tekee. Minkä vuoksi luulit, että tänään taas oli kello soimassa aamuvuoroon klo 05.30. Ihan huvin vuoksiko?

Itse ajauduin hoitoalalle ihan laiskuuttani, kun opiskelut ei kiinnostaneet lukion jälkeen. Ajattelin, että käynpä tämän yhden ammatin tästä alta pois ja mietin sitten, mitä alan isona tekemään. Mutta kun palkkaa alkoi tulla joka kuukausi ja sai valita, minne menee töihin ja vakituisen paikan sai heti, niin alalle jäin. 

2 päivää olen ollut työttömänä 35 vuoden aikana.

Minä jaksoin hoitoalalla 6 vuotta ja sitten riitti. Ei ikinä enää. Se on työ, joka ei vaan kaikille sovi.

Eri

Vierailija
44/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhdy pitkäaikaistyöttömäksi!

Suosittelen! On paljon vapaa-aikaa ja kadehtijoita. Yhtä paljon kuin raharikkaillakin.

Vierailija
45/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki miten opiskelen työttömänä kun omaehtoinen opiskelu on torpattu työkkärin taholta. Kerrotaan vielä että opintolainaa on jo ennestään yli 20 000 euroa ja tukikuukaudet on käytetty korkeakoulututkintoon. Lähdenkö amikseen lukemaan jonkun tutkinnon ja otanko joka kuukausi 650 euroa lisää opintolainaa koska pelkkä opintotuki ei riittäisi alkuunkaan? Yritänkö opiskella sivutoimisena koko ajan peläten että työkkäri keksii minun opiskelleen liikaa ja perii kaikki takaisin ja antaa karenssi? Lähdenkö taas korkeakouluun ja otan karenssin ja tukikuukausien ollessa käytetty saan 40 prosenttia leikattua toimeentulotukea?

Voit saada omaehtoisen tuen johonkin lyhyeen ja työllistävään tai sitten opiskelet työvoimakoulutuksena jonkin ammatillisen tutkinnon.

Vierailija
46/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee töihin!!

Mene itse!

Vierailija
47/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa kauppis ja DI-koulutuskin saattaa olla nykypäivänä huuhaata, kun niitä valmistuu liukuhihnalta mutta töitä ei riitä läheskään kaikille.  Ennen nuo ovat olleet sellaisia hienoja koulutuksia millä pääsee takuuvarmasti hyväpalkkaisiin asiantuntija tai johtotason töihin.

Näin on. Itse olen työtön DI ja kyllä harmittaa kun opiskelin alalle työllistävyyden takia enkä kiinnostuksen takia. Ja kaikki vaan väittää että kyllä dippainsseille töitä riittää. Argh.

Vierailija
48/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ovat tästä ketjusta nyt ne, jotka kaikissa muissa suosittelevat että nuori hakeutuu ensin opiskelemaan sitä mikä eniten kiinnostaa, koska jostakusta kuitenkin tulee tunnettu muotisuunnittelija. Sain älyttömästi alapeukkuja kun ehdotin ammatinvalintaa pohtivalle nuorelle ensin vaikka kaksoistutkintoa tai ihan amista työllistävälle alalle ja siitä sitten voi jatkaa vaikka yliopistoon myöhemmin kun pystyy työssäkäynnillä rahoittamaan opintojaan. Kyseessä oli nuori, joka tiesi itsekin ettei haaveammatti työllistä, mutta silti häntä kannustettiin siihen.

Vierailija
49/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hyvät ihmiset opiskelko taide- ja media-aloja! Vaikka vaihtaisitte siitä työllistävälle duunarialalle, niin kukaan ei halua teitä töihin koska alan ihmisten maine on niin huono. 

Vierailija
50/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin 3 vuotta, ja taisaisesti ollut jo viimeiset 10v 64000-74000 välissä vuosiansio.

Lapsuuden ystäväni opiskeli kympin tyttönä lukiot ja kauppikset ymv ja ei tienaa kuin puolet.

Mutta kun pitää päästä pöydän ääreen ja siisteihin hommiin

mies53v

Mitä sitten? Eivät kaikki halua fyysisiin töihin.

Vierailija
51/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelut saisivat olla usein myös sen verran joustavia, että niitä voi tehdä työn ohella. Ihan totta tuo, että nykyään pitää jatkuvasti opiskella lisää. Jos ei uutta alaa, niin ainakin päivittää jatkuvasti omaa nykyistä osaamista.

Vierailija
52/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tiedän tunteen. Ja naurettavinta on, kun ensin kyllästyt hakemaan niitä oman alan töitä ja hammasta purren haet sitten ns.  perusduuniin että olisi edes jotain tuloja, et kelpaa, koska "tässä työssä ei tarvita maisterintutkintoa, olet ylikoulutettu".

Vierailija
53/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit saada omaehtoisen tuen johonkin lyhyeen ja työllistävään tai sitten opiskelet työvoimakoulutuksena jonkin ammatillisen tutkinnon.

Omaehtoisesta on jo tullut hylätty.

Vierailija
54/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoimet yo:t ja AMK:t ovat tällä hetkellä monilta osin työttömille maksuttomia. Opiskele niistä mitä haluat, kunhan pysyt alle 5 op/kk -tahdissa.

Ja ole kuukausitolkulla ilman rahaa kun työkkäri selvittää että tuliko nyt varmasti alle 5 op vai ei? Kyseenalaistan myös hieman ei tutkintoon johtavien opiskelujen hyötyä jos ongelma on siinä pohjalla olevassa koulutuksessa.

Vierailija
55/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistun tänä keväänä maisteriksi enkä usko saavani oman alan töitä. Tietysti yritän parhaani, mutta olen etsinyt vuoden ajan aktiivisesti oman alan töitä eikä vain tärppää. Pelkkä harjoittelupaikka oli pitkällisen itkun ja hampaiden kiristelyn takana.

Huvittavinta on, että lukion opo, oma äitini ja kaikki muut aikuiset ylistivät, kuinka fiksu ja kannattava idea on mennä lukemaan yliopistoon juuri tätä ainetta. 40-60-vuotiaat aikuiset, jotka ovat ikänsä olleet vakituisissa kokoaikatöissä, ovat ihan pihalla siitä, mikä työllistää ja mikä ei. He elävät kuplassa. Nuoret, kuunnelkaa myös niitä aikuisia, jotka ovat saaneet potkut, eläneet pätkätyösilpussa ja niin edelleen! Heiltä saa parempaa neuvoa kuin ihmisiltä, jotka ovat olleet koko ikänsä samassa työpaikassa ja kuvittelevat, että töihin pääsee edelleen sormia napsauttamalla samaan tapaan kuin he pääsivät valmistuttuaan.

T. tuleva YTM

Vierailija
56/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelut saisivat olla usein myös sen verran joustavia, että niitä voi tehdä työn ohella. Ihan totta tuo, että nykyään pitää jatkuvasti opiskella lisää. Jos ei uutta alaa, niin ainakin päivittää jatkuvasti omaa nykyistä osaamista.

Teen täyttä työviikkoa töissä ja nyt maisterivaiheen opinnot menossa. Olin pari vuotta opintovapaalla ja luin kandivaiheen silloin. Ikää reilusti yli 40 vuotta.

Vierailija
57/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistun tänä keväänä maisteriksi enkä usko saavani oman alan töitä. Tietysti yritän parhaani, mutta olen etsinyt vuoden ajan aktiivisesti oman alan töitä eikä vain tärppää. Pelkkä harjoittelupaikka oli pitkällisen itkun ja hampaiden kiristelyn takana.

Huvittavinta on, että lukion opo, oma äitini ja kaikki muut aikuiset ylistivät, kuinka fiksu ja kannattava idea on mennä lukemaan yliopistoon juuri tätä ainetta. 40-60-vuotiaat aikuiset, jotka ovat ikänsä olleet vakituisissa kokoaikatöissä, ovat ihan pihalla siitä, mikä työllistää ja mikä ei. He elävät kuplassa. Nuoret, kuunnelkaa myös niitä aikuisia, jotka ovat saaneet potkut, eläneet pätkätyösilpussa ja niin edelleen! Heiltä saa parempaa neuvoa kuin ihmisiltä, jotka ovat olleet koko ikänsä samassa työpaikassa ja kuvittelevat, että töihin pääsee edelleen sormia napsauttamalla samaan tapaan kuin he pääsivät valmistuttuaan.

T. tuleva YTM

Kyllä yhteiskuntatieteiden maistereilla töitä riittää. Nirsoiletko? Odotatko saavasi vakituisen paikan heti?

Vierailija
58/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskele jotain sellaista, mihin saat työkkärin siunauksen. Ne ei välttämättä ole niitä seksikkäimpiä ammatteja, mutta työllistäviä.

Kertokaa miten sen siunauksen saa? Nimenomaan työllistävän ammatin haluan. Entinenkin on kaukana seksikkäästä.

Vierailija
59/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tiedän tunteen. Ja naurettavinta on, kun ensin kyllästyt hakemaan niitä oman alan töitä ja hammasta purren haet sitten ns.  perusduuniin että olisi edes jotain tuloja, et kelpaa, koska "tässä työssä ei tarvita maisterintutkintoa, olet ylikoulutettu".

Tämäpä. Ei voi myöskään olla kirjoittamatta sitä maisterikoulutusta, siihen liittyviä mahdollisia harjoitteluita tai kesätöitä ansioluetteloon, koska sitten tivataan, että mitäs hittoa olet tehnyt viimeiset 5-7 vuotta.

Vierailija
60/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on sellainen ajatusharha, että kannattaa aina opiskella niin pitkälle kuin mihin rahkeet riittää ja oletetaan, että siitä sitten sataa taivaalta mannaa niskaan. Olen itse työtön humanisti ja olen tosi tyytyväinen, että poikani meni peruskoulun jälkeen opiskelemaan hyvin työllistävää alaa amikseen. On siitä siis itse tosi kiinnostunutkin. Ulkopuolisten silmin hän on nyt sitten se syrjäytynyt!