Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suoraan sanottuna v*tuttaa raskaasti kun opiskelin otsa hiessä monta vuotta...

Vierailija
13.05.2021 |

...vain ollakseni työmarkkinoilla aivan yhtä haluttu kuin peruskoulun käynyt pitkäaikaistyötön.

Älkää ikinä opiskelko huuhaa-aloja. Älkää uskoko niitä "Sinä tulet muuttamaan maailmaa!"- lauseita millä houkutellaan opiskelijoita. Kortistoon sieltä vaan työllistyy.

Ja joo joo, lässyttäkää vaan että sinulla on substanssia ja henkistä pääomaa opiskelujesi johdosta. Eipä ne paljoa mieltä lämmitä kun laskut pitää maksaa ja ruokaa pitäisi saada.

En halua mitään helkutin sosiaalista pääomaa. Haluan ammatin ja toimeentulon. Olin tyhmä, ja nyt kärsin siitä.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa kauppis ja DI-koulutuskin saattaa olla nykypäivänä huuhaata, kun niitä valmistuu liukuhihnalta mutta töitä ei riitä läheskään kaikille.  Ennen nuo ovat olleet sellaisia hienoja koulutuksia millä pääsee takuuvarmasti hyväpalkkaisiin asiantuntija tai johtotason töihin.

Vierailija
22/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ammatti ei riitä jatkossa mihinkään.

Jotkut 5v koulutukset on sellaisia, että kun pääset ulos, niin koko alaa ei enää ole.

Ei se riitä nytkään. Takana AMK, laajoja täydennyskoulutuksia ja nyt yliopistossa. Näin se on meillä 5-kymppisilläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin 3 vuotta, ja taisaisesti ollut jo viimeiset 10v 64000-74000 välissä vuosiansio.

Lapsuuden ystäväni opiskeli kympin tyttönä lukiot ja kauppikset ymv ja ei tienaa kuin puolet.

Mutta kun pitää päästä pöydän ääreen ja siisteihin hommiin

mies53v

Jos haluaa siistin sisätyön niin kannattaa pyrkiä siivoojaksi ;)  Onko sen siistimpää työtä kuin olla siistijä itse?

Parasta on se siistijä kotona, jonka luonto on tarkoittanut tuohon työhön😉

mies53v

Kiva juttu, että olet palkannut siistijän. Työllistät rehellistä työntekijää, hienoa.

Vierailija
24/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi kouluttautua lisää. Se on normaalia nykyään

Vierailija
25/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa, ja vilpittömät tsempit jatkoon.

Kommenttina aiheen taustaa vasten: Eikö olekin hienoa, että korkeakoulutusta lisätään niin paljon, että kuka tahansa (en viittaa AP:hen) pääsee lähes mihin tahansa? Ja vielä viilataan viimeisiä kynnyksiä matematiikan osalta matalammiksi.

Saadaan kansa täyteen ammattitaidottomia, huonoitsetuntoisia ihmisiä ja valtion menojen rahoittajille kaunis kuori.

Toisinkin voisi tehdä, esim ottaa lukioon ne, joiden keskiarvo lukuaineissa 9 ja yli. Yliopistoon sitten heistä parhaat.

Vierailija
26/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä alat on huuhaa-aloja nykypäivänä?

Käsienheilutteluinsinöörit nyt ainakin. Substanssiosaaminen nolla, joten aika vaikea työllistyä edes "alemman tason" hommiin

Se käsienheiluttelijainsinööri on silti todennäköisesti parempi projektipäällikkö kuin se substanssista otettu sairaanhoitaja.

Noita on ikävä kyllä nähty.

Vierailija
27/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa kauppis ja DI-koulutuskin saattaa olla nykypäivänä huuhaata, kun niitä valmistuu liukuhihnalta mutta töitä ei riitä läheskään kaikille.  Ennen nuo ovat olleet sellaisia hienoja koulutuksia millä pääsee takuuvarmasti hyväpalkkaisiin asiantuntija tai johtotason töihin.

Kauppis on aina ollut huuhaata. Kauppislaisten yliarvostus on nimenomaan johtanut tähän nykyajan yhteiskunnalliseen rappioon

Vierailija
28/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MAaailmassa on paljon epäolennaista tietoa mitä ei tarvitse mihinkäään. Menee korvasta sisään ja tulee toisesta ulkos. Tärkeiintä maaailmassa on osata poimia kaikkein oleellisimmat asiat.

Vierailija
29/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaatio ja robotiikkakin on tehnyt tehtävänsä, monella tekniikan alalla ihmisiä tarvitaan yhä vähemmän ja tulevaisuudessa vielä vähemmän, jos yhtään. 

Vierailija
30/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koulutus mene hukkaan ikinä. On tärkeää että ihmiset ovat sivistyneitä ja koulutettuja. Töitä ei ole kohta kellekään (jos ei niitä itse jotenkin "keksi"), mutta on silti hyvä että ihmiset ovat koulutettuja.

Näin minäkin sen olen pähkäillyt. En saanut DI-tutkinnolla töitä, mutta olen tyytyväinen siitä mitä koulutus antoi.

Vierailija
31/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi olen hoitaja. Harrastan sitten huuhaata vapaa-ajallani ja vaivaan älynystyröitäni. Jostakin se leipä on vain pöytään saatava.

Vierailija
32/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin 3 vuotta, ja taisaisesti ollut jo viimeiset 10v 64000-74000 välissä vuosiansio.

Lapsuuden ystäväni opiskeli kympin tyttönä lukiot ja kauppikset ymv ja ei tienaa kuin puolet.

Mutta kun pitää päästä pöydän ääreen ja siisteihin hommiin

mies53v

Jos haluaa siistin sisätyön niin kannattaa pyrkiä siivoojaksi ;)  Onko sen siistimpää työtä kuin olla siistijä itse?

Parasta on se siistijä kotona, jonka luonto on tarkoittanut tuohon työhön😉

mies53v

Kiva juttu, että olet palkannut siistijän. Työllistät rehellistä työntekijää, hienoa.

Voihan tuon noinkin sanoa. Kuulostaa kuin olisit "taimi mun tarhassani"🧐

mies53v

Vierailija
33/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt leipäammatin hankkimista rinnalle, mutta en keksi oikein muuta kuin joku hoitoala ja luulen että se olisi aivan liian raskasta tehtäväksi pelkän rahan takia.

Rahan takiahan sitä muutkin tekee. Minkä vuoksi luulit, että tänään taas oli kello soimassa aamuvuoroon klo 05.30. Ihan huvin vuoksiko?

Itse ajauduin hoitoalalle ihan laiskuuttani, kun opiskelut ei kiinnostaneet lukion jälkeen. Ajattelin, että käynpä tämän yhden ammatin tästä alta pois ja mietin sitten, mitä alan isona tekemään. Mutta kun palkkaa alkoi tulla joka kuukausi ja sai valita, minne menee töihin ja vakituisen paikan sai heti, niin alalle jäin. 

2 päivää olen ollut työttömänä 35 vuoden aikana.

Vierailija
34/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppis on aina ollut huuhaata. Kauppislaisten yliarvostus on nimenomaan johtanut tähän nykyajan yhteiskunnalliseen rappioon

Rahan yliarvostus(pa): Tilanteessa, jossa rahaa ei saa hankkia esim huåraamalla, huimekaupalla, ryöstämällä jne - uidaan väistämättä pelilaudalla sellaiseen asetelmaan, jossa peritty varallisuus trumppaa kaiken muun pääoman, ml. henkisen - siis nimenomaan tuolla ”massit ensin” -parametrillä.

Vaihtoehtoa toki vaikea keksiä. Anarkokapitalismia kannatan itse ikään kuin vitsinä, mutta sellaisessa maailmassa oltaisiin kannibaalihelvetissä hyvin liukkaasti.

Vierailija
35/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun pääsee läpi vaikkei osaa edes Suomea. Samoin jonkun lähärikoulun. AMK on yksi etäkirjekerho, jossa tehtävät kopioidaan netistä.

Ihmekkö tämä.

Vierailija
36/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikathan ei enää ole pysyviä. Vanhanaikainen malli jossa opiskeltiin vain ennen uran aloitusta ei toimi enää. Opiskelun pitäisi olla jatkuvaa ja ehkä kannattaisi myös luopua liiasllisesta akateemisesta elitismistä koska työtön tohtori on vain työtön.

Vierailija
37/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki miten opiskelen työttömänä kun omaehtoinen opiskelu on torpattu työkkärin taholta. Kerrotaan vielä että opintolainaa on jo ennestään yli 20 000 euroa ja tukikuukaudet on käytetty korkeakoulututkintoon. Lähdenkö amikseen lukemaan jonkun tutkinnon ja otanko joka kuukausi 650 euroa lisää opintolainaa koska pelkkä opintotuki ei riittäisi alkuunkaan? Yritänkö opiskella sivutoimisena koko ajan peläten että työkkäri keksii minun opiskelleen liikaa ja perii kaikki takaisin ja antaa karenssi? Lähdenkö taas korkeakouluun ja otan karenssin ja tukikuukausien ollessa käytetty saan 40 prosenttia leikattua toimeentulotukea?

Vierailija
38/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki miten opiskelen työttömänä kun omaehtoinen opiskelu on torpattu työkkärin taholta. Kerrotaan vielä että opintolainaa on jo ennestään yli 20 000 euroa ja tukikuukaudet on käytetty korkeakoulututkintoon. Lähdenkö amikseen lukemaan jonkun tutkinnon ja otanko joka kuukausi 650 euroa lisää opintolainaa koska pelkkä opintotuki ei riittäisi alkuunkaan? Yritänkö opiskella sivutoimisena koko ajan peläten että työkkäri keksii minun opiskelleen liikaa ja perii kaikki takaisin ja antaa karenssi? Lähdenkö taas korkeakouluun ja otan karenssin ja tukikuukausien ollessa käytetty saan 40 prosenttia leikattua toimeentulotukea?

Opiskele jotain sellaista, mihin saat työkkärin siunauksen. Ne ei välttämättä ole niitä seksikkäimpiä ammatteja, mutta työllistäviä.

Vierailija
39/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajotkaa töihinne!

Vierailija
40/88 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoimet yo:t ja AMK:t ovat tällä hetkellä monilta osin työttömille maksuttomia. Opiskele niistä mitä haluat, kunhan pysyt alle 5 op/kk -tahdissa.