Missä iässä ihminen lakkaa olemasta nuori?
Sanoisin että juridisesti ja kulttuurisesti 16-vuotiaana jolloin nuorille suunnatut aktiiviteetit, harrastukset ja toiminta loppuu, mutta toisaalta moni taitaa ennemmin mieltää 18. ikävuoden nuoruuden päättymiseksi jonka jälkeen on enää vain isoksi kasvanut aikuinen. Mutta onko se sittenkään näin yksinkertaista kun tuntuu, että 18-vuotta täytettyään ei olekkaan valmis ja erilainen? Vai onko se enemmänkin yksilön omaan tunnekokemukseen pohjautuva asia että koska poistuu nuoruudesta ja muuttuu toiseksi ihmiseksi kuten kun itse täytin 18 seitsemän vuotta sitten enkä kokenut mitään?
Kommentit (45)
Minä itse täytän 35-vuotta ja voin sanoa että nuoruus alkaa olemaan takanapäin. Tunnen itseni silti paljon itsevarmemmaksi ja kypsemmäksi. Nyt olen oikea nainen.
Lain silmissä olet täysivaltainen aikuinen 18 vuotta täytettyäsi ja piste. Se on sitten eri asia mitä on jonkun ihmisen silmissä. 60-vuotias voi esimerkiksi olla nuori 80-vuotiaan silmissä.
Suhteellinen käsitys eli riippuu siitä mihin vertaa.
Olen 28v ja jotkut sanoo minua vielä nuoreksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä itse täytän 35-vuotta ja voin sanoa että nuoruus alkaa olemaan takanapäin. Tunnen itseni silti paljon itsevarmemmaksi ja kypsemmäksi. Nyt olen oikea nainen.
Harvinaisen terve yksilö. Tosin nuoruus on kyllä takanapäin jo 30- vuotiaana. Nykyaikana vaan on
Emmyt siihen että keski-ikäiset kynsin hampain kuvittelevat olevansa nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Suhteellinen käsitys eli riippuu siitä mihin vertaa.
Olen 28v ja jotkut sanoo minua vielä nuoreksi.
Paradoksaalisesti olet itse ainoa, joka ei pidä ja kahdenkymmenen vuoden päästä ajattelet, että miten sitä saattoikin ajatella niin tyhmästi silloin.
Rollarit eivät ole lakanneet olemasta nuoria vieläkään. Ryökäleet ovat siis ikinuoria!
45 on ehdoton takaraja. Silloin se on lopullisesti ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisen terve yksilö. Tosin nuoruus on kyllä takanapäin jo 30- vuotiaana. Nykyaikana vaan on
Emmyt siihen että keski-ikäiset kynsin hampain kuvittelevat olevansa nuoria.
Ei todellakaan! Nuoret on noloja!
T. Oikeasti keski-ikäinen
Riippuu paljon myös elämäntilanteesta. 30-vuotias, jolla on perhe, lapsia ja se farmarivolvo on aika erilaisessa tilanteessa kuin kolmekymppinen, joka on sinkku ja elää sinkkumaista elämää.
Eikös nuorten työllistämispalveluissa ole ikärajana joku 30 vuotta? XD
Tälle ei voi mitään ikärajaa laittaa. Ihminen lakkaa olemasta nuori silloin, kun ottaa vastuun omasta elämästään. Jotkut tekevät sen 17-vuotiaana, toisille ei riitä 75 vuotta.
Tietenkin erilaisia lakimääritteitä on pakko olla. Ne on niitä normeja, keskiarvoja, jolloin normaali ihminen on tietyllä tasolla siinä ymmärryksen ja vastuunottamisen kyvyssä.
Vierailija kirjoitti:
45 on ehdoton takaraja. Silloin se on lopullisesti ohi.
Onko sinusta yli 40 vuotias nuori?? Keski-ikäinen ihminen. Jo 35- vuotias on keski-ikäinen eikä mikään muori aikuinen kuten yritetään väittää.
18 täyttää on täysi-ikäinen ja sen jälkeen ei ole enää paluuta vaan alkaa aikuisen elämä ja nuoruuteen liitetyt asiat jää taakse.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nuorten työllistämispalveluissa ole ikärajana joku 30 vuotta? XD
Tälle ei voi mitään ikärajaa laittaa. Ihminen lakkaa olemasta nuori silloin, kun ottaa vastuun omasta elämästään. Jotkut tekevät sen 17-vuotiaana, toisille ei riitä 75 vuotta.
Tietenkin erilaisia lakimääritteitä on pakko olla. Ne on niitä normeja, keskiarvoja, jolloin normaali ihminen on tietyllä tasolla siinä ymmärryksen ja vastuunottamisen kyvyssä.
Ei nuoruus ole mikään mielentila tai vastuunottsmisrn ikä. Nuoruus on ikä ennen keski-ikää. Kuvottavia minusta yli-ikäiset ”nuoret”, jotka maha vyön päällä roikkuen kantavat pussikaljaa jossain puistossa ja kuvittelevat olevansa nuoria.
Mielestäni 10 vuotta nuoremmat on nuoria. Eli sanoisin että sitten kun 10 vuotta vanhempia ei enää ole, olet itse senior.