Ystävä, älä kyläile kesällä
Olet tervetullut 1.10. - 1.4. välisenä aikana koska tahansa, et kuitenkaan jouluna. Silloin minulla on aikaa sinulle. Voidaan lykkiä puita pesään ja panna myös sauna tulille. Teen ruuat, keitän aamukahvit ja iltateen, kuuntelen lastesi kuulumiset ja omat ja kavereiesi sairaudet, puran avioerosi herättämiä tunteita. Voidaan keskustella mistä tahansa, mikä sinua kiinnostaa.
Kesällä minulla menee aika isossa puutarhassa, koko ajan olisi enemmän tehtävää kuin päivässä ehtii ja jaksaa.
Lupaat auttaa, mutta se ei ole ratkaisu. Sinun kanssasi menee aikaa samalla lailla kuin taaperoikäisen lapsen kanssa. Et osaa auttaa, kun et tunne rikkaruohoja. Tallot mihin sattuu, kun et erota perennoita ja vihanneksia muista kasveista. Täällä ei mikään kasva suorissa riveissä.
Toivottavasti ymmärrätte tämän, Sirkka, Timo, Markku, Keijo, Liisa, Minna, Kirsti, Ulla, Anne ja Outi perheinenne, kumppaneinenne ja lapsinenne, jotka niin kovasti tahtoisivat kokemaan oikeaa maalaiselämää, kun "teillä on se koirakin".
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan kesävieraat aina töihin joko keittiössä tai ulkona. On kukkapenkkien kytkemistä tai marjapensaiden poimintaa.
Ja ruokansa on itse ostettava
Ystävä sanoi että hän haluaisi vain syödä ja juoda koska tulee kaukaa lomalle. Minä sanoin ettei täällä laiskotella. Ensin työt sitten huvit.Tulee se aina silti uudestaan mutta ajan pois 3 päivän päästä. Tietää jo pelin säännöt. Meillä on mukavaa yhdessä kun molemmat tietää mitä toinen toivoo
Kyllä meilläkin joutuu vieraat hommiin. En mitenkään ehdi huushollata kaikkea, jos on isompi porukka kasassa. Vieraille napsahtaa perusylläpitoa kuten tiskausta, kokkausta, saunanlämmitystä, puiden kantoa. Remppaprojekteihin, risusavottaan, puutarhatöihin tai maalaamaan ei ketään määrätä mutta monet haluavat osallistua. Jos ei halua mitään tehdä vaan on passattavana, en kutsu toiste.
Kaikki eivät tykkää mökkitöistä mutta me tykätään. En irtaudu arjesta, jos mökillä jatketaan samaa netissä surffailua ja netflixin tuijottelua kuin kotonakin. Mökillä haluan puuhailla ja kaverit on tervetulleita, muttei vain syömään ja makailemaan.
Kaikki ei pysty osallistumaan talon töihin tai ei osaa niitä. Ei voi kitkeä kasvimaalla, koska ei erota porkkanantaimia rikkaruohoista. Huonoselkäinen ei voi kantaa polttopuita. Ei osata lämmittää saunaa, vaan isäntäven pitä seisoa vieresä näyttämässä, että hormin luukku pitää ensin avata. Vain perunoita pesemään voi laittaa, eikä se paljon auta.
Vieraiden on turha kuvitella, että osallistumalla talon töihin he olisivat kuitanneet kyläilystään aiheutuneen vaivan ja työajan menetyksen maatilalla.
Jokakeväinen ja -kesäinen puheenaihe. Sovitaanko nyt, että kyläilemään ei mennä ilman vierailukutsua? Ei siis niin päin, että itse soitatte ja ilmoitatte, koska teille sopii tulla. Odotatte että teidät kutsutaan, jos kutsutaan.
Kyläilemään ei mennä etukäteen ilmoittamatta. "Ajoimme tästä ohi ja päätimme pistätyä" ei käy, vaikka tulisitte kahvipaketti ja munkkipossut kainalossa.
Kaikki ei pysty osallistumaan talon töihin tai ei osaa niitä. Ei voi kitkeä kasvimaalla, koska ei erota porkkanantaimia rikkaruohoista. Huonoselkäinen ei voi kantaa polttopuita. Ei osata lämmittää saunaa, vaan isäntäven pitä seisoa vieresä näyttämässä, että hormin luukku pitää ensin avata. Vain perunoita pesemään voi laittaa, eikä se paljon auta.
Vieraiden on turha kuvitella, että osallistumalla talon töihin he olisivat kuitanneet kyläilystään aiheutuneen vaivan ja työajan menetyksen maatilalla.