Mistä tämä UV-vouhotus kumpuaa?
Ajatelkaa nyt mammat oikeasti. :D Täällä pohjolan perämetsissä, jossa aurinko lämmittää muutaman viikon vuodesta, saadaan slaagi ja halvaus kun heti kesän alussa TULEE LIIKAA SITÄ UV-SÄTEILYÄ. Aivan uskomatonta.
Tuo kirkas pallero on mollottanut taivaalla miljardeja vuosia ennen ensimmäisenkään elämänmuodon syntymistä, mutta nyt sen säteily on yhtäkkiä niin myrkyllistä ja tappavaa että pitää päivisin pysyä sisällä.
Ihmisen iho on tehty kestämään auringonvaloa. Kuten myös silmät. Ihon polttaminen on hölmöä, mutta ekstrahölmöä on kuvitella että Suomessa saisi koskaan niin paljon säteilyä että kannattaisi mieluummin pysyä sisällä.
Joka vuosi seuraan huvittuneena tätä samaa hysteriaa. Eniten naurattaa kun taas joulu-tammikuussa pauhataan että muistathan uv-suojan meikkivoiteessa, sitä tarvitaan talvellakin.
:D
:D
No joo, säteily näillä leveyspiireillä talvisin aika lähellä nollaa.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Luulo ei ole tiedon väärtti. Täällä on tosi kova UV-säteily nykyään. Mulla on yksi Australiassa asuva sukulainen, ja hän sanoo, että täällä on selvästi polttavampi aurinko nykyään kuin siellä. On yli 20 vuotta asunut Australiassa.
No ei tietenkään ole polttavampi, Australiahan on elämälle sietämättömän kuumuuden takia ainakin kolmasosan aavikoitunut ja se on maailman ykkönen melanoomatapauksissa per 100 000 asukasta. Vähän omaa ajattelua näihin.
Ap ihmisen ikääntymisen merkeistä n. 20% on luonnollisen kehon vanhenemisen aiheuttamia, loput elintapojen aiheuttamia. Aurinko ja tupakka vanhentavat ihoa eniten.
Vierailija kirjoitti:
Moskovanspämmiryhmän uusin aluevaltaus eli väitetään että uv- on vaan valoa eli kenenkään ei kannata käyttää aurinkorasvoja ja suojautua missään tilanteessa. Saadaan (tyhmimmät) suomalaiset palamaan. Koska miksipä ei.
Kukas helvetti sulle niin on sanonut? :D Mä puhuin vouhotuksesta, hysteriasta. En sanonut ettei kenenkään kannata käyttää rasvoja tai suojautua missään tilanteessa.
Mä puhun niistä muusinuijista jotka oikeasti lätkii iholleen spfää SUOMESSA ympäri vuoden, ja kesällä välttävät ulkoilua koska aurinko tappaa, vanhentaa ja rypistää.
Kohtuus kaikessa tietenkin, mutta toistan: ihmisen iho on tehty kestämään auringon säteilyä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Luulo ei ole tiedon väärtti. Täällä on tosi kova UV-säteily nykyään. Mulla on yksi Australiassa asuva sukulainen, ja hän sanoo, että täällä on selvästi polttavampi aurinko nykyään kuin siellä. On yli 20 vuotta asunut Australiassa.
Tutustukaa auringonpilkku minimiin joka on juuri nyt menossa. Siksi aurinko niin porottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään ole polttavampi, Australiahan on elämälle sietämättömän kuumuuden takia ainakin kolmasosan aavikoitunut ja se on maailman ykkönen melanoomatapauksissa per 100 000 asukasta. Vähän omaa ajattelua näihin.
Minkähän takia niillä aboriginaaleilla on niin tumma iho?
Oisko melanoomat ihan niiden valkoisten ihmisten heiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moskovanspämmiryhmän uusin aluevaltaus eli väitetään että uv- on vaan valoa eli kenenkään ei kannata käyttää aurinkorasvoja ja suojautua missään tilanteessa. Saadaan (tyhmimmät) suomalaiset palamaan. Koska miksipä ei.
Kukas helvetti sulle niin on sanonut? :D Mä puhuin vouhotuksesta, hysteriasta. En sanonut ettei kenenkään kannata käyttää rasvoja tai suojautua missään tilanteessa.
Mä puhun niistä muusinuijista jotka oikeasti lätkii iholleen spfää SUOMESSA ympäri vuoden, ja kesällä välttävät ulkoilua koska aurinko tappaa, vanhentaa ja rypistää.
Kohtuus kaikessa tietenkin, mutta toistan: ihmisen iho on tehty kestämään auringon säteilyä.
Ap
Minun iho ei kestä auringon valoa, enkä ole ainoa. Koko kevään olen kamppaillut polttelevan ja punaisen naaman kanssa, paikoilen aurinkoa sisällä aina kun voin. Valkoiset hanget ja aurinko on paha yhdistelmä. Eikä ole tarvinnut edes paistaa, naama on palanut silti.
Vuosi vuodelta auringon kanssa on hankalampaa.
Oletko ap kuullut uv-yliherkkyydestä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minun iho ei kestä auringon valoa, enkä ole ainoa. Koko kevään olen kamppaillut polttelevan ja punaisen naaman kanssa, paikoilen aurinkoa sisällä aina kun voin. Valkoiset hanget ja aurinko on paha yhdistelmä. Eikä ole tarvinnut edes paistaa, naama on palanut silti.
Vuosi vuodelta auringon kanssa on hankalampaa.
Oletko ap kuullut uv-yliherkkyydestä ?
Se on tietenkin eri asia jos on joku sairaus. Et nyt tainnut ihan saada pointista kiinni. :D
Ap
Ihmiset kestävät esim. terveyssyistä johtuen lämpöä eri tavalla.