Lihava, oletko sinäkin ihmisille näkymätön?
Tai sinä laihtunut, tulitko näkyväksi jälleen?
Olen viimeisen kolmen vuoden aikana lihonut. Ja paljon. Olen melko pitkä, ja reippaasti ylipainoinen.
Itseä se tietysti häiritsee monellakin tapaa, mutta palattuani vuosi sitten töihin useamman vuoden äitiysvapaalta, olen huomannut kummallisen muutoksen.
Ihmiset eivät näe minua.
Kerron esimerkin. Minua ja kolmea työtoveriani lähestyi tuntematon henkilö, jolla oli kysyttävää. Hän esitti kysymyksen ja otti katsekontaktin kaikkiin muihin paitsi minuun. Minä olin kuitenkin ainoa, joka pystyi vastaamaan hänen kysymykseensä. Ennen sen selviämistä hänen katseensa pyyhkäisi meidän neljän välillä useamman kerran, pysähtymättä minuun kertaakaan edes hetkeksi.
Työkaverini ovat kaikki hoikkia.
Ja tämä esimerkin tapainen tilanne on toistunut monta kertaa! Minulta ei edes kysytä, minut ohitetaan kuin olisin ilmaa. Keskustelussa vastapuoli katsoo minuun hyvin vähän, jos lainkaan, mikäli paikalla on toinen henkilö, jolle kohdistaa puheensa.
Hiton outoa. Olen sama työni osaava ihminen, kuin ennenkin. Pukeudun siististi, käyttäydyn ystävällisesti ja avoimesti.
Luin tästä ilmiöstä muualta ja olen valmis allekirjoittamaan väitteen, lihavuus muuttaa sitä, miten ympärillä olevat kohtelevat henkilöä.
Kokemuksia kuulisin mielelläni.
Kommentit (137)
Ikävä juttu ja hölmösti käyttäytyvä ihminen.
Siinä se biologia lyö realismia vasten kasvoja. Ihmisaivot assosioivat alitajuntaisesti lihavuuden ns. "epäpätevyyden", laiskuuden ym kanssa vaikka tämä ei tietenkään pidä paikkaansa jokaisen kohdalla. Ei se tarkoita kuitenkaan sitä, että lihavia pidettäisiin ihmisarvoltaan vähäisempinä, tai että tämä tapahtuisi tietoisesti.
Korkeakoulutetut ovat muuten keskimäärin myös paremmassa fyysisessä kunnossa kuin vähemmän koulutetut. Terv. Vähemmän kouluettu.
Saa loukkaantua, sehän on nykyään joku ihmisoikeus.
Ihan samoja kokemuksia. Jos muut eivät tiedä niin vastaisuudessa en viitsi edes vastata. Esitän tietämätöntä. Kerran vastasin eikä katsekontakti siirtynyt minuun siltikään niin kuin olisi ollut ilmaa. Se laittoi ajattelemaan etten vastaa jos ei todellakaan kysytä suoraan minulta mitään.
Ehkä näillä kysymyksillä halutaan tehdä tuttavuutta eikä kiinnosta ylipainoisen vastaukset niin että ihan samantekevää. Aloin oikein miettimään että kysyjä ei tarvitse sitä tietoa vaan tarkoitus ainoastaan tehdä tuttavuutta hoikkien kanssa.
Mulla on sen verran pötsiä, ettei sitä voi olla näkemättä. Mulle kyllä naiset on hyvinkin ystävällisiä.
Ihanaa, tykkään naisista!
-SETÄMIES-
Olen ollut sekä hoikka että lihava ja tunnistan ilmiön. Lihavana on vähemmän olemassa ihmisille. Omassa tapauksessa lihominen vielä johtui vaikeasta immunisairaudesta eikä elintavoissani ollut tapahtunut mitään muutosta. Lihavia myös pidetään vähemmän älykkäinä, mikä on omassa tapauksessani huvittavaa, sillä olen professoritasoinen huippututkija. Tämä kertoo tietysti eniten sekä näistä ihmisistä itsestään että yhteiskunnallisesta laaja-alaisesta indoktrinaatiosta, mutta kun sen on kokenut on ihmisiin vaikea suhtautua.
Vierailija kirjoitti:
Siinä se biologia lyö realismia vasten kasvoja. Ihmisaivot assosioivat alitajuntaisesti lihavuuden ns. "epäpätevyyden", laiskuuden ym kanssa vaikka tämä ei tietenkään pidä paikkaansa jokaisen kohdalla. Ei se tarkoita kuitenkaan sitä, että lihavia pidettäisiin ihmisarvoltaan vähäisempinä, tai että tämä tapahtuisi tietoisesti.
Korkeakoulutetut ovat muuten keskimäärin myös paremmassa fyysisessä kunnossa kuin vähemmän koulutetut. Terv. Vähemmän kouluettu.Saa loukkaantua, sehän on nykyään joku ihmisoikeus.
Olen korkeakoulutettu entinen ammattiurheilija ja olen hyvässä kunnossa. Olen silti lihava. Aivan kuin... niillä ei olisi mitään tekemistä toistensa kanssa.
Onhan tätä ilmiötä tutkittu.
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2016.00647/full
Samaan ongelmaan törmää näin 165cm luuseripaskamiehenä
Luulisi että tuossa olisi tarpeeksi syytä alkaa laihduttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutetut ovat muuten keskimäärin myös paremmassa fyysisessä kunnossa kuin vähemmän koulutetut. Terv. Vähemmän kouluettu.Saa loukkaantua, sehän on nykyään joku ihmisoikeus.
Ei tuolla ole mitään tekemistä biologian kanssa! Lihavien syrjintä on kulttuurillista, ei biologista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeakoulutettu entinen ammattiurheilija ja olen hyvässä kunnossa. Olen silti lihava. Aivan kuin... niillä ei olisi mitään tekemistä toistensa kanssa.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Itsest%C3%A4_yleist%C3%A4minen
Olen ollut elämässäni sekä lihava että laiha. Sama on kokemus. Aina sanotaan, että lihavilla on huono itsetunto. Itse sanon, että muiden käytös se on, joka muuttuu. Minä pysyn sisältä aina samanlaisena oli läskiä tai ei.
Arvaatteko kiinnostuinko niistä miehistä, jotka ohittivat minut lihavana, mutta juoksivat perässä, kun olin laiha? En todellakaan kiinnostunut😀
Vaikea uskoa että pitkää ihmistä pidettäisiin näkymättömänä 🙈🙈 mulla ainakin töissä monesti niin, että jos oon ollu pitkän ja isokokosen työkaverin kanssa, ja itse hento ja pieni (molemmilla rasvaa kehossa) niin moni menee kysymään siltä isolta joka näkyy jo pidemmältä. Ei mtn tekemistä painon kanssa.
En ole lihava, mutta turposin naamastani tulehduksen takia ja olen ollut nyt muutaman päivän näkymätön. En mitään törkeän turvoksissa mutta kasvoistani tuli pyöreät. Tämä aiheuttaa sen, että liikenne ei enää pysähdy suojatielle kun haluan yli, yksikään mies ei katso päin, autoissa ei miehet tuijottele. Ei flirttaile nuoret miehet eikä vanhat. Nyt saa olla aivan rauhassa ja tämä on kivaa vaihtelua.
Ehkä on niin, että on korostettu niin paljon, että on epäkohteliasta tuijottaa "poikkeavaa", että ihmiset sitten vetävät sen överiksi, eivätkä uskalla katsoa lainkaan? Haluavat olla ns. hienotunteisia, mutta väärällä tavalla. Luulisin, että esim. vammaiset kokevat samaa.
Kyllä olen huomannut tämän. Kun olin hoikka, minulle tultiin juttelemaan enkä joutunut istumaan yksin. Nyt jos menen esim lapseni pelejä katsomaan, olen aina ainoa jolla ei ole seuraa. Muut ovat hoikkia tai normaalipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Samaan ongelmaan törmää näin 165cm luuseripaskamiehenä
Mielestäni sinun kokoisesi miehet ovat jo jollain tavalla joukosta erottuvia. Itsevarmat lyhyet miehet ovat jopa hyvällä tavalla erottuvia ja puoleensavetäviä. Mutta ehkä kokemuksesi on oikea jos monet muut naiset eivät ajattele kuin minä. En itsekään oikein jaksa katsella n. 170cm tavismiehiä joissa ei ole mitään karismaa.
Ja itsekin olen ylipainoinen. Olen joko näkymätön, tai sitten miehet nyrpistelevät.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut elämässäni sekä lihava että laiha. Sama on kokemus. Aina sanotaan, että lihavilla on huono itsetunto. Itse sanon, että muiden käytös se on, joka muuttuu. Minä pysyn sisältä aina samanlaisena oli läskiä tai ei.
Arvaatteko kiinnostuinko niistä miehistä, jotka ohittivat minut lihavana, mutta juoksivat perässä, kun olin laiha? En todellakaan kiinnostunut😀
Minulle on sanottu samaa. Nyt yhtäkkiä lihavana minulla on muka niiin huono itsetunto, mistä kaikki muka johtuu. Koen itsetuntoni olevan jopa aika hyvä. Lisäksi pidän ulkonäöstäni itse jopa enemmän lihavana. Siitä huolimatta ihmiset olettavat automaattisesti minun olevan tyytymätön itseeni ja ulkonäkööni.
Olen 180cm pitkä ja ylipainoinen, enkä allekirjoita väitettäsi.
Ajatteli, että käyt hitaalla.