Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sopeutuuko kissa hyvin maaseudulle jos on asunut elämänsä alkupuolen kaupungissa n. 10 vuotta?

Vierailija
13.05.2021 |

Miten on?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis jos koirani ei tykkää kulkea hihnassa, niin on ok päästää se vapaaksi? Sillä muutenhan se olisi eläinrääkkäystä? Ja sua ei haittaa, että se ehkä syö sen sun kissan, sillä , noh, kissat nyt tuppaa kuolemaan nuorena?

Ja vastasin kysymyksiin, jos vain osaat lukea.

Nyt puhutaan kissoista, ei koirista. Mitä tulee esimerkkini kohtaan 1) ja siinä olevaan luonnehdintana kissasta, niin kyllä. On eläinrääkkäystä pakottaa sellaista kissaa olemaan sisäkissa. Esimerkin tapauksessa omistajan täytyy ymmärtää etsiä kissalle sellainen koti ja omistaja, joka viitsii tarjota kissalle sellaisen elämän, missä kissa kokee olevansa onnellinen. Se on se vastuu, joka on tullut ihmisille silloin, kun on ottanut lemmikkejä itselleen ja sen vastuun kanssa täytyy kyetä elämään. Esimerkissä kaksi oli vastuullinen omistaja, joka antoi kissansa kulkea vapaana ulkona ja silti piti silmällä missä kissa liikkuu (se on hyvin helppoa nykypäivän teknologialla) ja oli vielä kouluttanut kissaansa. Esimerkissä kolme oli tapaus, jota ei ehkä nykypäivänä enää näe tai tapaa. Ehkäpä jonkin sortin navettakissa, ehkä jossain asuu vielä tuollaisia kissoja.

EI, sinä et vastannut, sinä aloit muokata antamiani esimerkkejä sopimaan omaan käsikirjoitukseesi. on ihmiselvää ettet osaa tutkailla tätä aihetta objektiivisesti erilaisista näkökulmista käsin, olet liian tunteellisesti kiinni omassa kannassasi, joka estää sinua miettimästä mikä on oikeasti kissan mielestä hyvää elämää ja onko oikein että ihminen pakottaa sellaisen kissan elämään sisällä koko elämänsä, joka ei sitä halua. On sellaisiakin kissoja, joita ei ulkoilut kiinnosta. Minä tein kuitenkin vain kolme esimerkkiä ja luonnehdintaa kolmesta eri tapauksesta. Sinä, kenties paniikissa, aloit keksimään niihin omiasi. Minä kysyin vain esimerkkeihin vastauksia.

Mun 5v lapsikin mankuu, että haluaa mennä yksin rantaan uimaan. Pitääkö mun antaa sen mennä, vai annanko sen huostaanotettavaksi?

Vierailija
62/83 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis jos koirani ei tykkää kulkea hihnassa, niin on ok päästää se vapaaksi? Sillä muutenhan se olisi eläinrääkkäystä? Ja sua ei haittaa, että se ehkä syö sen sun kissan, sillä , noh, kissat nyt tuppaa kuolemaan nuorena?

Nyt puhutaan kissoista, ei koirista. Mitä tulee esimerkkini kohtaan 1) ja siinä olevaan luonnehdintana kissasta, niin kyllä. On eläinrääkkäystä pakottaa sellaista kissaa olemaan sisäkissa. Esimerkin tapauksessa omistajan täytyy ymmärtää etsiä kissalle sellainen koti ja omistaja, joka viitsii tarjota kissalle sellaisen elämän, missä kissa kokee olevansa onnellinen. Se on se vastuu, joka on tullut ihmisille silloin, kun on ottanut lemmikkejä itselleen ja sen vastuun kanssa täytyy kyetä elämään. Esimerkissä kaksi oli vastuullinen omistaja, joka antoi kissansa kulkea vapaana ulkona ja silti piti silmällä missä kissa liikkuu (se on hyvin helppoa nykypäivän teknologialla) ja oli vielä kouluttanut kissaansa. Esimerkissä kolme oli tapaus, jota ei ehkä nykypäivänä enää näe tai tapaa. Ehkäpä jonkin sortin navettakissa, ehkä jossain asuu vielä tuollaisia kissoja.

EI, sinä et vastannut, sinä aloit muokata antamiani esimerkkejä sopimaan omaan käsikirjoitukseesi. on ihmiselvää ettet osaa tutkailla tätä aihetta objektiivisesti erilaisista näkökulmista käsin, olet liian tunteellisesti kiinni omassa kannassasi, joka estää sinua miettimästä mikä on oikeasti kissan mielestä hyvää elämää ja onko oikein että ihminen pakottaa sellaisen kissan elämään sisällä koko elämänsä, joka ei sitä halua. On sellaisiakin kissoja, joita ei ulkoilut kiinnosta. Minä tein kuitenkin vain kolme esimerkkiä ja luonnehdintaa kolmesta eri tapauksesta. Sinä, kenties paniikissa, aloit keksimään niihin omiasi. Minä kysyin vain esimerkkeihin vastauksia.

Mun 5v lapsikin mankuu, että haluaa mennä yksin rantaan uimaan. Pitääkö mun antaa sen mennä, vai annanko sen huostaanotettavaksi?

Ohis, mutta mä kävin alle kouluikäisenä joskus ihan yksin uimassa ja osasin liikkua ulkona myös ilman aikuisten valvontaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta mä kävin alle kouluikäisenä joskus ihan yksin uimassa ja osasin liikkua ulkona myös ilman aikuisten valvontaa.

Hienoa, sinulla oli selvästi poikkeuksellisen hyvät vanhemmat. Ja jos olisit tyhmyyttäsi kuollut, niin sehän olisi vain ollut hyvä asia. Nykyajan lastenrääkkääjät vain rajoittavat lastensa menemisiä ja pakottavat kaikkeen epämukavaan ja epämieluisaan. Jos lapsi ei koe haluavansa käyttää turvavyötä tai pyöräilykypärää, niin ei sitä voida pakottaa.

Vierailija
64/83 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän paljon sisäkissoja, jotka ovat erittäin onnellisia ja hyvin hoidettuja. Lisäksi esim. suurimmassa osassa löytöeläintaloja kissoja ei anneta ollenkaan vapaasti ulkoileviksi ja niin nekin kissat vaan tottuvat sisäkissan elämään, vaikka ovat ihan kadulta tai navetasta useimmat löytyneet.

Mitä niihin kahteen esimerkkiin tulee, se on ok jos sitä kissaa siis oikeasti valvotaan koko ajan kun se ulkoilee, sitähän tässä on sanottu. Mutta ilmeisesti sä et tarkoittanut, että niitä oikeasti valvotaan, vaikka niin siihen kirjoitit?

Pentua en päästäisi ulos, vaikka sen emo olisi ollut vapaasti ulkoileva, vaan opettaisin sen sisäkissaksi.

Kissa ei kuulu suomen luontoon. Sen huomaa siitä, että jos jätät sen ilman kotia ja hoivaa, se kuolee. Koska se on lemmikki eikä villieläin.

Kissa ei sovi suomeen, koska täällä on talvi. Ei todellakaan kaikki villieläimet täällä selviydy. Jos kissa on lemmikiksi otettu niin siitä on pidettävä huolta. Ulkona liikkuva kissa tulee kyllä takaisin sisälle jos se on tyytyväinen kotiinsa. Jos joku ottaa ns kesäkissan ja jättää sen yksin syksyllä mökille niin siitä pitäisi rangaista.

Vierailija
65/83 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli yli 13 vuotta terveellä itsetunnolla varustettu oranssi kollikissa, joka sai käydä vapaasti ulkona joka yö ensimmäisen 4 vuoden ajan. Silloinen asuntoni oli kolmikerroksinen talo, joka vieressä oli laaja metsäalue. Asuin ensimmäisessä kerroksessa ja kissani kulki ulos ja sisään pienestä keittiön ikkunasta, jonne pääse catwalkia pitkin matalalla olevalle ikkunalaudalle. Yleensä se kissa palasi takaisin aamuyöstä työntäen päällään auki raollaan olevan ikkunan ja joskus se osallistui ravinnonhankintaan tuoden isännälleen elävää riistaa keittiön lattialle.

Muutaman kerran yksi lihava naapurin kissa oli keksinyt tuon reitin ja se ilmestyi minun kissani juoma- ja ruoka-astioiden luokse. Ennen kaupungin järjestyssäännöt olivat vapaamielisempiä kissojen liikkumisen suhteen varsinkin jos asui omakoti- tai rivitaloalueella.

Kun muutin toiseen asuntoon, pidin kissaani etupihalla pitkässä hihnassa ja ulkoilutin häntä varsin säännöllisesti valjaissa. Se eli pitkän ja terveen elämän eikä paljoa sairastellut. Noin vuoden ikäisenä käytin kyseistä kollia lääkärissä ja sille tehtiin operaatio, joka hirvittäisi useimpia miehiä. Ei se vaikuttanut ratkaisevasti kyseisen kollin mielenlaatun ehkä muuten kuin että reviirimatkat pysyivät kohtuullisina ja se sopeutui paremmin sisäoloihin.

Jos muuttaisin maaseudulle, niin yksi hyvä perustelu sille olisi se että voisin hankkia 2-3 kissaa, jotka saisivat käydä vapaasti ulkona. MIkä järki olisi muuttaa maalle jos asunto olisi jonkun vilkasliikenteisen tien vieressä eikä kunnolla omassa rauhassa?

Vierailija
66/83 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ehdottomasti pitää antaa huostaanotettavaksi, koska ilmiselvästi kuvittelet lapsesi olevan kissa. Sen jälkeen pyydä itsellesi sterilointia eikä lobotomiakaan olisi pahitteeksi.

Vierailija
67/83 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun keskusteluun tuodaan mukaan lapset ja kissat  esittämään kissaa, niin tietää, että keskustelu on voitettu.

Vierailija
68/83 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän paljon sisäkissoja, jotka ovat erittäin onnellisia ja hyvin hoidettuja. Lisäksi esim. suurimmassa osassa löytöeläintaloja kissoja ei anneta ollenkaan vapaasti ulkoileviksi ja niin nekin kissat vaan tottuvat sisäkissan elämään, vaikka ovat ihan kadulta tai navetasta useimmat löytyneet.

Mitä niihin kahteen esimerkkiin tulee, se on ok jos sitä kissaa siis oikeasti valvotaan koko ajan kun se ulkoilee, sitähän tässä on sanottu. Mutta ilmeisesti sä et tarkoittanut, että niitä oikeasti valvotaan, vaikka niin siihen kirjoitit?

Pentua en päästäisi ulos, vaikka sen emo olisi ollut vapaasti ulkoileva, vaan opettaisin sen sisäkissaksi.

Kissa ei kuulu suomen luontoon. Sen huomaa siitä, että jos jätät sen ilman kotia ja hoivaa, se kuolee. Koska se on lemmikki eikä villieläin.

Kissa ei sovi suomeen, koska täällä on talvi. Ei todellakaan kaikki villieläimet täällä selviydy. Jos kissa on lemmikiksi otettu niin siitä on pidettävä huolta. Ulkona liikkuva kissa tulee kyllä takaisin sisälle jos se on tyytyväinen kotiinsa. Jos joku ottaa ns kesäkissan ja jättää sen yksin syksyllä mökille niin siitä pitäisi rangaista.

Joo, ei todellakaan kaikki villieläimet selviydy. Esim. afrikannorsut. Siksi ne eivät koskaan tänne levinneet. Eikä marsut. Tai kotikissat. Hirvet ja karhut levisivät, kun ne lajina pystyy selviytymään täällä. Siksi ne kuuluvat Suomen luontoon. Norsut, marsut ja kissat ei. Jos niitä Suomessa kuitenkin oleilee, niin silloin ne ovat jonkun lemmikkejä. Lemmikin ja villieläimen ero on siinä, että lemmikki kuuluu omistajansa vastuulle. Eli jos kissa jää auton alle, se ei johdu siitä, että tyhmä kissa ei tajunnut katsoa autoja. Se johtuu siitä että kissalla on paska omistaja. Jos kissa tappaa linnun, se ei johdu siitä, että kissa toteuttaa luonnon kiertokulkua (sillä jos kiertokulku oikeasti toteutuisi, kissaa ei Suomessa olisi), vaan koska sillä on paska omistaja. 

Vierailija
69/83 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun keskusteluun tuodaan mukaan lapset ja kissat  esittämään kissaa, niin tietää, että keskustelu on voitettu.

Lemmikkisi ja alaikäinen pieni lapsesi ovat siitä samassa asemassa, että sinä olet vastuussa heidän hyvinvoinnistaan ja teoistaan.

Vierailija
70/83 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi saimaannorppa ja merikotkatkin jo kadonneet suomesta ilman suojelutoimenpiteitä, vielä meidän kotoperäisiä lajeja.

Vieraslajeja on suomen luonto pullollaan. Meidänkin rannassa pesii piisami. koira olisi enemmän kuin halukas metsästämään sen, mutta en ole vielä päästänyt. Pitää ensin hankkia todisteet vieraslajiviranomaisille. Minun puolestani se voisi ihan hyvin siellä pesiä ja olla, kun kerran tänne on lajinsa tuotu, mutta minkäs teet.

Vierailija
71/83 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lemmikkisi ja alaikäinen pieni lapsesi ovat siitä samassa asemassa, että sinä olet vastuussa heidän hyvinvoinnistaan ja teoistaan.

Missasit pointin.

Vierailija
72/83 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä ole pakko maallakaan ulos päästää jos ovat sisäkissoja olleet ikänsä.

t. Maalta kotoisin, lapsuudessa yhteensä 8 kissaa, joista 5 jäi auton alle, 1 katosi ja 1 tuli toisen eläimen raatelemaksi. 1 on vielä hengissä.

Millaisen lopun sinä haluat kissallesi?

Nämä maalaiset kissarakastajat ovat kyllä jännää porukkaa. Yhtäaikaa ollaan sitä mieltä, että kissat ovat rakkaita ja ihania lemmikkejä, mutta samalla ajatellaan, että väkivaltainen kuolema on ihan normaali ja hyväksyttävä loppu rakkaalle lemmikille. Päästäisittekö koiran juoksentelemaan vapaasti ilman valvontaa? Kyllähän se koirakin varmasti yhtä hyvin osaa autoja väistellä. Vai onko kissan elämä vaan niin paljon arvottomampi? Itse vietin lapsuudessani niin monet kissan hautajaiset, että en kyllä enää ikinä ottaisi vapaasti ulkoilevaa kissaa. Vaikka pahin oli kylläse joka katosi. Vieläkin joskus mietin mitä sille tapahtui.

Koira on ihan eri asia. Koirat voi hyökätä kimppuun ja purra.

Kissat kuule käyvät kanssa kimppuun ja tappavat kaiken minkä kiinni saavat

Koirat aiheuttavat noin 80 % ihmisille tulevista puremahaavoista ja sen jälkeen tulevat kissat ja ihmiset. Tosin kissan hampaat ovat huomattavasti pienemmät mutta niiden kynnet ovat varsin terävät.

Vierailija
73/83 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olisi saimaannorppa ja merikotkatkin jo kadonneet suomesta ilman suojelutoimenpiteitä, vielä meidän kotoperäisiä lajeja.

Vieraslajeja on suomen luonto pullollaan. Meidänkin rannassa pesii piisami. koira olisi enemmän kuin halukas metsästämään sen, mutta en ole vielä päästänyt. Pitää ensin hankkia todisteet vieraslajiviranomaisille. Minun puolestani se voisi ihan hyvin siellä pesiä ja olla, kun kerran tänne on lajinsa tuotu, mutta minkäs teet.

Kerrotko vielä minkä takia saimaannorppa ja merikotka olisivat kadonneet?

Vierailija
74/83 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missasit pointin.

En missannut. Sinä koet, että kissan ja lapsesi elämiä on turha verrata keskenään, sillä kissa on ihmiseen verrattuna arvoton olento ja kissan kuolema ei ole kovin traaginen tapahtuma. Ehkä niin. Mutta ei se silti poista sitä tosiasiaa, että jos sinun lemmikkisi kuolee siksi, että sen turvallisuudesta ei huolehdittu, niin se on sinun vastuullasi sen omistajana.

Vierailija
75/83 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminenkin on osa luontoa ja kuuluu luonnon kiertokulkuun, joten jos joku tänne tuo norsun, niin sekin on luonnon kiertokulkua. 

Vierailija
76/83 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminenkin on osa luontoa ja kuuluu luonnon kiertokulkuun, joten jos joku tänne tuo norsun, niin sekin on luonnon kiertokulkua. 

Miksi sitten muilta osin vaadit, että luonnon kiertokulkuun puututaan? Jos vaikka vapaana juokseva kuirani hyökkää lapsesi kimppuun ja puree häntä naamaan, niin kuittaatko sen tyynesti "luonnon kiertokulkuna"?

Vierailija
77/83 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa ei kuulu ulkoilemaan vapaana, piste. Ymmärrättekö lainkaan, minkälaisen lopun se vapaana ulkoileva kissa voi pahimmillaan kohdata? Minä en ikinä riskeeraisi lemmikkini hyvinvointia ja elämää laskemalla sitä vapaana ulos. Sanokaa mitä sanotte, mutta kissanomistaja joka a) antaa kissan ulkoilla vapaana ja b) parhaassa tapauksessa jättää vielä ulkoilevan kissan leikkaamatta, ei sitä kissaa aidosti arvosta.

Vierailija
78/83 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten muilta osin vaadit, että luonnon kiertokulkuun puututaan? Jos vaikka vapaana juokseva kuirani hyökkää lapsesi kimppuun ja puree häntä naamaan, niin kuittaatko sen tyynesti "luonnon kiertokulkuna"?

missä minä tuollaista olen vaatinut? Mikä ihme psykoosi teillä täällä on päällä?

Vierailija
79/83 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missasit pointin.

En missannut. Sinä koet, että kissan ja lapsesi elämiä on turha verrata keskenään, sillä kissa on ihmiseen verrattuna arvoton olento ja kissan kuolema ei ole kovin traaginen tapahtuma. Ehkä niin. Mutta ei se silti poista sitä tosiasiaa, että jos sinun lemmikkisi kuolee siksi, että sen turvallisuudesta ei huolehdittu, niin se on sinun vastuullasi sen omistajana.

Missä olen noin väittänyt, vai oletko mielikuvitellut?

Vierailija
80/83 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä ole pakko maallakaan ulos päästää jos ovat sisäkissoja olleet ikänsä.

t. Maalta kotoisin, lapsuudessa yhteensä 8 kissaa, joista 5 jäi auton alle, 1 katosi ja 1 tuli toisen eläimen raatelemaksi. 1 on vielä hengissä.

Millaisen lopun sinä haluat kissallesi?

Nämä maalaiset kissarakastajat ovat kyllä jännää porukkaa. Yhtäaikaa ollaan sitä mieltä, että kissat ovat rakkaita ja ihania lemmikkejä, mutta samalla ajatellaan, että väkivaltainen kuolema on ihan normaali ja hyväksyttävä loppu rakkaalle lemmikille. Päästäisittekö koiran juoksentelemaan vapaasti ilman valvontaa? Kyllähän se koirakin varmasti yhtä hyvin osaa autoja väistellä. Vai onko kissan elämä vaan niin paljon arvottomampi? Itse vietin lapsuudessani niin monet kissan hautajaiset, että en kyllä enää ikinä ottaisi vapaasti ulkoilevaa kissaa. Vaikka pahin oli kylläse joka katosi. Vieläkin joskus mietin mitä sille tapahtui.

Mulla on vapaasti ulkoileva kissa joka on nyt 14 vuotta. Nauttii elämästään. Talvella ei paljoa ulkona viihdy mutta kesäaikana enempi sitten. Se saa valita. Sen elämä.

Meitä ihmisiäkin muuten menehtyy aika paljon liikenteessä, mutta meidän raadot ei jää teiden varsille lojumaan.

Arvostan enempi elämän laatua kuin sen pituutta. Niin tekee kissanikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän