Käykö lapsesi koulua ulkomailla? Millaisia lauluja siellä opetellaan musiikintunnilla?
Tuli vaan mieleen, kun mietin, mitä lauluja kesän aikana opettelisin soittamaan syksyn alakoulun musiikintunteja varten. Että millaisia musiikintunnit muissa maissa mahtaa olla? Mitä lauluja siellä opetellaan?
Lastenlauluja? Kansanlauluja? Mitä?
Huomaan, että omassa koulussa olen poikkeus. Mulla on tavoite, että lapset oppii joka vuosi edes pari sellaista perinteistä laulua, joita yhteislauluina lauletaan. Toki muuta musiikkia myös on, mutta että olisi edes parin laulun sanat ja sävel muistissa.
Johtuu ehkä siitä, että omassa suvussayhteuslauluperinne on vahva.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin, kun omien lasten alakoulun musiikin tunneilla laulettiin lähes poikkeuksetta iskelmiä tyyliin Katri-Helenan tuotanto tai Vanhoja poikia viiksekkäitä yms. ja usein vielä yksi tai muutama kerrallaan mikki kädessä. Lastenlaulut loistivat poissaolollaan alusta asti. Miksi ihmeessä?
Omilta muinaisilta kouluajoiltani muistan nauttineeni, kun koko luokka kajautti vaikka joitain kevätlauluja yhteen ääneen kovaa ja raikuen, ääniala sopi juuri lapsen äänelle, oli helppo laulaa mukana huonommallakin taidolla.
Itse haluan musiikintunnilla ja jos aiheeseen sopii, muillakin tunneilla tuoda esiin juuri tätä perinteistä kansakoululauluperinnettä ja lastenlauluja. Uusiakin lastenlauluja toki, mutta nimenomaan lasten musiikkia alakoulussa.
Meillä on tosi laadukasta uutta lastenmusiikkia tekeviä yhtyeitä, jotka käyttää monipuolisesti eri soittimia ja eri musiikkityylejä tuotannossaan. On sääli, kun lapsille monet vanhemmat kuunteluttaa vaan ns aikuisten musiikkia eli peruspoppia lähinnä.
Hyvä pointti. Mun lapsuudessa vanhemmat oli tarkkoja siitä, että mun kuuntelema musiikki on aihepiireiltään lapsille sopivaa. Koulun musiikin kirjassa taas oli mm. Tiikerihai, joka näin jälkikäteen ajateltuna ei ole kyllä sanoituksiltaan kovin lapsiystävällinen kappale. Eikä Meksikon pikajunakaan, kun tarkemmin analysoi...
Toisaalta, miksi niitä pitäisi oppia? Toki pitää käydä läpi, mutta en näe mitään järkeä siinä, että opetellaan ulkoa sellaista musiikkia, mihin arkielämässä ei ole enää minkäänlaista kosketuspintaa.