Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä takia hyväosaisten perheiden teineille annetaan kesätöitä

Vierailija
11.05.2021 |

Miksi ei niille jotka oikeasti sitä rahaa tarvii?
Aika epäreilua kun kaverini haki töitä paikasta koska ihastus töissä siellä ja m sai sieltä mä en saanu mistään vaikka lähetin 8 eri paikkaan hakemukset.
Mä olisin oikeesti tarvinnu rahaa uusiin kenkiin.

Kommentit (126)

Vierailija
21/126 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 työhakemusta on tosi vähän. Hyväosaisen perheen nuori tietää, että kesätyöhakemuksia kannattaa lähettää ainakin 30, jotta niistä jokin tärppäisi.

Vierailija
22/126 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpaankohan luottaisit IHAN ITE mieti sitä nykyään ei palkata viher punikki kirjalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/126 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä, että yleensä hyväosaisia ovat luonnostaan ahkeria, sosiaalisia, aktiivisia, positiivisia ja mukavia ihmisiä. Sitten ne sohvalla makaavat, masentuneet ja huonon itsetunnon omaavat tyypit eivät saa töitä haettua. Opiskeluun ei olla panostettu peruskoulussa, joten hakemus on huono ja heikko. Ja ulkoinen olemus laiska ja epävarma. Mitä luulet kumman työnantaja valitsee?

Vaikea tietysti edes valita sitä, joka huonon itsetunnon vuoksi ei ole töitä hakenut.

Mutta eipä se asia tietenkään näin mustavalkoista ole, että kaikki "hyväosaiset " olisivat aina tuollaisia edellä mainittuja tai toisinpäinkään. 

Vierailija
24/126 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisiin paikkoihin teidän nuoret ovat työpaikkoja saaneet ja millaista palkkaa heille on maksettu ?

Itsellä omat lapset on jo aikuisia, joten ei ole mitään käsitystä onko vielä esim. näitä mitkä meillä aikoinaan oli " tienaa tonni"-juttuja.

Vierailija
25/126 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä, että yleensä hyväosaisia ovat luonnostaan ahkeria, sosiaalisia, aktiivisia, positiivisia ja mukavia ihmisiä. Sitten ne sohvalla makaavat, masentuneet ja huonon itsetunnon omaavat tyypit eivät saa töitä haettua. Opiskeluun ei olla panostettu peruskoulussa, joten hakemus on huono ja heikko. Ja ulkoinen olemus laiska ja epävarma. Mitä luulet kumman työnantaja valitsee?

Luonnostaan. Anna minun nauraa. 

Vierailija
26/126 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂

Vierailija
27/126 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
28/126 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työnantaja tiedä teinin vanhempien tuloja tai taustoja. Omalle teinille vinkkasin työpaikkailmoituksesta erääseen työpaikkaan, hän haki ja sai kutsun haastatteluun. Siihen preppasin häntä olemaan iloinen, hyväntuulinen ja puhelias. Ei mikään synkkä jurottaja. Sai paikan ja siellä on nyt työskennellyt lukion ohella jo toista vuotta, kesäisin täysipäiväisesti. Sitä ennen haki muutamaan paikkaan, kolmeen kutsuttiin haastatteluun ja kaikissa näissä paikoissa olisi tullut valituksi. Pähkäili sitten minkä näistä ottaisi. Valistin että sen tietenkin mistä eniten maksetaan. Näin teki.

Vierailija
29/126 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://areena.yle.fi/1-50771490

Ja lukemattomat huonot esimerkit🤦‍♂️

Vierailija
30/126 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne suhteet ovat juuri niitä verkostoja, joita jo opiskelijoiden suositellaan hankkivan.

Mitä enemmän on tuttuja ja kavereita, niin aina joku tietää, missä saattaa olla töitä tarjolla.

Ja ne työt ovat juuri niitä, ettei niistä minnekään sen kummemiin ilmoitella.

Ja työpaikat eivät mene sosiaalisin perustein. Yritykset voivat palkata töihinsä juuri ne ihmiset, jotka haluvat.

Eikä työtä hakiessa missään vaiheessa kysytä kenenkään vanhempien tuloja eikä taloudellista tilannetta.

Vai onko joltakulta kysytty näitä asioita?

Ja uskokaa pois, töitä saa aivan omilla ansioillaankin, ei totisesti ole kaikilla mitään vanhempia töissä, tietyissä paikoissa, mutta silti pääsevät nuoret hyviinkin työpaikkoihin.

Meilläkin oli kesätyöntekijänä aivan eri puolelta Suomea oleva nuori mies.

Juuri näin. Omat lapseni ovat opiskelleet aloille, joilla mulla ei ole yhtäkään tuttua. Eivät siis ole saaneet työpaikkojaan mun kauttani. Mutta mun kauttani he ovat saaneet ymmärryksen verkostoitumisen tärkeydestä. Lisäksi he ovat lapsuudenperheensä ja lähisuvun avulla oppineet olemaan aktiivisia, sosiaalisia ja tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Ja ennenkuin joku älähtää ekstroverttiydestä ja introverttiydestä, molemmat lapseni ovat introverttejä kuten olen itsekin. Introvertti joutuu näkemään verkostojensa luomiseksi enemmän vaivaa kuin ekstrovertti, mutta se onnistuu kyllä, jos vain haluaa. 

Vierailija
31/126 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis työpaikkoja ei saisi antaa rikkaille? Ei kai ihmisen varallisuus voi vaikuttaa siihen, otetaanko töihin vai ei. Jos voittaisin lotossa, saisin varmasti silti pitää edelleen työpaikkani ja saisin myös palkkaa kuten ennenkin. Ja myös pitäisin työni, vaikka ehkä tekisin vähemmän tunteja, jotta olisi enemmän vapaa-aikaa. Mutta silti - työni on osa minua ja identiteettiäni. Ilman työtäni olisin varmaan ihan hukassa eikä minulla olisi rutiineja. Vaikka olisikin sitä rahaa. Raha ei ole kaikki kaikessa. Ihminen tarvii muutakin.

Erikoinen näkökulma.

Vierailija
32/126 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työnantaja tiedä teinin vanhempien tuloja tai taustoja. Omalle teinille vinkkasin työpaikkailmoituksesta erääseen työpaikkaan, hän haki ja sai kutsun haastatteluun. Siihen preppasin häntä olemaan iloinen, hyväntuulinen ja puhelias. Ei mikään synkkä jurottaja. Sai paikan ja siellä on nyt työskennellyt lukion ohella jo toista vuotta, kesäisin täysipäiväisesti. Sitä ennen haki muutamaan paikkaan, kolmeen kutsuttiin haastatteluun ja kaikissa näissä paikoissa olisi tullut valituksi. Pähkäili sitten minkä näistä ottaisi. Valistin että sen tietenkin mistä eniten maksetaan. Näin teki.

Hyvä hyvä et edes joillain onnistaa.

Vierailija
33/126 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tarjota teinille suhteita, joilla sopivia kesätöitä irtoaisi. En ole itsekkään suhteilla töitä saanut, paitsi tämän viimeisen kun entinen esimies perusti uuden firman.

Mutta osasin teiniä potkia liikkeelle hyvissä ajoin ja kirjoitettiin cv yhdessä, työnhakualuetta laajennettiin kattamaan myös mökkipaikkakunta. Ihan niitstä ensimmäisistä tutustu ja tienaa pari sataa -paikoista kyse. Siitä se lähtee ja seuraavaan cv on kirjoittaa jo työkokemusta. Hygieniapassi kannattaa myös hankkia ajoissa jos mikään elintarvikkeisiin viittaavaakaan on haussa.

Vierailija
34/126 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväosaisilla on usein suhteita ja vaikutusvaltaa, joilla pystytään hankimaan teinille työpaikka. Älä silti lannistu. Seurakunnat on saaneet valtiolta tukiseteleitä nuorten palkkaamiseksi kesätöihin mm. hautausmaille. Kysypä työtä oman kuntasi seurakunnasta.

Sinne vásta suhteilla pääsevätkin pappien, nuorisityöntekijöiden ym. lapset. Joka kesä samat nuoret ovat töissä. Nyt valtion rahoilla voidaan ottaa srk työntekijöiden serkkujenkin lapset.

Vierailija
35/126 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä kateus paistoi läpi aloituksesta. Luulen, että sinun käytöstavat ja asenne ovat syynä miksi et saa töitä. Asenteestasi varmasti johtuu myös se, että jäät ilman niitä kenkiä. Jos olisit onnellinen toisten puolesta, niin saattaisit saada juttuja muualtakin, kun vanhemmiltasi.

Vierailija
36/126 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein on niinkin, että he onnistuvat työhaasteluissa hyvin. Ovat reippaita, osaavat keskustella ja tuoda esiin osaamistaan.

Se on sitä kasvatuksen ja sosiaalisemman elämän tulosta.  On tottuttu olemaan erilaisten ihmisten kanssa, ollaan sanavalmiita ja rohkeita eikä pelätä uusia asioita.

No ei kannata yleistää. Myös monien ihan tavistenkin perheissä opetetaan lapsille käytöstavat. Se on tietysti totta että nykyään on vähän kesätöitä tarjolla joten usein ne menevät suhteilla. Itse olen juuri jäänyt eläkkeelle ja elin onneksi sen ajan jolloin kesätöitä sai kun otti puhelimen käteensä. Ainakin Helsingissä. Olen ihan duunariperheestä lähtöisin.

Vierailija
37/126 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä kateus paistoi läpi aloituksesta. Luulen, että sinun käytöstavat ja asenne ovat syynä miksi et saa töitä. Asenteestasi varmasti johtuu myös se, että jäät ilman niitä kenkiä. Jos olisit onnellinen toisten puolesta, niin saattaisit saada juttuja muualtakin, kun vanhemmiltasi.

plääh

Vierailija
38/126 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

U. p.

Vierailija
39/126 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

luokkaerot ovat todellisia

Perustele!

Ei kaivanne perusteluja!

Vierailija
40/126 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole mistään hyväosaisesta perheestä mutta puhelinmyyntiä ja feissausta tein 16-18 - vuotiaana ja nyt 19-vuotiaana taas menossa.

Ihan hyvin oon niissä hommissa pärjännyt eikä ollut suhteilla hankittuja työpaikkoja.

Moni vaan ei noita hommia halua tehdä, kun saa niin paljon paskaa niskaan ja tulostavoitteet on välillä stressaavia.