Minkä takia hyväosaisten perheiden teineille annetaan kesätöitä
Miksi ei niille jotka oikeasti sitä rahaa tarvii?
Aika epäreilua kun kaverini haki töitä paikasta koska ihastus töissä siellä ja m sai sieltä mä en saanu mistään vaikka lähetin 8 eri paikkaan hakemukset.
Mä olisin oikeesti tarvinnu rahaa uusiin kenkiin.
Kommentit (126)
Suhteilla pääsevät isukin tai äitylin työpaikalle.
Hyväosaisilla on usein suhteita ja vaikutusvaltaa, joilla pystytään hankimaan teinille työpaikka. Älä silti lannistu. Seurakunnat on saaneet valtiolta tukiseteleitä nuorten palkkaamiseksi kesätöihin mm. hautausmaille. Kysypä työtä oman kuntasi seurakunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Tai äipän tai iskän ystävän työpaikalle
Oppivat siellä tärkeitä elämäntaitoja millä hallita perintömiljoonia.
Ne suhteet ovat juuri niitä verkostoja, joita jo opiskelijoiden suositellaan hankkivan.
Mitä enemmän on tuttuja ja kavereita, niin aina joku tietää, missä saattaa olla töitä tarjolla.
Ja ne työt ovat juuri niitä, ettei niistä minnekään sen kummemiin ilmoitella.
Ja työpaikat eivät mene sosiaalisin perustein. Yritykset voivat palkata töihinsä juuri ne ihmiset, jotka haluvat.
Eikä työtä hakiessa missään vaiheessa kysytä kenenkään vanhempien tuloja eikä taloudellista tilannetta.
Vai onko joltakulta kysytty näitä asioita?
Ja uskokaa pois, töitä saa aivan omilla ansioillaankin, ei totisesti ole kaikilla mitään vanhempia töissä, tietyissä paikoissa, mutta silti pääsevät nuoret hyviinkin työpaikkoihin.
Meilläkin oli kesätyöntekijänä aivan eri puolelta Suomea oleva nuori mies.
Vierailija kirjoitti:
Oppivat siellä tärkeitä elämäntaitoja millä hallita perintömiljoonia.
voi ziisus teitä kateellisia, hanki elämä
Vierailija kirjoitti:
Hyväosaisilla on usein suhteita ja vaikutusvaltaa, joilla pystytään hankimaan teinille työpaikka. Älä silti lannistu. Seurakunnat on saaneet valtiolta tukiseteleitä nuorten palkkaamiseksi kesätöihin mm. hautausmaille. Kysypä työtä oman kuntasi seurakunnasta.
Mutta sitten toisaalta hyväosaisten lapset osaavat itsekin hankkia kesätyönsä, kuten meillä teini. Ilman vanhempien suhteita tai vaikutusvaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kelamamman jälkikasvu oppii myös oman äitylinsä tavoille, kun istuu kotona tyhjän panttina.
Moni kelamammankin lapsi hakee kesätöitä. Ilman suhteita niitä on todella vaikea saada.
Vierailija kirjoitti:
Usein on niinkin, että he onnistuvat työhaasteluissa hyvin. Ovat reippaita, osaavat keskustella ja tuoda esiin osaamistaan.
Se on sitä kasvatuksen ja sosiaalisemman elämän tulosta. On tottuttu olemaan erilaisten ihmisten kanssa, ollaan sanavalmiita ja rohkeita eikä pelätä uusia asioita.
Tämäkin on varmasti totta, mutta kyllä ihan tosiasia on myös se että suhteet vaikuttavat paljon paikan saantiin
8 hakemusta ei ole kovin paljon. Hyvätuloisten perheiden lapset saa ehkä helpommin kesätöitä, koska heillä on sellainen perusluottamus että kaikki onnistuu. Jutussa on aika pitkälle kyse siitä että uskoo itse itseensä ja siihen että vielä tärppää. Ap:na jatkaisin hakua, kesä ei ole vielä alkanut. Esim. jätskikiskalle tai mansikanmyyjäksi voisi päästä helposti, niissä saattaa työntekijä vaihtua kesällä kun ei jaksakkaan koko kesää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kelamamman jälkikasvu oppii myös oman äitylinsä tavoille, kun istuu kotona tyhjän panttina.
Moni kelamammankin lapsi hakee kesätöitä. Ilman suhteita niitä on todella vaikea saada.
Näin on, komppaan.
Vierailija kirjoitti:
luokkaerot ovat todellisia
Perustele!
Ihan sellainen perustavaa laatua oleva tieto: työnantajaa ei kiinnosta, kuka työpaikkaa eniten tarvitsee. Hän hakee työntekijää, jota hän eniten tarvitsee eli joka on sopivin hänen tarpeisiinsa. Pätee myös kesätyössä.
Meidän teini sai muutaman viikon pätkän kesätöitä minun työpaikaltani, mutta kyllä hän ihan itse teki hakemuksen, lähetti cv:n sekä sopi puhelimitse asiasta.
Sitten kun olet 18v voit mennä myymään itseäsi. Niin minä tein kun alkoi ärsyttämään että ikinä ei ollut rahaa mihinkään. Aloitin oikeastaan nuorempana, mutta se on laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän teini sai muutaman viikon pätkän kesätöitä minun työpaikaltani, mutta kyllä hän ihan itse teki hakemuksen, lähetti cv:n sekä sopi puhelimitse asiasta.
haa haa hah hah haa. Näin hän sai jälleen hyvän kokemuksen jota joku suhteeton ei ikinä saa. Sitte näitä tuttuja penskoja lellitää työpaikoilla toisin kuin jotai tuntemattomampaa.
Ap, kysy kesätyön etsimiseen apua siltä kaverilta joka onnistui saamaan kesätyön. Ehkä hänellä on neuvoja miten sinäkin onnistuisit. Älä tuhlaa energiaa kadehtimiseen, siitä tulee elämään sellainen pohjavire ettei mikään onnistu.
Ei kysytty lapseltani vanhempien taustoja haastattelussa. Kahdesta kesätyöstä toisessa ehkä oli ”suhteita”. Nuori ollut aktiivinen seurakunnan nuorten jutuissa lapsesta saakka, kävi isoskoulutuksen ja pääsi isoseksi rippileirille.
Koska ei ole sen teinin vika että vanhemmat ovat hyvätuloisia.