Mitkä on perimmäiset syyt sille, että Suomessa rakennetaan maailman isoimmat/hienoimmat risteilylaivat?
Kommentit (16)
Kokoomus. Ovat taitavia käsistään.
Riikkahan oli siellä polttoleikkaajana. Innostui vähän liikaa ja leikkeli koko suomilaivan upoksiin.
Annappa joku esimerkki. Suomessa ei ole nähtykään sellaisia risteilyaluksia, joita maailmalla on.
Täällä on halpa valmistaa näköjään. Varmaan tuontityövoimalla?
Perinteet. Sille perustuva osaaminen ja vahva teollisuus. Tietysti yhdistettynä uusiutuminen.
Perinne perustuu sotakorvauksiin. Siitä rakentui Suomelle vahvaa perusosaamista. Metalli-, puu- yms -teollisuus.
Korkea laatutaso kaikilla osa-alueilla.
Josta Suomi on saanut hyvän ja luotettavan maineen, laivanrakennus teollisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Annappa joku esimerkki. Suomessa ei ole nähtykään sellaisia risteilyaluksia, joita maailmalla on.
Ei koska ne Suomessa rakennetut menee sinne maailmalle. Eikö suurin ja kaunein ja uusin amerikkalainen ole suomalainen?
Vierailija kirjoitti:
Annappa joku esimerkki. Suomessa ei ole nähtykään sellaisia risteilyaluksia, joita maailmalla on.
Koko muu maailma inhoaa noita merten saastuttajia, kutsuvat niitä "pollution of the seas".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annappa joku esimerkki. Suomessa ei ole nähtykään sellaisia risteilyaluksia, joita maailmalla on.
Ei koska ne Suomessa rakennetut menee sinne maailmalle. Eikö suurin ja kaunein ja uusin amerikkalainen ole suomalainen?
Turussa tehty ja moottorit Wärtsilältä.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_cruise_ships
Kymmenen suurimman joukosta 5 on rakennettu Turussa.
Syy on se, että suomalaiset risteilyalukset ovat suhteellisen halpoja. Etenkin suunnittelutyö on halpaa, koska suomalaisten insinöörien palkat ovat selvästi alemmat kuin muissa länsimaissa, mutta osaamisen samalla tasolla tai parempi. Risteilyalusten rakentaminen on eri asia. Suomalainen työ ei ole erityisen halpaa, mutta onhan tänne saatu rahdattua ulkomailta riistopalkattua halpatyövoimaa ja tarvittaessa voidaan käyttää myös osaavampaa ja kalliimpaa suomalaista työvoimaa. Tuosta huolimatta risteilyalukset, etenkin sarjan ensimmäisen jälkeen saatetaan rakennuttaa jossain halvemmassa maassa suomalaisten suunnitelmien mukaisesti.
Telakoita on maailmassa rajallinen määrä ja kaikki eivät tee kaikenlaisia laivoja. Risteilyaluksiin erikoistuneita valmistajia on yhdenkäden sormilla laskettava määrä. Hyvätasoisen risteilyaluksen tekeminen vaatii erikoisosaamista, jota Suomessa on perinteisesti ollut. Lisäksi meillä on ollut telakoiden lisäksi suuri joukko meriteollisuuteen keskittyneitä erikoisfirmoja jotka ovat toimineet telakoiden alihankkijoina.
Telakkateollisuus on ollut myös Suomelle merivaltiona, sotakorvausten yms takia tärkeää, joten sitä on vuosikymmenten ainakaan tuettu erilaisin tavoin. Samoin on tuettu laivojen ostajia tarjoamalla rahoitusta takauksen tai vientiluoton merkeissä. Kun kansainvälinen laivafirma kilpailuttaa telakoita valmistamaan uusinta laivaansa, niin keskeinen osa valintaa on ollut myös se, millaiset vientiluotot valtio takaa tai myöntää.
Monessa kilpailijamaassa telakkateollisuus on ollut voimakkaammin vastatuulessa myös ympäristösyiden takia. Suomessa laivakuljetukset taas nähdään ympäristöystävällisempänä vaihtoehtona lentorahdille tai -matkustukselle. Ehkä tämä johtuu maantieteellisestä asemastamme joka käytännössä tekee Suomesta saaren (jolla on pohjoisessa kapea maayhteys liittolaismaa Ruotsiin).
No kun minä teen töitä sen eteen!
N58