Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset autossa

Vierailija
11.05.2021 |

Olemme miettineet jo jonkin aikaa, että mikä on se perustelu, miksi ne juniorit täytyy päästää istumaan etupenkille. Haluaisin kuulla näkemyksiä, perusteluja ja minkä ikäiseksi asti olette pitäneet lapset takapenkillä tai päästäneet etupenkille.

Meillä on 11 ja 15 -vuotiaat pojat, joista vanhemman kanssa tehtiin se virhe että annettiin hänen istua edessä n. 9-10 vuoden iästä alkaen, kun autossa ei matkustanut vanhempia henkilöitä. Nuorempi keksi alkaa vuosi sitten purnaamaan asiasta ja vanhempaa poikaa ei meinannut saada taakse enää ollenkaan kun koko perheen kanssa olimme menossa jonnekin.

Teimme vuosi sitten päätöksen, että meillä istuu molemmat lapset jatkossa aina takapenkillä. Nuoremman osalta tilanne on ollut selkeä ja hän hyväksyi sen helposti. Vanhemman esiteinin kanssa oli vähän vääntöä alkuun ja asia meinasi käydä hänen itsetunnon päälle. Nyt kuitenkin tilanne on rauhoittunut ja kaikkien kannalta selkeä. Ei tule kinastelua, jokainen tietää istumajärjestyksen etukäteen ja takapenkki on myös turvallisempi paikka lapsille. Emme tiedä vielä, menemmekö ihan siihen saakka tällä systeemillä, että jo autokouluun menevät, mutta heti ei ainakaan systeemiä olla muuttamassa.

En tiedä olemmeko liian tiukkoja tässä asiassa, mutta oma kokemukseni on se että olisi selkeintä että lapset matkustavat aina takapenkillä vielä teini-iässäkin. Tällöin asia on selkeä ja turha vääntö jää pois niin sisarusten kesken kuin lasten ja vanhempienkin kesken.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuli mieleen mun omat vanhemmat; äiti istuu takapenkillä koska niiden (iso) koira istuu etupenkillä eikä tohdi sitä siitä pois heittämään!? Huhhuh mikä näky aina.

Mutta tosiaan, meillä on vasta alle kouluikäisiä lapsia mutta en kyllä itse ajatellut siirtyväni taakse heidän kasvaessa. Toki jos ilman minua kulkevat niin siinähän saavat kinastella kumpi pääsee isän viereen eteen, mulla ei ole itellä korttia.

Vierailija
2/20 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi (jos on on jo riittävän pitkä istumaan etuistuimella ilman koroketta, eli turvallisuus pitää huomioida) pitäisi pakottaa takapenkille, jos vaikka matkustaa aikuisen kanssa kahdestaan?

Mulla ei ole kuin yksi lapsi, mutta hän on jo pitkään matkustanut etupenkillä. Saattaa istua takana, jos hänellä on kaveri mukana, silloin se on mukavampaa heille, kun saava olla vierekkäin. Mutta jos aikuisen kanssa kaksin on liikkeellä, hän istuu edessä. Joskus on jopa teini istunut edessä ja äiti takapenkillä, koska teini on melkein 20 cm pidempi kuin minä.

Toki varmaan tilanne on eri useampilapsisessa perheessä, jossa etupenkkipaikasta saattaa tulla taistelu. Mutta eikö näihinkin voi soveltaa jotain vuorotteluperiaatetta tai "jos molemmat lapset ovat kyydissä, lapset istuvat takana" -johdonmukaisuutta? Eikö edes silloin voi lapsi istua edessä, kun on vanhemman kanssa kahdestaan autossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ette ole liian tiukkoja. Toki teinit tarvitsee vapauksia ja tilaa kasvaa, mutta myös selkeät rajat, säännöt ja kurin, joista pidetään kiinni. Vanhemmat ovat ne ketkä päättävät tietyistä asioista ja perustelevat päätöksen tiettyyn pisteeseen asti. Tässä on perusteena tasapuolisuus ja turvallisuus. Vaikka teinipoika kolaritilanteessa varmasti kestää törmäyksen siinä missä aikuinenkin, on takapenkki tutkitusti turvallisin paikka matkustaa. On varmasti selvää että pojalle tällainen uusi sääntö voi olla kova pala ja noloa, mutta se että teinipoika ei saa aina kaikkea haluamaansa, on pelkästään hyvää ja opettavaista.

Mitä tulee tähän itse asiaan, niin tiedän useita perheitä, missä lasten paikka autossa on vielä murrosiässäkin aina takapenkillä. Samoin tiedän perheitä, missä ala-asteikäiset lapset tappelevat paikoista autossa ja istuvat ilman mitään turvalaitteita edessä, joka on jo lainvastaistakin. Omien lasten kohdalla ei vielä tarvitse miettiä tätä asiaa, mutta kuljettaja päättää asian ja kun minä ajan autoa, niin lapset ja nuoret matkustavat turvallisimmalla mahdollisella tavalla. Kyllä he ehtivät sitten aikanaan istumaan missä haluavat.

Zemppiä sinne haasteisiin :)

Vierailija
4/20 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi istua etupenkillä jos matkustaa aikuisen kanssa kahdestaan? Taitaa takapenkki olla kuitenkin aina se turvallisin paikka matkustaa. Teinit varmasti haluavat aina tehdä kaikessa eri tavalla kun jotain määrätään tai pakotetaan, mutta meillä on nyt selkeä rutiini josta emme ole lipsuneet ja pojat istuu tosiaan aina takana. Varmasti se ärsyttää joskus heitä ja kun kaveritkin saa jne., mutta kuten joku hyvin täällä sanoikin, niin säännöt ja rajat on oltava teineilläkin ja hyvä että oppivat noudattamaan niitä vaikka ne ei aina mielyttäisi itseä tai jollain kaverilla olisi erilaiset säännöt. Olen ylpeä siitä että molemmat nyt suht kiltisti noudattavat tätä ja meidän muitakin sääntöjä. Kysyin vanhemmalta että onko häntä kiusattu tästä tai jostain muusta ja kuulemma joku oli kysynyt jotain mutta kukaan ei ole kiusannut eikä enää edes kysellyt. Kaveripaine tietty noilla on kova mutta molemmilla on paljon hyviä kavereita koulussa ja harrastuksissa, joissa molemmissa onneksi keskittyvät muihin asioihin.

Vierailija
5/20 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen sääntöjen muuttaminen toisen vinkumisen vuoksi rikkoo auktoriteettiä. Ihme venkslaamista. Tottakai takapenkki on turvallisempi vaihtoehto, mutta tässä tilanteessa olisin sanonut nuorimmalle, että pääsee etupenkille, kun täyttää 14. 

Vierailija
6/20 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ristus sentään.. no onpa "vääntö":) Etupenkillä saa istua kun voi istua kasvot menosuuntaan, kuka siinä milloinkin istuu on kuskin päätös, jos asiasta tulee jotain keskustelua. Ihan sama missä sitä istuu, kunhan perille pääsee. Mä, perheen äiti, istun nykyään takana, kun lapset on mua molemmat 20cm pitempiä. Paitsi tietenkin, jos mä ajan.   

Vierailija
7/20 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen sääntöjen muuttaminen toisen vinkumisen vuoksi rikkoo auktoriteettiä. Ihme venkslaamista. Tottakai takapenkki on turvallisempi vaihtoehto, mutta tässä tilanteessa olisin sanonut nuorimmalle, että pääsee etupenkille, kun täyttää 14. 

Jos vanhemman auktoriteetti on tuosta kiinni, kannattaa soittaa suoraan se lastensuojelu hakemaan ne lapset pois.

Vierailija
8/20 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa on taas aiheesta saatu ongelma aikaiseksi 🙄 Me länsimaalaiset...

Vierailija
9/20 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tajunnut että noinkin vähäisestä asiasta pitää sääntö tehdä.

Vierailija
10/20 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole tuosta asiasta ollut mitään vääntämistä. 

Kun minä kuljetan autoa, alaikäiset istuvat takapenkillä. 

Isänsä kanssa kulkevat miten sattuvat. 

Vierailija
11/20 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa istua edessä sitten, kun pärjää ilman turvaistuinta. Kun molemmat aikuiset ovat kyydissä, lapset istuvat takana. Muulloin vuorottelevat.

Vierailija
12/20 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset istuvat takapenkillä,asianmukaisissa istuimissa. 13-vuotias poika istui ensimmäisen kerran etupenkillä viime viikolla, koska takapenkit oli kaadettu. Vanhin lapsi oli suunnilleen saman ikäinen kun alkoi istua edessä. Nuorin, 10-vuotias, ilakoi juuri viikonloppuna, kun pääsi omaan autoon ja turvavyöistuimeen, istuttuaan tunnin papan autossa ilman istuinta. Ikinä ei ole kuulunut lapsilta valitusta siitä, miten autossa joutuvat istumaan.

Vierailija
13/20 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etupenkillä voi istua siinä vaiheessa kun 155 cm pituutta on täynnä. Yksinkertaisesti siksi, että sitä lyhyemmälle turvatyyny on lauetessaan huomattavan vaarallinen. Meidän autossa, näissä on mallikohtaista vaihtelua. Ei tästä ole koskaan tarvinnut vääntää. Kaikki neljä lasta on myös matkustanut vähintään neljän vanhaksi selkä menosuuntaan ja sen jälkeen turvavyöistuimella tai korokkeella vähintään siihen asti kunnes 135 cm pituutta on tullut täyteen.

Vierailija
14/20 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että yläasteikäinen istuisi vanhempansa kyydissä mieluummin takana kuin edessä (vaikka olisi kahdestaan autossa). Eikös teininä haluta omaa tilaa ja irtautumista vanhemmista? Mutta ei näköjään tässä asiassa, olen nähnyt yläkoulun pihalla että melkein aina teini istuu edessä ellei kyydissä ole toinen vanhempi...

Vierailija
15/20 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/20 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et näköjään ymmärrä sääntöjen ja rajojen merkitystä ja niiden muuttamisen vaikutusta omaan auktoriteettiisi. Lapsi ei saavutetuista eduista luovu.

Vierailija
17/20 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Meillä istutaan autossa miten milloinkin. Jatkuvasti liikuttava autolla niin ihan sama mihin sen takamuksensa iskee. Pienet lapset toki olis takapenkillä, mutta niitä ei enää ole. 

Vierailija
18/20 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset on vielä siinä iässä että istuvat (turvavyö)istuimissa takapenkillä (paitsi ihan poikkeustilantessa ja silloin airbag otetaan pois päältä). Mutta kai ne nyt sitten aikuisen mittaan kasvaneet teinit voi istua edessä, ainakin jos ovat vanhemman kanssa kaksin autossa.  

Vierailija
19/20 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset ovat keskenään takapenkillä niin siitä seuraa herkästi tappelua ja muuta häiriökäytöstä. Ei huvita pysäyttää autoa tämän tästä kurinpitoa varten.

Vierailija
20/20 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelu siihen miksi lapsen kasvaessa hänet päästetään etupenkille on varmaan sosiaalinen normi ja dynamiikka. Kun lapsen ei tarvitse olla enää minkäänlaisessa turvaistuimessa, vanhempi helposti tuntisi olonsa taksikuskiksi ja on hankala jutella jos vanhempi ajelisi yksikseen etupenkillä. Edessä näkee myös paremmin ulos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi