Olenko kohtuuton kun en halua lähteä anopin mökille?
Mökki on kovin pieni, anoppi nukkuu pienen tuvan pienessä alkovissa itse, samassa tilassa on avokeittiö (vesi ei tule eikä mene). Mökissä on erillinen sisäänkäynti kuistilta saunalle, pienessä pukuhuoneessa on meille levitettävä vuodesohva ja juuri ja juuri mahtuu lapsen matkasänky, muuta tilaa ei ole. Meillä ei ole mitään omaa rauhaa eikä tilaa olla, paitsi hyvällä säällä ulkona. Anoppi herää aikaisin ja paukkaa pukuhuoneen läpi saunasta hakemaan hampaidenpesuvettä, tiskivettä ulos jne. Ei voida illalla valvoa myöhäisellä iltapalalla tuvassa koska anoppi menee samassa tilassa aikaisin nukkumaan eikä voida valvoa pukuhuoneessa kun lapsemme pitää saada nukkua. Anoppi on loukkaantunut kun en halua tulla, mieskin vähän :( .
Kysymys otsikossa.
Kommentit (667)
Joku epäili provoksi, itse en kyllä epäile yhtään. Meillekin on anoppi tarjonnut järjestelyä, jossa menemme erään toisen sukulaisen(!) mökille niin, että 4 aikuista nukkuu saunakamarissa, mm. minä ja puoliso samassa yhden(!) hengen sängyssä. Kun "Kyllä te siihen mahdutte, on se vähän leveämpi kuin 1 hengen." No joo, on ehkä 90 cm eikä 80, mut ei se paljon lämmitä, jos haluais esim. kääntää kylkeä yöllä. Sit päälle nää aikataulukysymykset yms.
Kerran tätä kokeilimme, seuraavalla kerralla sanoin puolisolle, että jospa menemme yöksi hotelliin (mökki siis 15 min ajomatkan päässä kaupungista). Oli onneksi samaa mieltä. Toki sitten sai kuunnella huokailua, että kuin te nyt noin ja tulee kalliiksi ja on niiiin hankalaa(!?) taksia tilailla sitten yöllä. Puoliso onneksi totesi vaan, että omatpa ovat rahamme. Väleissä onneksi ollaan sekä anopin että mökin omistajan kanssa yhä. Muuten tykkään mökillä käydä, mut jos ei mahdu, niin ei mahdu. Ja yöunet on saatava, muuten on lomailusta loma kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä täytyy ihmetellä, kuinka prinsessoja jotkut nykyäidit ovat olevinaan. Ei saa edes nukkua puoleen päivään, kun anoppi kolistelee aamutuimaan.
Vanha mumminikin, +80, sanoo, että yhden yön nukkuu vaikka nurkassa seiväs leuan alla.
Kermaperseet ei tietenkään voi tinkiä kauneusunistaan edes kerran kesässä, koska minä ja mun tarpeet.
Tämä! Täyttä asiaa. Tätä ketjua kun olen seuraillut, niin koko porukka enimmäkseen itsekkäitä niuhottajia. Ei mitään kunnioitusta vanhempia ihmisiä kohtaan. Minä minä minä ja minun yöunet, aikataulut, käyttäytymismallit... Hyvin sanottu tuo yhden yön nukkuu vaikka nurkassa seiväs leuan alla; pitää muuten paikkansa.
Sittenhän anopille ei tee tiukkaakaan muuttaa rutiinejaan vuorokaudeksi pojan perheen takia.
Etkö ole kuullutkaan vanhempien ihmisten kunnioittamisesta. Ei anopin tarvitse muuttaa tapojaan, nuorempien pitää olla joustavampia. Ei tulisi mieleenikään vaatia vanhempiani muuttamaan elintapojaan tai aikataulujaan minun käyntini ajaksi, mukaudun kyllä täysin tilanteeseen. Talo elää tavallaan.
Nykyihmiset menee yhä sekopäisemmäksi "oman ajan" ja "oman tilan" kanssa. Sitten ihmetellään vanhanapiikana kun kukaan ei ikinä edes käy tai soita.
Vierailija kirjoitti:
MIkä tää mies ei pärjää lapsen kanssa -juttu on? Onko lapsi imeväinen? Refluksikoliikkinen yöhuutaja? Jos ei ole, niin se tekee oikein hyvää isä-lapsi suhteelle olla ihan itekseen lapsen kanssa ja onhan siinä se mummo kuitenkin päältä katsomassa, ettei se lapsi just ensimmäiseksi järveen konttaa tai kieloja syö sillä välin ku isä laittelee piltille sapuskaa.
Tsemppiä teille, toivottavasti löytyy toimiva kompromissi kummallekin!
t: M43
Ihan niin kuin kaikki isovanhemmat automaattisesti tai edes pyynnöstä katsoisivat lasten perään..
Onko tää anopin mökki kuinka kaukana? Entä jos meette koko porukka aamusta mökille, vietätte päivän siellä ja illan tullen ap pakkaa itsensäja lapsen autoo ja menee kotiin. Voivat sitten hakea miehen kotiin, kun on mökkeillyt riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä täytyy ihmetellä, kuinka prinsessoja jotkut nykyäidit ovat olevinaan. Ei saa edes nukkua puoleen päivään, kun anoppi kolistelee aamutuimaan.
Vanha mumminikin, +80, sanoo, että yhden yön nukkuu vaikka nurkassa seiväs leuan alla.
Kermaperseet ei tietenkään voi tinkiä kauneusunistaan edes kerran kesässä, koska minä ja mun tarpeet.
Tämä! Täyttä asiaa. Tätä ketjua kun olen seuraillut, niin koko porukka enimmäkseen itsekkäitä niuhottajia. Ei mitään kunnioitusta vanhempia ihmisiä kohtaan. Minä minä minä ja minun yöunet, aikataulut, käyttäytymismallit... Hyvin sanottu tuo yhden yön nukkuu vaikka nurkassa seiväs leuan alla; pitää muuten paikkansa.
Sittenhän anopille ei tee tiukkaakaan muuttaa rutiinejaan vuorokaudeksi pojan perheen takia.
Etkö ole kuullutkaan vanhempien ihmisten kunnioittamisesta. Ei anopin tarvitse muuttaa tapojaan, nuorempien pitää olla joustavampia. Ei tulisi mieleenikään vaatia vanhempiani muuttamaan elintapojaan tai aikataulujaan minun käyntini ajaksi, mukaudun kyllä täysin tilanteeseen. Talo elää tavallaan.
Minä pystyn kyllä joustamaan, jos pyydän lapsiani perheineen kylään. Minua ei tarvitse palvoa.
Miehesi ainakin tarvitsee ryhtiliikkeen, miksei hän voi ottaa vastuuta omasta lapsestaan muutamaksi päiväksi? Jos hän ei kykene lastaan hoitamaan noissa olosuhteissa, niin miksi sinun pitäisi siihen venyä? Sanoisin miehelle, että mene jos haluat, itse en moiseen lomapäiviäni tuhlaisi. No yksi yö vielä menisi, "anopin mieliksi", mutta kaksi yötä on jo oikeasti tosi pitkä aika noilla puitteilla ja tuolla kokoonpanolla.
Mökkeily pienten lasten kanssa mökillä, jossa ei ole juoksevaa vettä, sisävessaa jne. käy ihan työstä, eikä ole kovin miellyttävää omassa porukassakaan, saatika jos joutuisi vielä anopin nurkissa (joka ei ilmeisesti hänkään voi lasta hoitaa) pyörimään. Ei kiitos! Laatuaikaa voi varmaan järjestää suvun kesken muillakin tavoilla.
Meillä jokaisella on elämässämme alle neljäkymmentätuhatta päivää. Jos niistä et pysty muutamaa anopille antamaan, niin olkoon niin.
Se että on tottunut johonkin "elämäntasoon" ei tarkoita sitä että ei voisi välillä vähän katsoa mitä on elää ilman valkoista sohvaa, keskuslämmitystä, suihkua yms. Niitä voi jopa arvostaa enemmän sen jälkeen.
Kysymyksesihän on siis klassikko. Tytöt jumppatunnilla. "Onko pakko jos ei haluu?"
Vierailija kirjoitti:
Meillä jokaisella on elämässämme alle neljäkymmentätuhatta päivää. Jos niistä et pysty muutamaa anopille antamaan, niin olkoon niin.
Se että on tottunut johonkin "elämäntasoon" ei tarkoita sitä että ei voisi välillä vähän katsoa mitä on elää ilman valkoista sohvaa, keskuslämmitystä, suihkua yms. Niitä voi jopa arvostaa enemmän sen jälkeen.
Kysymyksesihän on siis klassikko. Tytöt jumppatunnilla. "Onko pakko jos ei haluu?"
Anoppi menee ajoissa nukkumaan, anoppi ei auta lastenhoidossa, anoppi tulee rymyämään aikaisin pesuvesillä, anoppi haluaa, anoppi mököttää, anoppi sitä ja anoppi tätä. Jos anoppi haluaa pojan perheineen mökille (voisiko tavata jossain muualla?) niin miksei anoppi voi joustaa? Kyllä voi pienen lapsen vanhemmille, ja tietysti muillekin, olla kynnyskysymys "uhrata" ne harvat vapaapäivät tekemällä jotain epämiellyttävää ja jo valmiiksi ahdistusta aiheuttavaa. Ketä tämmöinen pakkomökkeily palvelee? (No anoppia tietysti) Ei tässä aloituksessa mielestäni ollut kysymys siitä, etteikö anopin kanssa haluta viettää aikaa, vain ajanviettopaikka mättää.
Lapsen ollessa pieni pitäisi joustoa tuollaisissa olosuhteissa löytyä aikuisilta ihmisiltä. Ei anoppi voi olettaa, että lastenlasta tuodaan viihdyttämään ja olemaan ilman, ettei mietitä miten porukka sen ajan nukkuu tai käytännön asiat toimivat. Miten pienessä tilassa hoidetaan erilaiset toimet ottaen vähän jokaisen rytmiä huomioon. Lapsen kasvaessa mökillä oleminen voi olla jo eri asia, kun lapsen kanssa puuhaillaan kaikkea ja nukkua voi vaikka pihalla teltassa. Mutta pikkulapsen kanssa siihen tapaamiseen mökki ei tuo välttämättä mitään lisäarvoa.
Ymmärrän kyllä ap:tä! Yhden tällaisen juhannusreissun olen tehnyt appivanhempien mökille kun lapsemme oli oppinut juuri vähän aikaisemmin kävelemään. Emme olleet edes yötä, mutta meidät kutsuttiin syömään mökille grilliruokaa. Läsnä oli appivanhempien lisäksi miehen sisko puolisoineen. Jo ennen lähtöä epäilin kun kukaan heistä ei ole mikään varsinainen grillimaisteri.
Olin jo etukäteen ilmaissut huolen siitä, että mökillä on korkealla oleva terassi, jossa ei ole lainkaan kaiteita sekä erittäin jyrkkä pudotus joen rantaan. Vakuuteltiin, että he voivat kyllä vahtia lapsia porukalla.
Mökille mennessä grillattavat odottivat miestä, kun kukaan muu ei oikein tuntunut osaavan hommaa hoitaa, joten hän alkoi huhkia grillin kanssa. Minä yritin saada pidettyä lapsen terassilla ja yritin asetella aurinkotuoleja ja muita terassin reunoille esteeksi. Juoksin perään (mm. kesken oman ruokailuni) lukemattomia kertoja kun lapsi suuntasi jyrkkää rantaa kohti polkua pitkin. Jostain kumman syystä muu porukka keskittyi ruoan ja varsinkin juoman nauttimiseen sekä naureskelemaan kuinka nopealiikkeinen poika on, eikä nostanut takapuoltaan tuolista.
Muutama tunti riitti ja olin aivan poikki. Eipä enää toista kertaa lähdetty pienen lapsen kanssa "grillijuhliin" vaikka kutsuttuunkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä vanhempia sukulaisia pitää kunnioittaa, suorastaan palvoa? Kyllä kohtuuttomasti vaatimuksista on kaikilla lupa kieltäytyä, vaikka joku suvun itsekeskeinen matriarkka siitä suutahtaa. Jo lapsille opetetaan, ettei voi aina saada tahtoaan läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö anopille voisi ehdottaa, että ottaa valmiiksi vedet keittiöön jo illalla.
Mutta siis kuvailet ihan painajaista, en suostuisi menemään.
Pitäisikö odotella parisen vuotta, jotta lapsenne on sen verran iso eskarilainen, että pärjää jo paremmin ilman anopin avustusta mökillä.
Ja miksei mies halua hoitaa mökillä omaa lastaan?
Lapsi on pieni niin häntä on pakko vahtia aivan tauotta, mökki on ihan rannassa ja ranta paikotellen syvä, lisäksi mökki ei muutenkaan ole lapsiturvallinen kun on grillit, klapikoneet ym ym. Mies haluaa tehdä mökillä pihatöitä, uida, lämmittää saunaa jne. Ap
Mies haluaa, anoppi haluaa, sinä et halua. Tässä on jotain epäsymmetriaa. Halutkoon he niin että keskenään pärjäävät! Anteeksi mutta minusta mies käyttää sinua hyväksi ja anoppi hyppyyttää sekä poikaansa että sinua.
Pidä puolesi äläkä mene, eikä mene lapsikaan ellei isä osaa häntä asettaa etusijalle ohi omien puunpilkkomishalujensa.
Millainen äiti, sellainen poika, ihan selvästi. Ei mitään käryä toisten ihmisten huomioonottamisesta, omat halut edellä menevät.
Älä mene. Minä en menisi. Ihan hirveä ajatuskin. Kuin se muinainen ketju, jossa mies halusi vedettömälle, sähköttömälle mökille viikko sitten synnyttäneen vaimon ja vauvan kanssa.
On yhtä idylliä mökkeily, kun teettää pakolliset vaimolla/miniällä ja itte puuhaa mitä huvittaa, ou jee.
Minä en lähde pienen lapsen kanssa millekään mökille missä ei ole juoksevaa lämmintä vettä ja sisävessaa ja omaa rauhallista nukkumapaikkaa. Oli siellä anoppeja tai ei. Ja kyllä, meilläkin on tästä miehen kanssa riidelty sillä mies ei ymmärrä kantaani. Mutta toisaalta hän ei kyllä itse suostu pesemään kakkapyllyjä rannalla kantaen sinne saunan padasta ämpärillä lämpimiä vesiä eikä hän myöskään suostu rannassa pesemään pulautusten likaamia vaatteita. Joten hänen mielipidettä ei kysytä, en lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun appivanhemmat ovat ihania.
Heidän mökki sijaitsee lammen vieressä, jossa on paljon kylmiä virtauksia. Lammen vuoksi paljon hyttysiä.
He tykkäävät olla siellä.
Minä en. Siksi minä en käy heidän mökillä. Käyn mm heidän kotona
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä ap:tä! Yhden tällaisen juhannusreissun olen tehnyt appivanhempien mökille kun lapsemme oli oppinut juuri vähän aikaisemmin kävelemään. Emme olleet edes yötä, mutta meidät kutsuttiin syömään mökille grilliruokaa. Läsnä oli appivanhempien lisäksi miehen sisko puolisoineen. Jo ennen lähtöä epäilin kun kukaan heistä ei ole mikään varsinainen grillimaisteri.
Olin jo etukäteen ilmaissut huolen siitä, että mökillä on korkealla oleva terassi, jossa ei ole lainkaan kaiteita sekä erittäin jyrkkä pudotus joen rantaan. Vakuuteltiin, että he voivat kyllä vahtia lapsia porukalla.
Mökille mennessä grillattavat odottivat miestä, kun kukaan muu ei oikein tuntunut osaavan hommaa hoitaa, joten hän alkoi huhkia grillin kanssa. Minä yritin saada pidettyä lapsen terassilla ja yritin asetella aurinkotuoleja ja muita terassin reunoille esteeksi. Juoksin perään (mm. kesken oman ruokailuni) lukemattomia kertoja kun lapsi suuntasi jyrkkää rantaa kohti polkua pitkin. Jostain kumman syystä muu porukka keskittyi ruoan ja varsinkin juoman nauttimiseen sekä naureskelemaan kuinka nopealiikkeinen poika on, eikä nostanut takapuoltaan tuolista.
Muutama tunti riitti ja olin aivan poikki. Eipä enää toista kertaa lähdetty pienen lapsen kanssa "grillijuhliin" vaikka kutsuttuunkin.
No huh huijaa. Tottakai sä itse oman lapsesi hoidat. Ja ihme homma, jos ei osaa nauttia grillijuhlista lapsen kanssa vaan se on sit niin kauheen raskasta. Toki se lasta kiinnostaa, että mitä siellä on. Lapsen kanssa kerran sinne yhdessä ja näyttää mitä sieltä rannasta löytyy ja sen jälkeen muuta kiinnostavaa tekemistä. Ihan perushomma lasten kanssa. Mitä sä edes luuulit? Että muut hoitaa ja sä istut vai?
Omat lapseni nauttivat suunnattomasti mökillä olosta. Paikka tulee olemaan heille luultavasti aina tärkeä. Toivon, että he löytävät sellaiset puolisot, jotka mökillä myös viihtyisivät. Ei tämä tietenkään tärkeinpiä parisuhteen kriteerejä ole, mutta plussaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni nauttivat suunnattomasti mökillä olosta. Paikka tulee olemaan heille luultavasti aina tärkeä. Toivon, että he löytävät sellaiset puolisot, jotka mökillä myös viihtyisivät. Ei tämä tietenkään tärkeinpiä parisuhteen kriteerejä ole, mutta plussaa kuitenkin.
Entä jos puoliso ensin viihtyy mutta lasten myötä enää ei?
Just näin! Ja jos vielä puuttuu esim lämmin juokseva vesi niin parin lapsen peppupesuihin saakin päivän nenemään. Vaaranpaikkoja joka paikassa, takka, hella jne. Ja juurikin tuo että lapset mukaan vessaan, itse et saa syödä rauhassa jne kun mies juo olutta.