Olenko kohtuuton kun en halua lähteä anopin mökille?
Mökki on kovin pieni, anoppi nukkuu pienen tuvan pienessä alkovissa itse, samassa tilassa on avokeittiö (vesi ei tule eikä mene). Mökissä on erillinen sisäänkäynti kuistilta saunalle, pienessä pukuhuoneessa on meille levitettävä vuodesohva ja juuri ja juuri mahtuu lapsen matkasänky, muuta tilaa ei ole. Meillä ei ole mitään omaa rauhaa eikä tilaa olla, paitsi hyvällä säällä ulkona. Anoppi herää aikaisin ja paukkaa pukuhuoneen läpi saunasta hakemaan hampaidenpesuvettä, tiskivettä ulos jne. Ei voida illalla valvoa myöhäisellä iltapalalla tuvassa koska anoppi menee samassa tilassa aikaisin nukkumaan eikä voida valvoa pukuhuoneessa kun lapsemme pitää saada nukkua. Anoppi on loukkaantunut kun en halua tulla, mieskin vähän :( .
Kysymys otsikossa.
Kommentit (667)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni nauttivat suunnattomasti mökillä olosta. Paikka tulee olemaan heille luultavasti aina tärkeä. Toivon, että he löytävät sellaiset puolisot, jotka mökillä myös viihtyisivät. Ei tämä tietenkään tärkeinpiä parisuhteen kriteerejä ole, mutta plussaa kuitenkin.
Entä jos puoliso ensin viihtyy mutta lasten myötä enää ei?
Olettaisin, että perheenä neuvottelevat heille parhaan ratkaisun. Ja että ratkaisussaan huomioisivat esim. sen, että lapset kasvavat, ja tilanteet muuttuvat jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ollessa pieni pitäisi joustoa tuollaisissa olosuhteissa löytyä aikuisilta ihmisiltä. Ei anoppi voi olettaa, että lastenlasta tuodaan viihdyttämään ja olemaan ilman, ettei mietitä miten porukka sen ajan nukkuu tai käytännön asiat toimivat. Miten pienessä tilassa hoidetaan erilaiset toimet ottaen vähän jokaisen rytmiä huomioon. Lapsen kasvaessa mökillä oleminen voi olla jo eri asia, kun lapsen kanssa puuhaillaan kaikkea ja nukkua voi vaikka pihalla teltassa. Mutta pikkulapsen kanssa siihen tapaamiseen mökki ei tuo välttämättä mitään lisäarvoa.
Tää kyl kuulostaa enemmän ap:n omalta viitseliäisyysongelmalta kuin pikkulapsiarjen ongelmalta. Muutenhan asia olisi helppo nakki, sopivat että vierailut siirretään siihen kun lapsi on isompi.
Mihinkään ei tarvitse mennä jos et halua, ja siihen onkin tuossa hyvä perustelu. Sinä päätät omasta elämästäsi ja menoista, ei mies tai miehen suku (tai oma sukusi). Johan luulisi että anoppi ja mies itsekin tajuaa, että ihmiset haluavat yksityisyyttä. Yksityinen tila on kaikille tärkeää, missä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkäksi aikaa olisitte menossa?
Jokainen järkevä ihminen tajuaa, että eihän tuollaisissa olosuhteissa nyt lapsiperhe jaksa esimerkiksi koko viikkoa olla, mutta minusta yksi tai kaksi yötä menisi kyllä vaikka sitten ihan kohteliaisuudesta.
Mä uskon, että yksi ihmisten pahoinvoinnin syy on se, että tehdään tuollaisia lähtökohtaisesti vastenmielisiä asioita kohteliaisuuttaan. Pistetään muiden tyytyväisyys oman hyvinvoinnin edelle.
Mä uskon, että yksi ihmisten pahoinvoinnin syy on tämän päivän itsekkyystrendi.
Kyllä terve itsekkyys olisi ihan hyvästä! Itse ainakin olen kärsinyt kovasti, kun olen yrittänyt miellyttää milloin anoppia ja milloin omaa äitiä ynnä muita sukulaisia. Missä vietetään juhlapyhiä ja käydäänkö tarpeeksi usein kylässä, vaikka ei jaksaisi yms. vastaavaa. Olen kokenut korona-ajan helpotukseksi, kun ei ole tarvinnut erinäisiä pakkovierailuja tehdä. Aion jatkossa sanoa ihan suoraan, jos en halua jonnekin lähteä, enkä kenenkään mieliksi lähde.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni nauttivat suunnattomasti mökillä olosta. Paikka tulee olemaan heille luultavasti aina tärkeä. Toivon, että he löytävät sellaiset puolisot, jotka mökillä myös viihtyisivät. Ei tämä tietenkään tärkeinpiä parisuhteen kriteerejä ole, mutta plussaa kuitenkin.
Juuri näin! Meidän mökki on kulkenut mieheni suvussa jo monta sukupolvea ja meidän lapset jatkavat perinnettä sitten aikanaan. Ja todellakin heillä on varmasti kriteerinä puolisoilleen, että mökkeily onnistuu. Ei siis pojalle mitään hienohelmavalittajaa eikä tyttärelle mitään fruittarisnobia.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä ap:tä! Yhden tällaisen juhannusreissun olen tehnyt appivanhempien mökille kun lapsemme oli oppinut juuri vähän aikaisemmin kävelemään. Emme olleet edes yötä, mutta meidät kutsuttiin syömään mökille grilliruokaa. Läsnä oli appivanhempien lisäksi miehen sisko puolisoineen. Jo ennen lähtöä epäilin kun kukaan heistä ei ole mikään varsinainen grillimaisteri.
Olin jo etukäteen ilmaissut huolen siitä, että mökillä on korkealla oleva terassi, jossa ei ole lainkaan kaiteita sekä erittäin jyrkkä pudotus joen rantaan. Vakuuteltiin, että he voivat kyllä vahtia lapsia porukalla.
Mökille mennessä grillattavat odottivat miestä, kun kukaan muu ei oikein tuntunut osaavan hommaa hoitaa, joten hän alkoi huhkia grillin kanssa. Minä yritin saada pidettyä lapsen terassilla ja yritin asetella aurinkotuoleja ja muita terassin reunoille esteeksi. Juoksin perään (mm. kesken oman ruokailuni) lukemattomia kertoja kun lapsi suuntasi jyrkkää rantaa kohti polkua pitkin. Jostain kumman syystä muu porukka keskittyi ruoan ja varsinkin juoman nauttimiseen sekä naureskelemaan kuinka nopealiikkeinen poika on, eikä nostanut takapuoltaan tuolista.
Muutama tunti riitti ja olin aivan poikki. Eipä enää toista kertaa lähdetty pienen lapsen kanssa "grillijuhliin" vaikka kutsuttuunkin.
Mites semmoset lasten turvavaljaat? Lapselle valjaat ja kiinni tolppaan, joka juntataan nurtsiin kiinni, sopiva liikkumasäde kersalle. Äippä saa syödä rauhassa jos vaikka vielä asettelee kiinnostavia leluja pienelle etäisyydelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Meidän mökki on kulkenut mieheni suvussa jo monta sukupolvea ja meidän lapset jatkavat perinnettä sitten aikanaan. Ja todellakin heillä on varmasti kriteerinä puolisoilleen, että mökkeily onnistuu. Ei siis pojalle mitään hienohelmavalittajaa eikä tyttärelle mitään fruittarisnobia.
Kiva lapsille, että on äipän kirjoittamat kriteerit tulevalle puolisolle!
En lähtisi. Jos anoppi olisi viraskorea ja suvaitsisi antaa perheen edes nukkua aamulla niin sitten voisin yhdeksi yöksi harkita. Tuollaiset ihmiset on todella itsekkäitä jotka herää aikaisin ja sitten tahallaan kolistellaan ja kuljetaan herättämässä muut. En menisi tuollaiseen tilanteeseen edes ilman lasta.
Mökillä on kiva valvoa pitkään, katsella kesäiltaa. Ei mökillä tarvitse olla hereillä klo 06.
Mökille mennään rentoutumaan ja nauttimaan luonnosta ja vedenäärellä olosta. Toki töitäkin siellä välillä on, mutta ei sen mikään työleiri pidä olla. Pienen lapsen kanssa on haastavaa olla mökillä ja vielä haastavampaa ja stressaavampaa on olla, jos ei voi luottaa että muut paikalla olevat aikuiset myös vahtivat lasta.
Anoppi tuskin asuu siellä mökillä, vierailut onnistuu paremmin kotona. Kutsutte vaikka anopin teille kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkäksi aikaa olisitte menossa?
Jokainen järkevä ihminen tajuaa, että eihän tuollaisissa olosuhteissa nyt lapsiperhe jaksa esimerkiksi koko viikkoa olla, mutta minusta yksi tai kaksi yötä menisi kyllä vaikka sitten ihan kohteliaisuudesta.
Mä uskon, että yksi ihmisten pahoinvoinnin syy on se, että tehdään tuollaisia lähtökohtaisesti vastenmielisiä asioita kohteliaisuuttaan. Pistetään muiden tyytyväisyys oman hyvinvoinnin edelle.
Kyllä terve itsekkyys olisi ihan hyvästä! Itse ainakin olen kärsinyt kovasti, kun olen yrittänyt miellyttää milloin anoppia ja milloin omaa äitiä ynnä muita sukulaisia. Missä vietetään juhlapyhiä ja käydäänkö tarpeeksi usein kylässä, vaikka ei jaksaisi yms. vastaavaa. Olen kokenut korona-ajan helpotukseksi, kun ei ole tarvinnut erinäisiä pakkovierailuja tehdä. Aion jatkossa sanoa ihan suoraan, jos en halua jonnekin lähteä, enkä kenenkään mieliksi lähde.
Mä olin jaksamisen äärirajoilla, kun täysin rajattoman narsistisen anopin mieliksi yritin olla. Silti sain haukut, kun mikään ei riittänyt. Lopulta oli pakko taistella vastaan tai heittäytyä rekan alle. Olen vielä hengissä, eli aloin taistella. Tämä ei käynyt anopille, ettei miniä olekaan kuuliainen ja tottele jokaista oikkua. Anoppi tästä suuttui ja pisti välit poikki. En ole ikinä ollut onnellisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lapsenlapselle kenkää, jos hän ei viihdykään mökillä. Tuollaisia ei suvussa suvaita.
Aikuinen ihminen tekee välillä jotain mistä ei pidä, pari yötä jossain mökillä huonoissa oloissa ei nyt kenenkään eloa paljon keikauta. Anoppi, poika ja lapsenlapsi saavat viettää laatuaikaa ja miniäkin voisi joskus ajatella muitak7n kuin omaa napaa.
Pahimpia en halua-ihmisiä, jotka tiedän, ovat muutamat jotka eivät "voi" mennä läheisen hautajaisiin, koska asia ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te kuulostatte juurikin sellaisilta ilkeiltä appivanhemmilta joiden kanssa miniät ja vävyt ahdistuvat. Kaikkien tulee sopeutua teidän tapoihinne. Ja tietenkin ne muut ovat aina niitä hankalia, kun eivät miellytä teitä.
Kunhan ketjussa aiheena anoppi niin 500 kommenttia pamahtaa hetkessä.
Anoppin tapa keittää kananmuna aiheuttaa riitaa perheessämme.
Anoppi solmii 3 vuotiaan kengännauhat väärin, mitä tehdä ?
Hohhoijaa , mitä tahansa tekeekin niin p*rseelleen menee. Osa panee välit poikki ja loput kärsii kun eivät osaa tai uskalla panna vastaan.
Ei mitään uutta auringon alla eikä tule ikinä olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te kuulostatte juurikin sellaisilta ilkeiltä appivanhemmilta joiden kanssa miniät ja vävyt ahdistuvat. Kaikkien tulee sopeutua teidän tapoihinne. Ja tietenkin ne muut ovat aina niitä hankalia, kun eivät miellytä teitä.
Kyllä, lasten puolisoineen on pakko tulla mökille ja olla kiitollisia, että kutsutaan nukkumaan kämäsille lavereille ja sitten isäntäväki määrää kaiken, ammuherätyksestä iltahartauteen, puhdehommat ja ruoan. Ja näistä asioista ei neuvotella, vaan kenen mökillä olet sen grillimakkaraa syöt. Siinähän sitä viihtyykin mukavasti.
Samat jutut on sitten joulun ja muiden juhlapyhien aikaan, kun isovanhemmat vaativat lastensa perheitä ajamaan kylään 500 km, mutta itselle sama matka on silkka mahdottomuus. Tai edes 50 km.
Mielestäni ei ole pakko mennä mökille, jos ei halua.
Mies lapsen kanssa tai yksin jos on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva lapsille, että on äipän kirjoittamat kriteerit tulevalle puolisolle!
Ei ne mun kriteereitä ole, mutta tunnen lapseni. Aivan varmasti karsiutuu alkumetreillä sellaiset, jotka pelkää kynsiensä katkeavan veneellä tai housujen likaantuvan puutalkoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, lasten puolisoineen on pakko tulla mökille ja olla kiitollisia, että kutsutaan nukkumaan kämäsille lavereille ja sitten isäntäväki määrää kaiken, ammuherätyksestä iltahartauteen, puhdehommat ja ruoan. Ja näistä asioista ei neuvotella, vaan kenen mökillä olet sen grillimakkaraa syöt. Siinähän sitä viihtyykin mukavasti.
Ei ole pakko, mutta tiedän, että vievät puolisonsa mökille, rakas paikka. Meillä ei ole kämäsiä lavereita, päinvastoin. Ja kaikilla on aina ollut hauskaa, kun turhista ei nipoteta.
Vuokratkaa asuntovaunu, vaikka mökkipaikkakunnalta, jos matka on pitkä.