Olenko kohtuuton kun en halua lähteä anopin mökille?
Mökki on kovin pieni, anoppi nukkuu pienen tuvan pienessä alkovissa itse, samassa tilassa on avokeittiö (vesi ei tule eikä mene). Mökissä on erillinen sisäänkäynti kuistilta saunalle, pienessä pukuhuoneessa on meille levitettävä vuodesohva ja juuri ja juuri mahtuu lapsen matkasänky, muuta tilaa ei ole. Meillä ei ole mitään omaa rauhaa eikä tilaa olla, paitsi hyvällä säällä ulkona. Anoppi herää aikaisin ja paukkaa pukuhuoneen läpi saunasta hakemaan hampaidenpesuvettä, tiskivettä ulos jne. Ei voida illalla valvoa myöhäisellä iltapalalla tuvassa koska anoppi menee samassa tilassa aikaisin nukkumaan eikä voida valvoa pukuhuoneessa kun lapsemme pitää saada nukkua. Anoppi on loukkaantunut kun en halua tulla, mieskin vähän :( .
Kysymys otsikossa.
Kommentit (667)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kevytaitta jäisi anopin maille, sittenhän siellä olisi pakkokin käydä aina. Mieluummin vaikka joku pieni aduntovaunu niin pääsee muuallekin.
Lapsen isähän on ilmaissut haluavansa oman laosensa tutustuvan hänelle tärkeään seutuun. Eiköhän tarkoitus ole käydä useammin. Jos siis isää yhtään kuunnellaan.
Isä saa ottaa lapsen ja mennä. Ongelma vain tässä tilanteessa on se, että isä haluaa jonkun muun kantavan vastuun ja tekevän hommat. Ja hän saisi vain puuhailla omiaan. Toki se voi olla ok, jos mies tarjoaa vaimolle vastaavat lapsivapaat päivät joskus toiste.
Ketjussa on tuotu monenlaisia näkökulmia esiin. Itse en usko, että kyseessä on vain ap:n itsekkyys tai haluttomuus tutustuttaa ilmeisesti pientä lasta (vauvaa, taaperoa?) sukuunsa ja isälleen tärkeään mökkimaisemaan.
Sen sijaan ajattelen, että meitä ihmisiä on monenlaisia. Lapsen hoitaminen ns. kenttäoloissa ei ole kaikkien mieleen etenkään, jos toisella vanhemmalla on mökkeilystä ihan erilaiset ajatukset. En minä ainakaan haluaisi lähteä johonkin reissuun tietäen, että toinen se vain mennä rytistää ja paneutuu mieleisiinsä hommiin, ja minä hoidan lapset.
Kaikki eivät myöskään ole mökki-ihmisiä. Ja vaikka olisivatkin, niin tulitikkuaskiin sulloutuminen ja tilanpuutteesta johtuvat rajoitteet/ongelmakohdat eivät siltikään näyttäydy kaikille asioina, joita ei haluaisi skipata mistään hinnasta.
Ap kertoi, että mökille on viiden tunnin matka. Eli ainakaan vain mökkimaisemassa piipahtaminen ei oikein tule kyseeseen, jos ajattelee päiväreissua. Mutta ehkä voisitte selvittää, voisitteko majoittua jossain muualla kohtuullisen matkan päässä, paikassa jossa olisi tarvittavat mukavuudet ja mennä sitten vaikka osaksi päiviä sinne mökille?
Lisäksi nämä lapsenhoitokuviot pitäisi jutella selväksi. Minusta on ok, että esim. oma mieheni saunoo rauhassa isänsä kanssa jutellen silloin harvoin kuin tapaavat - minä hoidan lapset mielelläni. Mutta jos kaikkien kanssa olisi tällaista, niin en kyllä suostuisi pitemmän päälle eikä toisin päin kääntäen suostuisi mieskään.
Eli ehkä mies nyt miettii asian, minkä aikoo tehdä olemassa olevien realiteettien puitteissa ja osallistuu myös lapsensa hoitoon.
Jos ei käy, niin ei kai sinua kukaan voi pakottaa mukaan lähtemään. Mies lähtee itse tai lapsen kanssa, jos on kykenevä hänestä huolehtimaan.
Mitä tulee näihin "anopilla ei enää välttämättä montaa vuotta ole elettävänä" toistuviin lauseisiin tämän tyyppisissä asioissa, niin voihan sillä anopilla olla vielä vaikka 30 vuotta elinaikaa jäljellä. Aika pitkä aika elää muita mielyttäen, jos oikeasti on kyse asioista jotka ei itseä yhtään nappaa. Mielestäni mökille ei ole pakko lähteä, ihmissuhteita voi hoitaa muutenkin.
Vuokratkaa matkailuauto, kaisinne autolla pääsee pihaan. Kohteliaisuus tulee hoidettua, mies saa olla mökillä, anoppi voi nukkua omaan tahtiin, sinä saat omaa rauhaa Ihme ongelmia ihmisillä, Opetelkaa ratkaisemaan niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ihme Suomen erotilastot, ei yhtään ymmärrystä toista puolisoa kohtaan, saati anoppia, pelkkää minä minä minä...jupina, kyllä nyt aikuinen ihminen kestää pari yötä ahtaammassakin, ja jaksaa seurustella anopin kanssa. Etkö yhtään koe huonoa omaatuntoa siitä, ettet kestä rakkaasi äitiä, huh en ymmärrä..no, kohta ootte eronneet, ei tarvi anoppia katella, eikä kyllä miestäkään
Miksi parisuhteessa pitää ymmärtää anoppia?
Koska se on puolison äiti, ja puolisolle tärkeä ja se puoliso sille äidille. Vanhempien ja lasten välille syntyy erityinen side noin normaalisti.
Jos sinulla ei ole mitään tunteita vanhempiasi kohtaan, niin sitten et ymmärrä.
Monet vanhemmat kaipaavat lapsiaan ja haluavat tavata heitä. Lastenlapset ovat valtavan tärkeitä. - Mutta jos ei ole mitään omakohtaista kokemusta tunteista tai edes ymmärrystä, niin näköjään sitä ei ymmärrä.
Jos sitä poulisoaan rakastaa, niin silloin kunnioittaa hänen tunteitaan vanhempiaan kohtaan ja ymmärtää hänen vanhempiensa tunteita lastaan ja lastenlastaan kohtaan. Silloin empatiasta niitä vanhempia ja vielä rakkaudesta sitä puolisoa kohtaan uhraa pari päivää siihen, että vanhemmat, lapset ja lastenlapset voivat tavata toisensa. Monet haluavat antaa lapsilleen mahdollisuuden luoda hyvät suhteet ja kerätä kokemuksia, muistoja mommojensa kanssa.
Olipas lässytys.
Mä pistin hynttyyt yhteen mieheni kanssa. En anopin kanssa. Meidän perheen päätökset tekee minä ja mieheni, ei anoppi. Jos emme halua mennä anopin mökille, emme mene. Jos anoppi tästä suuttuu, niin siinäpä sitä rouva 75 vee opettelee pettymyksen sietämistä. Emme ole anopin hallinnassa, vaikka jostain syystä anoppi olettaa meidän perheen olevansa omansa jatke, ja vielä täysvaltaisena jäsenenä. Hah! Kaikkea ei tarvitse sietää, edes puolison äidiltä.
Ollaanpas sitä voimiensa tunnossa. Toivottavasti oma miniäsi suhtautuu sinuun hieman lempeämmin kun olet itse rouva 75 vee. Toisaalta tunnut sen verran veemäiseltä, että luultavasti mätänet yksin jossain.
Joo jää kotiin, ei se anoppi ja muut haluaa sua oikeesti nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Mies voi mennä lapsen kanssa, jää sinä kotiin. Anoppi on tyytyväinen kun oikeasti sitä ei miniän kuulumiset kiinnosta vaan saa olla ”omalla” porukalla. Miehellä kissanpäivät kun äiti laittaa ruokaa ja hoitaa lapsen.
Toisin sanoen = anoppi on tyytyväinen, kun on saanut takaisin valtansa omaan poikaansa ja samalla myös lapsenlapseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa jaska anoppi. Ostais nyt miniälle kelvollisen mökin. Kirjoita sille lista vaatimuksista, varmaan metrin pituus riittää?
Kiitos joo, en halua omaa mökkiä, en niin kovin oikein mökkeilystä edes välitä. Ap
Ei, vaan että kerrot hänelle, minkälainen mökki hänellä pitää olla, että kelpaa miniälle.
Et vieläkään ymmärtänyt, että AP:ta ei kiinnosta mökkeily. Vaikka AP tuossa jo selvästi sanoi, että en niin kovin oikein mökkeilystä edes välitä.
Fiksu lukija ymmärtäisi tämän siten, että AP ei tosiaan ole kovinkaan kiinnostunut mökkeilystä.
Eiköhän kaiken taustalla nyt kuitenkin ole se, että äitiä kuormittaa pikkulapsiarki ja pitkäaikainen väsymys, mitä mies ei käsitä. Väsyneenä pienetkin asiat tuntuvat haastavilta, saati pitkät matkat epämieluisaan kohteeseen.
Itse en tosin aivan ymmärrä, miksi siellä mökillä pitäisi kahden pienen lapsen aikuisen valvoa illalla, eikö muutaman illan voi vaikka lukea kirjaa tai mennä vähän aiemmin nukkumaan? Tai istua iltaa ulkona tai käydä kävelyllä, jos kerta ei tahdo painua pehkuihin?
Vierailija kirjoitti:
joo mene sinä aina vain oman äitisi mökille, eikös niin. Anopit ovat kauheita, eikös niin, ja oma äityli ja omat sisaret niin ihania, eikös niin.
Oma maa mansikka, muu maa mustikka.
Et taida olla ihan järjissäsi?
Vierailija kirjoitti:
Jankuti jankuti, lässyn lässyn, jankuti jankuti, lässyn lässyn. Jne...jne...
Suorastaan nerokas panostus tähän ketjuun! Toivottavasti kirjoitat vastaavia, yhtä järkeviä kirjoituksia muuallekin, tällaisia lukee mielellään!
Onko teillä mahdollisuutta esim. vuokrata matkailuautoa ja majoittua pihaan tai vaikka telttailla? En itsekään lähtisi noissa oloissa mökkeilemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies voi mennä lapsen kanssa, jää sinä kotiin. Anoppi on tyytyväinen kun oikeasti sitä ei miniän kuulumiset kiinnosta vaan saa olla ”omalla” porukalla. Miehellä kissanpäivät kun äiti laittaa ruokaa ja hoitaa lapsen.
Ei mies suostu ilman minua (anoppi ei pärjää lapsen kanssa eikä mies halua yksin hoitaa lasta mökillä). Ap
Anoppi ei pärjää, mies ei pärjää, lapsi ei pärjää etkä näytä sinäkän pärjäävän. Sukuvika.
Sukuvika on siis tämä: anoppi ei pärjää, mies ei pärjää.
Lapsen ei voi kuvitellakaan vielä pärjäävän.
AP ei ole millään tavalla geneettisesti sukua anopille tai miehelleen. (Ehkä tämä on Porvoossa vaikea ymmärtää). AP vaikuttaa pärjäävän ihan hyvin, ei vain haluaisi loukata anoppiaan.
Vierailija kirjoitti:
No vaihtoehtojahan löytyy jos etsii...Voihan anopille ja miehelle ehdottaa että hommataan mökille aitta jossa olisi sitten hyvä nukkua.Ja olisi se oma rauha tai sitten se asuntovaunu tai auto vuokralle.
Millä hemmetin järjellä sinne anopin pikkuiselle mökille kannattaa kenenkään alkaa rakennuttaa yhtään mitään. Siksikö, että lapsi näkee nimenomaan "suvun mailla" kasvavat männyt, jotka ovat ihan erilaisia normaaleihin mäntyihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Olet kohtuuton ja sen lisäksi naurettava kitisijä. Sitten kyllä, kun mökkiä ollaan testamentaamassa, olet huutamassa sitä miehellesi. Toivittavasti miehesi on löytänyt uuden puolison siihen mennessä.
Tämä mammukoiden kateellisuus on jotakin täysin käsittämätöntä. Joku olisi ehkä saamassa jonkun pikkuisen mökin keskellä-ei-mitään. Ja sinä jaksat olla kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen ratkaisu: vuokrataan aauntoauto, jonka parkkeeramme mökin pihamaalle.
Pari päivää riittää säiliöissä vettä, septitankissa tilaa ja akuissa virtaa.
Napakymppi ratkaisu!!
Hienoa, että teillä on varaa tuollaiseen ratkaisuun! Napakymppi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä pari yötä vanhan ihmisen mieliksi pitää olla. Muuten olet kohtuuton itsekäs nirppanokka. Pari yötä anopin kanssa ja sitten menette omille teillenne. Kaikki ovat tyytyväisiä ja sukurauha säilyy. :)
Onko jossain mainittu anopin ikä? Luultavasti ei ole mikään silkkihansikkain käsiteltävä hauras vanhus.
Jos ap ja miehensä ovat päälle 40, niin laskepa siitä noin suunnilleen.
En ole AP, mutta olen 53. Anoppi ja appi ovat 72 v ja 74v Työelämässä ovat ja pitkään vielä. Ovat yrittäjiä, ehkä eivät "jää" eläkkeelle koskaan. Äitini on 82 ja tekee myös pitkiä päiviä yrittäjänä.
Anteeksi offtopic.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö anopille voisi ehdottaa, että ottaa valmiiksi vedet keittiöön jo illalla.
Mutta siis kuvailet ihan painajaista, en suostuisi menemään.
Pitäisikö odotella parisen vuotta, jotta lapsenne on sen verran iso eskarilainen, että pärjää jo paremmin ilman anopin avustusta mökillä.
Ja miksei mies halua hoitaa mökillä omaa lastaan?
Lapsi on pieni niin häntä on pakko vahtia aivan tauotta, mökki on ihan rannassa ja ranta paikotellen syvä, lisäksi mökki ei muutenkaan ole lapsiturvallinen kun on grillit, klapikoneet ym ym. Mies haluaa tehdä mökillä pihatöitä, uida, lämmittää saunaa jne. Ap
Eli teillä on miehen kanssa ehkä eri käsitys siitä, miten mökkeily pienen lapsen kanssa sujuu. Mutta vanhempana sitä ei nyt vain voi valita, että vietänpä tässä lomaa ja hoitakoot tuo toinen. Nuo reissut tehdään sitten kun lapsi on isompi, tai mies menköön yksin.
Grilliä ja klapikonetta tietysti pitää varoa, mutta meidän lapsilaumasta kukaan ei ole erityisen kiinnostunut noista ollut. Grillistä toki silloin, jos on grillattu, ja klapihommat tehdään tietenkin niin että pienet ei siinä paikalla ja katsomassa ole, jotta ei tule kuningasideoita tai vahinkoja.
Ja mitä tulee aloituksen otsikossa olleeseen kysymykseen, et ole kohtuuton. En lähtisi tuonne itsekään, paitsi ehkä päiväksi. Voitteko käydä tuolla päiväseltään?
Ap kirjoitti että sinne on 5 tunnin ajo.
Nämä reissut voi suunnitella jo etukäteen kivoiksi tai ikäviksi. Kukin tyylinsä ja tarpeittensa mukaan.
Mikään suunnittelu ei tee reissua kivaksi, jos lapsi on taipuvainen matkapahoinvointiin ja isä ei kykene yksin hoitamaan lastaan. Siihen ei kenenkään tyyli ja tarpeet auta yhtään mitään.
Vai ajatteletko, että lapsi esim. nukutetaan koko reissun ajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kohtuuton ja sen lisäksi naurettava kitisijä. Sitten kyllä, kun mökkiä ollaan testamentaamassa, olet huutamassa sitä miehellesi. Toivittavasti miehesi on löytänyt uuden puolison siihen mennessä.
Tämä mammukoiden kateellisuus on jotakin täysin käsittämätöntä. Joku olisi ehkä saamassa jonkun pikkuisen mökin keskellä-ei-mitään. Ja sinä jaksat olla kateellinen.
Kateellinen? Ai mistä? Apn typeryydestä? Enhän mä puhu mitään mökistä, vain apn itsekkyydestä ja kitinästä. Mulla on mökki ja koti, perhe ja suku. Tälle valittavalle kitisiälle, joka ei mökille mene, mutta lihoiksi sen voisi anopin kuoleman jälkeen laittaa, ei kuule kenenkään tarvitse olla kateellinen. Edelleen, toivottavasti apn mies löytää uuden puolison.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kevytaitta jäisi anopin maille, sittenhän siellä olisi pakkokin käydä aina. Mieluummin vaikka joku pieni aduntovaunu niin pääsee muuallekin.
Lapsen isähän on ilmaissut haluavansa oman laosensa tutustuvan hänelle tärkeään seutuun. Eiköhän tarkoitus ole käydä useammin. Jos siis isää yhtään kuunnellaan.
Miksi ei sitten viitsi mökillä hoitaa lasta, vaan puuhastella omiaan?
Sitä nyt mökillä usein on pikku puuhaa siellä täällä.
Joka ikinen kommentoija tuomitsisi äidin, joka ei osaisi lastaan hoitaa (ja olisi muuten terve) eikä mikään aktiivinen isä kävisi selitykseksi. Kyllä isältä pitää voida olettaa samaa, mitä äidiltäkin. Miehet eivät ole mitään vajaaälyistä porukkaa jotka eivät kykene vaimoilleen sanomaan, että nyt on minun vuoroni hoitaa lasta.