Olenko kohtuuton kun en halua lähteä anopin mökille?
Mökki on kovin pieni, anoppi nukkuu pienen tuvan pienessä alkovissa itse, samassa tilassa on avokeittiö (vesi ei tule eikä mene). Mökissä on erillinen sisäänkäynti kuistilta saunalle, pienessä pukuhuoneessa on meille levitettävä vuodesohva ja juuri ja juuri mahtuu lapsen matkasänky, muuta tilaa ei ole. Meillä ei ole mitään omaa rauhaa eikä tilaa olla, paitsi hyvällä säällä ulkona. Anoppi herää aikaisin ja paukkaa pukuhuoneen läpi saunasta hakemaan hampaidenpesuvettä, tiskivettä ulos jne. Ei voida illalla valvoa myöhäisellä iltapalalla tuvassa koska anoppi menee samassa tilassa aikaisin nukkumaan eikä voida valvoa pukuhuoneessa kun lapsemme pitää saada nukkua. Anoppi on loukkaantunut kun en halua tulla, mieskin vähän :( .
Kysymys otsikossa.
Kommentit (667)
Miksi mies ei ymmärrä sinun näkökulmaa tähän asiaan? Meillä mies menee lapsen kanssa anoppilaan mökkeilemään, minulle riitti muutama kerta siellä toisten nurkissa. Kai nyt aikuinen mies oman lapsensa kanssa pärjää jos anoppikin siellä on. Tai sitten mies menee yksin.
Mitä se anoppi siellä tekee samaan aikaan.
Olen itsekin anoppi, niin mökkiä olen tarjonnut käyttöön vapaasti, enkä taatusti ole silloin itse paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies voi mennä lapsen kanssa, jää sinä kotiin. Anoppi on tyytyväinen kun oikeasti sitä ei miniän kuulumiset kiinnosta vaan saa olla ”omalla” porukalla. Miehellä kissanpäivät kun äiti laittaa ruokaa ja hoitaa lapsen.
Ei mies suostu ilman minua (anoppi ei pärjää lapsen kanssa eikä mies halua yksin hoitaa lasta mökillä). Ap
No sitten mieskään ei mene. Hänen valintansa. Tai mies menee ja sinä ja lapsi jäätte kotiin tai minne ikinä menettekin.
Tämä käy minulle hyvin, mutta ei miehelle. Ap
On käytävä. Ei mies voi pakottaa sinua, aikuista ihmistä, noin surkeisiin oloihin. Jossain saunakamarissa nukkuminen on ihan helvettiä, aivan liian kuumaa ja kosteaa.
Meidän mökillä on keittokomero, tupa ja kaksi eri makuuhuonetta, enkä silti ikinä mene sinne samaan aikaan muiden kanssa. Paitsi jos on kesä ja muut nukkuvat asuntoautossaan tai me teltassa. En todellakaan ala enää aikuisena elää kenenkään muun aikataulujen mukaan.
Miehelle tämä ei ole ongelma, mutta minä otinkin fiksun miehen joka ymmärtää, että emme elä symbioosissa vaan että olen hänestä erillinen olento, jolla on oma tahto ja omat tarpeet.
Vierailija kirjoitti:
Eikö anopille voisi ehdottaa, että ottaa valmiiksi vedet keittiöön jo illalla.
Mutta siis kuvailet ihan painajaista, en suostuisi menemään.
Pitäisikö odotella parisen vuotta, jotta lapsenne on sen verran iso eskarilainen, että pärjää jo paremmin ilman anopin avustusta mökillä.
Ja miksei mies halua hoitaa mökillä omaa lastaan?
Lapsi on pieni niin häntä on pakko vahtia aivan tauotta, mökki on ihan rannassa ja ranta paikotellen syvä, lisäksi mökki ei muutenkaan ole lapsiturvallinen kun on grillit, klapikoneet ym ym. Mies haluaa tehdä mökillä pihatöitä, uida, lämmittää saunaa jne. Ap
Menisin kun on riittävän lämmintä että voi olla koko päivän ulkona ja ottaisin teltan mukaan ja nukuttaisiin siellä.
Mä en ole mennyt. Vielä ollaan anopin kanssa kuitenkin väleissä
Vierailija kirjoitti:
Menisin kun on riittävän lämmintä että voi olla koko päivän ulkona ja ottaisin teltan mukaan ja nukuttaisiin siellä.
Teltassa nukkuminen on ihan kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies voi mennä lapsen kanssa, jää sinä kotiin. Anoppi on tyytyväinen kun oikeasti sitä ei miniän kuulumiset kiinnosta vaan saa olla ”omalla” porukalla. Miehellä kissanpäivät kun äiti laittaa ruokaa ja hoitaa lapsen.
Ei mies suostu ilman minua (anoppi ei pärjää lapsen kanssa eikä mies halua yksin hoitaa lasta mökillä). Ap
No sitten mieskään ei mene. Hänen valintansa. Tai mies menee ja sinä ja lapsi jäätte kotiin tai minne ikinä menettekin.
Tämä käy minulle hyvin, mutta ei miehelle. Ap
Voisiko miehesi aikuistua.
Ehkä voisit olla yhden tai kaksi yötä? :(
En yökyläile minäkään, kuin ainoastaan silloin kun siihen on järkevä pakko, eli menen jonkun ystävän/sukulaisen luokse kauemmaksi, ja tarkoitus olla muutama päivä. Appiväellä on mökki, ja mies käy siellä lasten kanssa silloin tällöin kun mummo ja pappakin ovat mökillä. Minä en mökkeile lasten kanssa ollenkaan, enkä appiporukan, vaan ainoastaan komboilla minä+mies, tai me kaksi ja ystäviä. Haluan itse päättää mihin aikaan menen nukkumaan, ja mihin aikaan herään, enkä suostu edes yhden viikonlopun verran siihen että appiukko nousee viideltä aamulla keittelemään kahvia, ja minä herään myös, olin sitten saannut siinä kuorsauskonsertissa unen klo 24 tai 03. Mökillä on 1 makkari, ja parvi, ja makkari on varattu appiväelle kun ovat siellä, joten joutuisin isoon avoimeen tilaan usean pyörijän, kuorsaajan ja unissamölisijän kanssa, plus aamuviiden herästys siihen päälle. Kiitos ei.
Anoppi lapsen kanssa sinne pukutilaan nukkumaan, kun kuitenkin heräävät ensimmäisinä. Te nukutte alkovissa.
Anopin loukkaantumisista ei ensinkään kannata välittää. Ihan tervepäinen ei ole sellainen ihminen, joka vaatii toisia yökyläilemään tuollaisissa oloissa, missä en ole edes kunnollista yösijaa tarjota. Kuten joku jo totesi, saunan eteinen ei ole mikään hyvä yöpymispaikka: ensin siellä on kuumaa ja kosteaa ja sitten aamupuolella yleensä helvetin kylmä.
Toisekseen anoppi on selvästi täysin kyvytön huomioimaan muita ihmisiä. Jos hän menee aikaisemmin nukkumaan, hänen pitäisi nukkua siellä saunakamarissa ja antaa muiden nukkua tuvassa.
Itse voin nukkua hyvinkin alkeellisissa oloissa, onnistuu viikon vaellukset jne. Mutta en todellakaan suostuisi tuollaisiin oloihin, missä pitää hypätä jonkun muun pillin mukaan eikä omaa rauhaa ole lainkaan. Pitäisi olla todella ihmeellisen upealla paikalla mökin, että tuollaisesta vierailusta saisi yhtään mitään. Sittenkin kyllä nukkuisin mieluummin teltassa.
Jos nyt ratkaisukeskeinen haluaa olla, voi vuokrata asuntoauton. Siinä on sitten ap:lle yksityisyyttä omaa vessaa myöten. Aika nihkeä niissäkin on nukkua, mutta muuten ok vaihtoehto. Toisaalta, jos tuohon investointiin lähtee, voisi sitten saman tien ajella vaikka Norjaan tai jonnekin kiinnostavampaan paikkaan kuin johonkin puolimätään läävään anopin horinoita kuuntelemaan.
Et oo. En mäkään haluaisi mennä tuonne.
Anopille vedet jo illalla sinne tupaan, miehes kantaa ne valmiiksi. Sanoo että tässä vedet ettei tarvi edestakaisin siinä pukuhuoneessa kävellä kun halutaan nukkua rauhassa. Mä ainakin tajuaisin olla ramppaamatta missään pukuhuoneessa kun toiset nukkuu. En kehtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö odotella parisen vuotta, jotta lapsenne on sen verran iso eskarilainen, että pärjää jo paremmin ilman anopin avustusta mökillä.
Lapsi on pieni niin häntä on pakko vahtia aivan tauotta, mökki on ihan rannassa ja ranta paikotellen syvä, lisäksi mökki ei muutenkaan ole lapsiturvallinen kun on grillit, klapikoneet ym ym. Mies haluaa tehdä mökillä pihatöitä, uida, lämmittää saunaa jne. Ap
Eli mies menee mökille huvittelemaan, sinun hommasi on vahtia lasta ja maksaa miehen huvista viihdyttämällä anoppia?
Juu ei.
Itse olen joutunut vastaaviin tilanteisiin, mutta OMIEN vanhempieni kanssa. Mieheni ja isäni tulevat hyvin juttuun, joten mies tahtoo mennä sinne jatkuvasti. Miehet sitten puuhailevat kaikkia omia juttujaan keskenään, ja minulle jää mukuloiden vahtiminen ja äitini kanssa seurustelu.
Tai jäi, nykyään mies käy aivan sujuvasti MINUN vanhempieni luona yksinään tai lasten kanssa, kun minä en kerta kaikkiaan jaksa. Selkäni on onneksi niin romuna, että voin vedota koska hyvänsä siihen että en pysty istumaan automatkaa, kuten en pystykään.
Vierailija kirjoitti:
Anoppia en tässä niin miettisi, parisuhdettasi kyllä.
Onko tämä miehelle tärkeä asia? Onko hän odottanut, että saa esitellä lapselleen mökkimaisemaa ja puuhastella siellä yhdessä?
Jos on, teidän pitää löytää kompromissi. Kovin monta päivää et ymmärrettävästi noissa olosuhteissa viihdy, mutta onnistuisiko pari yötä? Sitten jatkatte pariksi yöksi (jos siis on kesälomasta kysymys) johonkin sinulle mieleiseen kohteeseen.
Yleensä aina kannatan kompromissia, mutta tässä en. AP on jo ollut aiemmin mökillä ilmeisesti useampaan kertaan. Jos se on miehelle tärkeää, hän menee sinne joko yksin tai kaksin lapsen kanssa. Voisin joustaa kerran vuodessa muutamaksi yöksi, jos lapsia olisi useampi, koska ymmärrän monen pienen lapsen työläyden mökkiolosuhteissa, mutta yhden lapsen kanssa pärjää.
Jos mies pahoittaa mielensä, ymmärtäisin kyllä, mutta jos hän ei tämän lisäksi ymmärrä mennä itseensä ja tajuta vaativansa liikaa ja olevansa itse avuton, jos ei pärjää yksin, niin ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mies menee mökille huvittelemaan, sinun hommasi on vahtia lasta ja maksaa miehen huvista viihdyttämällä anoppia?
Juu ei.
Itse olen joutunut vastaaviin tilanteisiin, mutta OMIEN vanhempieni kanssa. Mieheni ja isäni tulevat hyvin juttuun, joten mies tahtoo mennä sinne jatkuvasti. Miehet sitten puuhailevat kaikkia omia juttujaan keskenään, ja minulle jää mukuloiden vahtiminen ja äitini kanssa seurustelu.
Tai jäi, nykyään mies käy aivan sujuvasti MINUN vanhempieni luona yksinään tai lasten kanssa, kun minä en kerta kaikkiaan jaksa. Selkäni on onneksi niin romuna, että voin vedota koska hyvänsä siihen että en pysty istumaan automatkaa, kuten en pystykään.
Tuo sama kuvio on muuten aina, jos on miehiä ja naisia. Tuttavapariskuntienkin kesken. Miehet tekee keskenään jotain hauskaa, ja sitten naisten tehtävä on vahtia kakaroita ja juoruta keskenään. En lähde enää tuollaisiin ollenkaan mukaan.
Minä ja mieheni olemme harrastaneet samaa lajia pitkään. Laji on aika miesvaltainen, joten harrastuskaverit ovat miehiä. Minä olen normireissulla "yksi jätkistä", mutta anna olla jos joku ottaa joskus tyttöystävänsä mukaan: yhtäkkiä ryhmädynamiikka muuttuu ja jotenkin huomaan että miehet huitelee jossain ja minun oletetaan viihdyttävän sisätiloissa naista, jota en tunne ja joka ei kiinnosta minua pätkääkään.
Mutta tosiaan, ap, jos et aivan erityisesti rakasta anoppisi kanssa juttelemista, älä lähde. On aivan selvää että miehesi tahtoo leikkiä ja sinun on tarkoitus pitää lapsi pois jaloista ja anoppi tyytyväisenä.
En minäkään menisi.
Aamunvirkut eivät oikeasti ymmärrä, miltä tuntuu kun aamulla väsyttää ja toinen tulee siihen viereen kolistelemaan ja ryntäilee sinne tänne aamutoimien kanssa. Se on ihan helvettiä. Ei saa nukkua riittävän pitkään, eikä saa mitään rauhaa herätä vähitellen.
Itselle ainakin aamut ovat aina vaikeita, vaikka menisin miten aikaisin nukkumaan. Vanhempien luona en jaksa olla kuin pari yötä tuosta samasta syystä. Isä herää klo 5:30 ja laittaan puuron kiehumaan, kilistelee ja kolistelee keittiössä. Makuuhuoneita on vain yksi, joten nukun olohuoneessa juuri siinä keittiön vieressä. Makuuhuoneesta ei myöskään pääse pois muuten kuin olohuoneen kautta.
Ja tuo mökki kuulostaa vielä paljon pienemmältä. En ikinä menisi yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teltassa nukkuminen on ihan kamalaa.
No, niin on siellä pukuhuoneessakin jos illalla on saunottu. Kamala kosteankuuma läyhä.
Ei, vaan että kerrot hänelle, minkälainen mökki hänellä pitää olla, että kelpaa miniälle.