Äitienpäivä on mitä ärsyttävin ja typerin juhla sille, joka on samaan aikaan sekä juhlittava että juhlija!
Eli meille äideille, joilla on sekä omia lapsia että oma äiti elossa. Mielelläni juhlin äitiäni, olenhan juhlinut aina. Mutta vähän hassua, että itse äitinä joudun ikäänkuin jättämään itseni sivuun ja minun leivottava äidilleni, matkustettava sinne perheeni kanssa vajaa tunti, sitten anoppilaan vieden sinnekin kakkua ja kukkia jne, kun on itsekin siinä sen kaiken keskellä kuitenkin juhlinnan kohde myöskin, mutta missä välissä? Aamulla kiireessä, että päästään sitten lähtemään juhlimaan niitä muita?
Kommentit (28)
Mitä ihmettä? Sulla on oma perhe. Sen perheen kanssa juhlit sitä sinun omaa äitienpävää.
Omalle äidille menet jos ehdit ja jos et ehdi laitat kortin.
En kertaakaan ole pilannut omaa äitienpäivääni lähtemällä oman (huonon ja ilkeän) äitini luokse. Äitienpäivän vietän oman perheeni kanssa.
Tämä! Onhan se vähän hassua, kun itse nuorena äitinä on sen juhlan vähiten juhlittu äiti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas elämästä tehty vaikeaa. Miksette kokoonnu kaikki samaan paikkaan? Miksi leivot anopillesi? Ei hän sinun äitisi ole vaan miehen.
Miten se onnistuu, kun on vaikka kolme lasta, joilla on puolisot, joilla on omat äidit, puolisoiden sisarusten äidit, lastenlasten puolisoiden äidit... siinä pitäisi vuokrata joku messuhalli.
Hmmm... ehkä tää on niille ihmisille hankalaa, jotka nauttii keskipisteenä olemisesta. Mä en nauti, siksi meillä ei ollut häitä enkä halua esim. juhlia pyöreitä synttäreitä. Mä en koe kuitenkaan äitienpäivänä, että erityisesti olisin juhlakaluna, vaikka nyt lahjoja ja kortteja saankin. Tehdään eri äitienpäivinä vähän erilaisia asioita. Tänään oltiin mun äidin luona. Viime vuonna oltiin kansallispuistossa.
Kun saa omia lapsia, on aika muodostaa omat perinteet ja oma äitienpäivä. Sillä sun äidillä oli oma aikansa juhlia lastensa kanssa. Nyt on sun vuoro. Äitiäsi ja anoppia muistat MUULLA TAVALL, joita on kymmenittäin olemassa. Kukkia, korttia, sähke, lahja, siitä alat valitsemaan.
Minulla ei ole lapsia ja äitienpäivänä silti vain soitan äidilleni. Jos mulla olisi lapsia, kenties senkin homman laittaisin omille lapsilleni.
Äitienpäivä on ennen kaikkea vielä kotona asuvien lasten äideille.
Mun mutsi harrasti tuota marttyyrileivontaa. Itse en. Olen rauhassa ja saatan soittaa onnittelut. En juhlii omaa äitienpäivää, vaan olen rauhassa. Lapset jo aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Kun saa omia lapsia, on aika muodostaa omat perinteet ja oma äitienpäivä. Sillä sun äidillä oli oma aikansa juhlia lastensa kanssa. Nyt on sun vuoro. Äitiäsi ja anoppia muistat MUULLA TAVALL, joita on kymmenittäin olemassa. Kukkia, korttia, sähke, lahja, siitä alat valitsemaan.
Toimitatte äidille kukat kortit jo edellä sekä päivänä. Äitienpäivänä vain soitto ja puhelu lastenlasten kanssa lyhyesti tai illemmalla.
Onks tää vain Suomessa-jutut? Jollain yksilöillä on kyllä erityiskyky kehittää ongelmia. Onko ihan kokonaan unohtunut sellanen kuin vanhempien ihmisten kunnioitus? Mitä ihmeen vaikeutta siinä on? Aamulla kotona omat lapset lahjoo äitinsä ja sitten käydään onnittelemassa ne mummot. Miksi oi miksi pitää kaikesta tehdä niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Oma tyttäreni on juuri avioitunut ja saattaa olla, että hän toivoo saavansa puolisonsa kanssa lapsia jonakin päivänä. Jos näin onnellisesti kävisi, hänen ei kuulu enää tulla käymään äitienpäivänä minun luonani, vaan olla oman perheensä parissa juhlittavana. Minulle hän voi lähettää kukkia, kortin tai tekstarin, mutta ei käymään ei tarvitse enää tulla. Minä olen saanut olla äitienpäivänä juhlinnan keskipisteenä kolmisenkymmentä vuotta. Hänenkin tulee saada kokea sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimitatte äidille kukat kortit jo edellä sekä päivänä. Äitienpäivänä vain soitto ja puhelu lastenlasten kanssa lyhyesti tai illemmalla.
Korjaus edellisenä päivänä.
Ihme stressiä. Ei ole mikään pakko mennä yhtään mihinkään.
On niitäkin äitejä joilla on tytär joka on äiti, ja oma äiti elossa. Kolmen äidin loukku...
Voi hyvä ihme. Aamulla juhlittiin aamiaisen merkeissä kotona. Mies ja lapset tekivät lounasta, jonka jälkeen kipaistiin viemään anopille kukkanen. Hyvin ehdittiin siinä vähän jutustella. Iltapäivällä käytiin minun vanhemmilla, ja taas jutustelut.
Kyläilyjen jälkeen vietettiin vielä perheaikaa. Oli hieno päivä, mukavaa yhdessäoloa koko perheenä. Teinitkin viettivät aikaa perheen ja isovanhempien kanssa oikein mielellään.
En leivo anopilleni, vaan äidilleni. Mutta olen mukana kukkien ja kakun kuljetuksessa, kun sinne mennään oman äitini luona käynnin jälkeen. Ihan ok, anoppi on mukava. Mua vaan vähän ihmetyttää, kun äitienpäivä on siirretty ikäänkuin näiden vanhempien äitien juhlaksi. Töissäkin työkaverit kertoivat, mitä hankkivat äidilleen ja kertoivat leipomisaikatauluistaan. Heillä suurimmalla osalla on kuitenkin lapsia itsellään.
Ap
Tervetuloa esim. Turun/maan saaristoon kesäravintoloihin! Siellä avataan vappuna, ja seuraava iso tapaus on äitienpäivä.
Jopa neljässä polvessa mennään sukupäivälliselle, isomummit/vaarit, mummit/vaarit, äidit/isät, lapset, jos kus lisäksi vielä lastenlapset...
Ei mitään ongelmaa olla sekä juhlittava että juhlija, kaikki mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä ihme. Aamulla juhlittiin aamiaisen merkeissä kotona. Mies ja lapset tekivät lounasta, jonka jälkeen kipaistiin viemään anopille kukkanen. Hyvin ehdittiin siinä vähän jutustella. Iltapäivällä käytiin minun vanhemmilla, ja taas jutustelut.
Kyläilyjen jälkeen vietettiin vielä perheaikaa. Oli hieno päivä, mukavaa yhdessäoloa koko perheenä. Teinitkin viettivät aikaa perheen ja isovanhempien kanssa oikein mielellään.
Kaikki eivät asu ihan kipaisun päässä toisistaan.
Itsekään en niin hirveästi välitä tästä äitienpäivähässäkästä. Emme kauheasti juhli. Olen sitä mieltä, että äitiys on minun valintani. Miksi sitä kenenkään pitäisi juhlia, eihän kukaan juhli ammatinvalintaanikaan vuosittain... Tällä kertaa tein itse brunssitarjottavat, koska tykkään tehdä safkaa ja leipoa. Ja koska alkoi loma!
Eilen vein pienen ruukkuruusun äidilleni palvelutaloon, istuin tunnin verran seurana.
Ei mitään ylenmääräistä lahjontaa. Itse en tarvitse mitään.
Kyllä on taas elämästä tehty vaikeaa. Miksette kokoonnu kaikki samaan paikkaan? Miksi leivot anopillesi? Ei hän sinun äitisi ole vaan miehen.