Henkilökohtaisen avustajan työ: Kuuluuko työhönne esim avustettavan peseminen?
Ole kuullut, että monin paikoin avustajat joutuvat sitäkin tekemään vaikka se kuuluu Kotihoidolle. Entä haavojen hoito tms.
Työlle ja työlle on tekijänsä, mutta aina sitä ei noudateta.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Kilometrikorvauksia ei ole työnantajan eli avustettavan pakko maksaa ja silloin jos ei maksa, niin pitää panna km verotukseen.
Mitä järkeä kenenkään käyttää omaa autoa?
Avustettavilla on taksimatkoja, joita voi käyttää kauppa- ym. matkoihin. Kela-taksia voi käyttää lääkäri- ja sairaalamatkoihin.
Ei avustajan omaa autoa.
Voi toki olla maakunta/kaupunki tai yritys kohtasia kohtasipa eroja , mutta kyllä esim. Pirkanmaalla avustajan tehtäviin kuuluu peseminen ja suihkuttaminen. Voi esim olla asiakas joka on täysin liikuntakyvytön ja asuu omassa kodissaan, eikä sillä käy kotihoito ollenkaan , niin kyllä siinä täytyy auttaa pesusuissa avustajan , muuten asiakas ei pääsisi ikinä suihkuun. Suosittelen sulle työtä jossa asiakas tarvii pelkkää vapaa-ajan avustajaa Siinä työtehtäviin ei kuulu peseminen ,(elette mee uimahalliin. ) työtehtäviin kuuluu silloin esim. Ulkoilu, kirjastoon,elokuviin, kaupoille, kahvilaan yms meno asiakkaan kanssa.
Vammaispalvelulain esitöissä s.29 kerrotaan, että henkilökohtaisen hygienian hoito kuuluu avustajan töihin.156
Ja se taksilupajuttu on urbaanilegenda.
En vessata, pese enkä leikkaa mitään varpaidenkynsiä, olen lähinnä asiointiapuna. Kaupat, pankit, shoppailureissut, leffakäynnit, ja lisäksi teen "erikoisempia" kotitöitä, eli verhojen vaihtoa, ikkunan pesua.
Vierailija kirjoitti:
Avustettavilla on taksimatkoja, joita voi käyttää kauppa- ym. matkoihin. Kela-taksia voi käyttää lääkäri- ja sairaalamatkoihin.
Ei avustajan omaa autoa.
Jos hänellä niitä on, niin niitä voi käyttää kulkemiseen, mutta tällöin avustettavan on itse oltava kyydissä myös.
Vierailija kirjoitti:
Voi toki olla maakunta/kaupunki tai yritys kohtasia kohtasipa eroja , mutta kyllä esim. Pirkanmaalla avustajan tehtäviin kuuluu peseminen ja suihkuttaminen. Voi esim olla asiakas joka on täysin liikuntakyvytön ja asuu omassa kodissaan, eikä sillä käy kotihoito ollenkaan , niin kyllä siinä täytyy auttaa pesusuissa avustajan , muuten asiakas ei pääsisi ikinä suihkuun. Suosittelen sulle työtä jossa asiakas tarvii pelkkää vapaa-ajan avustajaa Siinä työtehtäviin ei kuulu peseminen ,(elette mee uimahalliin. ) työtehtäviin kuuluu silloin esim. Ulkoilu, kirjastoon,elokuviin, kaupoille, kahvilaan yms meno asiakkaan kanssa.
Ei ole noinkaan, että automaattisesti kuuluisi suihkuttaminen. Esim. Tampereella on ammattillista ja ei-ammatillista henkilökohtaista apua. Ei-ammatillinen henkilökohtainen avustaja (ei tarvitse mitään koulutusta) avustaa vain kodin ulkopuolella esim. vapaa-ajan menoissa tai asioinneissa. Ammatilliselle henkilökohtaiselle avustajalle taas kuuluu pesuissa yms auttaminen.
Mulle kuului peseminen ja jopa tuseeraus.
Espoossa pesu kuuluu Kotihoidolle, avustaja ei saa pestä, kun se on hoitoa ja hoivaa.
Avustaja voi avustaa viemällä suihkuun ja antamalla pesuaineita, mutta avustettava pesee itse.
Eikös tähän ole selvät pykälät, ettei avustaja saa mennä ns. iholle?
Asia joko on selvä tai sitten se ei ole selvä🤔
Ei kynsiäkään saa leikata, siis avustaja ei saa.
Olen avustanut opiskeluaikoina yhdeksää eri henkilöä (aloitin sijaistajana, en suosittele kenellekään vaan etiskää oikeasti ~henkilökohtainen~ avustettava). Yhtä, naispuolista, autoin myös peseytymisessa, kolmea tarpeilla käymisessä jossain muodossa. Muista osa pystyi aika hyvin itse peseytymään ja osa asui ihan tuetun asumisen yksikössä jonka työntekijät sitten hoitivat pesupuolen.
Olen yksinkertaistaen ajatellut henkkarin työn niin, että tarkoituksena on mahdollistaa avustettavalle kaikki normaali tekeminen, jota muuten tekisi itse jos ei olisi vammaa yms. Eli ei mitään sairaanhoidollista tai esim. remonttitöitä, mutta vessakäynnit, ruoanlaitto ja ruokailu, ulkona käynti, joku ehkä pieni pensasaidan tasaus (yhdellä avustettavalla tein puutarhatöitä ja se oli minusta ihan parasta) tms harrastemainen juttu. Jonkun muistisairaan luona pelattiin muistipelejä yhdessä ja muu aika katsottiin vaan elokuvia. Riippuu täysin avustettavasta, ja avustettavam kanssa kuuluu sopia mitä tehtäviin kuuluu ja avustamisesta kieltäytyä jos siihen kuuluisi jotain jota ei ole valmis tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Olen avustanut opiskeluaikoina yhdeksää eri henkilöä (aloitin sijaistajana, en suosittele kenellekään vaan etiskää oikeasti ~henkilökohtainen~ avustettava). Yhtä, naispuolista, autoin myös peseytymisessa, kolmea tarpeilla käymisessä jossain muodossa. Muista osa pystyi aika hyvin itse peseytymään ja osa asui ihan tuetun asumisen yksikössä jonka työntekijät sitten hoitivat pesupuolen.
Olen yksinkertaistaen ajatellut henkkarin työn niin, että tarkoituksena on mahdollistaa avustettavalle kaikki normaali tekeminen, jota muuten tekisi itse jos ei olisi vammaa yms. Eli ei mitään sairaanhoidollista tai esim. remonttitöitä, mutta vessakäynnit, ruoanlaitto ja ruokailu, ulkona käynti, joku ehkä pieni pensasaidan tasaus (yhdellä avustettavalla tein puutarhatöitä ja se oli minusta ihan parasta) tms harrastemainen juttu. Jonkun muistisairaan luona pelattiin muistipelejä yhdessä ja muu aika katsottiin vaan elokuvia. Riippuu täysin avustettavasta, ja avustettavam kanssa kuuluu sopia mitä tehtäviin kuuluu ja avustamisesta kieltäytyä jos siihen kuuluisi jotain jota ei ole valmis tekemään.
Lisäisin että auttaminen peseytymisessä tai vessakäynnissä on toki ihan eri asia kuin niiden hoitaminen niin, että avustettava ei ns. tee mitään. Tuolla jota autoin peseytymisessä ojensin siis aina peseytymisvälineitä pyynnön mukaan ja pitelin suihkupäätä, kohdistin sinne minne avustettava pyysi, ihan pesemisen hän sai hoidettua itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole noinkaan, että automaattisesti kuuluisi suihkuttaminen. Esim. Tampereella on ammattillista ja ei-ammatillista henkilökohtaista apua. Ei-ammatillinen henkilökohtainen avustaja (ei tarvitse mitään koulutusta) avustaa vain kodin ulkopuolella esim. vapaa-ajan menoissa tai asioinneissa. Ammatilliselle henkilökohtaiselle avustajalle taas kuuluu pesuissa yms auttaminen.
Ei pidä paikkaansa. Kyllä ei-ammatillinen henkilökohtainen apu toteutuu myös kodin sisällä Tampereellakin.
Mistä olet saanut tällaisen käsityksen?
Mieti nyt itse. Jos jokin ihminen on kotonaan käymättä suihkussa ja pissat+kakat housussa (ei pääse toimittaan vessa asioita) järjestetäänkö hänelle hoitoa, vai avustaja? Kyllä hoidon raja kulkee siinä että ei pysty omasta vessastaan huolehtimaan. Thl säännöt on veteenpiirretty viiva, joiden väärin tulkitsemisesta säästetään valtion kassaa. Jos olet kotona etkä osaa käydä vessassa, tarvitset vaipat ja kotihoidon, et pyyhkijää.
Vierailija kirjoitti:
Tässä Thl:n faktaa, että avustajan työtehtäviin kuuluu avustettavan henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtiminen ja sen hoito (myös kodin siisteydestä huolehtiminen toisin kuin joku väitti). On ihan hullua kuvitella, että selän pesemiseen tarvitaan vähintään lähihoitajan koulutus ja siihen kulutettaisiin ennestäänkin ylikuormitetun kotihoidon resursseja. Yli 20 vuoden kokemuksella en ole koskaan tällaiseen järjestelyyn törmännyt, vaan aina avustaja on huolehtinut pesuavut.
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/henk…
Tiedän asiakkaita jotka ovat olleet allasterapiassa, heillä on siellä pesuja varten henkilökohtainen avustaja mukana koska pesut ei kuulu jumpparille tehtäväksi
Pesut, alapesut ja seksuaaliterveyden hoito kahdesti viikossa käsipelillä tai suulla.
Tehtäväthän määritellään työsopimuksessa, muuta ei tarvitse tehdä. Suomalainen vaan on usein sellainen alemmuuden tuntoinen, kun kerrankin pääsee jotakuta komentelemaan, niin siitä otetaan kaikki irti. Sen näkee esim. sairaalassa ja joskus vissiin noissa avustustehtävissä.
Kilometrikorvauksia ei ole työnantajan eli avustettavan pakko maksaa ja silloin jos ei maksa, niin pitää panna km verotukseen.