Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Henkilökohtaisen avustajan työ: Kuuluuko työhönne esim avustettavan peseminen?

Vierailija
09.05.2021 |

Ole kuullut, että monin paikoin avustajat joutuvat sitäkin tekemään vaikka se kuuluu Kotihoidolle. Entä haavojen hoito tms.
Työlle ja työlle on tekijänsä, mutta aina sitä ei noudateta.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suihkuapua ei ole Suomessa määritelty hoidollisen osaamisen piiriin. Esim. sosiaalihuoltolain mukaista alvitonta suihkuapua saa myydä kotipalvelu/siivousyritykset, joissa ei vaadita hoitoalan tutkintoa. Henkilökohtaisessa avussa suihkuapu määritellään normaaliin päivittäiseen avustamiseen. Se on osa työnkuvaa, silloin kun vammainen ei siihen itse kykene. Heta-tes jakaa avustajien palkkaluokat kahteen osaan: korkeampaa palkkaa saavat ne, joilla avustajan työhön kuuluu jonkin hoidollisen toimenpiteen suorittaminen itsenäisesti (esim. katetrointi) ja alempaan palkkaluokkaan ne, joilla työ on pelkästään päivittäisissa toimissa auttamista (suihkuapua ja kotitöitä) eli ei vaadi mitään erityisosaamista.

Ap:lle, jos haluat avustajan työtä tehdä, niin valinnanvaraa yleensä on. Valitse sellainen avustettava, joka pärjää suihkussa ilman apua. 

Suihkuapu on sitä, että avustaja voi avustaa henkilön suihkuun tai saunaan, ojentaa saippuaa tai shampoopullon, mutta ei pestä. Se on avustettavan tehtävä itse.

Vierailija
22/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pestiin vaikka kävi kotihoitokin. Ehkä jos olis sanonut tiukkaan etten pese niin ei olis tarvinnut. Yhdessä paikassa siivosinkin vaikka sekään ei kuulu avustajalle vaan pitäisi ottaa erikseen siivouspalvelu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt noita hommia nuorempana ja työhön kuului kyllä pesut, lääkkeet, vessat ja katetrointi myös, vaikka ei ollut hoitoalan koulutusta. Sen enempää en alasta tiedä, mutta jos on vaikeavammainen potilas, niin eipä hänelle hirveästi ole hyötyä siitä, että avustaja vain seurustelee, kun itse ei pysty oikeastaan mitään tekemään. 

Vierailija
24/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin avustaja auttaa wc-käynneissä, jos avustettava ei pärjää itse. Miten muutenkaan?

Ajatteletteko, että jos paikalla on vain avustaja ja paskat tulevat housuun, odotetaan koko päivä kotihoitajaa tai hälytetään apua?

Vierailija
25/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun työsopimuksessa luki että avustaja avustaa kaikessa toiminnassa, jonka avustettava tekisi itse jos voisi. Eikä hän voinut oikeastaan mitään tehdä itse, kun ei toimineet kädet eikä jalat. Pesut, vessatukset, pukemiset, riisumiset, syöttäminen, juottaminen yms. ja ihan kaikki kuului avustajalle.

Vierailija
26/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai peseminen ja esimerkiksi vessakäynneissä avustaminen voi kuulua henkilökohtaiselle avustajalle.

Omalla kohdallani ei kuulu. En hae sellaisia hommia, joissa joudun avustamaan hygieniassa.

Mikä ihmeen tottakai peseminen kuuluu avustajalle? Onko sinulla varmaa tietoa?

Meillä se ei kuulu avustajalle. Kun avustettava ei itse kykene, niin kotihoito käy kerran viikossa pesemässä.

Vessaan toki autetaan ja vaippa vaihdetaan.

Vierailija
27/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun työsopimuksessa luki että avustaja avustaa kaikessa toiminnassa, jonka avustettava tekisi itse jos voisi. Eikä hän voinut oikeastaan mitään tehdä itse, kun ei toimineet kädet eikä jalat. Pesut, vessatukset, pukemiset, riisumiset, syöttäminen, juottaminen yms. ja ihan kaikki kuului avustajalle.

Kaikki nuo muut avustaja voi tehdä, mutta ei pestä. Näin se vaan on säädetty.

Vierailija
28/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajalle ei todellakaan kuulu kaikki työt, mitä soppareihin keksitään laittaa.

Kannattaa vähän selvittää asioita, eikä kirjoittaa alle sokkona.

Vierailija
29/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä mielenkiintoista. Onko tuo, ap, varmaa tietoa?

Vierailija
30/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa teitä. Minulla on avustajat töissä 8-11 tuntia päivässä. Meinaatteko että avustajan hommiin ei kuuluisi esim. siivoaminen, pyykkihuolto, lakanoitten vaihtaminen, vessassa avustaminen, kaupoilla käyminen jne. Ettäkö minä tarvitsen ihmisen tänne joka vain istuu perse penkissä koko päivän ja juttelee sänkyni vieressä mukavia?! Sallikaa mun nyt nauraa. Kuka näitä hommia muka tekee jos ei se avustaja? Kotihoito ei todellakaan ala täällä ravaamaan pitkin päivää jos kunta on myöntänyt avustajan. Toki näytteitä käy ottamassa tms. Mutta ei muuta.

Vierailija
31/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sopimuksesta. Jos henkilö asuu palvelutalossa yleensä sinun ei tarvitse tehdä pesuja. Vessatuksia kylläkin mikäli olette yhdessä liikenteessä vaikka kauppareissulla. Selvitä ennen työn aloitusta mitä kaikkea henkilö odottaa henkkariltaan ettei toiveet veny ajan mittaan yli sen mikä alunperin ajateltu henkkarille kuuluvaksi

Vierailija
32/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoh hoijaa teitä. Minulla on avustajat töissä 8-11 tuntia päivässä. Meinaatteko että avustajan hommiin ei kuuluisi esim. siivoaminen, pyykkihuolto, lakanoitten vaihtaminen, vessassa avustaminen, kaupoilla käyminen jne. Ettäkö minä tarvitsen ihmisen tänne joka vain istuu perse penkissä koko päivän ja juttelee sänkyni vieressä mukavia?! Sallikaa mun nyt nauraa. Kuka näitä hommia muka tekee jos ei se avustaja? Kotihoito ei todellakaan ala täällä ravaamaan pitkin päivää jos kunta on myöntänyt avustajan. Toki näytteitä käy ottamassa tms. Mutta ei muuta.

Kyllä avustaja nuo hommat varmasti tekee, mutta peseekö hän ja hoitaa haavat?

Vierailija
33/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin avustajana, pesin joka paikan mukaan lukien yksityisalueet. Jaoin lääkkeet ilman mitään koulutusta yms yms puhdistin haavoja. Pakko oli kun ilman työtä on vaikea syödä ja ruokaa on saatava ja vuokra pitää maksaa. Onneksi oli väliaikaista ennen opintoja.

Vierailija
34/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin avustajana, pesin joka paikan mukaan lukien yksityisalueet. Jaoin lääkkeet ilman mitään koulutusta yms yms puhdistin haavoja. Pakko oli kun ilman työtä on vaikea syödä ja ruokaa on saatava ja vuokra pitää maksaa. Onneksi oli väliaikaista ennen opintoja.

Mondjöö! Mikä kunta teettää tuollaista?

Vierailija
35/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajina on myös lähihoitajia. Toki he hoitavat sitten haavat ja lääkkeet. Pesut kuuluu kyllä avustajille. Mutta tosiaan sellaisia paikkoja ei ole pakko hakea jos ei halua intiimihygieniaa hoitaa. Työpaikat ovat tosi erilaisia. Onhan ne sairaudetkin ja vammat!

Vierailija
36/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustajina on myös lähihoitajia. Toki he hoitavat sitten haavat ja lääkkeet. Pesut kuuluu kyllä avustajille. Mutta tosiaan sellaisia paikkoja ei ole pakko hakea jos ei halua intiimihygieniaa hoitaa. Työpaikat ovat tosi erilaisia. Onhan ne sairaudetkin ja vammat!

Voihan sairaanhoitajiakin olla avustajina ja onkin, mutta silloin kun tekee avustajan työtä, niin toki silloin noudatetaan avustajan työn toimenkuvaa.

Vierailija
37/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvänen aika. Ei se nyt ihan näin mene. Kaikkea sitä.

Vierailija
38/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä, jotka väittävät pesemisen kuuluvan henkilökohtaiselle avustajalle: Miten perustelet asian, tiedätkö Säädökset?

Vierailija
39/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä homma toki mutta kun ei mene aina ihan oikein. Esim. mun piti käydä kaupassa yhelle mummolle, kävin omalla autolla, koska muuten olisin joutunut sen viikon ostokset kantamaan ja kauppa ei ihan lähellä ollut. Maksoiko bensarahaa? EI.

Vierailija
40/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime kesänä kesätöissä avustajana. Työnantajan mukaan tehtäviin kuului ns "vierihoito" ja avustaminen/osallistuminen seksuaaliterveydellisiin hoitotoimenpiteisiin esim eturauhasen stimulointi ja tyhjennys. Joskus piti tuseerata ennen anaalista stimulointia.

Ei noita koulussa opetettu, mut onneks työnantaja ei halunnut tehdä kantelua kunnalle niin opetti itse, kunhan lupasin pitää suuni kiinni perehdytyksen puutteesta...

Ja täällä jengi jaksaa kinastella että "kuuluuko selänpesu tehtäviin vai ei?"

HUH HUH!