Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Henkilökohtaisen avustajan työ: Kuuluuko työhönne esim avustettavan peseminen?

Vierailija
09.05.2021 |

Ole kuullut, että monin paikoin avustajat joutuvat sitäkin tekemään vaikka se kuuluu Kotihoidolle. Entä haavojen hoito tms.
Työlle ja työlle on tekijänsä, mutta aina sitä ei noudateta.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesut kuuluu tehdä. Kysykää ihan mistä vain.

Vierailija
42/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin avustajana, pesin joka paikan mukaan lukien yksityisalueet. Jaoin lääkkeet ilman mitään koulutusta yms yms puhdistin haavoja. Pakko oli kun ilman työtä on vaikea syödä ja ruokaa on saatava ja vuokra pitää maksaa. Onneksi oli väliaikaista ennen opintoja.

Mondjöö! Mikä kunta teettää tuollaista?

Ei mikään kunta vaan yksityinen henkilö jolle on myönnetty henkilökohtainen apu. Kunta maksaa kyllä palkan mutta ei ole virallisesti työnantaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Olin viime kesänä kesätöissä avustajana. Työnantajan mukaan tehtäviin kuului ns "vierihoito" ja avustaminen/osallistuminen seksuaaliterveydellisiin hoitotoimenpiteisiin esim eturauhasen stimulointi ja tyhjennys. Joskus piti tuseerata ennen anaalista stimulointia.

Ei noita koulussa opetettu, mut onneks työnantaja ei halunnut tehdä kantelua kunnalle niin opetti itse, kunhan lupasin pitää suuni kiinni perehdytyksen puutteesta...

Ja täällä jengi jaksaa kinastella että "kuuluuko selänpesu tehtäviin vai ei?"

HUH HUH!

Pitäisikö sen tähden muiden tehdä kiellettyjä töitä, kun itse teit moista?

Vierailija
44/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet hoiva-avustaja koulutukseltasi toki sopimus määrittää, mutta vaipanvaihdot ja suihkutukset kuuluvat aina työnkuvaan. Lääkehoito ja haavanhoidot ei.

Vierailija
45/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Olin viime kesänä kesätöissä avustajana. Työnantajan mukaan tehtäviin kuului ns "vierihoito" ja avustaminen/osallistuminen seksuaaliterveydellisiin hoitotoimenpiteisiin esim eturauhasen stimulointi ja tyhjennys. Joskus piti tuseerata ennen anaalista stimulointia.

Ei noita koulussa opetettu, mut onneks työnantaja ei halunnut tehdä kantelua kunnalle niin opetti itse, kunhan lupasin pitää suuni kiinni perehdytyksen puutteesta...

Ja täällä jengi jaksaa kinastella että "kuuluuko selänpesu tehtäviin vai ei?"

HUH HUH!

Jos tämä on totta, niin se on sinä jonka kuuluu tehdä kantelu kunnalle työnantajastasi.

https://www.jhl.fi/blogi/avustajan-rooli-seksissa-avustamisesta-sisalta…

Vierailija
46/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeä homma toki mutta kun ei mene aina ihan oikein. Esim. mun piti käydä kaupassa yhelle mummolle, kävin omalla autolla, koska muuten olisin joutunut sen viikon ostokset kantamaan ja kauppa ei ihan lähellä ollut. Maksoiko bensarahaa? EI.

Ei avustaja saa ottaa rahaa oman auton käytöstä. Se on yksinkertaisesti lailla kielletty ja kilpailee taksiliikenteen kanssa.

Sitäpaitsi, jos käytät omaa autoa avustajan työssä, niin ainakaan mikään työnantajan vakuutus ei korvaa, jos sattuu vahinko.

Vierailija
47/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

0,44e. kilometriltä maksetaan ajoista. On laillista.

Vierailija
48/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0,44e. kilometriltä maksetaan ajoista. On laillista.

Tämä on vale. Ei saa käyttää omaa autoa avustajan työssä, eikä ottaa rahaa vastaan.

Toki tätäkin tehdään vastoin lakia, mutta vakuutusehdot ovat jyrkät, jos jotain sattuu.

Näin se menee, kun "kaikki on sallittua" ja millään ei mitään väliä.

Vierailija
49/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse palveluntuottaja ja käydessäni aloitusneuvotteluja kaupunkien kanssa, minulle sanottiin pesuista, että henk. koht. avustaja voi saattaa avustettavan pesulle ja vaikka istumaan suihkuun, mutta ei pestä.

Jos avustettava ei pystyisi itse pesemään, niin kotihoito kävisi suihkuttamassa esim. kerran viikossa.

Peseminen on hoitoa ja hoivaaja hoivaa, eikä avustaja tee niitä töitä.

Sikäli olen samaa mieltä ap:n kanssa.

Vierailija
50/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostyöntekijäkäyttääomaaautoaantyönantajanpuolestaasiointiin,esimerkiksikäykaupassaomallaautollaan,matkattuleetehdätyövuoroluetteloonmerkittynätyöaikana.Matkoistatuleepitääajopäiväkirjaa(esim.vihkotaiexcel-taulukko),jatyönantajantuleemaksaatyöntekijällekilometrikorvauksetvaltionmatkustussäännönmukaan(kunkin1.1.alkavanvuodenmittaisenajokilometrienlaskentakauden5000ensimmäiseltäkilometriltä1.1.–31.12.2021väliseltäajalta44senttiäkilometriltäjaseuraaviltakilometreiltä39senttiäkilometriltä).Kunnallaeilähtökohtaisestiolevelvollisuuttakorvatakm-kuluja.Myönnettyjätuntejaeivoimissääntilanteessakäyttääns.bensarahana(elikm-korvauksiaeivoi”maksaa”ylimääräisinätunteinatuntilistassa).

Sori tää teksti. Ei kopioitunut jostain syystä normaalisti. Mutta noilla ohjeillä toimitaan. Ne ovat ihan viralliset!

Vierailija
51/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut henkilökohtaisena avustajana keikkailijana, eli kävin useilla asiakkailla ympäri kaupunkia. Pesut, haavanhoito, lääkkeidenjako tai muut hoitotyöt ei koskaan kuuluneet työhöni. Mutta poikkeuksiakin oli, siis sellasta että yllättäen pitääkin pestä jalat, sormeen tuli haava tms... näissä tilanteissa autoin, mutta perustyöhön ei koskaan kuulunut suihkut. Siirtymiset suihkuun ja pois kyllä. Tai pesuaineen ojennus suihkussa, tai kylvyn laskeminen yms yms.

Vierailija
52/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostyöntekijäkäyttääomaaautoaantyönantajanpuolestaasiointiin,esimerkiksikäykaupassaomallaautollaan,matkattuleetehdätyövuoroluetteloonmerkittynätyöaikana.Matkoistatuleepitääajopäiväkirjaa(esim.vihkotaiexcel-taulukko),jatyönantajantuleemaksaatyöntekijällekilometrikorvauksetvaltionmatkustussäännönmukaan(kunkin1.1.alkavanvuodenmittaisenajokilometrienlaskentakauden5000ensimmäiseltäkilometriltä1.1.–31.12.2021väliseltäajalta44senttiäkilometriltäjaseuraaviltakilometreiltä39senttiäkilometriltä).Kunnallaeilähtökohtaisestiolevelvollisuuttakorvatakm-kuluja.Myönnettyjätuntejaeivoimissääntilanteessakäyttääns.bensarahana(elikm-korvauksiaeivoi”maksaa”ylimääräisinätunteinatuntilistassa).

Sori tää teksti. Ei kopioitunut jostain syystä normaalisti. Mutta noilla ohjeillä toimitaan. Ne ovat ihan viralliset!

Tämähän on sikäli erikoista, että tuo on laitonta ja ainakaan kunnat ei maksa mitään eikä myöskään vastaa vahingoista.

Palveluntuottajat eivät maksa eikä heidän vastuuvakuutukset korvaa vahinkoja.

En tiedä yhtä ainutta instituutiota, joka maksaisi, mutta näköjään sinä saat jostain rahaa.

Vierailija
53/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut henkilökohtaisena avustajana keikkailijana, eli kävin useilla asiakkailla ympäri kaupunkia. Pesut, haavanhoito, lääkkeidenjako tai muut hoitotyöt ei koskaan kuuluneet työhöni. Mutta poikkeuksiakin oli, siis sellasta että yllättäen pitääkin pestä jalat, sormeen tuli haava tms... näissä tilanteissa autoin, mutta perustyöhön ei koskaan kuulunut suihkut. Siirtymiset suihkuun ja pois kyllä. Tai pesuaineen ojennus suihkussa, tai kylvyn laskeminen yms yms.

Juuri näin pitää toimia. Tämä on mennyt oikein.

Vierailija
54/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi pesuhomma on ihan niissä kaavakkeissa joissa luetellaan mitä työ sisältää kun ilmoituksia laitetaan nettiin. Kyllä kuuluu pesut. Työehtosoppareista löytyy tämäkin.

Vierailija
55/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on sairaiden paratiisi.

Vierailija
56/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustettava maksaa ne bensarahat. Sen 0,44.km.

Vierailija
57/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Thl:n faktaa, että avustajan työtehtäviin kuuluu avustettavan henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtiminen ja sen hoito (myös kodin siisteydestä huolehtiminen toisin kuin joku väitti). On ihan hullua kuvitella, että selän pesemiseen tarvitaan vähintään lähihoitajan koulutus ja siihen kulutettaisiin ennestäänkin ylikuormitetun kotihoidon resursseja. Yli 20 vuoden kokemuksella en ole koskaan tällaiseen järjestelyyn törmännyt, vaan aina avustaja on huolehtinut pesuavut. 

https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/henk…

Vierailija
58/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assistentti.info - sivuilta:

5. Voiko henkilökohtainen avustaja kuljettaa omalla autolla työnantajaansa?

Lähtökohtaisesti ei. Toisen henkilön kuljettaminen maksua vastaan tulkitaan ammattimaiseksi henkilöiden kuljettamiseksi, joka edellyttää taksilupaa.

Vierailija
59/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustaja saa käydä kaupassa omalla autolla yksinään!!!!!!!!! Siitä saa sitten sen 0,44 per km. Miten se sänkypotilas muuten saisi kaiken tarvittavan???????

Vierailija
60/85 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustaja saa käydä kaupassa omalla autolla yksinään!!!!!!!!! Siitä saa sitten sen 0,44 per km. Miten se sänkypotilas muuten saisi kaiken tarvittavan???????

Taksitoimintaa tuokin on. Sinähän otat kilometrikorvauksen autolla kuljettamisesta