3. raskaus- milloin maha näkyy selvästi- milloin "täytyy" kertoa töissä?
Viikkoja 9+3 vasta, mutta maha pömpöttää varsinkin ruoan jälkeen ja normaalit housut eivät enää mahdu jalkaan.
Aiemmista raskauksista on jo 6 ja 7 vuotta ja en muista yhtään missä vaiheessa kerroin raskaudestani töissä. Ekasta varmaan vasta lähempänä 20-viikkoa, mutta toisesta selvästi aiemmin.
Haasteena on, että esimieheni on ulkomaalainen ja näen häntä aika harvoin. Mietin tässä sopivaa hetkeä tulevaisuudessa jolloin voisin kertoa asiasta hänelle.
Milloin teillä on 3. raskaudessa maha alkanut niin näkymään että on jo ihan pakko kertoa?
Kommentit (12)
Kyllä se minun työssäni on aivan välttämätöntä kertoa, asemani ja yritykseen liittyvien muiden muutosten takia. Tiedän että sijaiseni hankkiminen on iso prosessi, joka vaatii ulkopuolisen rekrytoinnin ja siis kuukausia aikaa...
Nyt rv 15 ja alkaa jo kohta pakko kertoa. Loman jälkeen palailen nyt töihin ja voi olla haasteellista peitellä sitä. Tietysti riippuu paljon pukeutumistyylistä. Väljillä paidoilla varmaan vielä voi peitellä, mutta ne ei ole minun tyyliin kuuluvia.
Aika aikasin tämä masu pullahti esiin kolmannessa raskaudessa siis.
T.Jaffa
Sellaista muistelin jo 2. raskaudestakin että ihan mahdotonta sitä mahaa oli peittää mihinkään kun nyt jo on hankalaa. Ja itselleni on selvä että kerron sitten heti jotta pystyvät varautumaan äitiyslomaani. Mutta tietenkään en nyt halua kertoa kun on niin alussa. Kiitos vastauksestasi, laitan vkon 15 kalenteriin ; )
Mulla kans 3. raskaus, mutta "pakko" oli kertoa heti, kun jäin oksentelun takia sairaslomalle. En osaa valehdellakaan mitään ja tulihan sairaslomatodistukseen totuus...
Kummallista, vaikka mulla on pari kiloa tähän mennessä tippunut paino lähtöpainosta, niin ei silti mun normaalihousut mahdu päälle... Tosin en halua että yhtään housut tuntuu, kun muutenkin on paha olo.
Alussa turvotusta, mutta selkeä vauvamaha noihin aikoihin.
AIHA jo neljäs masussa
(tai oikeastaan neljäs kun takana yksi keskeytetty raskaus viikolta 20) ja viikkoja nyt kasassa 13+6.
ja maha on aivan mieletön pallo! Ihme turvotusta ja olo on kuin ilmapallolla. Töissä en ole kertonut ja yritän pukeutua leveisiin paitoihin, mutta huomaan olevani katseiden kohteena... Kukaan ei onneksi ole vielä suoraan tullut kysymään, mä kun olen niin huono valehtelija, mutta en haluaisi vielä totuutta työkavereille kertoakkaan.
Mun neuvolassa sanottiin, että maha on kuin ilmapallo. Mitä useammin sen puhaltaa täyteen ilmaan niin sitä nopeammin se aina täyttyy ja sitä lörpömpi + venyneempi on, että kai tää pallomaha vaan täytyy kestää;)
Mulla kolmas raskaus ja kerroin rv 10 (ennen hiihtolomaa, kun ajattelin, että sillä mahan kasvuvauhdilla palaan pallona takaisin) ja rehtorimme (mies) totesi että, "olenkin jo odotellut että koska kerrot.." - en pitänyt sitä kovinkaan tahdikkaana...
Riippuu siis varmaan paljon pomosta ja työkavereista että milloin kertoo.
kolmas raskaus loppusuoralla ja niin tässä kuin edellisessäkin vatsa pamahti heti esiin - alussa tietty vaan turvotti, mutta jo ennen rakenneultraa rv 13 moni työkaveri oli huomannut asian. Kerroin muistaakseni heti tuon ekan ultran jälkeen - halusin kuitenkin itse sanoa ja joku noista uteliaista olis jo asian varmaan pian paljastanut.
Turvotus kuitenkin jossain vaiheessa helpotti ja lievä pahoinvointi teki tehtävänsä eli paino putosi muutaman kilon verran. Vasta rv 18 kerroin raskaudesta työpaikalla. Ja silloinkin kerroin vain siksi, että töissä tuli yllättävä työntekijätilanne. Tuossa vaiheessa samalla sovittiin jo siitä, kuka sijaistaa minua. Omat työtehtäväni ovat sen verran vaativat (esimies), että sijaisjärjestelyihin pitää varautua. Raskauteni ei vielä näkynyt niin selvästi, että muut olisivat arvanneet minun olevan raskaana. Alun perin olin siis ajatellut kertoa raskaudesta vasta nyt elokuussa lomien jälkeen (rv 25), jolloin olisi vielä periaatteessa ollut aikaa sopia sijaisesta (talon sisältä). No, nyt asia on jo sovittu ja voin keskittyä perehdyttämiseen ja tarvittaessa hyvällä omalla tunnolla jäädä töistä pois tarvittaessa jo aikaisemminkin. Ja kyseessä siis kolmas poikamaha eli siisti pallo tuossa edessä. ;)
Mulla tilanne jossa määräaikainen työsopimus ilman mahdollisuutta jatkoon päättyy vuoden lopulla. Vakituinen työntekijä on tulossa takaisin, joten minun ei tarvitse perehdyttää seuraajaa. Riskitön tilanne siis siltä osin.
Kolmas lapsi siis tulossa neljässä vuodessa, ja vatsalihakset muutenkin huonossa kunnossa... :-/ Turvotus on mieletön, ja parin viime viikon aikana myös vauvamaha on alkanut tuntumaan vatsamakkaroiden alla. Äitiyshousuja olen käyttänyt rv 5 asti, kun en kestä yhtään paineen tunnetta vatsalla.
Lähimmälle esimiehelle ja työtoverille kerroin jo rv 7, kun oli niin huono olo että se vaikutti työhön. Nyt rv 11 ja moni jo tiirailee vatsaani, mutta ajattelin puhua avoimesti vasta np-ultran jälkeen loppuviikosta, olettaen että kaikki on kunnossa. Pidän vaan peukkuja ettei kukaan kysy mitään ennen sitä!
Eli sanoisin että np-ultran jälkeen rv 11-13 voi jo olla syytä kertoa, ruumiinrakenteestasi riippuen.
Kun odotin ensimmäistä, luulin ettei kukaan tajua mitään, mutta mun silloinen esimies (nainen) oli nähnyt mun naamasta että oon raskaana, siis ei ilmeestä, vaan jotenkin kuulemma jotkut muuttuu "erinäköisiksi"?! Ja jos oikein muistan, niin se oli nähny sen jo ennenkun edes itse tiesin koko asiaa.... Ihme noita ;)
2 kk ennen äitiysloman alkua. Onko sitä nyt sitten pakko kertoa, huomaa jos huomaa :)